Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:40

Dit kabinet geeft natuurorganisaties een wapen in handen waarvan je NOOIT moet willen dat natuurorganisaties dit wapen in handen krijgen. Tenzij je groot fan bent van die natuurclubs natuurlijjk.

Maar volgend jaar is het bonanza voor natuurclubs. Ze kunnen maar handhavijgsverzoeken in gaan dienen zoveel als ze maar willen of beter gezegd zoveel als ze er zelf kunnen verwerken. En denk maar niet dat deze clubs dat na zullen laten. Ook al laten ze de hele economie daarmee kapot gaan. Dat kan hun niks schelen.

Johan Vollenbroek geeft al een klein voorproefje.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/j ... dbouwmodel

En als je nu nog niet ziet dat BBB er niet voor de gewone boer is, dan zie je het nooit meer.
De gewone boer kan stikken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:10

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

Nee, natuurlijk niet.
Maar er zijn wel veel meer eenpersoonshuishoudens t.o.v. vroeger.
Er zijn ook minder goedkope woningen, veel meer huisjesmelkers c.q. investeerders, die vooral winst willen maken en er wordt te weinig gebouwd.

Zo deed je het wel overkomen.

En ja, er zijn meer eenpersoonshuishoudens. Een logische ontwikkeling gezien vrouwen meer rechten hebben gekregen en niet in een ongelukkig huwelijk hoeven te blijven zitten, kunnen werken en eerst op zichzelf kunnen wonen zonder vanuit het ouderlijk huis met een partner een woning te betrekken.

Het probleem is niet de vrouwen, of de groeiende aantallen eenpersoonshuishoudens, maar een gebrek aan inzicht bij de overheid.

Ik bedoelde het ook niet negatief :D.
Juist fijn dat vrouwen nu een keuze hebben.

Maar het woningnoodprobleem was er al in de jaren 60, mijn ouders gingen inwonen bij oma op een zoldertje en zelf kocht ik in 1982 een huis, bij gebrek aan
huurwoningen, met 13% rente.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:13

Loretta schreef:
Dit kabinet geeft natuurorganisaties een wapen in handen waarvan je NOOIT moet willen dat natuurorganisaties dit wapen in handen krijgen. Tenzij je groot fan bent van die natuurclubs natuurlijjk.

Maar volgend jaar is het bonanza voor natuurclubs. Ze kunnen maar handhavijgsverzoeken in gaan dienen zoveel als ze maar willen of beter gezegd zoveel als ze er zelf kunnen verwerken. En denk maar niet dat deze clubs dat na zullen laten. Ook al laten ze de hele economie daarmee kapot gaan. Dat kan hun niks schelen.

Johan Vollenbroek geeft al een klein voorproefje.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/j ... dbouwmodel

En als je nu nog niet ziet dat BBB er niet voor de gewone boer is, dan zie je het nooit meer.
De gewone boer kan stikken.

Yep, ik denk dat de BBB alle dier-, mest- en stikstofrechten in omloop wil houden. Daarom wilden zo ook zo snel mogelijk af van de regelingen van het vorige kabinet. Deze regelingen waren er op gericht dat zodra een boer zou stoppen alle milieurechten uit de roulatie zouden worden gehaald. Dat is niet wat de agro-industrie wil, want dat betekend voor hen schaalverkleining en dus minder omzet.

Wanneer de boeren zelf failliet gaan (let op: grote investeringen) kunnen de rechten worden opgekocht en actief gehouden worden. Ik verwacht binnenkort weer dat mega-stallen als paddestoelen uit de grond worden gestampt bij onoplettende gemeentes, er zijn nog heel wat latente mest- en stikstofrechten in Nederland (milieu-belasting die boeren volgens hun vergunning mogen doen staan maar waar ze nu geen dieren voor hebben).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:17

Ik houd van beelden en kwam dit treffende beeld tegen mbt de AfD partij in Duitsland:
Afbeelding

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:37

Tja, het is te hopen dat in landen waar de radicale /extreme politieke partijen het nog niet voor het zeggen hebben dat ze opletten want het kan, bvb in Duitsland, volgend jaar maar zo gebeuren dat we weer een nazistische buurman hebben.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:47

_San87_ schreef:

En ja, er zijn meer eenpersoonshuishoudens. Een logische ontwikkeling gezien vrouwen meer rechten hebben gekregen en niet in een ongelukkig huwelijk hoeven te blijven zitten, kunnen werken en eerst op zichzelf kunnen wonen zonder vanuit het ouderlijk huis met een partner een woning te betrekken.

