Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Anoniem

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:34

Daar mag ze zeker trots op zijn Ja
En gelukkig zijn er zo ook veel mensen.

maar helaas ook veel die vertikken er moeite voor te doen.
En ja, door mijn werk zie ik dat maar wat vaak.
En dan denk ik, waarom kan de een zich wel redelijk verstaanbaar maken in een jaar en is een ander na 5 jaar geen woord te verstaan.

En dan denk ik dat het met instelling te maken heeft.
En dat zijn ook de personen die klagen dat de nederlanders tegen hen zijn, ipv eens naar zichzelf te kijken, zich een schop onder de kont te geven en doorgaan.

Wie heeft er nu geen flinke tegenslagen in zijn leven?
En daar mag je best over mopperen, tuurlijk.
Maar dan moet je er wat aan gaan doen.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:43

Nou ik ben zeker trots hoor RK en Snoevie, op een minuscuul accent na spreekt ze vloeiend nederlands!! Ik ben ook altijd degene die commentaar levert als iemand zegt dat buitenlanders zich niet aanpasssen (kan dan mn mond nie houden haha Haha!), want er zijn er toch die zich wel aanpassen!

Het heeft zeker met instelling te maken! Iedereen heeft tegenslagen in zijn leven, maar voor emigreren kies je toch vaak zelf, zeker de groepen allochtonen waar we het nu over hebben. En ipv nou gekke campagnes te houden voor ritsen enzo... Hou een "pas je eens aan"- campagne....

Ik denk trouwens wel dat je gevoel voor taal moet hebben om het snel door te hebben. Maar zeker als je in het land zelf woont, moet je je toch binnen een aantal jaar wel redelijk kunnen redden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:53

Juist
Perfect hoeft helemaal niet.
Maar dat een ander redelijk begrijpt wat je bedoeld moet toch wel kunnen.

En dan heb ik het niet over schrijven, maar over spreken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:17

runningkawa schreef:
maar helaas ook veel die vertikken er moeite voor te doen.
En ja, door mijn werk zie ik dat maar wat vaak.
En dan denk ik, waarom kan de een zich wel redelijk verstaanbaar maken in een jaar en is een ander na 5 jaar geen woord te verstaan.

Ik heb door mijn werk ook veel gezien Knipoog Het minst aangepaste volk ter wereld zijn Britten. Amerikanen en Canadezen willen nog wel eens ooit talen leren, maar ik ken dus een Brit die 10 jaar in Finland woonde, een Finse vrouw had en nog steeds geen zin Fins kon uitbrengen. Hopeloos geval, zo iemand hadden ze gewoon moeten uitzetten

runningkawa schreef:
En dan denk ik dat het met instelling te maken heeft.
En dat zijn ook de personen die klagen dat de nederlanders tegen hen zijn, ipv eens naar zichzelf te kijken, zich een schop onder de kont te geven en doorgaan.

Klopt, er zijn ook van die geitenwollensokkenmensen die zelfs van een seriemoordenaar nog een slachtoffer kunnen maken. Maar dat is weer wat anders.

Ik vraag me overigens wel af wat de grote categorie "problemen" is. De 1e generatie of de 2e generatie? Ik geloof dat de tweede generatie veel lastiger is, aangezien er nogal wat zijn die handelen vanuit een diepe wrok. Die tweede generatie is taalkundig heel goed aangepast en mijns inziens zelfs iets "te" goed aangepast. Vaak zie je dat de 1e generatie nog wel van goede wil is, aangezien ze weten waar ze vandaan komen en ze uit vrije wil naar Nederland gekomen zijn. De 2e generatie heeft in het algemeen niet meer de "thuislandreferentie" en heeft niet het gevoel gekozen hebben voor Nederland en krijgen het gevoel dat hun geboorteland (!) hun niet eens wil. Vergeet daarbij niet dat ook Mohammed B. een 2e generatie (en dus NL staatburger) is.

Ook durf ik hier gerust de vraag te stellen of het realistisch is om aan families die reeds 30-40 jaar in Nederland wonen te vragen om zich "aan te passen".

