Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:13

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:15

Dat gaat mooi naar beneden zo (de aanlevering uit Rusland). Dank Irmaz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:10

Het gaat alleen wel naar beneden omdat ze minder aanvoeren, niet omdat we minder willen. Plus afgelopen week is niet zo makkelijk mee te nemen omdat NS1 afgesloten was voor onderhoud.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:13

enzino schreef:
Het gaat alleen wel naar beneden omdat ze minder aanvoeren, niet omdat we minder willen. Plus afgelopen week is niet zo makkelijk mee te nemen omdat NS1 afgesloten was voor onderhoud.

Zo interpreteer ik het niet. Ik zie het aandeel Russisch gas dalen terwijl de gasleverantie vrijwel gelijk blijft vooral als gevolg van het aandeel LNG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:19

irmaz schreef:
In het onderste plaatje zie hoeveel invloed het wegvallen van Russisch gas zou hebben.

Nee toch, het onderste plaatje laat de aanvoer van gas zien, niet wat de invloed zal zijn. Zie de kop van het plaatje.

De invloed van het wegvallen van Rusland als leverancier is echter wel bekeken door het IMF (zie de titel) en die kwamen met het volgende overzicht:

Afbeelding

Voor een volledige uitleg van de werkwijze en het verschil tussen een geintegreerde en gefragmenteerde markt (of gas makkelijk door de EU vervoerd kan worden met en zonder bottlenecks) zie de link:
https://blogs.imf.org/2022/07/19/how-a- ... economies/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:52

Een redelijk belangrijke update:
Citaat:
Ukraine and Russia have agreed a deal that would allow the resumption of vital grain exports from Ukrainian Black Sea ports, a major diplomatic breakthrough aimed at easing a global food crisis sparked by the war, United Nations Secretary-General Antonio Guterres said Friday.

(...)

The deal will also allow the unimpeded access of Russian fertilizers to global markets. Russia is a major producer of fertilizers, which are vital to maximizing food production, and the cost of the product has spiralled since the invasion.

https://edition.cnn.com/2022/07/22/euro ... index.html

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:07

Zeker belangrijk. Staat ook in de Telegraaf.
Moskou en Kiev bevestigen deelname ceremonie 'graandeal' Istanbul

De Russische en de Oekraïense regering hebben bevestigd dat ze deelnemen aan de ceremonie waarmee volgens Turkije in Istanbul een akkoord wordt getekend voor veilige vaarroutes voor vrachtschepen met Oekraïens graan door de Zwarte Zee. De Turkse regering heeft de plechtige ondertekening in aanwezigheid van president Recep Tayyip Erdogan en VN-chef António Guterres enthousiast aangekondigd, maar zonder de inhoud van het akkoord te onthullen.

Uit Kiev en Moskou werd nog weinig vernomen over de aankondiging. Maar op de valreep meldden beide hoofdsteden dat een minister voor de ondertekening onderweg is naar Istanbul. Moskou heeft minister van Defensie Sergej Sjojgoe gestuurd en Kiev de minister van Infrastructuur, Oleksandr Koebrakov. Een zegsman van de regering van Oekraïne heeft echter beklemtoond dat zijn land geen overeenkomst met Rusland wil sluiten. Oekraïne sluit een overeenkomst met Turkije en met de VN. Die sluiten dan apart een overeenkomst met Rusland.

Het akkoord wordt volgens de plannen om 15.30 uur (Nederlandse tijd) ondertekend. De Turkse regering, die zich lang heeft ingespannen voor dit 'Zwarte Zee Initiatief', heeft een plechtige bijeenkomst georganiseerd in het 19e-eeuwse Dolmabahce Paleis dat aan de zeestraat Bosporus ligt. Door die zeestraat moet straks weer een heleboel Oekraïens graan naar de wereldmarkt varen.

De grote lijnen zijn al uit de eerdere onderhandelingen gesijpeld. Vaarroutes moeten worden vrijgemaakt van mijnen, ladingen van vrachtschepen worden geïnspecteerd, zowel bij het naderen van bijvoorbeeld de haven van Odessa als bij het uitvaren, Rusland misbruikt de veilige vaarroutes niet voor oorlogsdoeleinden en de EU schrapt handelssancties tegen Rusland die een belemmering vormen voor de Russische export van vooral voedsel. Er komt een coördinatiecentrum van de VN in Istanbul voor de uitvoering van alle taken. Er komen "mechanismen" voor de beveiliging van de hele vaarroute naar de Bosporus.

Turkije heeft aangeboden de marine in te zetten voor onder meer de inspecties van schepen en voor het ruimen van mijnen. Nederland heeft tijdens eerdere onderhandelingen bijna een maand geleden ook mijnenjagers aangeboden voor de missie om de Zwarte Zee voor Oekraïens graan met veilige vaarroutes te heropenen.

