300 a 400 dazen vangen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 300 a 400 dazen vangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:06

In die de link die ik net gaf schrijft de schrijver dat er minder zitten dan eerst
zullen we hem even uitnodigen op de koffie Haha!
Krijgt hij die bij ons wel in de wei Haha!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:09

Ik ga volgende week de loer bestellen we hebben hem bij elkaar gelapt met stalgenoten..!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:09

De Loer moet nog uitgevoerd worden met iets dat koolstofdioxide uitscheidt, dat zorgt ook voor de nodige aantrekkingskracht voor die dingen.

Citaat:
Vooral bij warm en windstil weer slaan de vrouwtjesdazen toe. De slachtoffers worden opgespoord aan de hand van de koolstofdioxide die door uitademen in de lucht terechtkomt. Daarnaast reageren ze sterk op warmte, bijvoorbeeld door inspanning. Kleur lijkt minder van belang te zijn, al hebben de meeste soorten een voorkeur voor donkere kleuren. In hoeverre geur een rol speelt is niet bekend.

Bron: http://www.natuurinformatie.nl

Mag hij dan naast je Loer zitten.
Zullen de schrijvers van de genoemde site eigenlijk op de hoogte zijn van de Loer en dit topic?
Wie weet is het een interessant iets voor insectenfreaks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:10

Konijn met een klamboetje op naast de loer zetten Clown

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:18

hahahah, das dierenmishandeling hahah
maar eigenlijk moet je zo'n geur pompje van die reclame...
die elke zoveel minuen een spray geeft hebben zo iets met koolstoffdioxide maar goed

het is niet bekend hoeverre geur een rol speelt, dat kun je dat uittesten door een zoete parfum ofzo daar te spuiten, de meeste insecten komen wel op zoete geuren af, dus om de loer nog aantrekkelijker te maken.

btw, ik woon in flevoland almere, en heb hier eigenlijk weinig last van daazen en horzels, mijn pake en beppe woonen in gaasterland, als ik daar een buitenrit maak word je wel helemaal gek!!
ps, gaasterland is friesland

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:51

Stikt van de grijze dazen..zullen de regendazen zijn.
De paardendaas wat minder, maar zijn gelijk 3x zo groot dan de refendaas!

De aanwezigheid heeft veelal te maken met de grondsoort en bossen.
Logisch dat er in Zeeland en Flevoland minder of geen zijn. Daar heb je al heel andere grond en de zeeltige lucht. Mja.. die lucht is niet alleen gezonder, maar ook prettiger voor mens en dier Knipoog

Maar als eea uit de klauwen loopt met aantallen, zal ooit de overheid er eens wat aan moeten gaan doen? Ze hebben toen ook die reuze berenklauw aangepakt..de rupsen... Nut van bestrijden van jacobs kruiskruid ziet men (nog) niet? "Ach, ziet er zo leuk uit in de berm" Cool En dan ooit bestrijden van dazen?
Snap dat van het natuurgebied hier ook niet. Het staat steeds meer onder water. Daar creëer je juist ongedierte mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:53

Branca, die reuzen berenklauw en rups was voor de volksgezondheid, de paarden daar zitten ze niet mee. Sommige gemeenten willen juist paarden gaan weren, vergunningen doen ze moeilijker over.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:55

Mja.. klopt..
Maar is niet alleen bij paarden, elk dier wat buiten staat wordt aangevallen. Maarja, dierenwelzijn staat in NL ook niet erg hoog op de lijst.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:00

Citaat:
De eieren worden in hoopjes van enkele honderden tot duizend eitjes afgezet. Dat gebeurt meestal op planten die op een vochtige bodem staan, zoals natte weilanden, wegbermen en slootbodems. Afhankelijk van de klimatologische omstandigheden komen de eitjes na enkele dagen of pas na enkele weken uit.
Een vochtige omgeving is essentieel, omdat de jonge larven gelijk na het uitkomen water nodig hebben om te overleven.

lekker dan, zit op leem en met de regen van afgelopen dagen+de rest van deze week is het 1 grote wterplas in mn wei
en er zaten veel dazen hier die eitjes hebben kunnen leggen, dus die eitjes komen lekker uit als de zon gaat schijnen, water in overvloed dus ze overleven ook nog prima hier Verdrietig

Nu schijnt de zon heel af en toe, paarden hebben geen last van de dazen(idd voornamelijk regendaas maar die reuzachtige paardendaas zitten er ook enkele hier, zó groot echt akelig!)
in de Loer zitten er nu 9 en weer veel steekmuggen/vliegjes en paar zwarte bromvliegen

blijf het raar vinden dat de loer op mn werk ook nu nog dazen vangt en er zelden een mug of vlieg in zit, en ik thuis dus amper dazen vang en voornamelijk muggen&vliegen..

Paarden, koeien en zelfs de schapen hebben voortaan last van de dazen, maar ook wandelaars&toeristen in het bos&natuurgebied worden lekgestoken, dus wie weet misschien dat er om het toerisme op gang te houden ofzo, ooit wat wordt gedaan tegen de dazen...

en JKK staat hier ieder jaar meer in de bermen, 1 grote gele zee op sommige plaatsen, en het bermhooi gewoon opvoeren aan het vee he Lips are sealed daar mogen ze ook wel eens wat aan gaan doen! slootkanten en bermen platbranden, ben je meteen verlost van teken, dazen & JKK!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:09

Renske_ schreef:
Citaat:
slootkanten en bermen platbranden, ben je meteen verlost van teken, dazen & JKK!

