Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:53

MyWishMax schreef:
Ik snap het, maar ben het er ook niet mee eens. Maar ik snap echt hoe sommige mensen er op komen... En dat is wel omdat er te lang niks ondernomen is, terwijl er wel hele grote problemen zijn
Oh dat kan ik ook zeker begrijpen, lijkt me oprecht een drama voor de betrokkenen.

Echter zijn er, in mijn optiek, maar heel weinig zaken waarbij ik het heft in eigen hand nemen kan goedkeuren.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:07

Toch is dat in bepaalde landen waar de wolf al vele jaren leeft zonder al teveel problemen iets wat juist heel normaal is.
Als een wolf jouw vee/dieren aanvalt, moet je eerst proberen hem zonder geweld weg te jagen en als dat niet lukt, mag je hem afschieten.
Ze hoeven trouwens niet eens aan te vallen, maar binnen dezelfde omheining zijn.

Ik snap niet dat Nederland opnieuw het wiel uit wil vinden, met alle gevolgen van dien, in plaats van te kijken naar de landen waar prima met de wolf samengeleefd wordt.
Wat niet betekent dat daar nooit iets mis gaat overigens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:11

Saga schreef:
Toch is dat in bepaalde landen waar de wolf al vele jaren leeft zonder al teveel problemen iets wat juist heel normaal is.
Als een wolf jouw vee/dieren aanvalt, moet je eerst proberen hem zonder geweld weg te jagen en als dat niet lukt, mag je hem afschieten.

Ik snap niet dat Nederland opnieuw het wiel uit wil vinden, met alle gevolgen van dien, in plaats van te kijken naar de landen waar prima met de wolf samengeleefd wordt.
Wat niet betekent dat daar nooit iets mis gaat overigens.

Suggereer je nu, dat iedereen die last heeft van een wolf, deze zelf mag afschieten?
We leven niet in de VS ! Waar (bijna) iedereen een (jacht)geweer in huis heeft.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:13

Iedereen die dieren heeft die worden aangevallen door de wolf of waarbij die dreiging speelt, mag de wolf inderdaad afschieten als op een andere manier wegjagen niet lukt.

Edit: Even voor de duidelijkheid; ik heb dus over bepaalde landen waarbij er grotendeels in prima harmonie met de wolf wordt samengeleefd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:18

Saga schreef:
Iedereen die dieren heeft die worden aangevallen door de wolf of waarbij die dreiging speelt, mag de wolf inderdaad afschieten als op een andere manier wegjagen niet lukt.

Dat is gewoon verboden in Nederland.
Laten we het afschieten maar gewoon aan de jagers met een vergunning over laten, lijkt mij een stuk veiliger voor de omgeving.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:21

Electra63 schreef:
Saga schreef:

Dat is gewoon verboden in Nederland.
Laten we het afschieten maar gewoon aan de jagers met een vergunning over laten, lijkt mij een stuk veiliger voor de omgeving.
En vanwege o.a dat gebrek aan beheer, spelen er nu zoveel problemen omtrent de wolf.

Elisa2

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:25

Ja.. hier mag je de wolf niet eens verjagen met een paintball geweer..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:48

Het zou wat wezen als iedereen maar met een (jacht)geweer gaat rondlopen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:52

Saga schreef:

Edit: Even voor de duidelijkheid; ik heb dus over bepaalde landen waarbij er grotendeels in prima harmonie met de wolf wordt samengeleefd.
Over welke landen heb je het dan?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:54

Electra63 schreef:
Eens, behoorlijk gek idee.

Ik denk dat er meer dieren, ernstig, lijden in een megastal/slachterij, dan dat de gemiddelde wolf op zijn/haar kerfstok heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:56

In Nederland mogen alleen jachtopzieners met een vergunning of dierenartsen een dier afschieten en terecht!
Laten we dat aub zo houden.
Het wordt hier niet veiliger als iedereen een geweer in huis mag houden.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:56

Onder andere Zweden.

