Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:06

Ik weet niet hoe ik een filmpje vanaf linked in moet delen, maar deze stil geeft wel weer hoeveel partijen er langzaamaan bijkomen. Als hier niets aan gedaan wordt dan wordt de versplintering alleen maar groter.

Daarnaast maakt het afsplitsen, met behoud van zetel, het in mijn ogen te makkelijk om in de kamer te blijven en van daaruit verder te gaan als nieuwe partij.

Afbeelding

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:14

juval schreef:
nee, kiesdrempel vind ik niet wenselijk, nieuwe partijen moeten ook een kans krijgen zich te bewijzen. Er zijn al best strenge regels om mee te mogen doen volgens mij.

afsplitsen met behoud van zetel mag wat mij betreft alleen als degene met voorkeursstemmen in de kamer zit.

Hier ben ik het mee eens.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:57

_San87_ schreef:
Afsplitsen met behoud van zetel mag van mij meteen afgeschaft worden. Je hebt namens de partij de zetel verdiend/gekregen, die zetel hoort dan ook bij de partij te blijven.

Ook als je er zit dankzij voorkeursstemmen?

MizzMontana

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:02

Wat mij betreft raak je ook met voorkeursstemmen je zetel kwijt. Je stemt toch op een partij. Anders ga je steeds meer one-issue zetels krijgen. Die mensen splitsen zich niet af omdat ze het ineens met het hele beleid van die partij niet eens zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:09

Nee maar kiezers hebben wel echt specifiek op die ene persoon gestemd. Zeker als iemand op een plek staat waarbij ze anders niet in de kamer terecht zouden komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:23

En die persoon laat z’n kiezers in de steek , je stemt dan met voorkeur maar ook op een politiek gedachtengoed. Of dat moet tussentijds zo veranderen dat je je daar totaal niet meer in kunt vinden maar toch, je kiezers misschien wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:05

_Mar3 schreef:
mce schreef:
MizzMontana

misschien speelt de marketing hierbij ook wel een grote rol, afleiden van de inhoud, `n andere campagne strategie.

D66 heeft deze verkiezingscampagne niet alleen de meeste stemmen gekregen, maar ook het grootste reclamebudget te pakken. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de partij van Rob Jetten 67 procent meer uitgaf aan advertenties dan de VVD. De duurste verkiezingscampagne van D66 ooit loont, want het is nu de grootste partij van Nederland.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... b7eb&ei=30

Besef even he... Als een rechtse partij dit had gedaan, was het propaganda geweest. Verkiezingen gekocht enz. Nu is het helemaal prima...

Het is toch gewoon legaal om veel geld uit te geven aan campagne?

Persoonlijk verbaast me dit wel. Ik heb D66 dus echt helemaal nergens gezien in reclame.

SGP, FVD en BBB hangt het hier helemaal vol mee en daar rijden bussen mee rond.
VVD vooral op tv gezien.

Maar D66 totaal niks van. Kwam voor mij ook best onverwacht dat daar ineens zoveel mensen op stemden. Maar die hebben ms wel reclame gezien :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:07

D66 heb ik op BS en X geloof ik, even voorbij zien komen. Verder niet. FvD schijnt maximaal aanwezig te zijn geweest op TikTok.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:08

D66 hebben volgens mij meer geinvesteerd in online reclame, qua posters heb ik ze ook niet veel gezien, maar kwam ze online overal tegen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:08

Ik kijk iedere dag tegen Lidewij aan als ik naar mijn werk ga :D

Mijn heeft D66 veel online campagne gevoerd?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:11

Ik kwam vooral posters tegen voor FNP met Soepboer er op :D en best veel borden nog van BBB dus het verbaasde me dat zij zo gezakt zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:12

MizzMontana schreef:
Ik kwam vooral posters tegen voor FNP met Soepboer er op :D en best veel borden nog van BBB dus het verbaasde me dat zij zo gezakt zijn.

Ik denk dat veel boeren naar FvD gegaan zijn. Want die hebben zich in hun campagne ineens sterk gericht op de boeren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:16

verootjoo schreef:
MizzMontana schreef:

Ik denk dat veel boeren naar FvD gegaan zijn. Want die hebben zich in hun campagne ineens sterk gericht op de boeren.

Oh dacht cda! Zag hier in het platteland vaak henri hangen. Zal zo eens kijken, Volkskrant had een staatje

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:20

verootjoo schreef:
_Mar3 schreef:
Besef even he... Als een rechtse partij dit had gedaan, was het propaganda geweest. Verkiezingen gekocht enz. Nu is het helemaal prima...

Het is toch gewoon legaal om veel geld uit te geven aan campagne?

