Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Biepje schreef:Maar het is toch veel leuker om te weten dat je die bijzondere dingen aan jezelf te danken hebt, en dan ook enkel en alleen aan jezelf, dan aan een of andere abstract wezen?
Biepje schreef:Nee, als je denkt dat het te wijten is aan een abstract wezen, dan wilt dat logischerwijs zeggen dat je zelf niks waard bent. Je zou van minder depressief worden.
Blue_Eyes schreef:Biepje schreef:Nee, als je denkt dat het te wijten is aan een abstract wezen, dan wilt dat logischerwijs zeggen dat je zelf niks waard bent. Je zou van minder depressief worden.
Juist niet. God heeft ons de verantwoordelijkheid gegeven over het leven, een eigen wil, keuzevrijheid en gezond verstand. Toch wil dat alles niet zeggen dat hij nooit eens een handje uitsteekt als het dreigt mis te gaan. Niet alles hebben wij zelf in de hand.
Net zoals een vader eigenlijk die zijn kleuter lekker de speeltuin instuurt: 'vermaak je!' En dat zal het kind doen. Het zal spelen, eerst daar, dan hier, met vriendjes, noem maar op. Maar die vader gaat niet naar huis, die houdt het kind in de gaten, maar laat het zelf ontdekken wat goed en fout gaat. Een keer op zijn knietjes vallen is niet erg. Maar op het moment dat dat kind met zijn hoofd naar beneden van het klimrek af wil klimmen omdat het niet weet hoe het anders moet, kan die vader best weleens ingrijpen. Snap je?
Janientje schreef:Maar wanneer steekt hij dan wel een handje uit? Alles komt toch voort uit de wil van de mens? Alle beslissingen?
Blue_Eyes schreef:Wij snappen niet altijd waarom God wel of niet een hand uitsteekt op bepaalde momenten. Ik heb wel dingen gezien (bv een vriend die op sterven lag, 33 jaar en kanker door zijn hele lijf, die van het ene op het andere moment genezen was en nu een vrouw en twee kinderen heeft) waarvan ik denk: dat KAN geen toeval zijn.
faye schreef:Ik geloof wel dat er een God is, maar de bijbel geloof ik niets van en ben ook anti kerk. In mijn ogen stelt een God geen voorwaarden als, je moet in mij geloven want anders....
God zit in jezelf en niet in een instituut.
faye schreef:Ik geloof wel dat er een God is, maar de bijbel geloof ik niets van en ben ook anti kerk. In mijn ogen stelt een God geen voorwaarden als, je moet in mij geloven want anders....
Sim0ne schreef:Ik las op internet eens een versje:
Als God wat wil doen aan het kwaad en hij kan het ook doen, waarom is er dan toch kwaad?
Als God wat wil doen aan het kwaad, maar hij kan het niet, dan heeft hij geen macht
Als God niks wil doen aan het kwaad, maar hij kan het wel, dan is hij kwaadaardig
Als God niks wil doen aan het kwaad en hij kan het ook niet, waarom noem je hem dan een god?
Miska schreef:faye schreef:Ik geloof wel dat er een God is, maar de bijbel geloof ik niets van en ben ook anti kerk. In mijn ogen stelt een God geen voorwaarden als, je moet in mij geloven want anders....
Precies en als je dat zo voelt is dat boek wat ik eerder aanraadde echt wat voor jou!
Dat wordt er ook in aangehaald.
Of heb je het al gelezen/!
Miska schreef:Sim0ne schreef:Ik las op internet eens een versje:
Als God wat wil doen aan het kwaad en hij kan het ook doen, waarom is er dan toch kwaad?
Als God wat wil doen aan het kwaad, maar hij kan het niet, dan heeft hij geen macht
Als God niks wil doen aan het kwaad, maar hij kan het wel, dan is hij kwaadaardig
Als God niks wil doen aan het kwaad en hij kan het ook niet, waarom noem je hem dan een god?
Heel simpel eigenlijk...
Free will! Vrije keuze.
God heeft je vrije keuze gegeven en als je er voor kiest om kwaad te doen, zul je ook de verantwoording moeten nemen voor de consequenties!
Daarom springt Hij niet in, het heeft met bewustwording te maken en dan kun je niet alles op Hem afschuiven met wat jij verkozen hebt.