Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:31

Nederlands eerste vrouwelijke premier wordt dan een soort van Margaret Thatcher.
Ik vraag me af of je daar nu zo blij van moet worden. Margaret Thatcher heeft heel veel kapot gemaakt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:44

Nou inderdaad. Ik moet er niet aan denken, al is de kans helaas wel erg groot door het angst-offensief wat ze voeren waar al eerder over gesproken is.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:59

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Omtzigt woord gaat houden over het niet willen regeren ,et de PVV. En als hij woord houdt hoeveel stemmers er dan over lopen naar de VVD.

En als er vervolgens een kabinet met o.a VVD en PVV komt of dat dan een stabiel kabinet zou zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:04

kieswijzer ;) :')

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:05

VuurVleugels schreef:
Nou inderdaad. Ik moet er niet aan denken, al is de kans helaas wel erg groot door het angst-offensief wat ze voeren waar al eerder over gesproken is.

Ja ik ben heel bang, gelukkig komt Dilan ons redden. :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:07

Ik vind haar ook heel goed overkomen, het programma moet ik nog nader bekijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:07

Loretta schreef:
Nederlands eerste vrouwelijke premier wordt dan een soort van Margaret Thatcher.
Ik vraag me af of je daar nu zo blij van moet worden. Margaret Thatcher heeft heel veel kapot gemaakt.

Sorry hoor dit is zo oneerlijk jegens Dilan de vergelijking met Thatcher. Dat was als het om haar ideeën ging en als mens een heel fout mens.

Dilan heeft ideeën,hoort bij een partij waar ik niet achter sta. Maar dat is gewoon verschillend denken. Maar als vrouw en mens deugt ze zeker wel . Ik vind dit zo fout framen.
En ja ik zie ook liever een linkse minister president maar dat gaat vrees ik niet gebeuren. Maar laten we nu niet doen dat zij zo afschuwelijk is want dat is ze gewoon niet.

Het is geen Baudet hé. Kom op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:11

Cer schreef:
Ik ben benieuwd of er ergens te vinden is wat sperziebonen horen te kosten als ze gewoon in NL geproduceert worden, En dan het liefst ook nog biologisch natuurlijk. Want gezond eten moet wel voor iedereen bereikbaar zijn...

450gr. Diepvries bio sperziebonen uit nederland/duitsland zijn 1.49 bij AH

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:14

Jessix schreef:
VuurVleugels schreef:

Ja ik ben heel bang, gelukkig komt Dilan ons redden. :')

Lekker genieten van je geld dan, nog meer omdat niet iedereen zoveel geluk heeft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:17

VuurVleugels schreef:
Lekker genieten van je geld dan, nog meer omdat niet iedereen zoveel geluk heeft.

Het afgelopen kabinet heeft het grootste armoedepakket ooit de afgelopen jaren uitgedeeld..........dus ik begrijp je opmerking niet zo goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:25

tamary schreef:
Cer schreef:
Ik ben benieuwd of er ergens te vinden is wat sperziebonen horen te kosten als ze gewoon in NL geproduceert worden, En dan het liefst ook nog biologisch natuurlijk. Want gezond eten moet wel voor iedereen bereikbaar zijn...

450gr. Diepvries bio sperziebonen uit nederland/duitsland zijn 1.49 bij AH

Nou, dat is dan toch wel te doen? Diepvries is qua gezond helemaal prima.
Het klinkt alsof gezond eten erg duur is ..

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:27

Benzz schreef:
VuurVleugels schreef:

Het afgelopen kabinet heeft het grootste armoedepakket ooit de afgelopen jaren uitgedeeld..........dus ik begrijp je opmerking niet zo goed.

Ach, ik ben gewoon boos. Boos dat na 13 jaar wanbeleid de VVD, die toch echt voornamelijk de hoogste inkomens belangrijk vind, waarschijnlijk weer de grootste gaat worden en de middeninkomens en onderkant van de samenleving alleen maar meer zullen verzuipen.

Ik trek me even terug uit de discussie vanavond want de frustratie zit de rationaliteit in de weg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:37

Ik begin me nu toch wel af te vragen wat er bij Omtzigt over blijft van de bestaanszekerheid met de volgende partijen waar Omtzigt mee in een minderheidscoalitie zou willen. NSC, VVD, BBB, CDA, SGP en JA21.

Alleen BBB heeft zich in het verleden nog wel enigzins voor bestaanszekerheid ingezet. De rest totaal niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:44

Ja, Omtzigt trekt steeds verder naar rechts, de CDA achtergrond blijft toch duidelijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:46

VuurVleugels schreef:
Ach, ik ben gewoon boos. Boos dat na 13 jaar wanbeleid de VVD, die toch echt voornamelijk de hoogste inkomens belangrijk vind, waarschijnlijk weer de grootste gaat worden en de middeninkomens en onderkant van de samenleving alleen maar meer zullen verzuipen.

