Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:10

rien10 schreef:
martichr schreef:

Zeer interessante ontwikkeling.

Overigens Martichr, graag even een kleine toelichting als je een link plaatst. Voor hetzelfde geld had ik op een of andere obscure site geklikt. Even drie woorden: nieuwe verkenner gevonden of iets dergelijks.

Je brengt me op een idee.. :D

maar zal ik doen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:10

Bah, applester, trek nou niet de "wegzetten" kaart. Je posts zijn best schreeuwerig van inhoud.
Het is lastig om met schreeuwers te discussiëren, of dat nou links, rechts, midden of zonnebloem lovers zijn.
PVV is aan zet. Zo werk democratie. Dat is nu eenmaal zo, dus je geschreeuw snap ik sowieso niet.
En dat rechts vaak zijn mond houd vind ik ronduit een lachertje. En rechts hoeft de mond helemaal niet te houden. We leven in een democratie, iedereen mag gehoord worden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:11

rien10 schreef:
Ah, dan weet ik wat je bedoelt.
Dank je voor je leesopdracht, ik zal het stuk niet gaan lezen.
Dat jij geen kilometer (auto- of vliegen) schaamte hebt, is mij duidelijk.
Schaamte over de kilometers die ik met een auto rijd, heb ik ook niet. Ik kies bewust voor die kilometers, meestal fiets ik. Het zijn er niet veel, mijn auto kilometers.

Lees het vooral niet :D
Ik ging daar al vanuit (ookal is het van Oxfam nota bene) dus had al wat geciteerd uit het stuk. Dan kan iedereen het snel even lezen zonder het artikel aan te tikken.

Prima als jij “voor het klimaat” zo min mogelijk auto rijdt. Ieder z’n eigen keuze daarin.
Bedenk alleen heel goed dat degenen die het hardste roepen hoe erg het wel niet is met het klimaat zelf een mega voetafdruk achterlaten die wij met een heel land nog niet kunnen maken, al zouden we het willen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:14

rien10 schreef:
Bah, applester, trek nou niet de "wegzetten" kaart. Je posts zijn best schreeuwerig van inhoud.
Het is lastig om met schreeuwers te discussiëren, of dat nou links, rechts, midden of zonnebloem lovers zijn.
PVV is aan zet. Zo werk democratie. Dat is nu eenmaal zo, dus je geschreeuw snap ik sowieso niet.
En dat rechts vaak zijn mond houd vind ik ronduit een lachertje. En rechts hoeft de mond helemaal niet te houden. We leven in een democratie, iedereen mag gehoord worden.

Je wil niet weten hoeveel pb’s ik de afgelopen tijd heb gehad van mensen die a) hier al zijn weggepest of b) niet eens wat durven plaatsen. Ik verbaas me dat een openbaar paardenforum als Bokt dit zo toelaat.

Echt niet normaal. Dat is mijn grootste motivatie (rechts heeft toch al dik gewonnen) om hier in dit topic een andere mening te blijven verkondigen. En ik hoop dat met mij anderen dit ook blijven doen.

Het kost alleen ontzettend veel tijd. Waar halen jullie die tijd vandaan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:14

Ik vraag mij af hoe jij kan hard maken dat de "roepers" de grootste voetafdruk achterlaten. Ik zie juist vaak "roepers" in de alternatieve hoek. Wonen in een kraakpand, zijn vegetariër, kopen zoveel mogelijk tweede hands. Die groep zo'n beetje.

Je hebt gelijk dat Nederland niet heel veel kan doen. Maar niets doen is in ieder geval geen optie.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 27-11-23 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:15

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

Je wil niet weten hoeveel pb’s ik de afgelopen tijd heb gehad van mensen die a) hier al zijn weggepest of b) niet eens wat durven plaatsen. Ik verbaas me dat een openbaar paardenforum als Bokt dit zo toelaat.

Echt niet normaal. Dat is mijn grootste motivatie (rechts heeft toch al dik gewonnen) om hier in dit topic een andere mening te blijven verkondigen. En ik hoop dat met mij anderen dit ook blijven doen.