Dus: we moeten elkaar geen zielepietjes gaan noemen, maar we moeten wel met een bepaald respect met elkaar omgaan. Wetgeving rondom kleding en geloof zie ik niets in, dan moeten we gewoon maar Mao's culturele revolutie gaan nadoen. Het betekent gewoon dat we moeten kijken wat acceptabel gedrag is en wat niet. En feitelijk is dat al vastgelegd in het wetboek van strafrecht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:25

joostvangestel schreef:
Ik heb door mijn werk ook veel gezien Knipoog Het minst aangepaste volk ter wereld zijn Britten. Amerikanen en Canadezen willen nog wel eens ooit talen leren, maar ik ken dus een Brit die 10 jaar in Finland woonde, een Finse vrouw had en nog steeds geen zin Fins kon uitbrengen. Hopeloos geval, zo iemand hadden ze gewoon moeten uitzetten

Even voor de duidelijkheid.. je baseert je stelling toch niet op die ene brit die jij kent?

Ik ken ook een griek die al 50 jaar een nederlandse vrouw heeft, en nog steeds geen nederlands spreekt. Ergens vind ik dat wel heeeel knap, want dan weet je je echt wel goed te ontrekken aan de maatschappij Ja

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:30

sronnie schreef:
Ze zullen zich maar moeten aanpassen aan de Nederlandse gebruiken. Ramadan kan opzich nog wel, maar tot op bepaalde hoogte.
2 allochtonen jongens (moslim dus) bij mij in de klas wouden met de ramadan niet naar praktijk lessen komen i.v.m. dat je gewoon soms dingen moet proeven. Ook wouden zij deze dagen geen varkensvlees aanraken.

Maar ook aan de bus kan ik me mateloos aan irriteren aan gebrabbel wat ik dus niet versta. Je bent in Nederland en spreek dan wanneer je buiten bent ook gewoon 'onze' taal, dat men binnen eigen huis vaderlandstaal wilt spreken vind ik tot daar aan toe.

ben ik het mee eens.
Wij geven allochtonen de kans om een nieuw leven op te bouwen in Nederland, maar dan vind ik wel dat daar tegenover moet staan dat ze zich enigszins aanpassen. Dat houdt in:
- geen turks praten in omgeving met mensen die het niet kunnen verstaan
- geen hoofddoeken dragen waar het niet mag (thuis/overstraat etc, vind ik wel kunnen)
- zich houden aan de nederlandse regels

Ik vind het prima dat er buitenlanders naar Nederland komen, ik wens iedereen de kans op een goed leven, maar toch stijgen de vooroordelen over buitenlanders, aangezien er veel buitenlanders zijn die crimineel gedrag uiten. Toch zijn er ook genoeg criminele Nederlanders! Maar omdat buitenlanders toch meestal lager in aanzien staan, hebben ze al sneller het imago van een crimineel te pakken dan een doodgewone Nederlander.

Ik ben fel tegen discriminatie en rascisme, maar ik vind wel dat allochtonen zich aan moeten passen. Ze zijn hier tenslotte te gast en als wij naar hun land zouden komen, zou ik in ieder geval precies hetzelfde doen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:35

Ik zal jullie eens een voorbeeld noemen van een jongen die hier al een paar jaar woont en toch slecht nederlands spreekt...
Hij is een collega van mij, een jongen van 20 jaar..
Hij komt uit Bosnië.
Tijdens de oorlog woonde hij helaas nog in Bosnië. Zijn moeder, vader, oma én kleine zusje zijn voor zijn ogen dood geschoten.. Hij vertelde mij dat hij onder het bloed zat van zijn moeder die naast hem stond..
Waarom ze hem en zijn oudere zus in leven hebben gehouden weet hij zelf ook niet..
Hij heeft 2 dagen daar gelegen bij zijn dode bebloede gezinsleden.. En is toen gaan lopen naar zijn oom. ( ongeveer 20 km verderop..) samen met zijn zusje.
Ze zijn toen gevlucht naar Nederland.

