God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:08

Hoeft ook niet. Ik voel - en ik weet. Heerlijk hoe eenvoudig dingen soms kunnen zijn. Tuurlijk twijfel ik wel eens na een periode ellende bij mezelf of anderen.. Maar dan komt dat gevoel wel terug! Verder bijzondere dingen meegemaakt, heb geen bewijs nodig.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:13

Maar het is toch veel leuker om te weten dat je die bijzondere dingen aan jezelf te danken hebt, en dan ook enkel en alleen aan jezelf, dan aan een of andere abstract wezen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:14

Biepje schreef:
Maar het is toch veel leuker om te weten dat je die bijzondere dingen aan jezelf te danken hebt, en dan ook enkel en alleen aan jezelf, dan aan een of andere abstract wezen?

Kan ook samengaan! Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:16

Nee, als je denkt dat het te wijten is aan een abstract wezen, dan wilt dat logischerwijs zeggen dat je zelf niks waard bent. Je zou van minder depressief worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:26

Biepje schreef:
Nee, als je denkt dat het te wijten is aan een abstract wezen, dan wilt dat logischerwijs zeggen dat je zelf niks waard bent. Je zou van minder depressief worden.

Juist niet. God heeft ons de verantwoordelijkheid gegeven over het leven, een eigen wil, keuzevrijheid en gezond verstand. Toch wil dat alles niet zeggen dat hij nooit eens een handje uitsteekt als het dreigt mis te gaan. Niet alles hebben wij zelf in de hand.
Net zoals een vader eigenlijk die zijn kleuter lekker de speeltuin instuurt: 'vermaak je!' En dat zal het kind doen. Het zal spelen, eerst daar, dan hier, met vriendjes, noem maar op. Maar die vader gaat niet naar huis, die houdt het kind in de gaten, maar laat het zelf ontdekken wat goed en fout gaat. Een keer op zijn knietjes vallen is niet erg. Maar op het moment dat dat kind met zijn hoofd naar beneden van het klimrek af wil klimmen omdat het niet weet hoe het anders moet, kan die vader best weleens ingrijpen. Snap je?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:35

Waarom stak hij dan geen handje uit op 9-11, om maar een voorbeeld te noemen? Dat is toch een berhoorlijk hand-uitsteek-moment geweest...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:38

beetje oud topic, geloof ik. ;)
Grappig dat het weer boven komt, na de mediaaandacht voor uitspraken van o.a. Knevel en het uitkomen van het boek van die Christelijke wetenschapper (naam ff kwijt) dat er voor de evolutietheorie meer aanwijzingen zijn dan het scheppingsverhaal. ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:39

Geloof dat je dat niet zo letterlijk moet zien, want dat hele gebeuren was een keuze van de mens.
God werkt via je innerlijk en maakt ons wijs en mensen die dan zulke keuzes maken zoals bij 9-11, daar staat God buiten.
Die zal niet tegen de eigen wil ingaan, anders had Hij die ons ook niet gegeven.
Hoe triest het ook allemaal is.
Laatst bijgewerkt door Miska op 13-02-09 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:40

Blue_Eyes schreef:
Biepje schreef:

Juist niet. God heeft ons de verantwoordelijkheid gegeven over het leven, een eigen wil, keuzevrijheid en gezond verstand. Toch wil dat alles niet zeggen dat hij nooit eens een handje uitsteekt als het dreigt mis te gaan. Niet alles hebben wij zelf in de hand.
Net zoals een vader eigenlijk die zijn kleuter lekker de speeltuin instuurt: 'vermaak je!' En dat zal het kind doen. Het zal spelen, eerst daar, dan hier, met vriendjes, noem maar op. Maar die vader gaat niet naar huis, die houdt het kind in de gaten, maar laat het zelf ontdekken wat goed en fout gaat. Een keer op zijn knietjes vallen is niet erg. Maar op het moment dat dat kind met zijn hoofd naar beneden van het klimrek af wil klimmen omdat het niet weet hoe het anders moet, kan die vader best weleens ingrijpen. Snap je?

Geen woord gelogen!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:40

Maar wanneer steekt hij dan wel een handje uit? Alles komt toch voort uit de wil van de mens? Alle beslissingen?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:42

Als het goed is heb je een geweten en dat is God die via jou laat weten wat goed of slecht is, maar sommige mensen zijn zo gewetensloos geworden en horen de stem van God al heel lang niet meer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:46

Janientje schreef:
Maar wanneer steekt hij dan wel een handje uit? Alles komt toch voort uit de wil van de mens? Alle beslissingen?