Maar door de aangescherpte regelgeving, mag men niet zomaar meer sloten en bermen schoonbranden.
Er moet een vergunning worden aangevraagd, controles vanuit de lucht en vanaf de weg, burgers worden opgeroepen om dit soort "delicten" te melden bij de gemeente, politie, AID of wat dan ook maar.
Ik zie het nu bijna nooit meer gedaan worden bij ons in de buurt.
De boeren maken de sloten schoon, de gemeente maait 2 x per jaar geloof ik.
Meestal maait een praktische boer de bermen hier mee, inderdaad tegen verspreiding van het onkruid en ter verhoging van de verkeersveiligheid.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:26

Dat klinkt lekker.. eitjes die uitkomen in vochtige omgeving enz.. zet net neer dat het natuurgebied in water gezet is BAH!

En het maaien bij slootkanten enz wat boeren doen, dat mag kennelijk niet eens. De gemeente doet een stukje aan weerszijden van de weg. Soms zie je dan aan 1 zijde van de weg wat een boer gemaaid heeft, grenzend aan zijn gewassen of weide.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:45

Wij hebben ook zowel regendazen (dat zijn verreweg de meesten) als die vieze grote paardendazen.
De paarden staan nu trouwens op stal vanwege het onweer en de wolkbreuk. Alles staat blank.........
WE HEBBEN NOU WEL GENOEG REGEN, DANK U!

Wat JKK betreft, zowel de provincie Friesland als Groningen (wij zitten op de grens) hebben een convenant opgesteld met regels ter bestrijding, en een meldpunt. Er wordt hier redelijk fanatiek uitgeroeid. In Drenthe staat vooral Assen-Emmen helaas nog knalgeel te staan...................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:53

Dat is echt de balachelijkste reden ingesteld ooit, het niet meer mogen branden van de slootkanten
Darom idd de groei van teken en dazen.
Hoop dat het snel terug gedraaid mag worden.

Maaien mag hier eigenlijk ook niet aan 2 kanten
De gemeetje doet zelf hier 1x per jaar de ene kant.
Het andere jaar de andere kant.
En idd, lekker alles onder water...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:55

Tja, de plantjes moeten ook drinken Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:56

slootkanten platbranden mag idd niet helaas, maar het zou veruit de beste oplossing zijn voor alle ellende!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:58

Renske heb jij je loer al eens verplaatst?
10 meter kan al veel verschil geven zieden de mensen van de loer

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:04

ik wacht het nog even af tot de zon schijnt Lachen

hij staat pas vanaf donderdagavond laat en daarna geen dazen-weer geweest
hij staat nu vrij centraal in onze wei, vlak voor de schuilstal van wis
op iedere andere plaats grenst hij aan de weilanden van de buren, of staat hij de halve dag in de schaduw van de supergrote walnoten boom of in de schaduw van de bomen of garage van de buren

1 andere optie is nog om een kleine 10 meter recht vooruit te verhuizen, middenin dei wei naast de bakrand
daar gaat ie heen als hij met zonnig weer nog amper iets vangt..

op t werk nu nog een 100 per dag schat ik, bij mij inmiddels 12 deze dag..
maar de paarden staan ook buiten zonder ook maar 1 daas op hun lijf te hebben dus misschien dat ze zich vandaag wel gewoon verstopt hebben Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:36

Ik heb er een gemaakt.
En in de regen was de vangst van de eerste 10 minuten al 40 stuks!
Echt. Hij werkt!
Ben benieuwd hoe dat is met droog weer in de zon Lachen
Heb hem midden in de wei staan.
Mijn ene paard vind hem aantrekkelijk en mijn andere wil er niks van weten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:02

kaatje77 schreef:
En in de regen was de vangst van de eerste 10 minuten al 40 stuks!
Echt. Hij werkt!

OK dan! jeminee! Dat belooft wat als de zon schijnt idd. Goed gedaan!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:04

Dank u!
Ben al bezig met nummer 2 en 3!
Weg met alle dazen!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:32

eh kaatje ik wil me er niet mee bemoeien maar zit je niet in het verkeerde topic? Dit topic gaat over de loer en de ervaringen er mee en de werking. Voor jou loertje Haha! is een ander topic.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:01

Hihi ik denk dat ik maar vissen ga houden in de wei in plaats van paarden, die eten dazen zag ik op die natuurinformatie site Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:34

@dinopino zoals je wilt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:08

Nu is het bekend dat muggen bijv niet van de citronella plant houden. Maar bijv ook niet van het afrikaantje. heb je bladluizen in je rozen, zet er maar afrikaantjes onder.
Zouden dazen afrikaantjes ook niks vinden?
Het zaad van de afrikaantjes is erg makkelijk te bewaren. Wat zou er gebueren als we daar de sloten rondom mee vol zetten? Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:19

Muggen houden ook niet van eucalyptus Knipoog