Het Kremlin eist wel dat de Europese Unie daadwerkelijk sancties tegen Rusland verlicht en het niet bij toezeggingen of beloftes laat. Regeringswoordvoerster Maria Zacharova zei in Moskou dat er doorgaans jammer genoeg een enorme kloof gaapt tussen de intenties van de EU en de daadwerkelijke stappen die de unie zet. Volgens haar zijn "de kortzichtige Europese sancties" overigens de voornaamste oorzaak van de voedselcrisis in de wereld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:17

Hopelijk laten ze dan de gassancties ook vervallen zodat de energieprijzen hier omlaag kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:20

Bron De Telegraaf. Een premium artikel dus kan hem niet onverkort plaatsen.

Russische soldaten hebben een baby van negen maanden verkracht voor de ogen van de moeder. Dat staat in het nieuwe rapport (een 2e tussentijds rapport) van het Bureau voor Democratische Instellingen en Mensenrechten (ODIHR). Dat bevat nog meer gruwelijke details, en niet alleen van Russische soldaten.

Nog enkele gruwelijke getuigenissen omschreven in het rapport.
In een kelder van een ziekenhuis in de buurt van Irpin hielden de Russen 25 meisjes tussen 14 en 24 jaar gevangen als seksslavinnen voor de soldaten, De meisjes werden geregeld misbruikt tijdens groepsverkrachtingen. Negen van hen raakten zwanger.
Het rapport noemt misbruikte vrouwen bij naam. Karina Yershova werd ontvoerd, gemarteld, verkracht en uiteindelijk vermoord. Andere vrouwen zijn voor de ogen van hun kinderen verkracht met de bedreiging dat zij daarna aan de beurt waren.
Een Russische soldaat postte op Twitter een video van de verkrachting van een 1-jarig jongetje. In Ingulets verkrachtten Russische soldaten een 78-jarige vrouw.
In totaal staan er in het rapport 224 getuigenissen van verkrachtingen. „Maar het zijn er veel meer”, zegt Natalia Karbowska van de Oekraïense Vrouwenrechtenorganisatie. „Voor iedere vrouw die met haar verkrachting naar buitenkomt, zijn er tien die zwijgen.”
In Zabuchchya vond het lijken met afgesneden oren en uitgetrokken tanden. In de stad Trostyanets zijn verschillende martelkamers gevonden met lattenbodems aan de muur genageld om gevangenen op vast te binden en planken voor het waterboarden.
In Boetsja zijn lichamen teruggevonden van vijf mannen in burgerkledij. Hun lichamen bedekt met brandwonden.
Russische militairen in Oekraïne maken zich ook vaak schuldig aan mentale martelingen. Gevangenen worden uit hun cellen gehaald om te kijken naar executies. Vaak gaat het om schijnexecuties van kinderen, waar de ouders naar moeten kijken.
In Dymer vonden de ODIHR-verslaggevers een kamer waarvan één muur vol zat met kogels en bloedspatten. „Onmogelijk te zeggen hoeveel mensen hier zijn geëxecuteerd”, schrijft het rapport.
Die executiekamer was in de kelder van een kinderziekenhuis.
In Volnovaka werden kinderen gedwongen naar school te gaan. In die school was ook een slaapplaats van de Russische soldaten. „Hier werden kinderen als menselijk schild gebruikt’, schrijft het rapport.

Het is geen eenzijdig rapport. Het maakt ook melding van schending van het oorlogsrecht door het Oekraïense leger. Dat gaat dan vooral over de behandeling van Russische krijgsgevangenen. Het rapport heeft getuigenissen van Oekraïense soldaten die Russische krijgsgevangenen in de benen schieten. Er zijn ook rapporten over executies.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:20

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:27

Elnienjo is volgens mij zeer gehecht aan goedkope welvaart, meer dan aan Oekraiens welzijn. Die zienswijze mag van mij, alleen ik ben het daarmee oneens.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:32

elnienjo schreef:
Hopelijk laten ze dan de gassancties ook vervallen zodat de energieprijzen hier omlaag kunnen.

