Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:01

dierenfan schreef:

Inhoud is niet beschikbaar...

Was dit aan een normale lijn of een 'wegloop'lijn ??
Want in het ene geval loopt de hond vlakbij de eigenaar en in het andere geval kan die wel 10 mtr verder zijn.
Dat praat de actie van de wolf nog niet goed, maar geeft wel een andere kijk op de zaak.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 19:02

Hond gepakt in Stroe gld
Citaat:
Stroe Gelderland
26-08-2025

Wolf heeft een hond gebeten op de tolnegenweg in Stroe. De eigenaar wist het dier te verjagen, de hond is nagekeken door de dierenarts en maakt het naar omstandigheden goed.

De hond was aangelijnd ❗️❗️❗️

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1C4Fn7 ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:09

DubbelFun schreef:
dierenfan schreef:

Want in het ene geval loopt de hond vlakbij de eigenaar en in het andere geval kan die wel 10 mtr verder zijn.
Dat praat de actie van de wolf nog niet goed, maar geeft wel een andere kijk op de zaak.

Nee dat geeft geen andere kijk.

De wolf is schuw.
Hij durft niet in de buurt te komen.
Je ziet hem niet overdag.
Hij valt geen honden aan.

Toen was het aangelijnde, wordt het nu kort aangelijnde?

Telkens word alles maar opgerekt.

En ik bedoel het niet persoonlijk naar jou.
Maar dit is wel wat we steeds zien.

Moeten we daar niet keihard tegen in gaan?
Ipv het eigenlijk een soort van goed gaan praten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:15

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... eroordeeld

Citaat:
Hond in Stroe gebeten door vermoedelijk een wolf

26 augustus 2025 om 17:52

STROE Een aangelijnde hond is dinsdag bij de Tolnegenweg in Stroe gebeten door vermoedelijk een wolf. De eigenaar wist het dier te verjagen. De hond is nagekeken door een dierenarts en maakt het naar omstandigheden goed.

Dat meldt de gemeente Barneveld in een persbericht. BIJ12, dat namens de provincies de wolvenschade bijhoudt en afhandelt, gaat DNA-materiaal onderzoeken om vast te stellen of het inderdaad om een wolf gaat. De gemeente heeft gevraagd om een spoedprocedure.

BEANGSTIGEND Burgemeester Jacco van der Tak heeft de eigenaar van de hond gesproken. ,,Hij begrijpt tot welke schrik en pijn dit leidt bij zowel de eigenaar als de hond’’, aldus de gemeente. ,,Het moet erg beangstigend zijn om dit mee te maken. Dit incident heeft veel indruk gemaakt en dit kan zo niet langer.”

De burgemeester benadrukt nogmaals de noodzaak dat staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, snel werk moet maken van verdere vervolgstappen in het wolvenbeleid.

EERSTE KEER Volgens de gemeente zou het na talrijke aanvallen door wolven bij boeren en hobbyveehouders de eerste keer zijn dat in de gemeente Barneveld een hond door een wolf is gebeten. ,,Dit bijtincident is gemeld bij de provincie Gelderland. De wolf is een beschermde diersoort. Dit betekent dat de provincie en het Rijk verantwoordelijk zijn voor het beleid, de bescherming en de schadeafhandeling bij incidenten met wolven.’’

GEVOEL VAN ONVEILIGHEID Volgens de burgemeester is het tempo waarin beheersmaatregelen mogelijk zijn te laag ten opzichte van de snelheid waarmee de wolf zich aan het uitbreiden is. ,,Voor de gemeente Barneveld is het uitgangspunt dat onze inwoners veilig kunnen leven en dieren kunnen houden, zonder vrees voor wolven. We vinden het van belang dat het Rijk grenzen stelt aan de wolf in samenwerking met de provincie Gelderland als bevoegd gezag. De toename van confrontaties en de toename van het aantal wolven hebben een stevige doorwerking in het gevoel van onveiligheid bij onze inwoners, dierhouders (professioneel en hobbymatig) en de toeristische en recreatieve gasten die wij ontvangen”, aldus Van der Tak in het persbericht.

De gemeente heeft de problematische situatie rond de wolf naar eigen zeggen al meerdere keren onder de aandacht gebracht bij het Rijk en de provincie, waarbij zowel aandacht is gevraagd voor preventieve maatregelen als het beheer van de wolf.

BRIEF EN PETITIE

De burgemeester stuurde onder meer op 12 december 2024, samen met Veluwse collega’s, een brief aan de staatssecretaris om de zorgen te delen en de ernst van de situatie te benadrukken. Ook heeft Barneveld op 1 april 2025 een petitie ondertekend die door de provincies Gelderland en Drenthe is aangeboden aan de Tweede Kamer. In deze petitie werd om hulp gevraagd bij het aanpakken van de problemen met de wolf. De petitie werd mede ondertekend door elf andere Gelderse gemeenten en drie Drentse gemeenten.

CONCRETE STAPPEN

De burgemeester zegt het belangrijk te vinden dat er nu echt iets gebeurt. ,,Het is nu tijd voor concrete stappen om verder beheer van de wolf mogelijk te maken. Vandaar de oproep aan het Rijk en de provincie om nu in actie komen om dit soort situaties te voorkomen.

EXTRA ALERT De gemeente geeft inwoners en recreanten het dringende advies om extra alert te zijn tijdens het wandelen op de Veluwe. Barneveld heeft een tekstkar geplaatst bij de Tolnegenweg in Stroe met het advies honden kort aan te lijnen.