Er kan niet door Bokt op PB's ingegrepen worden. Dat is het beleid.

Tijd? :D werk ontwijkend gedrag. :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:22

rien10 schreef:
AppleSter schreef:

Je mist het punt: Applester heeft PB's gekregen van mensen die hier niet meer willen of durven te posten. Dat heeft dus niks met het krijgen van PB's te maken.

Dat herken ik wel. Niet van dit topic, wel bijvoorbeeld van het Israel topic, dat nu dan ook stilgevallen is omdat niemand meer iets wil plaatsen dat niet zwaar anti-Israel is omdat dit een rabiate reactie veroorzaakt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:23

AppleSter schreef:

Zwangerschapsverlof :)

Exitium

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:23

AppleSter schreef:
Avalanche schreef:
Punt is natuurlijk wel dat keuzes consequenties hebben, en niet-gevaccineerde mensen toelaten op plekken waar de virusdruk hoog is heeft ook consequenties. Voor mij maakt het niet uit of iemand zich laat vaccineren of niet, maar als je niet mee wilt werken aan kudde-immuniteit, maar wél alles wilt doen wat die kudde ook doet, kan ik me voorstellen dat er wordt gezegd: prima als je je niet laat vaccineren, maar daar zitten wel consequenties aan.

Dat is nogal wat. Dit was een vrij land toch? Een land waar niemand uitgesloten mag worden, vrouwen de baas zijn over hun eigen buik enzo? Wat nou consequenties. Onze vrijheden zijn ernstig beperkt en de politiek is te laf om te evalueren, omdat ze wel weten dat ze fout zaten. Maar de beerput gaat echt een keer open.

Er is al heel snel in dat QR circus gebleken dat gevaccineerden elkaar mega besmetten , maar toch werd het circus opgehouden. Waarom? Omdat Hugo (en de farmaceutische industrie wereldwijd ) zoveel mogelijk prikken wilde laten zetten.
Niet omdat jongeren oma konden beschermen door zichzelf te laten prikken. Heel veel jonge mensen hebben dit laten doen door de QR dwang en ik kan alleen maar supertrots zijn op mijn kinderen dat ze er niet in mee zijn gegaan. Zij hebben dat spul (waar we de lange termijn gevolgen nog niet van weten) niet in hun lichamen.

Er werd ook niemand uitgesloten, tenzij je niet enkel een vaccinatie weigerde, maar je daarnaast ook niet wilde laten testen.

BrankaZ schreef:
lies schreef:
Hoe kom je daar toch bij? Je betaalt nu vrij weinig erfbelasting en onder de (ik dacht 76000) is sowieso momenteel helemaal vrij.

Nee, dat klopt niet.
Een partner of kind betaalt bij een erfenis van € 0 tot € 138.641 nu 10% erfbelasting en boven € 138.642 is 20%.
Overige erfgenamen (ook broers/zussen) betalen bij een erfenis € 0 tot € 138.641 nu 30% erfbelasting en boven € 138.642 is dat 40%.
Dat noem ik niet vrij weinig en het is dus helemaal onwaar dat er vrijstelling is.

Afhankelijk van je relatie tot de overledene is er wel degelijk vrijstelling. Als partner is dat ruim 700k, als (klein)kind 23k, en zo zijn er nog een aantal. Die tarieven gelden pas als je meer erft dan de vrijstelling, dan betaal je dat percentage over het geërfde bedrag wat boven de vrijstelling uit komt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:28

rien10 schreef:
Ik vraag mij af hoe jij kan hard maken dat de "roepers" de grootste voetafdruk achterlaten. Ik zie juist vaak "roepers" in de alternatieve hoek. Wonen in een kraakpand, zijn vegetariër, kopen zoveel mogelijk tweede hands. Die groep zo'n beetje.

Je hebt gelijk dat Nederland niet heel veel kan doen. Maar niets doen is in ieder geval geen optie.

De ergste roepers zijn onze politici wereldwijd (aller machtigsten) en de allerijksten. Die zitten vanaf vrijdag met de privejets in Dubai en gaan ons daarna weer bang maken met alle klimaatpropaganda.