Persoonlijk verbaast me dit wel. Ik heb D66 dus echt helemaal nergens gezien in reclame.

SGP, FVD en BBB hangt het hier helemaal vol mee en daar rijden bussen mee rond.
VVD vooral op tv gezien.

Maar D66 totaal niks van. Kwam voor mij ook best onverwacht dat daar ineens zoveel mensen op stemden. Maar die hebben ms wel reclame gezien :+

Ik zeg ook niet dat het illegaal zou zijn. Ik zeg alleen dat als de rollen omgedraaid zouden zijn, ik vermoed dat er dan veel kritiek op zou komen.
Daarnaast: er is wel kritiek op kamerleden die de kamer tijdelijk verlaten. Terwijl dat ook gewoon legaal is. En een aantal van hen bewust ook geen wachtgeld ontvangen.

Sinds een maand of zo mag je trouwens als politieke partij niet meer betaald adverteren op sociale media, is vanuit de EU zo bepaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:21

fransje23 schreef:
Ik kijk iedere dag tegen Lidewij aan als ik naar mijn werk ga :D

Mijn heeft D66 veel online campagne gevoerd?

Ja, veel op TikTok iig, was gisteren nog op t nieuws.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:23

verootjoo schreef:
MizzMontana schreef:

Hier het antwoord, 17 % heeft zelfs niet gestemd. Dat is toch triest want blijkbaar heeft 1 op 6 stemmers geen enkel vertrouwen meer in BBB
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:15

_Mar3 schreef:
Ik zeg ook niet dat het illegaal zou zijn. Ik zeg alleen dat als de rollen omgedraaid zouden zijn, ik vermoed dat er dan veel kritiek op zou komen.
Daarnaast: er is wel kritiek op kamerleden die de kamer tijdelijk verlaten. Terwijl dat ook gewoon legaal is. En een aantal van hen bewust ook geen wachtgeld ontvangen.

Sinds een maand of zo mag je trouwens als politieke partij niet meer betaald adverteren op sociale media, is vanuit de EU zo bepaald.

Ik vermoed dat er geen kritiek komt op gebruik maken van een ruim reclamebudget. Door welke partij dan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:16

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:

Ik vermoed dat er geen kritiek komt op gebruik maken van een ruim reclamebudget. Door welke partij dan ook.

Dat denk ik ook niet. De vorige verkiezingen won de PVV en hoorde je volgens mij ook niemand over reclamebudgetten.

Reclame maken is onderdeel van goed campagne voeren.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:17

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Dat denk ik ook niet. De vorige verkiezingen won de PVV en hoorde je volgens mij ook niemand over reclamebudgetten.

Volgens mij heeft de PVV ook een mega laag reclamebudget.

Edit: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... 23-pvv-nsc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:19

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:19

Gruis schreef:
_San87_ schreef:

Volgens mij heeft de PVV ook een mega laag reclamebudget.

Edit: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... 23-pvv-nsc

Geen idee, ik heb me echt nooit verdiept in reclamebudgetten :)).

Die van de VVD was wel hoog, hoorde je ook niemand over geloof ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:21

Wilders pakt het slimmer aan met door partijleden gerunde Facebookpagina's en zorgen voor zoveel mogelijk oproer.
Zijn naam wordt zo vaak genoemd, allemaal gratis promotie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:22

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Want uiteindelijk moeten we niet vergeten dat extreem rechts nog steeds een grote bedreiging vormt. En dat het bij de volgende verkiezingen wel weer eens helemaal de verkeerde kant op kan gaan.

Dat is waarschijnlijk de grootste bedreiging voor ons land.
Het populisme op rechts, waardoor de grens steeds verder aan het opschuiven is.
Het gaat ongemerkt steeds wat verder.

En de extra belastingen en accijns van d66 natuurlijk niet.
Ik vind d66 heel eng, die zijn veel te veel met de klimaatonzin bezig en om mensen geld af te pakken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:23

germie schreef:
fransje23 schreef:

Dat is waarschijnlijk de grootste bedreiging voor ons land.
Het populisme op rechts, waardoor de grens steeds verder aan het opschuiven is.
Het gaat ongemerkt steeds wat verder.

En de extra belastingen en accijns van d66 natuurlijk niet.
Ik vind d66 heel eng, die zijn veel te veel met de klimaatonzin bezig en om mensen geld af te pakken.

Welke extra belastingen en accijnzen bedoel je dan precies :) ? En van wie pakken ze geld af?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:39

Zie dat Wilders zelf ook al meegaat in van die fake posten over stemfraude… wat een zwaktebod zeg!