Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:04

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:20

Ik woon in San Francisco, ben heel benieuwd hoe dingen hier de komende tijd gaan veranderen.. Zeker prijzen zullen echt nog wel een heel stuk omhoog gaan.

Wat ik ook wel echt schokkend vind, is dat non-immigranten (dus mensen op tijdelijke visa) die bij pro-palestina protesten zijn geweest actief opgespoord worden en het land uit moeten.. Ook komt er binnenkort een travelban om bepaalde nationaliteiten te weren (ook al hebben ze WEL een visum)... Vind het best wel richting een dictatuur gaan dat je gewoon niet durft te protesteren tegen beleid omdat je zomaar uitgezet kunt gaat worden....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:22

"vind het best wel richting dictatuur gaan...."Margoo....Dit is dictatuur en een enorme rode vlag en zeer zorgelijke.
Let goed op je zelf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:32

Margoooo schreef:
Ik woon in San Francisco, ben heel benieuwd hoe dingen hier de komende tijd gaan veranderen.. Zeker prijzen zullen echt nog wel een heel stuk omhoog gaan.

Wat ik ook wel echt schokkend vind, is dat non-immigranten (dus mensen op tijdelijke visa) die bij pro-palestina protesten zijn geweest actief opgespoord worden en het land uit moeten.. Ook komt er binnenkort een travelban om bepaalde nationaliteiten te weren (ook al hebben ze WEL een visum)... Vind het best wel richting een dictatuur gaan dat je gewoon niet durft te protesteren tegen beleid omdat je zomaar uitgezet kunt gaat worden....

Heftig hoor... Het wordt wel echt extremer en extremer.

Merk je al dat de prijzen hoger zijn geworden? Wordt er bij jou in de buurt ook gedemonstreerd, oid?

Merk je in je werkveld ook uitwerking van Trump zijn beleid?

mylittlejoy

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:54

Vannacht is zowel de Save act (voter id, waarbij je je moet identificeren met paspoort of birth certificate) als de budget bill (die 880 miljoen bij Medicaid weghaalt en 14 trillion aan de staatsschuld toevoegt) aangenomen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:03

mylittlejoy schreef:
Vannacht is zowel de Save act (voter id, waarbij je je moet identificeren met paspoort of birth certificate) als de budget bill (die 880 miljoen bij Medicaid weghaalt en 14 trillion aan de staatsschuld toevoegt) aangenomen.

En dystopia is weer dichterbij...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:12

Straks krijgt de wereld Amerikaanse vluchtelingen op te vangen. Let maar op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:16

Wat is dystopia? Ik zie dat vaker voorbij komen maar kan er niks begrijpelijks van terug vinden.

Margo maak jij je zorgen ook over jezelf en je eigen veiligheid nu? Eigenlijk een vraag aan alle landgenoten die daar zitten en ook op bokt zitten? Hebben jullie eventueel een plan B als het misgaat? :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:17

karuna schreef:
Wat is dystopia? Ik zie dat vaker voorbij komen maar kan er niks begrijpelijks van terug vinden.

Margo maak jij je zorgen ook over jezelf en je eigen veiligheid nu?

Het is ook dystopie. Een samenleving met akelige kenmerken, bijvoorbeeld oneerlijke behandeling, vervolgingen, meestal met een totalitaire staat. Het tegenovergestelde van een utopie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:21

Ok. Dank je voor de uitleg. Dat zijn toch al veel landen in de wereld?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:58

Handmaids tale in optima forma , toevallig wel net gelezen dat in seizoen 6, de laatste er flink wraak word genomen door de Handmaids!! Laten we hopen dat de vrouwen in usa echt in het geweer gaan komen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:02

En ondertussen wordt er wel over een Olympische Spelen in LA gepraat... Het maakt niets uit hoe de situatie er over 3 jaar uitziet, ik denk dat de Olympische bond er nu al een streep door moet zetten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:07

_San87_ schreef:
karuna schreef:

Margo maak jij je zorgen ook over jezelf en je eigen veiligheid nu?

Het is ook dystopie. Een samenleving met akelige kenmerken, bijvoorbeeld oneerlijke behandeling, vervolgingen, meestal met een totalitaire staat. Het tegenovergestelde van een utopie.

En ik maak er dystopia van eigenlijk een beetje met een soort wrange knipoog naar het eerdere tekevisieprogramma/sociaal experiment Utopia (dat Utopie dus een eigen uitgang gaf)
Een dystopische samenleving die 1 veel dichter bij is dan ik ooit had gehoopt mee te maken, en 1 waar op een belachelijke manier social media en televisie een grote rol speelt door de manier waarop de huidige lijders het gebruiken.

