Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:31

Even te verduidelijking, aangezien er al van alles ingevuld is.

Ik vond Kaag te ver van de normale burger af staan in de energiecrisis, zij vond dat we allemaal wel meer konden betalen etc. vanwege de oorlog zonder te beseffen dat veel mensen daarmee in de financiele armoede vervielen. Dan geef je voor mij toch echt het signaal af dat je heel erg ver van de normale samenleving af staat.

Heeft dus niks te maken met ingewikkelde woorden die de normale domme burger niet begrijpt en de rest van die bla die bla die nergens op slaat.

Neem niet weg dat niemand daarom bedreigd zou mogen worden, of uberhaupt bedreigd zou mogen worden. Welke politicus het dan ook is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:33

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:34

Als minister van Financiën heeft ze anders wel gezorgd voor de energietoeslagen en het energieplafond. Het is mijn type niet, maar ze heeft als minister echt wel goede dingen gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 09:35

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/politiek/van-dansend- ... ~a48d0921/

Ik kan me wel vinden in dit artikel.
Het laat meerde aspecten zien waaronder de bedreigingen maar ook dat ze fouten heeft gemaakt waar ze op afgerekend word.

Ik kan m niet lezen.

Dat iemand afgerekend wordt op fouten lijkt me prima kunnen, met inhoudelijke argumenten, niet door bedreigingen. Maar daar zijn we t wel over eens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:36

prompter schreef:
Als minister van Financiën heeft ze anders wel gezorgd voor de energietoeslagen en het energieplafond. Het is mijn type niet, maar ze heeft als minister echt wel goede dingen gedaan.

Maar dat kom toch meer door aandringen van PvdA en GL
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... e-nu-nodig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:36

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/politiek/van-dansend- ... ~a48d0921/

Ik kan me wel vinden in dit artikel.
Het laat meerde aspecten zien waaronder de bedreigingen maar ook dat ze fouten heeft gemaakt waar ze op afgerekend word.

Ik kan m niet lezen.

Dat iemand afgerekend wordt op fouten lijkt me prima kunnen, met inhoudelijke argumenten, niet door bedreigingen. Maar daar zijn we t wel over eens.

Uiteraard zijn we het daar over eens.

Een klein stukje uit dat bericht

Citaat:
Maar haar belofte van ‘nieuw leiderschap’ die zij als D66-leider deed, werd overschaduwd door een keur aan crises. Van burgers die de energierekening niet kunnen betalen en oorlog in Oekraïne tot boerenprotesten en woningnood. Begin 2022 ging zij de geschiedenis in als de eerste vrouwelijke minister van Financiën. In die rol was Sigrid Kaag bij alles de spil. Zij verdeelde het geld. En stuurde daarmee op alle dossiers. Maar daarmee zat ze ook altijd volop in de wind.

'Plekje in de hel’
De D66-leider was geliefd én verguisd, zwaar bedreigd én bewierookt. Een netelige kwestie voor haar was die rond de inmiddels opgestapte D66-prominent Frans van Drimmelen. Hij werd beschuldigd van het stalken en bedreigen van een vrouwelijke D66-medewerker. Die affaire heeft het vertrouwen in politiek leider Sigrid Kaag flink aangetast. D66'ers vinden dat ze te lang wachtte met reageren. Dat mondde uit in één van de pijnlijkste persconferenties uit de recente parlementaire geschiedenis. De kritiek was fors, juist ook omdat zij zelf in navolging van oud-minister van Buitenlandse Zaken Madeleine Albright had gezegd dat er ‘een plekje is in de hel’ voor vrouwen ‘die andere vrouwen niet steunen’.

Wat Kaag parten speelt - aldus meerdere D66'ers - is dat zij de morele lat zo hoog legt. ,,Bij D66 weten wij altijd heel goed hoe de wereld zich moet gedragen’’, benoemt een oud-Kamerlid. ,,Alleen je valt in je eigen zwaard op het moment dat je dat niet waarmaakt.”

In haar politieke loopbaan is haar ook aangerekend dat zij in 2021 VVD-leider en premier Mark Rutte is blijven steunen. Bij het zogenoemde 1 april-debat met Rutte, dat ging over het gelekte document waarop stond ‘functie elders’ voor Pieter Omtzigt, had D66 de sleutel in handen voor het al dan niet laten vallen van het kabinet. VVD-leider Mark Rutte stond aan de rand van de afgrond. De VVD-leider bleek wel degelijk over het Kamerlid Omtzigt (‘functie elders’) gesproken te hebben, iets dat hij een week eerder nog stellig had ontkend. Mede dankzij steun van haar D66 overleefde de VVD’er het debat en werd hij later de langstzittende premier van Nederland.

prompter

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:42

Nee, dat nieuwe leiderschap heb ik ook niet gezien jammer genoeg.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:53

Ook eens hoor, ik had er ook meer van verwacht. Maar ik vind dit alles nog steeds geen goede reden voor de buitenproportioneel grote portie haat die ze over zich heen heeft gekregen.

Mooi artikeltje nog over misogyni jegens vrouwelijke politici op Twitter:
https://www.groene.nl/artikel/misogynie ... tiek-wapen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:56

Ik vond en vind die misogyni ook eng en misselijkmakend.

Lijkt ook wel soms of alle fatsoen en fatsoensnormen volledig verdwenen zijn uit de samenleving.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:56

Gelukkig is en blijft het een minderheid die meent zich zo te moeten uiten op het web. Ze schreeuwen alleen zo hard, dat het lijkt alsof ze de overhand hebben, maar dat is echt niet zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:57

prompter schreef:
Gelukkig is en blijft het een minderheid die meent zich zo te moeten uiten op het web. Ze schreeuwen alleen zo hard, dat het lijkt alsof ze de overhand hebben, maar dat is echt niet zo.

