Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:48

996981 schreef:
Die vraag kun je prima zelf beantwoorden. Het gaat erom dat het statement dat mensen nog nooit een asielzoeker hebben gezien statistisch bijna onmogelijk is.

Nooit gezien is misschien wat teveel al denk dat die mensen wel bestaan. Maar zelden ermee te maken denk ik wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:05

fransje23 schreef:
996981 schreef:
Die vraag kun je prima zelf beantwoorden. Het gaat erom dat het statement dat mensen nog nooit een asielzoeker hebben gezien statistisch bijna onmogelijk is.

Nooit gezien is misschien wat teveel al denk dat die mensen wel bestaan. Maar zelden ermee te maken denk ik wel.

Dat zou kunnen. Dat weet ik niet. Mijn eigen ervaringen met de opvang voor AMV hier in het dorp is niet zo best.

Feit blijft dat een grote groep geboren Nederlanders niet senang is met het huidige asielbeleid. Ik vraag me af of het dan helpt om te roepen dat ze nog nooit een asielzoeker gezien hebben. Of er geen last van hebben. Angst is niet altijd reëel, maar daarom niet minder relevant. Mensen wegzetten als aanstellers en dergelijke helpt het gesprek niet op gang.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:12

996981 schreef:
Feit blijft dat een grote groep geboren Nederlanders niet senang is met het huidige asielbeleid. Ik vraag me af of het dan helpt om te roepen dat ze nog nooit een asielzoeker gezien hebben. Of er geen last van hebben. Angst is niet altijd reëel, maar daarom niet minder relevant. Mensen wegzetten als aanstellers en dergelijke helpt het gesprek niet op gang.

Angst aanwakkeren en mensen opruien helpt het gesprek ook niet op gang.
Dat is natuurlijk ook wat er gebeurt.

De angst en woede wordt daardoor steeds groter.

Hoewel het een groeiende groep is, is het nog steeds slechts een minderheid van de bevolking. Die wel heel veel aandacht krijgen.
Ze maken natuurlijk ook wel het kabaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:16

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Angst aanwakkeren en mensen opruien helpt het gesprek ook niet op gang.
Dat is natuurlijk ook wat er gebeurt.

De angst en woede wordt daardoor steeds groter.

Hoewel het een groeiende groep is, is het nog steeds slechts een minderheid van de bevolking. Die wel heel veel aandacht krijgen.
Ze maken natuurlijk ook wel het kabaal.

En beide kanten hebben het idee dat hun partij het echte verhaal verteld

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:23

996981 schreef:

Volgens mij hebben wij het over dezelfde kant?
De angstige burger waarvan de angst gevoed wordt door de politiek?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:31

Het echte verhaal? Het is gecompliceerde problematiek en dat maakt de oplossing ook niet simpel.
Iedereen die zegt dat er wel een simpele oplossing is verteld een leugen.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:39

Maar dan vanaf de andere kant.. we lezen hier in dit topic en in het nieuws dat er wel degelijk azc's zijn waar overlast is. De spreidingswet werkt niet/ is er niet, een goede procedure is er ook (nog) niet.

Dus ik kan me echt wel voorstellen dat mensen tegen een AZC zijn, ook al klinkt dat niet sociaal. Want je zal maar net weer een plek worden waar wel overlast is.. en dan? Je draait het niet meer terug.. dus het enige wat je kunt doen, is het proberen te voorkomen, dan toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:48

Ook gisteren
https://www.streekomroepwestfriesland.nl/eieren-tegen-ramen-stadhuis-ongeveer-150-demonstranten-bij-protest-tegen-komst-azc-in-hoorn/

Cer schreef:
Maar dan vanaf de andere kant.. we lezen hier in dit topic en in het nieuws dat er wel degelijk azc's zijn waar overlast is. De spreidingswet werkt niet/ is er niet, een goede procedure is er ook (nog) niet.

Dus ik kan me echt wel voorstellen dat mensen tegen een AZC zijn, ook al klinkt dat niet sociaal. Want je zal maar net weer een plek worden waar wel overlast is.. en dan? Je draait het niet meer terug.. dus het enige wat je kunt doen, is het proberen te voorkomen, dan toch?

Dat er zorgen zijn is niet zo gek. Gisteren in Amersfoort is er binnen ook een goed gesprek geweest.
Volgens mij moeten de randvoorwaarden goed zijn en niet al te grote aantallen mensen bij elkaar.