Degenen die in de alternatieve hoek zitten geloven in dat alles (ookal stoot de rijkste 1% van de wereld meer uit dan miljoenen anderen) zijn bang gemaakt en proberen ernaar te leven en mensen mee te krijgen. Maar die mensen doen wel aan “practice what you preach”. Die rijken die zo hard van de toren blazen met klimaatpropaganda doen dat niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:30

BrankaZ schreef:
lies schreef:
Hoe kom je daar toch bij? Je betaalt nu vrij weinig erfbelasting en onder de (ik dacht 76000) is sowieso momenteel helemaal vrij.

Nee, dat klopt niet.
Een partner of kind betaalt bij een erfenis van € 0 tot € 138.641 nu 10% erfbelasting en boven € 138.642 is 20%.
Overige erfgenamen (ook broers/zussen) betalen bij een erfenis € 0 tot € 138.641 nu 30% erfbelasting en boven € 138.642 is dat 40%.
Dat noem ik niet vrij weinig en het is dus helemaal onwaar dat er vrijstelling is.

Er is zeker vrijstelling , over de eerste 22.000 betaal je niets als kind en als partner heb je 700.000 vrijstelling.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:31

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:
Echt AppleSter, misschien moet jij je eens beter verdiepen in de onderwerpen en elementen die je aanhaalt.
Er zit echt zo veel tussen wat gewoonweg niet klopt ofwel compleet fout geframed is zodat het slecht lijkt (maar niet per definitie is).

Mijn god, waar we eerst met oprecht interessante discussies en elkaars zienswijze respecteren het gesprek aangingen, zitten er nu zo veel polariserende, one-liner & misinformatie strooiende, niet-op-de-inhoud-ingaande mensen tussen dat het zo'n vervelende sfeer heeft gekregen. Zo jammer.

Altijd makkelijk hè, iemand wegzetten. Links is snel met de misinformatie kaart strooien. En je ziet het hier duidelijk; Links is zo tolerant, tot je een andere mening verkondigt.

Dit is de reden dat discussiëren op bokt (en sowieso met links) erg lastig is. De waarheid van links is de enige waarheid. Rechts houdt meestal z’n mond. En dan is discussiëren wel heel makkelijk.

Helaas, er hebben zoveel mensen rechts gestemd deze verkiezingen dat je er niet meer omheen kunt. Deze meningen gaan steeds harder tellen, zeker nu PVV de grootste is geworden.

Dit wordt zo vermoeiend.

Het gaat niet om jouw mening. Het gaat om de manier waarop jij hier meepraat.

Dat jij een andere mening verkondigt maakt me, sorry, echt geen bal uit. Ik lig zo vaak qua mening compleet aan de andere kant dan de mensen waar ik mee discussieer, maar toch kunnen we prima een discussie op de inhoud houden.

Bedenk je zelf eens: waarom lukt dat bij die andere bokkers wél, en loop jij continu, bij meerdere mensen, er tegenaan dat jouw manier van meepraten vervelend wordt gevonden?

Misschien he... heel misschien... ligt het dan aan jou?

We hebben het helemaal niet over 'de waarheid van links' en de 'waarheid van rechts'. Er zijn gewoon aantoonbaar, aanwijsbare feiten die jij links laat liggen (edit: sorry, no pun intended :') ). Dat mag je doen, maar dan moet je jouw mening niet als feit verkondigen, en dat doe je wel.

Rechts houdt helemaal niet z'n mond, we hebben hier prima, leuke, interessante discussies. Maar als er dan iemand zoals jij binnen komt vallen met one-liners en bovendien niet eens de moeite doet om te reageren op de inhoud die andere posten als reactie op jou, en daarvoor in de plaats alleen haakjes ziet om je eigen onzin/misinformatie/noemhethoejewil rond te blijven strooien, ja, dan worden de lontjes ineens een stuk korter.

Iets wordt misinformatie genoemd als dat wordt onderbouwd door feiten. Daar kan jij een mening over hebben, maar dat maakt die feiten nog niet onwaar.

