Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:27

Ik ga zo goed als zeker VVD stemmen. Volgens mij voor het eerst :))

Ik vind dat ze een heel concreet programma hebben. Realistisch als het gaat om klimaat/milieu, ze proberen niet te scoren met een minimumloon van €16 (waar bést wat nadelen aan kleven), hebben een concreet plan voor het onderwijs en de zorg. Ik vind het jammer dat ze niet harder inzetten op de inkrimp van de veestapel (met name varkens), maar goed. Ik zie in Dolan een enthousiaste, bevlogen politica die héél goed weet waar ze het over heeft. Heb echt met plezier naar het debat gekeken gisteren.

GL/PVDA vind ik niet concreet genoeg maar gaan op een aantal punten imo ook flink mis. Het minimumloon dus, maar ook hun standpunt inzake migratie.

NSC… zit te diep nog in de religieuze hoek. Jammer, want hij heeft goede punten. En dat spannende gedoe over wel/niet MP etc steeds trek ik ook heel slecht :))

Nou, en zo puzzel en peins ik wat voort :D Denk tot aan de dag van het stemmen wel. Maar vooralsnog denk ik wel dat het VVD gaat worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:29

pien_2010 schreef:
juval schreef:
Ik denk dat dilan een prima mp kan worden

Dat denk ik ook. Ze zal het ook wel gaan worden, denk ik zo.

Ik mag hopen van niet. Nog rechtser dan Rutte :r

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:31

Berdien schreef:
NSC… zit te diep nog in de religieuze hoek. Jammer, want hij heeft goede punten. En dat spannende gedoe over wel/niet MP etc steeds trek ik ook heel slecht :))

.

Dit trek ik ook heel slecht, hij blijft maar roepen dat hij een eerlijke bestuurscultuur wil, maar blijft zelf zo vaag als ik weet niet wat.

Plus dat zijn partijprogramma mij gewoon niet aanspreekt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:36

VuurVleugels schreef:
Lekker genieten van je geld dan, nog meer omdat niet iedereen zoveel geluk heeft.

Ook weer van die vooroordelen. Kennen wij elkaar? Weet jij wat ik doe voor de samenleving? En of ik geluk heb gehad?

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:41

Nu weet ik het weer niet meer...
Mijn advies van de stemwijzer was 50plus, maar die zitten helemaal niet in de kamer...
Dus ik heb er een hard hoofd in dat ze wel in de kamer komen.

Gaan we weer opnieuw denken op wie ik dan wel moet stemmen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:42

purny schreef:
Nu weet ik het weer niet meer...
Mijn advies van de stemwijzer was 50plus, maar die zitten helemaal niet in de kamer...
Dus ik heb er een hard hoofd in dat ze wel in de kamer komen.

Gaan we weer opnieuw denken op wie ik dan wel moet stemmen

Niet om je verder te verwarren, maar heel veel partijen begonnen ooit zonder zetel……

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:45

Cer schreef:
Nikass schreef:
gewoon een feit: veel GL mensen zijn hoogopgeleide mensen die zich verdiept hebben in bepaalde maatschappelijke onderwerpen.
En dus; zet ze niet weg als onwetende geiten wollen sokken.

Nee, dat doen we met de rechtse stemmers.. wat was dat rijtje ookalweer? Lage inkomens, slecht opgeleid..
Of hoge inkomens, want vvd is alleen voor eigen portemonnee..

De hoog opgeleide linkse mensen verdienen dan blijkbaar niks..

Ik ben benieuwd waarop dat feit gebaseerd is. Op mij komt het in ieder geval erg hautain over.
Ik ga ook ontstippen.. hier wordt ik niet wijzer van iig

Ik zie rechtse stemmers niet als geitenwollen sokken mensen eigenlijk :)

Wel als vaak lager opgeleid, en dat is gebaseerd op o.a. de peiling die Pien quote.