VVD was niet alleen he! Ik snap je frustratie maar om die op 1 partij af te geven gaat mij te ver en dat gebeurd de laatste tijd zoveel ( Of erger op 1 man). Ik voel ook niet met je mee dat de VVD alleen voor de hoogste inkomens gaat, dat was 30 jaar geleden misschien zo ( voor de ondernemer), maar dat is ook al jaren niet meer zo.

En ik ben geen VVD stemmer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:50

Dankzij het beleid van de afgelopen jaren waren er miljarden in kas om tijdens de Corona-periode te zorgen dat werkgevers hun medewerkers in dienst konden houden. In veel andere, ook EU-landen, kregen de werkgevers helemaal geen overheidssteun en kwamen dus veel werknemers zonder pardon op straat te staan en zonder inkomsten te zitten. Daarom noem ik mezelf groen-rechts, ik ben groot voorstander van het beschermen van de natuur maar ook voor een sterke economie.

En natuurregels komen "uit Brussel" en daar zullen rechtse partijen ook gewoon aan moeten voldoen, ook al zouden ze het geen prioriteit vinden, dus daar zie ik ook wel een stuk zekerheid in voor natuur en milieu.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:52

prompter schreef:
Dankzij het beleid van de afgelopen jaren waren er miljarden in kas om tijdens de Corona-periode te zorgen dat werkgevers hun medewerkers in dienst konden houden. In veel andere, ook EU-landen, kregen de werkgevers helemaal geen overheidssteun en kwamen dus veel werknemers zonder pardon op straat te staan en zonder inkomsten te zitten. Daarom noem ik mezelf groen-rechts, ik ben groot voorstander van het beschermen van de natuur maar ook voor een sterke economie.

En natuurregels komen "uit Brussel" en daar zullen rechtse partijen ook gewoon aan moeten voldoen, ook al zouden ze het geen prioriteit vinden, dus daar zie ik ook wel een stuk zekerheid in voor natuur en milieu.

Precies!

En de steun qua energierekening die vrij snel op gang kwam. In eerste instantie voor de mensen met de echt lage inkomens en daarna voor alle inkomens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:52

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik gaf in een ander topic aan dat ik geen moeite heb met kern energie. Maar daar zijn genoeg mensen het niet mee eens. Als ik dan zie dat Frankrijk beter scoort op de Co2 vanwege kern energie (ik was echt verbaast, maar goed ik zit ook niet in die materie), denk ik dat de mensen die tegen kern energie zijn, daar ook eens naar moeten kijken.

Hier tegenstander van kernenergie. Ik ken het groene, ik ken de cijfers zoals de meeste tegenstanders.

De voorstanders bagetaliseren in mijn ogen het plutonium afval probleem door gemakkelijk te schrijven dat we daar NOG geen oplossing voor hebben gevonden. MAar wordt dan vlug vervolgd, kijk eens hoe groen het NU is.

Plutonium blijft wel tot 100.000 jaar, lees honderd duizend jaar, radioactief! Dat is ongelooflijk.

Ik en met mij veel tegenstanders, vinden dat ontoelaatbaar en onethisch onjuist dat zo veel generaties na ons, opgezadeld worden met dit niet opgeloste gevaarlijke afval. Dat zal in het hier en nu moeten worden opgelost. Zo niet, dan blijf ik tegen.

Timmermans voelt heel goed aan, dat concessies op dit gebied, een bom legt voor GL onder de PvdA / GL fusie. Dan wordt dat gelijk opgeblazen.

Wat ik al jaren heel bijzonder vindt is dat mensen met dit standpunt vaak worden weggezet als wollen sokken mensen die niet goed op de hoogte zijn. Terwijl juist GL veelal mm ensen zijn, die hoog tot zeer hoog opgeleid zijn, zich goed verdiept hebben in veel zaken, een sociaal en hoog ethisch hart hebben en van daaruit leven , werken en zijn.

Daar mag iedereen het mee oneens zijn, maar zet deze groep mensen dan weg op inhoudelijke gronden. En zeg gewoon,die toekomstige generaties en dit gevaarlijke afval probleem wordt wel in de toekomst opgelost en zo niet, tja jammer dan. Maar die niet alsof deze mensen niet goed wijs zijn.

Dat doe ik ook niet met mensen die rechts cq uiterst rechts kiezen. Iedereen moet dit leven leiden volgens eigen maatstaven. Wie ben ik om dat te veroordelen. Ik heb al mijn handen vol aan mijn eigen leven.