Meer informatie over de wolf op de site barneveld.nl/over-barneveld/ontwikkelingen-in-barneveld/wolven.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:18

2 pony's gepakt in Oudsbergen op klaarlichte dag, meer info volgt nog... Moet niet gekker meer worden Afbeelding

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:18

Het Rijk gaat er toch helemaal niks mee doen. := Misschien moeten de wolven gekkies er een paar uitzetten in het Vondelpark. Is even kijken hoe snel er dan iets gedaan wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:19

Binnen 10 meter van een mens zou imo ALTIJD een probleemwolf zijn. Hij ziet en ruikt een mens en moet daarbij uit de buurt blijven.

Femke_Tweety

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:19

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:20

Niniane schreef:
Het Rijk gaat er toch helemaal niks mee doen. := Misschien moeten de wolven gekkies er een paar uitzetten in het Vondelpark. Is even kijken hoe snel er dan iets gedaan wordt.

Waterleidingduinen hebben ze toch teveel herten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:23

Wat maakt het uit of de hond kort aangelijnd was of aan een lange lijn liep? De hond kan al bijna nergens meer los als we ook al geen lange lijn meer kunnen gebruikden heeft mijn hond geen leven meer. Ik had vanmorgen een wandelstok met punt eraan mee. Voelde me aanmerkelijk veiliger. Geen idee of het echt helpt mocht het ooit nodig zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:23

Anne_GTI schreef:
Binnen 10 meter van een mens zou imo ALTIJD een probleemwolf zijn. Hij ziet en ruikt een mens en moet daarbij uit de buurt blijven.

30 meter werd eerder aangehouden.
Als een wolf vaker minder dan 30 meter kwam was hij zijn schuwheid verloren en kreeg classificatie probleemwolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:25

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:27

Wolf die uit eigen wil mens benaderd en niet wegvlucht, of uit eigen beweging dichterbij mens komt ipv zich ervandaan weg beweegt is wat mij persoonlijk betreft een probleem. Of dat nu 50, 30 of 10 meter is.

Zo gauw de wolf de mens ziet moet zijn directe reactie zijn om zich te bewegen in de richting WEG van de mens.

Uiyzondering bijvoorbeeld mens die in jachthut ziet en wolf op 200 meter afstand door verrekijker bekijkt. Dan is er nl geen daadwerkelijk zichtcontact ofzo.
Maar al die filmpjes in bos, heide, dorpen waarbij de wolf ziet/Weet dat er mensen zijn, en zich dan toch iin de richting van die mensen beweegt of er parallel aan blijft (zich er dus niet van verwijderd) is mijns inziens een probleem.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:28

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:
En het persbericht van het incident,
Daarmee voor mij dus bevestigd geen hoax!

https://www.barneveld.nl/nieuws/pers/ho ... f-in-stroe

Ik had 'm al geplaatst.
Maar keertje meer bevestigd het nog beter :)

Dit is het persbericht dat gemeente zelf geplaatst heeft ;) Dus niet een bericht in de pers, maar een persbericht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:30

Dat wat ik plaatste was ook met wat de burgemeester te zeggen heeft.
Nu vertrouw ik de media niet. Maar dat uit de duim zuigen geloof ik dan weer niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:31

Karen_enter schreef:
2 pony's gepakt in Oudsbergen op klaarlichte dag, meer info volgt nog... Moet niet gekker meer worden [ Afbeelding ]

Deze zouden we haast missen door de hond in Stroe.

Ben benieuwd naar meer info/bevestiging.

Dat zijn er dan nu 13 in 15 dagen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:38

Ken je nagaan, zijn die petities in december vorig jaar getekend en er word geen moer mee gedaan..

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:39

Femke_Tweety schreef:
Karen_enter schreef:
2 pony's gepakt in Oudsbergen op klaarlichte dag, meer info volgt nog... Moet niet gekker meer worden [ Afbeelding ]

Deze zouden we haast missen door de hond in Stroe.

Ben benieuwd naar meer info/bevestiging.

Dat zijn er dan nu 13 in 15 dagen?

Ik houd de tel niet meer bij, nu kunnen we ons overdag ook al zorgen beginnen maken te triest voor woorden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:41

Dat beest moet toch gewoon vandaag nog afgeknald worden.

Ongelooflijk..

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:49

DuoPenotti schreef:
Dat beest moet toch gewoon vandaag nog afgeknald worden.

Ongelooflijk..

Er is hier een hele roedel... Men spreekt over 8 wolven

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:50

Oh verkeerd begrepen dan. Dacht dat het er 1 was die dit Steeds deed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:52

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:57

DubbelFun schreef:
dierenfan schreef:

Zelfs al liep de hond los...overdag en bij mensen in de buurt. Doodeng hoe snel de incidenten toenemen met huisdieren, met mensen, met vee overdag enz enz.
Binnenkort gaan wij een weekend naar de Sallandse heuvelrug. Uitgenodigd daar dus geen bewuste keuze. Hoe mooi het gebied ook ik blijf binnen of rond de bebouwing maar mij krijg je het bos daar niet in!! Voor 2 dagen prima te doen gelukkig maar oh zo vreselijk jammer

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:59

Daar ben ik afgelopen weekend geweest en uitgezocht, maar daar zijn momenteel schijnbaar geen wolven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:00

MyChoice schreef:
Daar ben ik afgelopen weekend geweest en uitgezocht, maar daar zijn momenteel schijnbaar geen wolven.

Rondom Hellendoorn?