Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:02

Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-11-24 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:05

het is gewoon verschrikkelijk lastig om de vergunningen te verlenen. Dat gaat niet met een druk op de knop want de milieuactivisten liggen op de loer en zullen direct bezwaar aantekenen en rechtzaken starten als er vergunningen worden verleend en als er niet gaat worden gehandhaafd..... die doen er alles aan om de koeien te doden.. Het is een rotsituatie voor die boeren!

Ik hoop dat Wiersma snel een oplossing vindt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:11

juval schreef:
het is gewoon verschrikkelijk lastig om de vergunningen te verlenen. Dat gaat niet met een druk op de knop want de milieuactivisten liggen op de loer en zullen direct bezwaar aantekenen en rechtzaken starten als er vergunningen worden verleend en als er niet gaat worden gehandhaafd..... die doen er alles aan om de koeien te doden.. Het is een rotsituatie voor die boeren!

Zonder milieuactivisten was het zeker een stuk slechter met het mineu en de natuur gesteld.
Vervuiling en bijvoorbeeld pesticiden is gewoon slecht voor iedereen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:16

BigOne schreef:
Het is geen onzin, wat heeft bbb tot nu toe voor landbouw en veeteelt bereikt ? Niets nada noppes.

Ik heb geen idee van wat een normaal aantal moties is?
Citaat:
In het nieuwe parlementaire jaar heeft BBB goede resultaten behaald, met maar liefst 20 moties die zijn aangenomen. Deze moties behandelen uiteenlopende thema’s, van zorg en arbeidsmigranten tot onderwijs en internationale politiek. Hier onder een overzicht van de moties die BBB (mede) heeft ingediend.

https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... angenomen/

Staat inderdaad weinig in m.b.t. landbouw, dat staat hier wat beter uitgelegd denk ik

Citaat:
Je kunt niet alles zo een-twee-drie regelen. Dat geldt zeker voor de grote opgaven waar minister Wiersma voor staat, voor zowel landbouw als natuur.
Het overheersende gevoel na de presentatie van het regeerprogramma en de miljoenennota is dat ze wat de landbouw betreft in ieder geval de uitdaging aangaat, maar dat het nog lang niet duidelijk is wat Wiersma nou echt gaat bereiken.

https://www.google.com/amp/s/www.omropf ... ke-wiersma

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:12

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:25

Fijn, er was 25 miljard beschikbaar.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:29

juval schreef:

Wat bedoel je precies met de onderstreepte zin?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:34

juval schreef:
_San87_ schreef:
Ben wel benieuwd wat die goede regie inhoudt. Waterkwaliteit is slechter dan ooit.

Ik lees vooral motivatie om meer mest te kunnen rijden :o . Ik denk dat er vooral ingezet moet worden op een andere vorm van mest/bemesten.

als je had gelezen dan kun je zien dat de waterkwaliteit slechter werd door de droge zomers van 2018 2019 en 2020. Verwacht wordt dat de kwaliteit weer verbeterd nu de afgelopen zomers weer natter waren.

Mest is beter dan kunstmest, voornamelijk qua uitstoot, maar ook qua uitspoeling. Er wordt gewerkt aan innovatieve emissie-reductiemaatregelen. Precies wat jij bedoelt.

Mwa...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Droge zomers maken het nog erger, maar een natte zomer maakt de kwaliteit niet opeens goed. Ons water is gewoon vies. Ook met natte zomers.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:36

CharleyT schreef:
juval schreef:

Wat bedoel je precies met de onderstreepte zin?

nou, wat denk je dat er met de koeien gebeurd van de boeren die vrijwillig of verplicht moeten stoppen? die gaan niet naar de kinderboerderij of het rusthuis.. Het grootste deel zal voortijdig geslacht worden. Dat is het doel van 'minder vee'. Dus ja, die moeten dood.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:52

Juval , dat deze koeien van gestopte boeren naar de slacht gaan is dus erger dan de 1000 dieren die gemiddeld per minuut geslacht worden?
Er gaan jaarlijks 2,2 miljoen koeien naar de slacht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:07

BigOne schreef:
Juval , dat deze koeien van gestopte boeren naar de slacht gaan is dus erger dan de 1000 dieren die gemiddeld per minuut geslacht worden?
Er gaan jaarlijks 2,2 miljoen koeien naar de slacht.

eh ja... De koeien hadden misschien nog wel jaren kunnen leven. (en het is kapitaalvernietiging)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:10

"die koeien hadden misschien nog wel jaren kunnen leven" ...is het niet juist het punt dat dat dus niet gewenst is? Plus, kapitaalvernietiging oké, maar het is niet alsof ze op de brandstapel gaan toch? Of heb ik iets gemist?