Mooi verwoord :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:01

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Naast het hoog opgeleid zijn, zich er enorm in verdiept hebben cq hun vak ervan gemaakt hebben. Het hoogopgeleide argument gebruik ik Loretta, omdat het waar is, en we te vaak weggezet zijn en worden als een stel groene softies die niet weten waar we het over hebben. Het omgekeerde is juist waar. Het zijn geen groene softies of wappies etc.
Verwijten van superieure houding is niet ingaan op de inhoud van het plutonium afval in dit specifieke geval.
Ik geloof niet in superieure of denigrerende houding van GL. Wel geloof ik in het gelijk van die partij.

Ik ben het zeker eens met GL op het onderwerp kernenergie. Alleen zijn niet alle hoog opgeleiden automatisch een kernfysicus. Bij andere partijen zitten anders genoeg hoog opgeleiden die juist voorstander zijn van kern energie. Maar om te snappen dat afval maken dat 100.000 gevaarlijk blijft en dat dan maar in de grond stoppen een slecht idee is hoef je geen hoge opleiding voor gevolgd te hebben lijkt mij. Gelukkig niet zou ik haast zeggen. Stel je eens voor dat je alle ins en outs van kernsplijting zou moeten weten om te begrijpen dat kernafval begraven een zeer slecht idee is. Dan zou het aantal tegenstanders van kernenergie wel heel laag worden.

Dat zegt ze toch ook helemaal niet? Waar lees jij "automatisch"? En bovendien draai je het om; Pien benoemt gewoon een feit: veel GL mensen zijn hoogopgeleide mensen die zich verdiept hebben in bepaalde maatschappelijke onderwerpen.
En dus; zet ze niet weg als onwetende geiten wollen sokken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:06

Precies Nikass dat is het punt dat ik wilde maken. Dat heb je goed begrepen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:11

Nikass schreef:
gewoon een feit: veel GL mensen zijn hoogopgeleide mensen die zich verdiept hebben in bepaalde maatschappelijke onderwerpen.
En dus; zet ze niet weg als onwetende geiten wollen sokken.

Nee, dat doen we met de rechtse stemmers.. wat was dat rijtje ookalweer? Lage inkomens, slecht opgeleid..
Of hoge inkomens, want vvd is alleen voor eigen portemonnee..

De hoog opgeleide linkse mensen verdienen dan blijkbaar niks..

Ik ben benieuwd waarop dat feit gebaseerd is. Op mij komt het in ieder geval erg hautain over.
Ik ga ook ontstippen.. hier wordt ik niet wijzer van iig

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:25

Voilà Cer u vraagt, wij draaien en met hautain heeft het niets te maken, dat zit tussen uw oren!

Hierbij een peiling waar nu de kiezers vandaan komen van de verschillende partijen. Kijk ook naar GL/PvdA

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/man ... gesplitst/

Citaat:
Bij GroenLinks-PvdA is dat anders. De partij van Frans Timmermans, in de laatste peiling goed voor 22 zetels, trekt juist vooral hoogopgeleiden. Ongeveer de helft van de GroenLinks-PvdA-stemmers is hoogopgeleid. De enige andere partij waar dat zo is, is D66.

De rest van de achterban is juist heel divers. Zo stemmen er mensen van alle leeftijden op de linkse combinatie, en trekt de partij ongeveer evenveel mannen als vrouwen. Daarmee wijkt GroenLinks-PvdA af van andere linkse partijen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-11-23 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:26

mce schreef:
niet alleen doorberekenen kan waardevol zijn

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/06/or ... n-a4179887

Orde van Advocaten vond in tien verkiezingsprogramma's plannen die 'regelrecht in strijd zijn met de rechtsstaat'
Verkiezingsprogramma’s De Orde van Advocaten legt de verkiezingsprogramma’s langs de ‘rechtsstatelijke meetlat’. Alleen de SP doet geen voorstellen die riskant zijn voor de rechtsstaat.

Interessant. Jammer dat niet is toegelicht om welk punt het bij GL/PVDA gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:27

pien_2010 schreef:
Voilà Cer u vraagt, wij draaien en met hautain heeft het niets te maken, dat zit tussen uw oren!

Hierbij een peiling waar nu de kiezers vandaan komen van de verschillende partijen.

Het woordje relatief doet het hem nu net.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:27

pien_2010 schreef:

Hierbij een peiling waar nu de kiezers vandaan komen van de verschillende partijen.

Vaak is het zo dat als mensen anderen hautain vinden, dat het vanuit een onzekerheid vanuit zichzelf komt.

Tenminste, dat valt mij vaak op. Net als iets denigrerend vinden, dat zit vaak tussen je eigen oren.