Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:52

Babootje, ik ben van mening dat deze feiten jouw verhaal weerspreken (in elk geval gedeeltelijk)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Door_Isra ... e_gebieden

De Verenigde Staten spelen hierbij een essentiële (negatieve) rol:

"Sinds de bezetting van deze gebieden is Israël herhaaldelijk gewezen op schendingen van Internationaal recht, mensenrechten en internationale verdragen of bepalingen daarin. Hieronder vallen ook de voorwaarden die waren gesteld aan de toetreding van Israël tot de VN: nakomen van de verplichtingen in het Handvest van de Verenigde Naties. Israël wordt ook regelmatig gewezen op bepalingen in de Conventies van Genève over de bezette gebieden.

Door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties en de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties zijn sinds de bezetting van deze gebieden talrijke Resoluties uitgevaardigd, zoals Resolutie 476 Veiligheidsraad Verenigde Naties ten aanzien van de bezette gebieden, die ook weer teruggrijpt op de Resoluties 242 (1967), 252, 267, 271, 338(1973) en 465. Vrijwel alle resoluties van de Verenigde Naties ten aanzien van Israël worden door de Verenigde Staten met zijn veto geblokkeerd"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:25

Nikass schreef:
Babootje, ik ben van mening dat deze feiten jouw verhaal weerspreken (in elk geval gedeeltelijk)

Even iets rechtzetten. Het is niet mijn verhaal. Zie link hieronder.
https://twitter.com/tomaspueyo/status/1 ... 4672485785

In deze draad staat ook de onderkenning dat het verhaal mss niet op alle punten zou kloppen en de uitnodiging om daar dan vooral melding van te maken. Om het verhaal vanuit historisch perspectief beter te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:55

Ik bedoelde het niet persoonlijk, sorry :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:19

Babootje schreef:
Nikass schreef:

Even iets rechtzetten. Het is niet mijn verhaal. Zie link hieronder.
https://twitter.com/tomaspueyo/status/1 ... 4672485785

In deze draad staat ook de onderkenning dat het verhaal mss niet op alle punten zou kloppen en de uitnodiging om daar dan vooral melding van te maken. Om het verhaal vanuit historisch perspectief beter te maken.

@Nikass, misschien moet je dan op deze uitnodiging ingaan en jouw aanvulling meegeven?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:47

Nog wat info die ik tegenkwam (en die ik ook al eerder heb langs zien komen). Een deel van de raketten die HAMAS vanuit Gaza op Israel afvuurt faalt en valt in Gaza zelf neer, waar het vervolgens ontploft.
Hieronder is een plaatje van lokaties en percentages uitvallers in Gaza (data komt van IDF, Israelische Defense Force). Aan de percentages te zien moeten er inmiddels honderden HAMAS raketten in Gaza zijn geland.
Afbeelding
Ook de inslag van het explosief die naast het ziekenhuis terecht is gekomen waar een aantal dagen zo'n wereldwijde ophef over was lijkt erg veel op de inslag van een door HAMAS gebruikte raket.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:04

Dat zijn er nogal wat. Als het klopt..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:06

Hwn ik heb een link geplaatst waarvan ik denk dat een aantal dingen er iets anders staan.
Maar ik denk daarnaast ook dat het conflict zoals het nu is, een aanvang neemt na de Eerste Wereld Oorlog, ttv het einde van het Ottomaanse Rijk, in plaats dat het al zou zijn begonnen in de eeuwen vóór de jaartelling.

Irmaz: dat hou je toch ook niet voor mogelijk |o

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:32

irmaz schreef:
Nog wat info die ik tegenkwam (en die ik ook al eerder heb langs zien komen). Een deel van de raketten die HAMAS vanuit Gaza op Israel afvuurt faalt en valt in Gaza zelf neer, waar het vervolgens ontploft.
Hieronder is een plaatje van lokaties en percentages uitvallers in Gaza (data komt van IDF, Israelische Defense Force). Aan de percentages te zien moeten er inmiddels honderden HAMAS raketten in Gaza zijn geland.
[ Afbeelding ]
Ook de inslag van het explosief die naast het ziekenhuis terecht is gekomen waar een aantal dagen zo'n wereldwijde ophef over was lijkt erg veel op de inslag van een door HAMAS gebruikte raket.

Ondertussen is forensic architecture en dus bij uitbreiding de VN alsmaar meer overtuigd dat het een Israëlische raket was.
De mainstream media brengt dit nu ook zo naar buiten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:48

Luckystory schreef:
irmaz schreef:
[ Afbeelding ]

Ondertussen is forensic architecture en dus bij uitbreiding de VN alsmaar meer overtuigd dat het een Israëlische raket was.