De energieprijzen waren voor de Oekraïne oorlog al tot grote hoogte gestegen. Je mag van mij best van mening zijn dat we allemaal even moeten bukken voor het o zo grote Rusland, maar verwacht geen applausje voor je naïviteit. De komende jaren gaan voor een belangrijk deel de verhoudingen in de wereld bepalen en hopen op gaat het niet meer worden..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:40

enzino schreef:
Over de EU gas besparingen gesproken waar het doel 15% is:
De IEA chief (Birol) heeft in een interview met CNN aangegeven dat Europa 20% moet besparen tov het huidige verbruik:
Citaat:
Even assuming that the current Russian gas flow is maintained, and considering all the LNG Europe is getting from the United States and elsewhere, plus other natural gas sources, and even if there are no accidents that hamper supply, Europe still needs to reduce more, starting now, Birol said.

https://mobile.twitter.com/jchatterleyC ... cgfbVNfkhQ

Ik betwijfel of 20 % genoeg zal zijn. Bovendien zie ik niet hoe je de zware industrie in een jaar tijd zulke reducties zou kunnen laten bewerkstelligen. Het is volgens mij bijzonder naïef om te denken dat we wel even wat fabrieken af kunnen schalen als het zover komt.. opstarten kan weer maanden duren daarna. Ik mis bij de politiek nog altijd het gevoel van urgentie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:45

Er wordt nog heel veel energie verspild in heel veel bedrijven, winkels met verwarming aan en deuren open, kantoren die verwarming op 22 hebben staan, wanneer iedereen, ook consumenten meedoen en opletten heb je zo 10 % te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:16

Heb je ook onderbouwing hoe je dan op 10% komt of is het puur een gok?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:45

Wij hebben dit jaar mede dankzij het mooie weer, zonder gezondheids klachten tot nu 30% energie bespaart. 15% meer opbrengst zonnepanelen, 30 procent minder gas verbruikt. 25% electriciteitsverbruik minder. Door vermindert ( lees verstandiger gebruik) auto, ook minder maar niet spectaculair.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:58

enzino schreef:

Misschien moeilijk te begrijpen wanneer je niet in Nederland woont maar goed, het is een gok dus het kan nog wel veel meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:11

bigone schreef:
enzino schreef:

Misschien moeilijk te begrijpen wanneer je niet in Nederland woont maar goed, het is een gok dus het kan nog wel veel meer zijn.

Het leek me een normale vraag omdat je met getallen komt maar er geen onderbouwing bij geeft dus ik werd nieuwsgierig. Het kan dus ook veel minder zijn. Eigenlijk heb je geen idee.

Kan je anders uitleggen wat mijn woonland er verder mee te maken heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 21:41

Wat een afschuwelijkheden Babootje |(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:56

martichr schreef:
Het is volgens mij bijzonder naïef om te denken dat we wel even wat fabrieken af kunnen schalen als het zover komt.. opstarten kan weer maanden duren daarna. Ik mis bij de politiek nog altijd het gevoel van urgentie.

Ik mis het gevoel van urgentie ook.

Wel heb ik van de week in een hoekje van een kranteartikel een opmerking gevonden dat het ministerie van economische zaken hier hard over aan het onderhandelen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 21:59

Ik hoor eigenlijk niet anders dan dat de ziekenhuizen, supermarkten, strooizout fabrieken etc hun black-out scenario‘s aan het opstellen zijn.
Klinkt voor mij dus wel alsof het serieus genomen wordt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:09

Ik heb even onze verbruikshistorie erbij gehaald:zit iets anders in elkaar dan dat ik in 1e instantie vermeld had; electriciteit 2021 787 kwh 2022 805 kwh ( inductie kookplaat aangeschaft) terug levering 2021 907 kwh 2022 1371 kwh Gas 2021 806 m3 2022 469 m3, dit zijn onze ge (ver) bruikscijfers over het 1e halfjaar.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 22-07-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:19

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:08

10% besparing is doen wat je altijd doet maar eens zorgvuldig onder de loep nemen wat je precies doet (=awareness). Gewoon er mee bezig zijn levert meestal meteen 10% op.
15% besparing is doen wat je altijd doet maar opletten dat je geen lekstromen hebt, zoals openstaande deuren, machines die aan blijven staan maar geen output leveren, lampen die blijven branden terwijl er niemand is, airco 'snachts laten draaien,...
20% besparing is doen wat je altijd doet maar dan beter. Oude energieslurpers vervangen door nieuwe zuinige apparaten, gebruik maken van bewegingsmelders, verwarming iets lager, machines zeer goed onderhouden (vuiligheid en slijtage kosten veel energie), klimaatregeling optimaliseren (zonwering, nachttemperatuur, aanpassen op aantal aanwezige personen,...), kleine ingrepen.

Tot 20% besparing kan eigenlijk altijd met gedragsverandering en relatief kleine ingrepen. Moet je meer gaan besparen dan moet er meestal procestechnisch ingegrepen gaan worden.
Dit zijn ervaringsgetallen, van mij, en ook volgens de theorie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:21

Statement van Europol mbt eventuele wapensmokkel vanuit Ukraïne:
Citaat:
Europol werkt nauw samen met Oekraïense functionarissen om de dreiging van wapenhandel naar de Europese Unie te verminderen. We hebben het volste vertrouwen in hen als ze nieuwe maatregelen implementeren om deze vuurwapens te controleren en te volgen.
https://www.europol.europa.eu/media-pre ... on-ukraine