Het probleem is niet de vrouwen, of de groeiende aantallen eenpersoonshuishoudens, maar een gebrek aan inzicht bij de overheid.

Ik heb even een willekeurige quote gepakt om in te haken op de wooncrisis; de kostendelersnorm weerhoudt mensen met een AOW of bijstandsuitkering van samenwonen, omdat ze er dan behoorlijk financieel op achteruitgaan. Mede hierdoor stagneert de doorstroom vanuit goedkopere huurwoningen.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/socia ... mming-zien

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:16

kostendelersnorm is inderdaad een vervelend iets.

Als ook het promoten/stimuleren om ouderen zo lang mogelijk in hun (te grote) huis te laten wonen. Ik zou wel eens berekeningen willen zien hoeveel woonruimte er vrij zou komen als er weer bejaardenhuizen zouden worden gebouwd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:23

Waarschijnlijk heel impopulaire mening
Na scheiding beiden een eengezinswoning willen hebben..
Ik zou kinderen in huis laten
1 van de ouders een appartementje en dan de ouders van huis wisselen ipv de kinderen

Hoeveel zou dat schelen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:28

Echwel schreef:
1 van de ouders een appartementje en dan de ouders van huis wisselen ipv de kinderen

Hoeveel zou dat schelen

dat moet financieel wel passen. En wat als er nieuwe partners in beeld komen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:30

Wranglerbutt schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb even een willekeurige quote gepakt om in te haken op de wooncrisis; de kostendelersnorm weerhoudt mensen met een AOW of bijstandsuitkering van samenwonen, omdat ze er dan behoorlijk financieel op achteruitgaan. Mede hierdoor stagneert de doorstroom vanuit goedkopere huurwoningen.

AOW toch niet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:34

mysa schreef:
Wranglerbutt schreef:

AOW toch niet?

toch wel:
Citaat:
Hoeveel AOW krijg je? De AOW-hoogte wordt elk half jaar aangepast aan de ontwikkeling van het minimumloon. Per 1 juni 2024 ontvangt een alleenstaande AOW-gerechtigde € 1.569,75 bruto per maand. Voor mensen die zijn getrouwd en/of samenwonen geldt dat ieder een bedrag van € 1.067,47 bruto per maand ontvangt

hoewel de kosten voor een tweepersoonshuishouden waarschijnlijk ook wel een stuk lager zullen zijn, dus hoeveel het echt netto scheelt weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door juval op 05-09-24 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:34

Aow helaas wel. Ik heb daar destijds naar gekeken als ik bij mijn vader zou gaan wonen met mijn heel minimale wao. Dan zou hij terugvallen naar een lager bedrag aow omdat ik een jongere ben.

Citaat:
Als u gaat samenwonen met uw partner krijgt u minder AOW. Als alleenstaande kreeg u 70% van het minimumloon. Gaat u samenwonen of trouwen, dan is dat 50% van het minimumloon per persoon. Als u samenwoont, kunt u namelijk kosten delen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:36

juval schreef:
Echwel schreef:

Hoeveel zou dat schelen

Niets, dat levert alleen maar stress op. Als ouders heb je dan geen mogelijkheid meer om eigen spullen te bezitten, want waar kinderen van woning wisselen en dan in beide woningen spullen hebben gaat dat niet lukken als ouders zijnde. Waarom niet? Je bent niet voor niets gescheiden, dus dan wil je de rommel van je ex ook niet continu zien.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:38

juval schreef:
Echwel schreef:

Hoeveel zou dat schelen

Maar waarom wil iedereen een eengezinswoning ook als die alleenstaand is
Hier ken ik iemand die nog steeds in 6 kamer eengezinswoning zit
Alle kinderen uit huis en gescheiden
Biedt dan geld voor ruimte
Maar zoals ik zeg onpopulaire mening

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:43

Ja, dat is wel een ding inderdaad. Ik kan niet wachten tot ik kleiner kan wonen en minder huis bij te houden heb. Maar schoonmoeder wil echt niet weg van haar huis met inderdaad 5 slaapkamers, eigenwijs. Kleiner wonen is ook vaak duurder tegenwoordig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:05

Maar ja andere kant van de medaille: ga je iemand uit het huis knikkeren waar die al jaren in woont, puur omdat diegene geen kinderen meer heeft?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:10

IMANDRA schreef:
Maar ja andere kant van de medaille: ga je iemand uit het huis knikkeren waar die al jaren in woont, puur omdat diegene geen kinderen meer heeft?