Wij snappen niet altijd waarom God wel of niet een hand uitsteekt op bepaalde momenten. Ik heb wel dingen gezien (bv een vriend die op sterven lag, 33 jaar en kanker door zijn hele lijf, die van het ene op het andere moment genezen was en nu een vrouw en twee kinderen heeft) waarvan ik denk: dat KAN geen toeval zijn. Dat zijn dingen die ook niets meer met onze eigen wil te maken hebben, in eerste instantie. Waarom krijgt iemand kanker? Omdat de wereld van het begin af verpest is geweest door mensen. Ziektes enz. krijgen juist daardoor een kans. Maar 9-11... dat heeft wel direct te maken met eigen keuze. Van die kapers dan toch.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:57

God bestaat zeker te weten en de evolutie theorie ook!
Lees het boek, De gesprekken met God, van Neale Donald Walsch maar eens.
Daar staat echt alles in bechreven en vanuit een heel ander perspectief dan je gewend bent.
God is allesomvattend en de creator van alles in de hele wereld.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:59

Blue_Eyes schreef:
Wij snappen niet altijd waarom God wel of niet een hand uitsteekt op bepaalde momenten. Ik heb wel dingen gezien (bv een vriend die op sterven lag, 33 jaar en kanker door zijn hele lijf, die van het ene op het andere moment genezen was en nu een vrouw en twee kinderen heeft) waarvan ik denk: dat KAN geen toeval zijn.

Waarom zou dat niet kunnen? Dingen gaan ook vaak toevallig fout, dan kunnen ze toch ook een keer toevallig goed gaan? Dit soort gebeurtenissen zijn juist uitzonderingen die de regel bevestigen. Zo kent iedereen wel een opatje dat zijn hele leven heeft gerookt als een schoorsteen en die toch kerngezond is.

Ik las op internet eens een versje:

Als God wat wil doen aan het kwaad en hij kan het ook doen, waarom is er dan toch kwaad?
Als God wat wil doen aan het kwaad, maar hij kan het niet, dan heeft hij geen macht
Als God niks wil doen aan het kwaad, maar hij kan het wel, dan is hij kwaadaardig
Als God niks wil doen aan het kwaad en hij kan het ook niet, waarom noem je hem dan een god?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:00

Ik geloof wel dat er een God is, maar de bijbel geloof ik niets van en ben ook anti kerk. In mijn ogen stelt een God geen voorwaarden als, je moet in mij geloven want anders....
God zit in jezelf en niet in een instituut.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:04

faye schreef:
Ik geloof wel dat er een God is, maar de bijbel geloof ik niets van en ben ook anti kerk. In mijn ogen stelt een God geen voorwaarden als, je moet in mij geloven want anders....

Precies en als je dat zo voelt is dat boek wat ik eerder aanraadde echt wat voor jou!
Dat wordt er ook in aangehaald.
Of heb je het al gelezen/! :P

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:05

faye schreef:

Mee eens! Ik geloof ook best dat er wat is, maar waarom zou een god dingen gaan verplichten en verbieden, wat schiet Hij daar mee op?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:09

Sim0ne schreef:

Als God wat wil doen aan het kwaad en hij kan het ook doen, waarom is er dan toch kwaad?
Als God wat wil doen aan het kwaad, maar hij kan het niet, dan heeft hij geen macht
Als God niks wil doen aan het kwaad, maar hij kan het wel, dan is hij kwaadaardig
Als God niks wil doen aan het kwaad en hij kan het ook niet, waarom noem je hem dan een god?

Heel simpel eigenlijk...
Free will! Vrije keuze.
God heeft je vrije keuze gegeven en als je er voor kiest om kwaad te doen, zul je ook de verantwoording moeten nemen voor de consequenties!
Daarom springt Hij niet in, het heeft met bewustwording te maken en dan kun je niet alles op Hem afschuiven met wat jij verkozen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:09

Miska schreef:
faye schreef:

Precies en als je dat zo voelt is dat boek wat ik eerder aanraadde echt wat voor jou!
Dat wordt er ook in aangehaald.
Of heb je het al gelezen/! :P

Welk boek bedoel je? (Hoeveel pa'gina's moet ik terug, heb niet het hele topic gelezen :o )

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:12

Paar posten terug, maar zal het nog wel even vermelden hoor! :D

De gesprekken met God, van Neale Donald Walsch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:13

Ken ik niet nee, wel eerder over gehoord. Zet het gelijk op mijn verlanglijstje, thanks!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:15

Graag gedaan! :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:19

Ik heb nog een ander goed boek..God als misvatting van Richard Dawkins.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:30

Oke leuk!
Zal er eens naar op zoek, vind het altijd wel boeiend zulke boeken!
Thanks!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:42

Miska schreef:
Sim0ne schreef:

Heel simpel eigenlijk...
Free will! Vrije keuze.
God heeft je vrije keuze gegeven en als je er voor kiest om kwaad te doen, zul je ook de verantwoording moeten nemen voor de consequenties!
Daarom springt Hij niet in, het heeft met bewustwording te maken en dan kun je niet alles op Hem afschuiven met wat jij verkozen hebt.

Niks aan toe te voegen! :)