(Voor de twijfelaars, spelfout is hier uiteraard zeer bewust)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:11

heidy_wilco schreef:
En ondertussen wordt er wel over een Olympische Spelen in LA gepraat... Het maakt niets uit hoe de situatie er over 3 jaar uitziet, ik denk dat de Olympische bond er nu al een streep door moet zetten.

Ach sport... Het WK voetbal gaat ook door in de US in 2026... in mijn beleving trekken sportfans zich weinig aan van geopolitiek, als ze maar binnen mogen en het (net) kunnen betalen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:20

foxy80 schreef:
heidy_wilco schreef:

Ach sport... Het WK voetbal gaat ook door in de US in 2026... in mijn beleving trekken sportfans zich weinig aan van geopolitiek, als ze maar binnen mogen en het (net) kunnen betalen.

'Grote' (twijfelachtige) regimes maken wel vaker gebruik van veel aandacht trekkende sport om zichzelf in de schijnwerpers te zetten.

'Geef ze brood en spelen...'

(Oh, en dat hier een verkapte Godwin in zit geef ik onmiddelijk toe, maar ook een verwijzing naar nog veel oudere regimes)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:23

Ik weet niet, maar volgens mij zijn er een hoop landen met iets op hun kerfstok die zoiets mochten organiseren, daar is dit echt geen uitzondering op en daar valt de VS echt nog bij in het niet :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:24

Ja, al die kampioenschappen in het midden oosten, en dat gaat ook allemaal gewoon door

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:34

Die hebben ook een functie, zelfs als je het op het veel gebieden niet eens bent met elkaar kun je nog samen voetballen of feesten. Eigenlijk heel belangrijk, want je gaat minder snel escaleren en oorlogvoeren met een ander als je diegene kent als mens en niet alleen als vijand.

En dan heb ik het niet over de koningen / opperhoofden / opper oempaloempa's maar de gewone burgers

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:36

heidy_wilco schreef:
Ik kan me niet indenken dat een groot deel vd wereld daarheen wil. Aan de andere kant is het wel het piekmomenten der piekmomenten voor een atleet, op persoonlijk vlak zal het lastiger liggen. Tot op zekere hoogte dan, ik denk dat überhaupt niet iedereen dan de usa in komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:36

Sintara schreef:
Die hebben ook een functie, zelfs als je het op het veel gebieden niet eens bent met elkaar kun je nog samen voetballen of feesten. Eigenlijk heel belangrijk, want je gaat minder snel escaleren en oorlogvoeren met een ander als je diegene kent als mens en niet alleen als vijand.

En dan heb ik het niet over de koningen / opperhoofden / opper oempaloempa's maar de gewone burgers

Dan praat je over de bevolking die meestal ook slachtoffer zijn van en vaak enorm hoge prijs betalen voor die spelen zoals bv zonder pardon uit hun huis gegooid te worden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:42

Ja wat dat soort zaken betreft mag van mij de Olympische commissie of de voetbal federatie of wie het ook aanstuurt wel eens wat humanitaire eisen stellen :=

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:00

It's all about the money... it's all about the dumdumdumdum :)ddd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:07

Eens als het om de leiders gaat, oneens als het om de sporters gaat. Die hebben er zoveel opofferingen voor gedaan en willen gewoon allemaal de beste zijn. Of als het gaat om de mensen die nooit de beste zullen zijn, willen gewoon heel graag het beste uit zich zelf halen (vaak ook de besten willen dat).

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:51

Ja klopt, uiteraard heb ik het over de leiders. De Blatters en Infantino's van deze wereld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:18

De Chinezen zijn er klaar mee :))

Citaat:
China will raise tariffs on all US goods from 84% to 125% starting April 12, and said it plans to ignore any further increases announced by Washington from here *because the Trump administration’s moves have become a “joke.”*

The announcement by the Ministry of Finance on Friday came after the White House clarified that levies on Chinese goods rose to 145% this year. China said it no longer makes economic sense if the US imposes more tariffs.

“Given that American goods are no longer marketable in China under the current tariff rates, if the US further raises tariffs on Chinese exports, China will disregard such measures,” according to the statement.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... etaliation

Resume: China heeft importtarieven voor producten uit de VS verhoogd naar 125%. China gaat geen actie meer ondernemen op verdere verhogingen van Trump, want Amerikaanse goederen zijn met deze tarieven toch niet meer verkoopbaar.