Deze jongen heeft zoiets vreselijks mee gemaakt.. En helaas is hij niet de enige..
Hij spreekt wel nederlands, maar niet heel goed. Hij is nog steeds ( en ook logisch!) bezig met het verwerken van zijn verleden.
Dus mensen.. denk eens verder dan.. Ja en die buitenlanders die hier al een paar jaar wonen horen gewoon vloeiend nl te spreken.. blablabla
Want heel veel mensen zijn hier niet gekomen omdat ze dat wilde maar omdat ze geen andere optie hadden!
Dus denk eens langer dan dat je neus lang is..
En ja.. deze jongen zit wel op school en heeft een (bij) baan.. maar nee, zijn nederlands is niet optimaal..

Ik snap niet dat er zo'n groot gebrek aan respect is.. Ik moet je zeggen dat ik heel veel dingen vol onbegrip heb moeten lezen..
Ja dan gaan ze toch terug aan hun eigen land?! Pff alsjeblieft zeg.. Nederland is hun land.. En in hun land van herkomst is vaak niet te leven..

Oke over de stelling van dit topic nu mijn mening..
Ja ze moeten zich wel wat aanpassen.. zo moeten ze onze taal beheersen ( en gevallen als mijn voorbeeld vind ik het geen enkel probleem als er heel wat jaren overheen gaan), maar hun geloof mogen ze gewoon houden. Een meisje in met een hoofddoek.. ik heb er geen problemen mee hoor.. En ramadam en suikerfeest? Ik vind dat hele leuke feesten met veel lekker snoepgoed hier bij de turkse bakker.. dus ik doe er gezellig een beetje aan mee Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:38

nog 1 toevoeging nou lees ik vaak dat ze hier te gast zijn..
Sorry maar mijn stief vader ( een amerikaan) woont hier al 50 jaar.. ik vind dat geen gast.. maar gewoon iemand die hier net als jij en ik woont.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:41

@Nessah: Daar heb je gelijk in, daar erger ik me ook aan: 'ga terug naar je eigen land'. Die mensen kiezen daar echt niet zelf voor. Ze komen hier niet zomaar om de boel te verzieken oid; ze zijn slechts op zoek naar een goed leven. Hun eigen geloof/gebruiken en tradities mag hun ook niet afgenomen worden vind ik.
Zelf heb ik ook het woord 'te gast' gebruikt, maar hiermee bedoel ik de mensen die hier net binnen komen, de mensen die hier al lange tijd zijn, 'wonen' hier. Dat even voor de duidelijkheid. Vind ook niet dat mensen die hier al meerdere jaren wonen, teruggestuurd worden naar hun land waar ze waarschijnlijk gewoon de dood tegemoet komen

Als mensen hier als asielzoeker het land binnenkomen, moet naar mijn idee binnen korte tijd duidelijk zijn of ze hier mogen blijven of dat ze terugmoeten. Er word asielzoekers veel te veel valse hoop gegeven en dat vind ik een sterk minpunt van de nederlandse politiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:54

ER zijn idd mensen met een verleden hier.
Maar deze zijn vaak erg dankbaar dat ze hier mogen wonen en proberen zich wel aan te passen.

maar het gajes van anntilianen en Turken, wat het te bont heeft gemaakt in eigen land en dan maar hierheen komt (en ja, dat zijn er veel) die verdommen het om zich hier aan te passen.
Die verdomde ook in eigen land om normaal te doen en Nederland is zo gek ze hier op te vangen alsof het arme kindjes zijn.

daar moet Nederland als eerste eens mee stoppen, alles met een crimineel verleden, iig niet binnen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:01

De broer van mijn schoonzus wil naar Canada
Daar moet je bijv een aantal punten halen, haal je die niet, kun je daar niet komen wonen.
Als je crimineel bent kun je het vergeten. En je moet werk hebben of familie die je ondersteund.