Enne... PVV heeft 2,5 miljoen stemmen.
Maar er hebben ook 2 miljoen mensen op GL/PvdA gestemd. Vind ik toch ook een grote groep.
En zoals ik al eens eerder heb uitgelegd: als je de kieswijzer neemt als basis voor wat links en rechts is, is rechts helemaal niet zo veel groter gegroeid. Ze zijn dan welgeteld 1 zetel gegroeid ten opzichte van de vorige verkiezing. Ze zijn echter nu wat meer geconcentreerd bij 1 partij: de PVV.

'Rechts heeft dik gewonnen' klopt dus niet helemaal. De PVV heeft dik gewonnen, dat wel.

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

en je wil niet weten hoeveel PB's ik krijg omdat ze het zo waarderen dat ik tóch de tijd neem om jouw onzin te analyseren en er een onderbouwde reactie onder te plaatsen.

Krijg ik nu ook een sticker?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:34

rien10 schreef:

Ik heb geen enkel bezwaar van mensen die mij PB-en, tenzij ze mij de les willen lezen (gebeurt helaas ook, maar daar reageer ik niet op).

Het gaat mij erom dat IEDEREEN op dit forum wat moet kunnen plaatsen (mits binnen de Bokt regels).
Maar helaas worden mensen hier meteen door een groepje aangevallen zodra ze een andere mening geven. En direct weggezet. Ik heb een dikke huid en volg de politiek op de voet, dus laat me niet snel wegpesten.

Ik denk dat dit meer speelt op Bokt, ik heb al vaker gelezen dat mensen niet eens meer een topic (rijtopic bijvoorbeeld) durven aanmaken omdat ze meteen aangevallen worden. Een logisch gevolg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:36

Dat zijn geen roepers. Je haalt twee dingen door elkaar. Politici zijn domocratisch gekozen mensen die onze belangen behartigen. Hun taak is dingen aan de orde te stellen, zaken naar voren te brengen. Dat is wat jij (ten onrechte en ongepast) roepen noemt.
Met de fiets is het lastig reizen over die afstanden en met zulke drukke agenda's. Ik ben het met je eens dat er wel minder reis-kilometers gemaakt kunnen worden door veel politici.
De alternatieve hoek is bang gemaakt zeg je. Ook hier doe jij een aanname die je niet kan onderbouwen. Het is een gevoel wat je hebt. Het praat een stuk makkelijker me je als je je gevoelens ook als zodanig zou benoemen en niet als feiten naar voren zou brengen. Wil je in gesprek blijven met anderen (met links, om in jouw termen te blijven) dan is het handig en verstandig om de regels van een goed gesprek te eerbiedigen. Immers, als jij schreeuwt haken mensen af en word je niet meer gehoord. Als je in gesprek blijft, blijft argumenteren en onderbouwen van hetgeen je benoemt, zal er naar je geluisterd worden. En dan bedoel ik met "jou" niet alleen jou AppleSter, maar alle mensen die schreeuwen in plaats van praten. Op papier, online of mondeling.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:37

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

Ik heb geen enkel bezwaar van mensen die mij PB-en, tenzij ze mij de les willen lezen (gebeurt helaas ook, maar daar reageer ik niet op).

Het gaat mij erom dat IEDEREEN op dit forum wat moet kunnen plaatsen (mits binnen de Bokt regels).
Maar helaas worden mensen hier meteen door een groepje aangevallen zodra ze een andere mening geven. En direct weggezet. Ik heb een dikke huid en volg de politiek op de voet, dus laat me niet snel wegpesten.

Ik denk dat dit meer speelt op Bokt, ik heb al vaker gelezen dat mensen niet eens meer een topic (rijtopic bijvoorbeeld) durven aanmaken omdat ze meteen aangevallen worden. Een logisch gevolg.

Er wordt gereageerd op je manier van discussiëren. Zie mijn vorige post.
Ieders mening mag er zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:40

AppleSter schreef:
“The super-rich are plundering and polluting the planet to the point of destruction, leaving humanity choking on extreme heat, floods and drought,” said Oxfam International interim Executive Director Amitabh Behar.