Geen expert hier maar zou Israel dan speciaal een klein raketje gestuurd hebben om een stukje parkeerplaats te vernietigen terwijl ze in staat zijn om een heel flatgebouw in 1x met de grond gelijk te maken? >;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:50

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:53

Nikass schreef:
Hwn ik heb een link geplaatst waarvan ik denk dat een aantal dingen er iets anders staan.
Maar ik denk daarnaast ook dat het conflict zoals het nu is, een aanvang neemt na de Eerste Wereld Oorlog, ttv het einde van het Ottomaanse Rijk, in plaats dat het al zou zijn begonnen in de eeuwen vóór de jaartelling.

Irmaz: dat hou je toch ook niet voor mogelijk |o

Eens met jou :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:02

irmaz schreef:
Voor mensen met Twitter een filmpje met een mooi verhaal en boodschap van een Palestijn die in Israel geboren en getogen is <3
https://twitter.com/nasdaily/status/1715321263667757509

Ik heb geen twitter, maar het filmpje is prima te zien, en ja, niets aan toe te voegen; hij heeft volkomen gelijk!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:24

irmaz schreef:
Luckystory schreef:

Geen expert hier maar zou Israel dan speciaal een klein raketje gestuurd hebben om een stukje parkeerplaats te vernietigen terwijl ze in staat zijn om een heel flatgebouw in 1x met de grond gelijk te maken? >;)

Ja, m’n spreekt over een Israëlische artilleriegranaat. ( correctie dus, geen raket)
De bewijsstukken die Israël naar voor schoof, blijken vals.
De vorm van de krater en de aard van de schade wijzen in hun richting.
Zelfs ‘De standaard’ brengt dit verhaal.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een aanval zo uitvoeren om de schuld in andermans schoenen te kunnen schuiven. ( remember Shireen Abu Akleh)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:39

Je hebt het steeds over bewijzen, blijkbaar etc. Maar voor zover ik kan vinden is het gewoon nog heel onduidelijk? En wordt er geschreven -aldus Nederlandse onderzoekers van de diverse filmpjes- dat het een Palestijnse raket is die uit koers is geraakt (of iig iets mee is gebeurd).

Laten we een beetje waken voor misinformatie en desinformatie, die gaan al voldoende rond, daar hoeven wij niet aan bij te dragen. Je kwam ook al met het Twitter bericht wat later nep bleek te zijn (althans, eenzelfde bericht van eenzelfde bron was nep). Dus misschien is het verstandig ook kritisch te zijn op je eigen bronnen? En waar zij die informatie vandaan hebben?

Edit: ik bedoel het niet als persoonlijke aanval, het is gewoon ontzettend lastig soms om feit van fictie te onderscheiden. Laat staan in zo’n situatie. Ik wil alleen oproepen dat we gewoon kritisch moeten zijn op de informatie die we voorgeschoteld krijgen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 03:02

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:43

Ik noem toch de naam van wie het zegt? Niet moeilijk om het dan na te gaan.
Het artikel in de standaard kan ik niet delen want het zit achter een betaalmuur. Maar de titel is ‘onderzoek duidt op tegenstrijdigheden in Israël’s versie van ziekenhuisexplosie in Gaza’.
Forensic architecture Van the University of London heeft een X account. Maar ik niet, dus dat kan ik ook niet delen. Maar het is allemaal terug te vinden.
De Standaard en the University of London, dat zijn alles behalve sketchy bronnen he…

Het Aljazeera artikel zegt inderdaad gelijkaardige dingen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:07

Gelijkaardig? Ik heb nergens het woord granaat gezien…. Of ik moet het gemist hebben. Daarbij lees ik daar ook bij Al-Jazeera dat de kans klein is dat het een Israëlische raket is (maar niet uitgesloten).

Luckystory , jij brengt hier meerdere dingen alsof het al bewezen is of alsof het een feit is. Dat is niet het geval. In een oorlog kan je bijna nergens van uit gaan met social media en internet, er zijn weinig neutrale en echt feitelijke bronnen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:16

Dat is wat Forensic Architecture schrijft. Waar ook Aljazeera naar verwijst.
Ik geeft toch de bronnen. Zoek het dan op. Delen kan ik niet.
Ik vermoed dat de standaard hun artikel op de info van Aljazeera gebaseerd heeft.
‘Artilleriegranaat’ is een term die ik letterlijk uit dat artikel gepkopieerd heb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:24

Nikass schreef:
Pandora2 schreef:
Ik hoorde gisteren van een midden-oosten kenner dat Netanyahu gewoon jaren zelf meehielp aan het financieel bevoorraden van Hamas. Uit Qatar kwamen ze regelmatig met geld, landden in Tel Aviv en werden door 2 israëlische veiligheidsagenten naar de grens bij Gaza gebracht.