Daarnaast gaat het hier om één generatie. Eén grote ruiming en je bent klaar. Dat hoeft niet ieder jaar herhaald te worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:14

sorry, maar ik hou van mijn koeien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:16

juval schreef:

Bij jou gaan ze uiteindelijk toch ook naar de slacht?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:16

juval schreef:

Maar ook die van jullie gaan naar de slacht zodra ze niet productief meer zijn. Hoeveel je er ook van houdt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:24

Uitfaseren is denk ik ook geen optie hè? Omdat je anders tot je laatste koe draaiende blijft en de kosten op het laatst dan veel te hoog zijn voor de opbrengst?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:36

Even iets heel anders dan boeren, ik ben gisteren bij een bijeenkomst van Buddy to Buddy geweest en mijzelf opgegeven hier. Dat is een project waarbij je 1 op 1 gekoppeld wordt aan een nieuwkomer. Waar je leuke dingen mee gaat doen, die je helpt met wat en waar wat te doen is in je dorp/stad. Alles op basis van gelijkwaardigheid, je wordt dus geen docent of hulpverlener.

Mocht iemand dat leuk vinden: https://buddytobuddy.nl/

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:21

Ik snap niet dat men hier niet snapt dat het iets anders is als je van de overheid koeien moet laten slachten die je anders nog jaren mee had laten gaan, dan dat je het doet omdat de koe op is.

Stel de overheid zegt: teveel paarden in het land, dus jij jij en jij moeten morgen je paard laten doodschieten.

Dan zeg je toch ook niet: oh, maar misschien ging ik 'm toch ooit inslapen of verkopen?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:34

Koeien die naar de slacht gaan zijn vaak echt niet op. Niet op een natuurlijke manier, in ieder geval. Ze zijn op omdat hun lichaam het niet meer red om 24/7 in turbostand te produceren. Alles is gericht op productie: stalling, voeding, gewoon het hele management. En nee, ik ben geen raging vegan, maar heb wel op genoeg veehouderijen gewerkt om te weten dat de liefde van de boer op een gegeven moment toch moet wijken voor de portemonnee. En bij de ene boer gebeurt dat (veel) sneller dan bij de andere, maar er zijn maar bar weinig boeren die dieren die geen productie meer leveren aanhouden omdat ze er zoveel van houden.

Wat dat betreft is de vergelijking met paarden een appels met peren vergelijking. Paardenhouders hebben een heel andere band met hun paard dan een koeienboer met een koe. En dat schiet dan nog wel eens de andere kant op door (te lang aanmodderen terwijl je moet stoppen met willen redden), maar de vergelijking an sich gaat echt niet op.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:37

Even een luchtig momentje: op NPO3 is er Koot & Bie, soort toen en nu. Dan schrik je hoe weinig we opgeschoten zijn op alle vlakken die iets gemeenschappelijk hebben met politiek.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 22:24

Hoezo gaat dat niet op. Jij kan niet voor Juval bepalen hoeveel zij van haar koeien houd. En dat geld voor alle boeren. Ik zal dan toevallig net andere boeren dan jou zijn tegengekomen, want ik herken wat jij schetst niet. De een zal er moeite mee hebben, de ander niet.

Ik vind het absurd, dat zij aangeeft het moeilijk te vinden en dat anderen hier voor haar gaan zitten beredeneren dat ' het maar om 1 generatie gaat ' .

Ik snap dat boeren dit moeilijk vinden... Jij niet?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:03

Natuurlijk snap ik dat. Maar ik kan vrij moeilijk rijmen dat een boer (NIET persoonlijk Juval, want die ken ik helemaal niet) geen problemen heeft met het naar de slacht rijden van z'n vee als het geld oplevert, maar dan ineens wel als het geen geld oplevert. Prima als je dat zo voelt, maar gooi het dan niet alleen op liefde maar ook gewoon op geld als motivatie voor dat gevoel. Nogmaals, geen idee of Juval zo redeneert want ik ken haar niet, maar ik kan zo uit mijn hoofd 7 boeren(gezinnen) opnoemen die er wel zo in staan. En als ik een minuutje verder nadenk, nog meer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:10

Veronica2 schreef:
Even een luchtig momentje: op NPO3 is er Koot & Bie, soort toen en nu. Dan schrik je hoe weinig we opgeschoten zijn op alle vlakken die iets gemeenschappelijk hebben met politiek.

Met plezier gekeken, maar er is in 50 jaar inderdaad bar weinig veranderd :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:16

Tja, de gemiddelde boer heeft nu eenmaal een andere kijk op dieren dan de gemiddelde huisdier bezitter.

Daar ga je niet uitkomen. Als het om dieren gaat zijn er heel veel verschillende perspectieven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:41

prompter schreef:
Veronica2 schreef:

Met plezier gekeken, maar er is in 50 jaar inderdaad bar weinig veranderd :=

In Ter Weksel en Juinen al helemaal niet :).