Waarom kan zoiets in NL niet?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:08

Oke, daar heb je gelijk in runningkawa.. MAAR.. waarom moet er vaak alleen gekeken worden naar die groep mensen? En worden de mensen die zo hun best doen vergeten en ook als "verkeerde" gezien? Want dat is wat heeeeel erg veel gebeurd.. Mensen die knetter hard hun best doen om zich zelf aan te passen maar keer op keer op straat worden uitgescholden..
daarnaast krijg je ook niet zo makkelijk een nederlandse nationaliteit.. En geloof me ik kan dat weten.. Veel gaan eerst naar belgië want daar gaat dat makkelijker.. En als je een belgisch paspoort heb mag je in Nederland wonen.
Daarnaast snap ik niet hoe je er bij komt dat er naast de antilianen ( wat inderdaad wel een groep is) ook veel turken hier bonje komt maken.. Want dan moet je je er meer in verdiepen en dan zie je dat juist Turken onderaan staan op het gebied van criminatiteit onder allochtonen..
In asielzoeker centra moeten mensen zich ook bewijzen.. Doe je dat niet krijg je geen verblijfsvergunning.. Maar ik vind dit ook niet goed want dan zitten ze vaak al jaren hier en dan hebben ze al die tijd valse hoop gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:09

Idd Turken zijn het probleem niet, dat zijn de Marokkanen, en niet zo zuinig ook

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:13

Edit heb mijn reactie maar weg gehaald.. Ik reageer niet meer in dit topic.. want ik lees dit elke keer met onbegrip en kan me gewoon boos maken om sommige opmerkingen.
Kijk eens naar de positieve mensen inplaats elke keer naar de verkeerde groep te wijzen van ZIE JE WEL.. Want de "goede" staan ver boven de "verkeerde" !
Laatst bijgewerkt door Nessah op 13-12-06 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:14

Ik had geen zin om een heel lijstje op te sommen Bloos
Marokkanen staan idd ook op de lijst, maar de turken zijn ook niet braaf.
Vraag dat maar aan de Turken in Turkije zelf.
Die zeggen daar zelf dat het gajes naar hier komt en de fatsoenlijke daarblijven.
Dat zullen ze daar toch ook niet zomaar zeggen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:17

(*Antwoord op de Titel) Ja, Ja

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:02

runningkawa schreef:
Ik had geen zin om een heel lijstje op te sommen Bloos
Marokkanen staan idd ook op de lijst, maar de turken zijn ook niet braaf.
Vraag dat maar aan de Turken in Turkije zelf.
Die zeggen daar zelf dat het gajes naar hier komt en de fatsoenlijke daarblijven.
Dat zullen ze daar toch ook niet zomaar zeggen

Alweer niet?

Whiz schreef:
runningkawa schreef:
Je hoort idd een buitenlandse jongeren snel zeggen, zie je wel dat ze geen marrokanen moeten

Je hoort buitenlandse jongeren dat zeggen of marokaanse jongeren??

runningkawa schreef:
Lijkt me logisch dat het daar ff om marokaanse jongeren gaat, maar vul ook gerust Turk in of Antilliaan.
Niet erg duidelijk, maar had het vermoeden dat jullie het wel zouden begrijpen..niet dus

Kennelijk begrijpen andere mensen jou beredenaties ook niet altijd.
runningkawa schreef:
En weigeren er op in te gaan is jou koppighied, niet de onze met alles op 1 hoop te gooien.

Als andere het wel begrijpen, ligt het iig niet aan wat ik uitzend, maar aan wat jij (wilt) ontvangen

Dacht het dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:04

Krijg je je zin anders niet?
Kinderachtig gedrag pffff

En hier begreep men mij wel, maar vond dat er nog meer aan het lijstje toegevoegd moest worden, want die 2 die ik noemde stonden niet hoog genoeg.
Dus geen onbegrip, maar onvolledigheid
Dus gooi je quotes maar weer aan de kant, ze zeggen niets, alleen wat over jou...en andere lieten weten me wel te begrijpen dus... Lachen

Of moet ik dat ook kinderachtig gaan quoten om het je nog eens te laten zin??

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:08

runningkawa schreef:
Krijg je je zin anders niet?
Kinderachtig gedrag pffff

En hier begreep men mij wel, maar vond dat er nog meer aan het lijstje toegevoegd moest worden, want die 2 die ik noemde stonden niet hoog genoeg.
Dus geen onbegrip, maar onvolledigheid
Dus gooi je quotes maar weer aan de kant, ze zeggen niets, alleen wat over jou...