En dat is net als eerder de opmerking over verwende westerlingen: dat is een feit. En ik snap dat dat niet leuk is, maar het is wel wat het is.
Ik erger me een beetje aan dit soort reflexieve emotionele reacties. In plaats van erover na te denken, reageer je vanuit je onderbuik. Is niet handig in de politiek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:51

Benzz schreef:
Loretta schreef:
Je hebt daar wel gelijk aan. Ook gezien de succesvolle laaatste paar campagnes van de VVD. Rutte speelde altijd in op angst. En op dat moment zag je de VVD stijgen in de peilingen. Er komt vast nog wel een angst campagne vlak voor de verkiezingen ingezet op een door de spindocters van de VVD gekozen moment.

Ik heb nog nooit een druk mbt angst gevoeld om op de VVD te stemmen :+
Vind overigens Dilan Yesulgoz heel sterk en het programma van de VVD beter dan ooit te voren. En dat als D66 stemmer :D

Nee, mensen stemmen juist rechts uit angst.
Angst om welvaart te moeten inleveren/delen met anderen. De mens is van nature een egoïstisch wezen.
Daarom zijn mensen die het goed hebben meestal trouwe, en conservatieve stemmers. Lekker blijven zitten waar je zit en na jou de zondvloed.

Cer: je hebt een conservatieve klasse, ondernemers, oud geld, goed inkomen, grote bedrijven, boeren, die van oudsher veelal VvD en CDA stemmen.
Dan is vaak een andere categorie stemmers dan de mensen die PVV, Ja21, BLVN, FD ed stemmen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:53

We zijn natuurlijk allemaal verwend als je wieg in Nederland staat. Dat ontkennen is echt heel raar. Ik geloof direct dat veel rechts stemmers laagopgeleid zijn. Ik woon in een dorp ( stad, regio Utrechtse Heuvelrug) waar extreem veel welvaart is, maar ook heel veel rechts stemmers. Dus ik vind het lastig om dit in een hokje te plaatsen. Alleen zijn het wel rechts stemmers op basis van economie en niet op basis van migratie. En vinden ze klimaat bijv. wel weer heel belangrijk.

Ja wij lossen tijdens de tussen de middag wandeling met de honden veel wereldproblematiek op met een groep, dus zo hoor je veel :-) ;) ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:53

Berdien schreef:
Ik ga zo goed als zeker VVD stemmen. Volgens mij voor het eerst :))

Ik vind dat ze een heel concreet programma hebben. Realistisch als het gaat om klimaat/milieu, ze proberen niet te scoren met een minimumloon van €16 (waar bést wat nadelen aan kleven), hebben een concreet plan voor het onderwijs en de zorg. Ik vind het jammer dat ze niet harder inzetten op de inkrimp van de veestapel (met name varkens), maar goed. Ik zie in Dolan een enthousiaste, bevlogen politica die héél goed weet waar ze het over heeft. Heb echt met plezier naar het debat gekeken gisteren.

GL/PVDA vind ik niet concreet genoeg maar gaan op een aantal punten imo ook flink mis. Het minimumloon dus, maar ook hun standpunt inzake migratie.

Nou, en zo puzzel en peins ik wat voort :D Denk tot aan de dag van het stemmen wel. Maar vooralsnog denk ik wel dat het VVD gaat worden.

Je gebruikt het woord scoren, waarmee je de partij als ongeloofwaardig neerzet en je zegt eventjes dat er ook nadelen aanzitten. Dat roept bij mij de vraag op, welke nadelen denk je aan.

Er is wel degelijk nagedacht over financiële dekking
Citaat:
BNR logo

Politiek•5 sep 17:46•Aangepast op 5 sep 21:37
PvdA-GL wil minimumloon verhogen naar 16 euro en stop fossiele subsidies
Auteur: Samuel Hanegreefs
Het gezamenlijke verkiezingsprogramma van PvdA-GroenLinks zet in op klimaatrechtvaardigheid, bestaanszekerheid en een sterk Europa. Ook op het programma: een hoger minimumloon. 'Want niemand in dit land hoeft in armoede te leven', reageert GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver bij BNR.