Zoals gezegd ik heb geen enkele overlast van het azc vlakbij. Zijn ook allemaal mannen maar geen hele grote groep ongeveer 70 of 80 mensen.

Die blijven ook nog even omdat er geen doorstroming is.

Asielzoekers zijn er en blijven ook wel komen en moeten ergens worden opgevangen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:02

En ze moeten sneller weten waar ze aan toe zijn!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:09

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:19

Het zijn voornamelijk de jonge alleenstaande mannen die sowieso weinig tot geen kans op asiel hebben die overlast veroorzaken. Maar als er ergens een Azc komt is er ook niet altijd duidelijkheid over de specifieke doelgroep. In Hardenberg waren er meerdere opvang locaties welke nu verdwijnen omdat de problemen bij één specifieke locatie het draagvlak onder bewoners heeft geminimaliseerd.

https://www.detoren.net/nieuws/hardenberg/99440/azcs-in-hardenberg-worden-gesloten

Uiteindelijk is de angst voor eventuele overlast (zowel vanuit een Azc als van mogelijke tegenstanders) landelijk zo groot dat een gemeente het ook eigenlijk nooit goed kan doen.

https://pointer.kro-ncrv.nl/kunnen-gemeenten-die-een-azc-moet-openen-het-ooit-nog-goed-doen

Soms is de angst voor overlast reëel, maar soms zijn mensen ook gewoon extreem discriminerend. Op een vraag aan een welgesteld echtpaar wat hun probleem nu echt was betreft asielzoekers en arbeidsmigranten werd gezegd:"dan zie je die mensen op straat lopen". :?

En dit zijn dan vooral hoogopgeleide personen die in hun dure wijken wonen en elke persoon die er buitenlands of minder welvarend uitzien met argwaan bekijken. Als iemand in de randstad is opgegroeid is zo'n reactie dus echt onbegrijpelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:23

Maar dat ene echtpaar is dan wellicht ook gewoon een spreekwoordelijke rotte appel..
ik vind dat ze met dat soort interviews altijd wel hun best doen om de meest vreemde mensen aan het woord te laten.. (lekker stoken ook)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:45

fransje23 schreef:
996981 schreef:

En de linkerkant, die zegt dat het allemaal wel meevalt. Dat azc’s geen overlast geven etc. Etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:14

996981 schreef:
En de linkerkant, die zegt dat het allemaal wel meevalt. Dat azc’s geen overlast geven etc. Etc.

Etc, etc?

Azc's hoeven geen overlast te geven maar het komt voor dat het wel zo is.
Er is een asielzoekersprobleem maar dat is niet simpel opgelost en daarvoor heb je de EU nodig.
Je probleem over de schutting gooien is geen oplossing.

Even voor een heldere discussie.
Welke partijen zijn links in jouw ogen?

Er is belachelijk veel aandacht voor slechts 1 uitdaging waar Nederland voor staat.
Alle andere dingen worden onderbelicht.
Hier trouwens ook, ik laat mij ook meeslepen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:20

996981 schreef:
fransje23 schreef:

"De linkerkant"....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:23

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Etc, etc?

Azc's hoeven geen overlast te geven maar het komt voor dat het wel zo is.
Er is een asielzoekersprobleem maar dat is niet simpel opgelost en daarvoor heb je de EU nodig.
Je probleem over de schutting gooien is geen oplossing.

Even voor een heldere discussie.
Welke partijen zijn links in jouw ogen?

Er is belachelijk veel aandacht voor slechts 1 uitdaging waar Nederland voor staat.
Alle andere dingen worden onderbelicht.
Hier trouwens ook, ik laat mij ook meeslepen.

De links-rechts verdeling houdt ik aan volgens de officiële indeling.
Afbeelding

De zorgen over asielmigratie leeft overigens allang niet meer enkel op rechts. Zorgen over immigratie zijn er vooral bij rechtse kiezers, maar uit het onderzoek blijkt dat ook de helft (51 procent) van stemmers op linkse partijen, zoals GroenLinks-PvdA, SP en D66, over het algemeen vindt dat het aantal immigranten moet worden ingeperkt.

De tijd dat enkel radicaalrechtse, racistische stemmers problemen hadden met immigratie is voorbij. Al wordt men in dit topic nog graag voor racist uitgemaakt op het moment dat je zegt dat we een asielprobleem hebben.