Ja vooral blijven denken dat jij altijd gelijk hebt en dat het niet uitmaakt hoe je dingen zegt .... Er zijn bepaalde mensen die nooit wat kunnen bijbrengen in deze maatschappij omdat ze niet verder kunnen kijken dan dat hun neus lang is..

Dus ga vooral door met je lijstjes en je beschuldigingen.. ze zeggen alleen maar wat over jou!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:09

Wat een gezelligheid hier Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:10

Tuurlijk meid, en die neus , was dat niet de jouwe die zo kort is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:11

Euhm, Rk, zou jij deze verwijtenwisseling niet beter per pb voeren? Als moddie zijnde het goede voorbeeld geven zeg maar?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:12

runningkawa schreef:
Tuurlijk meid, en die neus , was dat niet de jouwe die zo kort is?

En nog niet capabel genoeg zijn om de relaiteit te zien he..pfff.

dag dag... Doei, doei

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:15

runningkawa.. Turken zijn OOK niet braaf..
Hmm oke misschien ligt het aan mij, maar dit komt op mij heel typisch over. Alsof buitenlanders over het algemeen niet braaf zijn.
Sorry maar verdiep je dan ook maar eens in de nederlandse jongeren.. En kijk dan eens of die wel allemaal braaf zijn Knipoog

Nogmaals.. Scheer niet iedereen over 1 kant. Want je kan niet zeggen dat turken niet braaf zijn.. Je hebt het dan over miljoenen mensen in 1 klap. het zijn er vaak 2 van de 10 die het verpesten en jij zegt nu turken. En dat bedoelde ik nou te zeggen.. Er zijn ZOVEEL turken die keihard hun best doen zich netjes te gedragen maar door zulke *&#%#* opmerkingen snap ik heel goed dat zij ook een keer zoiets hebben van HALLO WIJ DOEN TOCH ONS BEST.. Maar goed, blijf vooral alleen maar opletten op de crimineeltjes...

En dit is niet persoonlijk tegen jou bedoeld, absoluut niet.. Maar je maakt toevallig een opmerking die ik niet kloppend vind.. En er zijn heel erg veel mensen die dit doen.. En MIJN MENING is dat dat niet goed is en dat er ook eens gekeken moet naar al het goede wat deze mensen doen.
.. Zo dat moest er toch nog even uit Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:15

runningkawa schreef:
De broer van mijn schoonzus wil naar Canada
Daar moet je bijv een aantal punten halen, haal je die niet, kun je daar niet komen wonen.
Als je crimineel bent kun je het vergeten. En je moet werk hebben of familie die je ondersteund.

Waarom kan zoiets in NL niet?

Als je genoeg geld meeneemt naar Canada ben je gewoon welkom, daarom komen er ook zoveel buitenlanders (met geld) naar Canada.

Qua strafblad heb je inderdaad ook gelijk. gezochte criminelen moeten we sowieso niet toelaten.. Of misschien toch wel? Is dat niet juist wat vluchtelingen zijn? Mensen die in eigen land vervolgd worden? De buitenlandse definitie van crimineel is vaak anders dan die hier...

Cer schreef:
Even voor de duidelijkheid.. je baseert je stelling toch niet op die ene brit die jij kent?

nee, ik baseer dit op honderden britten die ik ken. Dit is alleen een wel erg schrijnend geval. Ik ken overigens minstens één Brit die vloeiend Duits spreekt en één Brit die redelijk Fins spreekt (was een leuk geval, zijn kinderen spraken slecht Engels en hij slecht Fins)

mickey1989 schreef:
- geen turks praten in omgeving met mensen die het niet kunnen verstaan

Ga je dat persoonlijk controleren? Wat doe je met turkse toeristen die naar molentjes en klompen komen kijken? Waarom alleen turken? Hoe weten die Turken dat er mensen in de omgeving zijn die geen Turks kunnen verstaan? Als dat een wereldwijde regel wordt, voel ik me zwaar in mijn rechten aangetast, als ik weer eens door het buitenland loop en eens lekker Nederlands wil babbelen.....

PS: er zijn zat nederlanders die ook slecht zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 13-12-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt