Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:43

Elisa2 schreef:
Niet met slaven, you are missing the point. ;)

Elisa2 schreef:
Mirranda schreef:
Heeft niemand hier in de gaten dat we zelf slaven zijn in de Matrix waarin we leven?

Ja zeker wel, we zijn gewoon moderne slaven allemaal.

Ehmm...?

Moderne slaven als in de ratrace waar we in leven, het hele dagen werken en zoveel belasting moeten betalen etc. Het vele opgelegd krijgen van kinds af aan, school, werk etc.
Uiteraard is dit niet te vergelijken met de echte en vroegere slavernij waarin een mensenleven/ welzijn helemaal niet telde. Maar je kan niet ontkennen dat er in de ratrace ook veel dwang zit.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 15-09-22 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote kloppend gemaakt

secricible

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:44

zou je de quote aan kunnen passen, nu lijkt het alsof ik dingen heb gezegd die ik niet gezegd heb.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:47

Elisa2 schreef:
Omzigt is gelukkig goed bezig met hele goede en kritische vragen. Ik vind ook dat de manier waarop ze de verduurzaming er door heen willen drukken niet de juiste volgorde is en ik ben absoluut voor klimaat doelen maar het moet wel realistisch blijven en dat is dit niet.

Realistisch helaas wel, haalbaar niet, daarvoor zijn we beetje boel laat en nog steeds stom gefixeerd op zelfde energieverbruik vanuit andere bronnen. Kijkende naar wat meer alternatieve, kritische geluiden, is er eigenlijk stomweg geen geschikt alternatief voor de geconcentreerde haarlemmerolie energiebron die fossiel is. De rapporten er over zijn genoeg geschreven en begrijpelijkerwijs niet vriendelijk ontvangen, maakt ze niet minder waar. Enkel makkelijker weg te schuiven en technologie op een voetstuk te blijven zetten als alles oplosser.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:52

secricible schreef:
zou je de quote aan kunnen passen, nu lijkt het alsof ik dingen heb gezegd die ik niet gezegd heb.

Nee dat lukt niet

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:01

Dat moderne slaven vindt ik ook wel wat aan jezelf liggen. Vaak voor onszelf leggen we de lat enorm hoog dat we overal maar ja op zeggen en alles maar aanemen en uitvoeren.

Daarom werk ik ook niet 36 uur ik wil ook graag gewoon lekker vrije tijd om bij te tanken. Maandelijks wat minder om uit te geven maar rust pakken vindt ik toch ook heel belangrijk. En nee zeggen je hoeft niet alles te doen en of overal bij te zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:32

Maar voor veel mensen is parttime werken financieel nu al niet mogelijk. en met de torenhoge en oplopende prijzen van energie, boodschappen, zorg, huur of hypotheek wordt dat alleen maar lastiger.
Als je dan dus gedwongen fulltime moet werken door die prijsstijgingen, dan valt dat voor mij toch wel onder de noemer loonslaaf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:38

Maar parttime werken is nooit mogelijk geweest, sowieso niet voor de kostwinnaar.
Mijn vader werkte vroeger 6 dagen in de week (op zaterdag wel wat korter...).
Maar bijna iedereen werkte op zaterdag.

Als je wat wilt zal je ervoor moeten werken en als jij dat ziet als een moderne vorm van slavernij, dan zal je zelfvoorzienend moeten worden.
Maar ook dan zal je flink aan de bak moeten om te zaaien/oogsten, hout te hakken enz om het jaar door te komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:39

veneri schreef:
Maar voor veel mensen is parttime werken financieel nu al niet mogelijk. en met de torenhoge en oplopende prijzen van energie, boodschappen, zorg, huur of hypotheek wordt dat alleen maar lastiger.
Als je dan dus gedwongen fulltime moet werken door die prijsstijgingen, dan valt dat voor mij toch wel onder de noemer loonslaaf.

Wat is er mis met fulltime werken?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 18:25

Ik heb ook ca 25 jaar 40+ uur gewerkt voor ik arbeidsongeschikt werd. Daar vind ik op zich ook niks mis mee zolang je het lichamelijk en mentaal aan kan eerlijk gezegd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:26

Benzz schreef:
veneri schreef:

Wat is er mis met fulltime werken?

Niks, maar er is meer in het leven dan werk. En nu zullen er juist mensen zijn die naast hun fulltime baan er een baan bij nemen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:45

elnienjo schreef:
Ik heb ook ca 25 jaar 40+ uur gewerkt voor ik arbeidsongeschikt werd. Daar vind ik op zich ook niks mis mee zolang je het lichamelijk en mentaal aan kan eerlijk gezegd.

Je bent tegen de overheid maar vangt wel elke maand, bijzonder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:48

Zebrastreep schreef:
Dat moderne slaven vindt ik ook wel wat aan jezelf liggen. Vaak voor onszelf leggen we de lat enorm hoog dat we overal maar ja op zeggen en alles maar aanemen en uitvoeren.

Daarom werk ik ook niet 36 uur ik wil ook graag gewoon lekker vrije tijd om bij te tanken. Maandelijks wat minder om uit te geven maar rust pakken vindt ik toch ook heel belangrijk. En nee zeggen je hoeft niet alles te doen en of overal bij te zijn.