:j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:59

Ja de toetsenbordridders...maar toch, bij Kaag ging het wel heel ver met die fakkelclub.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:04

Hoeveel waren er dat eigenlijk? Omdat er maar 1 op veroordeeld is? Die aan huis bedoel ik dan.
Die heeft dan weer aangegeven dat hij dat niet had moeten doen.
Oke dat veranderd niet dat het beangstigend was, want op dat moment weet je niet wat ze willen.
Maar achteraf wel "fijn" dat die man inzag dat het niet oke was.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:06

Elisa2 schreef:
Ik vond en vind die misogyni ook eng en misselijkmakend.

Lijkt ook wel soms of alle fatsoen en fatsoensnormen volledig verdwenen zijn uit de samenleving.

Hey, we zijn het zomaar eens! Ik vind het dus echt heel erg dat het ook in de kamer gebeurd, dat ontzettend fatsoenloze. En ook met journalisten en wetenschappers, mensen waarvan ik vind dat die in een vrije democratie toch echt hun werk kunnen doen.

En ik ben dus echt benieuwd wie het nog durft, als lijstrekker in de spotlights te staan. Laat staan als premier. Of wie er uberhaupt nog de politiek in wil / durft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:09

Haha ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;-b (geintje)

De kamer vind ik zelf ook net zo'n kleuterschool, waar in karaktermoord niet geschuwd wordt om politieke doelen te behalen. Het geeft niet bepaald een goed voorbeeld.

En ja, ook mee eens dat je het maar moet durven..want als politici kun je het echt nooit goed doen. Wat dat betreft is het echt wel een hondenbaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:12

DuoPenotti schreef:
Hoeveel waren er dat eigenlijk? Omdat er maar 1 op veroordeeld is? Die aan huis bedoel ik dan.
Oke dat veranderd niet dat het beangstigend was, want op dat moment weet je niet wat ze willen.

Ja, alleen op zo'n moment kan zoiets wel heel bedreigend en intimiderend overkomen en zelfs traumatiserend zijn.

Voor mij is iemand heks noemen en dan met een fakkel op de stoep staan toch echt iets wat alle fatsoensnormen overschrijdt. Ook al is het nog zo'n rottige politicus..dit soort daden zijn zo laag bij de grond.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:14

Elisa2 schreef:
En ja, ook mee eens dat je het maar moet durven..want als politici kun je het echt nooit goed doen. Wat dat betreft is het echt wel een hondenbaan.

Als de dingen goed gaan en het beleid naar tevredenheid van iedereen is ben je te onzichtbaar. (want hej, er is geen gedoe). Zit je op een lastig dossier? Dan ben je vaker het bokje. Een Conny Helder of Franc Weerwind zie je bijvoorbeeld veel minder in beeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 10:16

DuoPenotti schreef:

Ja, alleen achteraf is het kwaad al geschied. Mensen lopen eem trauma op om minder :).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:17

Klopt, beweer ook niet anders.
Maar lijkt me dan toch fijn om te weten dat daar niet nog een hele club achter zit waarvan je denkt morgen weer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:17

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, alleen op zo'n moment kan zoiets wel heel bedreigend en intimiderend overkomen en zelfs traumatiserend zijn.

Voor mij is iemand heks noemen en dan met een fakkel op de stoep staan toch echt iets wat alle fatsoensnormen overschrijdt. Ook al is het nog zo'n rottige politicus..dit soort daden zijn zo laag bij de grond.

Ook mee eens. Je kan politiek het totaal met elkaar oneens zijn, en dat is prima, maar je moet elkaar wel als mens blijven respecteren. En idd niet afrekenen op dat ze een vrouw is. Ik stem nog steeds D66, ik vind een vond haar een vakvrouw. En ik denk idd dat je het nooit goed kan doen. Maar ik kan ook van mensen vinden waar ik het totaal mee oneens zijn dat ze hun werk goed doen.
Er zijn VVD'ers waar ik groot respect voor heb, maar waar ik nooit op zal stemmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:24

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:26

Ik vond dat soort dingen al erg toen 'de boze twitteraars' begonnen met het doxen van onder andere agenten, tijdens covid.

En of ze voor je huis staan, of je ambulance inkomen, ik denk dat het allemaal heel beangstigend is.. :\

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:32

Ik had het hier toevallig gisteren ook over met mijn zusje. En dan met name over Yesilgöz, omdat zij dan zowel de eerste vrouwelijke premier als de eerste premier met een migratie-achtergrond zou kunnen worden. Ik weet niet of jullie de comments bij nosstories hadden gezien, maar daar ging het ook echt volop hierover. Van: ‘Nee, je moet iemand met een Nederlandse achternaam als premier hebben blablabla’. Gelukkig in dit geval geen geklaag dat ze een vrouw is, maar nu hebben ze wel weer iets anders om over te klagen gevonden. Ik ben heel benieuwd wat het nu gaat worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:35

Hoe tekenend voor de verhoudingen is deze tweet: https://twitter.com/geertwilderspvv/sta ... wilders%2F

Sigrid Kaag schreef:
"Begrip voor elkaar, geduld, de bereidheid om te luisteren voordat je spreekt. Het is essentieel voor de gezondheid van onze democratie.

Lees mijn opiniestuk hier: [link naar volkskrant"]

Geert wilders schreef:
"Heks".

Goed stuk, BigOne.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:38

Wilders staat aan het begin!! Hij is begonnen met haar heks noemen en wanneer hij het Gore lef heeft om haar het allerbeste te wensen wanneer ze afscheid neemt dan hoop ik dat ze hem even gigantisch de oren wast.
Zal ze wel niet doen, daarvoor heeft ze teveel klasse maar toch.