De VVD wil de stop niet op fossiele subsidies! Dat is een politieke keuze waar groen links/PvdA het niet mee eens is .
Dus zij scoren dit niet. Of je vindt het ok dat de VVD "scoort" bij vervuilende bedrijven door maar door te blijven gaan met dit soort subsidies. Dat haalt de prikkel weg om te verduurzamen.

Dus als je 16 euro minumloon gaat doen, is nog belachelijk weinig, dan verwacht ik dat meer mensen rond kunnen komen.
Kun jij je voorstellen om voor zo'n laag bedrag te moeten leven? Ik niet. Ik heb gelukkig altijd goede salarissen gehad en gun op zijn minst mensen die 16 euro waar zeker dekking voor gevonden kan worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:56

Nikass schreef:
Angst om welvaart te moeten inleveren/delen met anderen. De mens is van nature een egoïstisch wezen.
Daarom zijn mensen die het goed hebben meestal trouwe, en conservatieve stemmers. Lekker blijven zitten waar je zit en na jou de zondvloed.

Oh dat beleef ik heel anders, heb het ooit jaren heel slecht gehad en de laatste jaren mag ik echt niet klagen, maar ik blijf mij inzetten voor de medemens die het wat minder heeft. En ik neig na jaren D66 om VVD te gaan stemmen, en dat heeft niets met financiele zekerheid te maken. Maar wel dat een sterke economie zorgt dat we de mensen die het minder hebben ook kunnen helpen.

En zo ken ik vrij veel mensen die graag een sterke economie hebben om ons sociaal stelsel te kunnen blijven betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:00

Maar die €16 komt niet direct vanuit de overheid hè. Die moet opgehoest worden door de werkgevers. Horeca, winkels, etc. En die hebben veelal niet eindeloos de ruimte om het loon zo omhoog te gooien. Dus waar komt het dan vandaan? Juist, bij ons. Want prijzen gaan omhoog, om dat hogere loon te kunnen betalen. En wat houd je dan onderaan de streep over?

Ik ben zonder meer voor het aanpakken van de situatie van de ‘werkende armen’, maar ik denk niet dat het omhoog gooien van het minimumloon daar dé oplossing in is.

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:04

In 1 keer het minimumloon omhoog gooien zal de werkgever geen goed doen. Er zullen dan juist minder mensen aan het werk kunnen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:07

purny schreef:
In 1 keer het minimumloon omhoog gooien zal de werkgever geen goed doen. Er zullen dan juist minder mensen aan het werk kunnen.

Klopt, de inflatie is al hoog en wordt nog veel hoger als je nu de minimumlonen ineens omhoog gooit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:08

Berdien schreef:
Maar die €16 komt niet direct vanuit de overheid hè. Die moet opgehoest worden door de werkgevers. Horeca, winkels, etc. En die hebben veelal niet eindeloos de ruimte om het loon zo omhoog te gooien. Dus waar komt het dan vandaan? Juist, bij ons. Want prijzen gaan omhoog, om dat hogere loon te kunnen betalen. En wat houd je dan onderaan de streep over?

Ik ben zonder meer voor het aanpakken van de situatie van de ‘werkende armen’, maar ik denk niet dat het omhoog gooien van het minimumloon daar dé oplossing in is.