Ik zou het overigens ook een slecht idee vinden als men in Nederland massaal met een jachtgeweer in huis zou gaan wachten tot de wolf toeslaat.
Nederland is daar veel te dichtbevolkt voor, waardoor de risico's naar mijn idee te groot zijn om veilig te kunnen schieten.
Maar juist om die reden vind ik Nederland ook geen geschikt land om wolven te willen hebben.
Dit moet je voor de wolf zelf toch ook niet willen...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:57

Ailill schreef:
Electra63 schreef:

Ik denk dat er meer dieren, ernstig, lijden in een megastal/slachterij, dan dat de gemiddelde wolf op zijn/haar kerfstok heeft.

Dan kun jij me vast precies vertellen hoeveel dieren er na een wolven aanval (pas na een lijdensweg van uren) de afgelopen jaren door de veearts zijn ingeslapen..?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:09

Saga schreef:
Onder andere Zweden.

Ik zou het overigens ook een slecht idee vinden als men in Nederland massaal met een jachtgeweer in huis zou gaan wachten tot de wolf toeslaat.
Nederland is daar veel te dichtbevolkt voor, waardoor de risico's naar mijn idee te groot zijn om veilig te kunnen schieten.
Maar juist om die reden vind ik Nederland ook geen geschikt land om wolven te willen hebben.
Dit moet je voor de wolf zelf toch ook niet willen...
Dat zie je ook in, onder andere, Duitsland. Zijn toch best wat gevallen bekend waarbij een jager geen wild schoot maar bijvoorbeeld een paard of ander (vee) dier.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:14

journee schreef:
Ailill schreef:

Dan kun jij me vast precies vertellen hoeveel dieren er na een wolven aanval (pas na een lijdensweg van uren) de afgelopen jaren door de veearts zijn ingeslapen..?
Dat zullen er inderdaad een heel stuk minder zijn dan vele duizenden dieren die dag in dag uit, jarenlang liggen te creperen in te kleine en erg onhygiënische (mega) stallen. Zoals bijvoorbeeld varkens en kippen.

Of wat denk je van filmpjes uit slachthuizen, waarbij mensen zich als een beest gedragen t.o.v. dieren? En dat zijn dan momentopnames, wat vaak dus al veel langer aan de gang is, en er gaan heel wat dieren per dag zo'n slachthuis in.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:16

Klopt, zulke ongelukken gebeuren inderdaad en ik weet niet wat de gevolgen in Duitsland zijn, maar in Zweden ben je dan je jachtvergunning kwijt.
Dat is een kwestie van handhaving en training, maar naar mijn mening niet een reden om het hele idee van schadebestrijding/beschermjacht af te wijzen.
Naar mijn mening is Nederland veel te klein en dichtbevolkt is om, zeker zonder maatregelen, samen te leven met wolven.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:30

Ailill schreef:
Electra63 schreef:

Komt de term “megastal” weer voorbij.. Wat is er mis met een megastal? Wat houdt het eigenlijk in?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:58

Ik stel voor het te Googlen, het staat er bijzonder duidelijk omschreven.

En wat er mis mee is? Dat het voornamelijk uit eigenbelang voor de mens is, dan mogen dieren opeens wel, langdurig en in veelvoud, lijden.

Jammer dat je enkel selectief kunt reageren op mijn bericht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:02

Saga schreef:
Klopt, zulke ongelukken gebeuren inderdaad en ik weet niet wat de gevolgen in Duitsland zijn, maar in Zweden ben je dan je jachtvergunning kwijt.
Dat is een kwestie van handhaving en training, maar naar mijn mening niet een reden om het hele idee van schadebestrijding/beschermjacht af te wijzen.
Naar mijn mening is Nederland veel te klein en dichtbevolkt is om, zeker zonder maatregelen, samen te leven met wolven.