Voor Netanyahu is Hamas blijkbaar de gedroomde vijand. Zij willen hem kapot en omgekeerd, dus het is zeker weten een partij waar hij nooit mee hoeft te onderhandelen.

Waarom doet Netanyahu dat dan? Wat is zijn belang daarbij:o?
Wie was die midden oosten kenner?

Post van Princequillo als reactie op mijn post niet gezien ?
Hier dan nogmaals de link.
https://theintercept.com/2018/02/19/ham ... -conflict/

Die midden oosten kenner is trouwens Fouad Gandoul. Aanwezig in het debat in De Afspraak op Canvas.
Dacht je serieus dat ik dit ter plekke kwam verzinnen ? :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:30

Luckystory schreef:
Dat is wat Forensic Architecture schrijft. Waar ook Aljazeera naar verwijst.
Ik geeft toch de bronnen. Zoek het dan op. Delen kan ik niet.
Ik vermoed dat de standaard hun artikel op de info van Aljazeera gebaseerd heeft.
‘Artilleriegranaat’ is een term die ik letterlijk uit dat artikel gepkopieerd heb.

Het gaat er om dat jij je vastklampt aan 1 bron terwijl er nog helemaal niks bewezen is. Het is ook duidelijk dat je bevooroordeeld bent in dit conflict (wat begrijpelijk is!). Er is helaas zo weinig te zeggen over de daadwerkelijke toedracht van deze raket inslag . Wat wel een feit is, is wanneer er 2 partijen oorlog voeren vloeit er onschuldig bloed |(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:36

Nikass schreef:
Ik bedoelde het niet persoonlijk, sorry :o

Geen probleem :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:39

irmaz schreef:

Eens.

De posities zijn zo verhard dat (pro-) Palestijnen Israël de schuld blijven geven al meldt de persoon die blindganger afgeschoten heeft zich morgen live op tv. En Israël zou schuld blijven ontkennen zelfs als ze een raketje gemaakt zouden hebben met het specifieke doel om een plein in de fik te steken zonder een inslagkrater te creeeren.

Maar waarom zou Israël dat doen? Als je weet dat je de schuld krijgt en er geen enkel militair gewin is, waarom zou je een plein in de hens steken ipv het hele gebouw plat te gooien als je dan al zo nodig op burgers moet jagen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:49

Rennie89 schreef:
Het gaat er om dat jij je vastklampt aan 1 bron terwijl er nog helemaal niks bewezen is. Het is ook duidelijk dat je bevooroordeeld bent in dit conflict (wat begrijpelijk is!). Er is helaas zo weinig te zeggen over de daadwerkelijke toedracht van deze raket inslag . Wat wel een feit is, is wanneer er 2 partijen oorlog voeren vloeit er onschuldig bloed |(

Sorry, iets wat aanzien wordt als 'kwaliteitspers' ( voor zover dat bestaat) publiceert een artikel. Met vermelding van meerdere bronnen. Ik heb die bronnen met een online bezoekje vereerd en er een Google search aan gewaagd om hun relevantie na te gaan. ( ook al werd dit reeds aangehaald in betreffende artikel)
Conclusie was dat de bronnen als zeer betrouwbaar worden gezien en zelfs geloofwaardig voor de VN.

Waarop ik besluit dat ik het artikel relevant vind.
Wat moet een lezer nog meer doen voor je ernaar mag verwijzen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:53

De stem van de logica, zoals hierboven wordt gezegd,idd. Wat heeft Israël eraan zoiets te doen? Er zijn talloze bronnen zoals Forensic Architecture. Ik las net nog weer een hele draad met video's en technische uitleg die me boven de pet ging. Nergens nog gelezen dat het logischerwijs een klein raketje uit Israël zou zijn geweest.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:05

Israël heeft wel vaker aanvallen zo opgebouwd zodat ze het als vijandige aanvallen konden classificeren.
Voorbeeld: Shireen Abu Akleh
Ze winnen daar wel degelijk bij.
Net zoals je je kan afvragen waarom ze gekozen hebben om niet in te gaan op inlichtingen die de Hamas aanval voorspelden.
Voor zover de logica.