Het is een kwestie van willen. Toen ik mijn kleinbedrijf had (niet eens midden bedrijf), werkte er niemand voor dit scheintje. Echt niet. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

De wil ontbreekt vaak. Men wil te hoge winsten. En is vervolgens verbaasd dat er geen personeel meer is te krijgen.
De prijzen gingen bv gelijk overal omhoog na de inval van de Russen in Oekraïne. Bizar, want bv de pakhuizen lagen toen nog vol met graan. Omhoog gooien die prijzen gaat razendsnel, maar omlaag gaan weer gaat tergend langzaam. Dat is het sprookje van de vrije markt economie.
Toen ik mijn eigen bedrijfje had, heb ik zo vreselijk goed verdiend. Ik had zoveel belasting voordeel. Ongekend. Dus mijn medewerkers deelden mee. Kwestie van eerlijkheid. Ik had een zeer hard werkend gemotiveerd team.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:11

Tja, daarin heeft Omtzigt dan weer een andere benadering door het aan de kostenkant aan te pakken. Want waarom betalen we in Nederland de hoogste prijs voor gas.

Als ex SP stemmer moet ik wel zeggen dat ik meer en meer mijn twijfels bij Omtzigt begin te krijgen. Vooral na dat rijtje partijen en dan met name de SGP en JA21.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:17

Loretta schreef:
Tja, daarin heeft Omtzigt dan weer een andere benadering door het aan de kostenkant aan te pakken. Want waarom betalen we in Nederland de hoogste prijs voor gas.

Als ex SP stemmer moet ik wel zeggen dat ik meer en meer mijn twijfels bij Omtzigt begin te krijgen. Vooral na dat rijtje partijen en dan met name de SGP en JA21.

Het wordt voor mijn gevoel de grote Pieter show.
In het begin was ik nog wel te spreken maar ik vind hem nu wel een beetje arrogant worden met al zijn keuzes die hij niet kenbaar wil maken

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:18

pien_2010 schreef:
Het is een kwestie van willen. Toen ik mijn kleinbedrijf had (niet eens midden bedrijf), werkte er niemand voor dit scheintje. Echt niet. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

De wil ontbreekt vaak. Men wil te hoge winsten. En is vervolgens verbaasd dat er geen personeel meer is te krijgen.
De prijzen gingen bv gelijk overal omhoog na de inval van de Russen in Oekraïne. Bizar, want bv de pakhuizen lagen toen nog vol met graan. Omhoog gooien die prijzen gaat razendsnel, maar omlaag gaan weer gaat tergend langzaam. Dat is het sprookje van de vrije markt economie.
Toen ik mijn eigen bedrijfje had, heb ik zo vreselijk goed verdiend. Ik had zoveel belasting voordeel. Ongekend. Dus mijn medewerkers deelden mee. Kwestie van eerlijkheid. Ik had een zeer hard werkend gemotiveerd team.

Dat ligt echt aan wat voor soort bedrijf je hebt. In de zorg word je als bedrijf uitgekleed, in de agrarische sector ook. Vooral kleine bedrijven in de dienstverlening kunnen prijzen maken die ze willen. Maar bij de grotere bedrijven kan dat niet. Europese aanbestedingen die op prijs zitten, dan moet je laag zitten. In de Food sector hetzelfde, je leest zelf al hoevaak mensen hier reageren dat hun eten onbetaalbaar is. Als je het minimumloon ineens omhoog gooit, gaan de normale booschappen ook ineens omhoog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:19

Omzigt heeft het goed gedaan als het gaat opkomen voor de burger. Dit vanuit een geloof waar men terecht moet opkomen voor mensen die benadeeld worden. Hij is eerlijk met een groot rechtvaardigheidsgevoel.
Neemt niet weg, dat hij rechts conservatief is net als het CDA.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:20

Fijn dat jij die mogelijkheid had Pien, maar niet elke kleine ondernemer heeft dat. Om dan élke werkgever te dwingen terwijl er aan de kostenkant niet wordt ingegrepen vind ik geen goede zet. Plus, hoe help je mensen als door de verhoging van het minimumloon tegelijk alles ook daardoor duurder wordt?