Bij asiel komen veel problemen (ogenschijnlijk) samen. Het huizentekort, druk op de verzorgingsstaat, onveiligheid etc

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:24

996981 schreef:
fransje23 schreef:

Wie zegt dit dan? Ik heb op links ook nooit iemand horen zeggen dat er geen asielprobleem is en dat er geen overlast ervaren wordt.

Als je veel mensen op weinig ruimte opvangt, zonder enige vorm van daginvulling en zingeving, krijg je problemen.

Daarom is juist ook de spreidingswet. Zodat ze verspreid door NL worden opgevangen.

Het ís een probleem, de hoeveelheid vluchtelingen, maar het is geen oplossing om de grenzen dicht te houden m.i. en volgens de ‘linkerkant’.
En dat verschilt met de rechterkant
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-10-25 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:24

Cer schreef:
Maar dat ene echtpaar is dan wellicht ook gewoon een spreekwoordelijke rotte appel..
ik vind dat ze met dat soort interviews altijd wel hun best doen om de meest vreemde mensen aan het woord te laten.. (lekker stoken ook)

Haha nee, helaas dit zijn een heleboel rotte appels. Gewoon 'normale' mensen die dit in een dagelijks gesprek laten vallen. Dit is het 'zonnedael effect' uit Flodder. Deze mensen voelen zich gewoon boven anderen verheven omdat ze hoogopgeleid zijn, een goed betaalde baan hebben en een riante woning en dure auto kunnen betalen. Want ja, dat maakt je echt een beter mens :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:26

verootjoo schreef:
Wie zegt dit dan? Ik heb op links ook nooit iemand horen zeggen dat er geen asielprobleem is en dat er geen overlast ervaren wordt.

Als je veel mensen op weinig ruimte opvangt, zonder enige vorm van daginvulling en zingeving, krijg je problemen.

Daarom is juist ook de spreidingswet. Zodat ze verspreid door NL worden opgevangen.

Het ís een probleem, de hoeveelheid vluchtelingen, maar het is geen oplossing om de grenzen dicht te houden m.i. en volgens de ‘linkerkant’.

Lees je niet in dit topic mee? :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:28

996981 schreef:
verootjoo schreef:

Ik dacht dat je politici bedoelde…

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:31

Ben rechts maar vind niet dat er een asielprobleem is. Wel een gigantisch probleem op
- politiek leiderschap
- elektriciteitsnet
- stikstofdepositie
- woningen
- educatie. We zakken al jaren (!) Op de ranglijsten, kraait geen haan naar

Migratie kan niet worden beïnvloed, zeker niet door nl alleen.
We moeten het hebben over relevante zaken. Niet ongefundeerde angsten gezaaid door antidemocratische politici die enkel paniek willen zaaien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:32

verootjoo schreef:
Ik dacht dat je politici bedoelde…

Ik heb op links ook nog geen politici een concrete oplossing horen geven voor het inperken van immigratie. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de laatste debatten niet gevolgd heb. Welke oplossingen heeft links?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:33

996981 schreef:
verootjoo schreef:

Ik ervaar het hetzelfde als Verootjoo. :)

996981 schreef:
Bij asiel komen veel problemen (ogenschijnlijk) samen. Het huizentekort, druk op de verzorgingsstaat, onveiligheid etc

Ogenschijnlijk inderdaad, dat is een rad wat voor ogen wordt gedraaid.
De werkelijke oorzaken zijn groter en complexer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:52

Helemaal eens Fransje, maar de PVV schuift het op alleen de asielzoekers af terwijl het een veelkoppig monster is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:59

PVV vergroot voorsprong, PvdA onder druk.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/art ... 5-1482689/

Echt een groot gat ineens met 11 zetels. Als ik mijn omgeving hoor is het ook allemaal PVV, vooral anti PvdA.

Ik zou zelf echt heel graag weer een rechts kabinet hebben maar als PVV zo groot wordt en niemand wil ermee samenwerken, lijkt mij een rechts kabinet echt onmogelijk met al die kleine partijen die dan over blijven op rechts. Ben er zelf dus ook nog steeds niet over uit.

Inmiddels 3 stemwijzers gedaan maar allemaal een andere uitkomst, behalve dan dat het rechts is.