Die 1% is nu juist de club die vanaf vrijdag (met z’n 70.000) weer in Dubai bij elkaar komt met de privé jets en al en ons daarna weer bang gaat maken over het klimaat

Zij doen dus zelf niet mee. En juist zij zijn de extreme vervuilers.

Ik doe dus NIET mee. Tuurlijk vind ik dat we wat meer kunnen recyclen, minder bomen moeten kappen (wat nu massaal gebeurt) etc. Maar ik heb geen “vliegschaamte” “autoschaamte” etc.

Klein maar niet onbelangrijk detail is dat de allerrijksten geen politici zijn :D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ter_wereld
AppleSter schreef:

Zou dat niet het probleem kunnen zijn? :)*

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:51

IMANDRA schreef:
[
en je wil niet weten hoeveel PB's ik krijg omdat ze het zo waarderen dat ik tóch de tijd neem om jouw onzin te analyseren en er een onderbouwde reactie onder te plaatsen.

Er zit een groot verschil tussen waardering en “begin er niet aan” of “weggepest” pb’s. Maar geef jezelf rustig een schouderklopje hoor. En kijk vooral niet verder dan dat schouderklopje, stop er vooral geen overpeinzingen in in waarom niet iedereen zich veilig genoeg voelt hier iets te plaatsen. En of dat wellicht ook door jou kan komen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:52

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:
[

Er zit een groot verschil tussen waardering en “begin er niet aan” of “weggepest” pb’s. Maar geef jezelf rustig een schouderklopje hoor. En kijk vooral niet verder dan dat schouderklopje, stop er vooral geen overpeinzingen in in waarom niet iedereen zich veilig genoeg voelt hier iets te plaatsen. En of dat wellicht ook door jou kan komen

Jij denkt dat er bij mij geen '(ik) begin er niet aan' pb's bij zitten?

Mijn punt is dat het echt geen kont uitmaakt wat voor pb's je krijgt, want jouw "tegenstanders" in de discussie krijgen ze ook.

Maar wel weer frappant dat je enkel dit stukje eruit vist, en de rest lekker negeert. Typisch. En precies het punt wat ik probeer te maken en waar je steeds, keer op keer op keer, gewoon overheen leest en reageert op de dingen die je wel uitkomen. :roll:
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-11-23 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:54

AppleSter schreef:
Daar is wél sprake van geweest. Zeker door die verschrikkelijke QR, die politici zichzelf niet oplegden.

Hoeveel mensen in onze omgeving (ook jongeren, die echt geen gevaar liepen) zich gedwongen voelden om de prikken te halen is niet te tellen. Omdat ze op vakantie wilden, omdat ze de sportclub niet meer in mochten, niet meer naar de sportschool mochten, niet uit eten, niet even ergens naar de wc in de stad, etc etc. Er zat wel degelijk dwang achter, dat is ook uit WOO (voorheen WOB) documenten gebleken.

Zo heb ik het zelf ook ervaren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:55

AppleSter, dit is nou precies wat ik bedoel: "Geef jezelf rustig een schouderklopje hoor" vind ik een badinerende opmerking. Volkomen onnodig en maakt de discussie korzelig.
Ga op de inhoud van Imandra in, niet op woorden, vormen. Dan discussieren we straks niet meer (mensen willen er geen energie meer aan verspillen) en worden jouw standpunten helemaal niet meer gehoord. Dat is toch niet wat je wilt?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 27-11-23 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:57

@Popstra (met het gevaar dat we in de QR discussie belanden) hadden de politici dan geen QR code? Hadden zij vrijstelling? Dat wist ik niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:57

Misschien een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld Rien10 :D.

Wij liggen qua visie op de politiek/wereld toch behoorlijk uit elkaar volgens mij, en tóch kunnen we een fijne, zinnige en vooral inhoudelijke discussie voeren. Gewoon omdat Rien10 wel op de inhoud ingaat en niet continu met dezelfde stokpaadjes stokpaardjes komt die op dezelfde vervelende wijze gebracht worden.

Edit: typfout gefixt :))
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-11-23 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:00

*stokpaardjes

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:01

Stalkingspaardjes?

Urbanus