Omtzigt heeft er ook een heldere, imo realistische, kijk op :j

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:21

Benzz schreef:
Dat ligt echt aan wat voor soort bedrijf je hebt. In de zorg word je als bedrijf uitgekleed, in de agrarische sector ook. Vooral kleine bedrijven in de dienstverlening kunnen prijzen maken die ze willen. Maar bij de grotere bedrijven kan dat niet. Europese aanbestedingen die op prijs zitten, dan moet je laag zitten. In de Food sector hetzelfde, je leest zelf al hoevaak mensen hier reageren dat hun eten onbetaalbaar is. Als je het minimumloon ineens omhoog gooit, gaan de normale booschappen ook ineens omhoog.
Helemaal mee eens. Wat dacht je van detailhandel en horeca. Kunnen ook de tent wel sluiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:23

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:

Dat HOEFT een bedrijf niet te doen. Dat is een keuze die in Frankrijk aanmerkelijk minder wordt gemaakt als in Nederland. Het kooplieden land. Maar dat wordt niet gezien.

Zaterdag bv wordt hier regelmatig bij de Intermarche benzine tegen kostprijs aan de klant verkocht. Het leven is al zo duur, vindt het bedrijf. Zijn winkel puilt die zaterdagen uit.
Hoe kan het dat in Nederland de boodschappen echt veel duurder zijn als hier? Ik begrijp het heel goed. Nederland is een koopliedenland. Dit gegeven gaat ten koste van teveel mensen die het allang niet meer kunnen betalen.

Ik vond dat ik niet veel meer hoefde te verdienen als mijn medewerkers. Het heeft te maken met keuzes en natuurlijk kunnen niet alle bedrijven dat.
Maar geloof me grote bedrijven zoals Shell en velen anderen kunnen echt wel 16 euro per uur minimum loon betalen. MAAR dan krijgen de aandeelhouders minder. Tja en dat willen we natuurlijk niet.
Het hele denken over deze materie is gewoon verziekt.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:26

purny schreef:
Het wordt voor mijn gevoel de grote Pieter show.
In het begin was ik nog wel te spreken maar ik vind hem nu wel een beetje arrogant worden met al zijn keuzes die hij niet kenbaar wil maken
Welke keuzes bedoel je allemaal Purny?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:32

Avalanche schreef:
Ik zie rechtse stemmers niet als geitenwollen sokken mensen eigenlijk :)

Wel als vaak lager opgeleid, en dat is gebaseerd op o.a. de peiling die Pien quote.

En dat is net als eerder de opmerking over verwende westerlingen: dat is een feit. En ik snap dat dat niet leuk is, maar het is wel wat het is.
Ik erger me een beetje aan dit soort reflexieve emotionele reacties. In plaats van erover na te denken, reageer je vanuit je onderbuik. Is niet handig in de politiek.

Ik vind dit een beetje naar en op de man. Moet dat?

Is er trouwens iets ergs aan 'laag opgeleid' zijn?

Ik zie dat de afgelopen pagina's meerdere keren voorbij komen?

Waarom is dat überhaupt relevant? Hebben die stemmen minder waarde o.i.d.? Voegen die mensen minder toe aan de maatschappij? Vanwaar de drang om dat te benoemen?

Idem voor deze quote van Nikass
Citaat:

Waarom moeten rechtse mensen zo weggezet worden? Je vult enorm in voor een ander?

Ik vind bovenstaande posts denigrerend, maar dat zit blijkbaar tussen mijn oren :')

Ik denk niet zo over 'linkse mensen', voor zover dat te generaliseren valt. Ik kan het wel mooi en leerzaam vinden dat die hele andere gedachtes hebben dan ik heb. Daarom zit ik ook in dit topic.

Maargoed, jammer weer van die verharding de laatste pagina's, is toch zonde :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:38

Benzz schreef:
purny schreef:

Klopt, de inflatie is al hoog en wordt nog veel hoger als je nu de minimumlonen ineens omhoog gooit.

Inflatie en minimumlonen hebben niet zoveel met elkaar te maken:

https://www.sampol.be/2023/06/het-gevec ... e-inflatie