Ik begrijp prima de weerstand tegen de wolf. Maar afschieten alleen door jachtopzieners met vergunning in opdracht van gemeente of provincie.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:03

Maar ook dat mag niet...
Tenminste, misschien in uitzonderlijke gevallen, maar niet bij aanvallen op vee of huisdieren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:09

Ailill schreef:

En wat er mis mee is? Dat het voornamelijk uit eigenbelang voor de mens is, dan mogen dieren opeens wel, langdurig en in veelvoud, lijden.

Ja ik reageer op jouw bericht omdat je de term ‘megastal’ gebruikt alsof het sowieso negatief is.

Hoe kom je erbij dat dieren langdurig en in veelvoud lijden? Dat is bij melkvee in ieder geval echt gewoon totaal niet aan de orde. Als je het gaat Googlen is 250 koeien al een megastal. Maar het is gewoon echt niet waar dat een bedrijf met 250 koeien het per definitie slechter voor elkaar heeft dan een bedrijf met 100 koeien. Misschien staan die 250 wel in een moderne stal volledig ingericht op dierenwelzijn en die 100 in een puinzooi. Is een bedrijf met 50 paarden slechter voor de dieren dan iemand met 5 paarden? Slaat gewoon nergens op.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:19

Ailill schreef:

https://youtu.be/L9LdKAvlErM?si=DW1WIsdKffKCZ20p

Hier een kijkje in een megastal. In mijn optiek ook zeker niet de meest ideale manier om dieren te houden, maar ik zie ook geen dieren liggen creperen.

En je hebt zeker een punt dat er in slachterijen veel fout gaat en dat dit goed gemonitord moet worden. In veel slachthuizen hangen inmiddels al camera's om misstanden te voorkomen. Voor beter leven vlees is camera toezicht ook verplicht.

Maar dat jij op deze manier het leed durft te bagatalliseren dat het vee, hun eigenaren en veeartsen hebben door aanvallen van de wolf is heel bijzonder. Jij heb duidelijk geen enkele benul wat er speelt. Misschien moet je eens een kijkje nemen op het wolven topic. Mensen die hun dieren dood en opgevreten vinden zijn de gelukkigen.

Anderen hebben dat geluk helaas niet. Die vinden hun dieren in shock terug. Pruttelende en snakken naar adem door een kapot gebeten luchtpijp. Met aangevreten achterhand en hijgend van pijn. Gewond en onderkoeld in de sloot. Geëlektrokuteerde lammetjes, met hun kop vast in het wolfwerende gaas. Nog levend rondstrompelend terwijl hun ingewanden achter ze aan slepen...

Als jij dat zelf persoonlijk hebt meegemaakt, praten we wel weer verder. Tot die tijd ben jij in mijn optiek niet in staat om een eerlijk oordeel te vellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:13

Daar sluit ik me bij aan, het is echt gruwelijk wat de wolf aanricht. Als hij zijn prooi in een keer zou doden en opeten dan zou ik er minder moeite mee hebben dan wat er nu gebeurd. (levend opeten, uren creperen)

Verder denk ik dat het belangrijk is dat de wolf schuw blijft voor mensen. Afschieten door particulieren daar is NL idd veel te klein voor. Maar goed, ik ben het er dan ook mee eens dat de wolf niet geschikt is voor NL.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:35

Nadeel van het instinct van de wolf is jagen zolang er iets beweegt, in het wild pakken ze een prooi en de rest ontsnapt, in een weiland blijven dieren rennen en kunnen niet weg dus pakken ze zoveel mogelijk dieren. Ik zou de oplossing zo ook niet weten dus goed beheren en alleen in de grotere natuurgebieden toestaan is misschien wel de juiste manier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:24

Klopt, het surplus killing..daarom zijn wolfwerende hekken ook niet altijd in het voordeel van de prooidieren.

Goed beheren, daar begint het mee denk ik..niet teveel laten worden en schuw houden.