In bepaalde steden is er zelfs al een subsidie om mensen te stimuleren een eensgezinswoning te verruilen voor een kleinere woning.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:19

IMANDRA schreef:

ik weet ook niet wat ik zou doen als ik er zelf voor zou komen te staan, ik ben pas begin 50. Je mag/kan mensen niet dwingen, maar stimuleren wellicht. Als er leuke betaalbare seniorenwoningen beschikbaar zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:20

Mijn vader staat ook op die lijst. Al 3 jaar of zo. :+ Resultaat gewoon nul. De kleinere senioren woningen zijn er gewoon niet. En met de wachttijd in zijn woonplaats moet hij geloof ik eerst 98 worden voor hij in aanmerking komt voor een klein appartement. 8)7 Goddank redt hij zich gammel en wel op zijn 90e nog in zijn drie etages grote maisonette met drie slaapkamers en een enorme zolder met trappen en zonder aangepaste badkamer. En zware deuren naar buiten die zonder hulp bijna niet open gaan. Zelfs ik moet er echt aan sleuren om ze open te krijgen. Anders had hij echt een mega groot probleem. Tijdelijk heeft hij al eens een bed in de woonkamer gehad en dan douchehulp die hem de trap op sleepte om te douchen. Daar is het probleem ook, gaat hij daar weg wordt het huis voor veel geld verkocht dus de gemeente en woningbouw hebben geen haast.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:24

misschien moeten we ons inderdaad dan nu alvast inschrijven voor een seniorenappartement waar we misschien over 25 jaar in willen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:25

karuna schreef:
Als u gaat samenwonen met uw partner krijgt u minder AOW. Als alleenstaande kreeg u 70% van het minimumloon. Gaat u samenwonen of trouwen, dan is dat 50% van het minimumloon per persoon. Als u samenwoont, kunt u namelijk kosten delen.

Maar dat klopt toch ook, dat je daarmee bespaart? Je betaalt dan ook maar 1x verwarming, de was kan samen in de machine, samen potje koken, samen TV kijken, 1 internetabonnement... Oké, samen douchen of in bad gaat misschien wat ver :) , maar als je dan inderdaad eind van de maand hetzelfde overhoudt, maar je bent energiezuiniger, helpt de schaarste op de woonmarkt verminderen en je kost minder aan de overheid (lees: belastingbetaler), dan zou ik toch zeggen: doen toch?

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier (België) ligt mijn woning in agrarisch gebied. Ik zou er geen probleem mee hebben om te verbouwen en er twee wooneenheden van te maken, waarvan ik er één zou verhuren, maar dat is niet toegestaan (co-housing wel, maar de indeling is totaal niet praktisch hiervoor, en niet 1-2-3 aangepast), terwijl ik wel de oppervlakte van mijn woning ongeveer mag verdubbelen en er in mijn eentje in mag blijven wonen. Daar zou iets moeten aan gedaan worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:27

Theoretisch misschien wel, alleen met mijn miezerige wao en zijn dan flink verminderde aow zouden we onder het bestaans minimum uitkomen waar hij het nu dankzij stevige huursubsidie nog net redt. Met zijn tweeen zouden we gewoon niet de vaste lasten kunnen betalen. :n ik heb daar dus vanaf gezien hoewel die mogelijkheid er wel was.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:30

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:33

karuna schreef:
Theoretisch misschien wel, alleen met mijn miezerige wao en zijn dan flink verminderde aow zouden we onder het bestaans minimum uitkomen waar hij het nu dankzij stevige huursubsidie nog net redt. Met zijn tweeen zouden we gewoon niet de vaste lasten kunnen betalen. :n ik heb daar dus vanaf gezien hoewel die mogelijkheid er wel was.

Dan moet je dus keuzes maken. Of je huisje in Frankrijk weg doen en volledig in NL wonen of andersom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:41

Waarom zou ik dat doen? Het is nu niet meer nodig omdat ik een woning heb, maar in een ik ga geen enkele optie uit de weg om dakloosheid te voorkomen heb ik alle opties doorgerekend. En helaas ik ga met mijn vader samenwonen weggestreept omdat het financieel niet te doen was door die regeling