En hoe ga je dat doen als je niet meer thuis woont dan? Met paarden, huur, vaste lasten, auto, parttime werken en nog leuke dingen doen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:56

Arabesk schreef:
elnienjo schreef:

Arabesk ik vind dit een schofterige opmerking, ik ga temmen want dit is weer op de man.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:03

MarlindeRooz schreef:
Zebrastreep schreef:

En hoe ga je dat doen als je niet meer thuis woont dan? Met paarden, huur, vaste lasten, auto, parttime werken en nog leuke dingen doen?

Ik heb nu in totaal 28 uur vast dus dat is niet echt partime. Hiervoor had ik een 0 urencontract maar dat was gewoon heel dom dat ik daarvoor heb gekozen. Ik kan voor nu prima rondkomen dus hoef ik niet meer te werken.

Maar ik werk ook wel 10 dagen achter elkaar. Hele dagen vrij heb ik 1x in de twee weken in het weekend wat ik zeker heb.

Ik heb 2 banen. 1 met een echt vast contract zodat ik ook weet wat ik elke maand heb en een andere baan puur voor wat verpleegtechnische ervaring op te doen en omdat ik leuke klik heb met het team, cliënt en de familie van de cliënt. In de toekomst zal ik wel gaan kiezen en dan bij 1 meer gaan werken

Ik moet nu toch langer thuis blijven wonen er is niks in de omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:11

elnienjo schreef:

Arabesk schreef:

chanicha schreef:
Arabesk ik vind dit een schofterige opmerking, ik ga temmen want dit is weer op de man.

Niets schofterigs aan, Elnienjo betrekt het toch ook telkens op haarzelf?
Mogen de reaguurders dan dat niet doen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:13

Speelt zij het op de man dan zoals jullie nu doen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:16

Zebrastreep schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik heb nu in totaal 28 uur vast dus dat is niet echt partime. Hiervoor had ik een 0 urencontract maar dat was gewoon heel dom dat ik daarvoor heb gekozen. Ik kan voor nu prima rondkomen dus hoef ik niet meer te werken.

Maar ik werk ook wel 10 dagen achter elkaar. Hele dagen vrij heb ik 1x in de twee weken in het weekend wat ik zeker heb.

Ik heb 2 banen. 1 met een echt vast contract zodat ik ook weet wat ik elke maand heb en een andere baan puur voor wat verpleegtechnische ervaring op te doen en omdat ik leuke klik heb met het team, cliënt en de familie van de cliënt. In de toekomst zal ik wel gaan kiezen en dan bij 1 meer gaan werken

Ik moet nu toch langer thuis blijven wonen er is niks in de omgeving.

Hoezo is dat niet echt parttime? Juist wel, fulltime is 36, 38 of 40 uur, afhankelijk van de sector. Alles daaronder is parttime.

Als je nog thuis woont is parttime veel makkelijker. Als je op jezelf woont en ook nog alleen is dat erg moeilijk op het moment. Dat bedoelt MarlindeRooz, dat jij nu parttime werkt om ook tijd te hebben voor jezelf is een stukje luxe wat ook mogelijk is omdat je een gedeelte vaste lasten niet hebt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:40

Diezelfde overheid die een ramp is en ministers die opgesloten moeten worden, zorgen wél voor sociale zekerheid in Nederland. Dus zo slecht hebben we het hier niet. Probeer de vs eens als je zo anti overheid bent....

Één van de opvallendste overeenkomsten tussen extreme anti overheid figuren is dat ze in heel veel gevallen wèl gebruik maken van sociale zekerheid van diezelfde overheid.

:?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:22

chanicha schreef:
Speelt zij het op de man dan zoals jullie nu doen?

Ben ik 'jullie' en wanneer is 'nu' ?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:38

Moet ik nu je eigen quote uitleggen dan, nee toch!
Ik vind het min om op de man te spelen meer niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:40

Ja, ze speelt op de man, kijk voor de gein eens hoe ze over vluchtelingen praat of over iemand als Jetten. Die zitten misschien niet op Bokt, maar het is net zo goed op de man spelen.

Door de hele geschiedenis heen is de norm geweest dat mensen fulltime werkten en het is nog helemaal niet zo lang dat fulltime 48 uur of meer was. Voor mijn opa was vijf dagen werken, twee dagen weekend en dan ook nog minimaal 4 weken betaalde vakantie per jaar iets waar je misschien van droomde, maar niet iets wat ze voor mogelijk hielden. En iets als met je 65e met pensioen gaan, dat doen we pas 66 jaar, daarvoor bestond de AOW niet eens.

En dan kan je wel zeggen: "Ja, maar die man was één verdiener en zijn vrouw kon lekker thuisblijven". Maar dan vergeet je dat mijn oma geen wasmachine had, geen gasfornuis, geen stofzuiger, geen koelkast, toen was huisvrouw zijn nog een dagtaak, waarbij je lichamelijk hard moest werken om je huishouden te doen.

En vergelijk het zelfs nu met een land als de VS, waar betaalde vakantie een uitzondering is en waar de verwachting is dat je dagelijks op je contract van 40 uur overwerkt, om te laten zien hoe gemotiveerd je bent.

Het is gewoon belachelijk om te doen alsof ons leven en werk hier in Nederland op wat voor manier dan ook met slaven vergeleken kan worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:53

Eerder sinds industriele revolutie, oude christelijke samenleving had nogal wat feest en heilige dagen. En nog eerder (steentijd die kant op) zat je eerder naar 24-28 uur max. te kijken. Wat wij normaal vinden gaat op voor ergens vanaf WOII tot de laatste 200-250 jaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:59

... arbeiders rond 1875, 1900 (de industriële revolutie is op gang) : dat is zoiets als de boeren nu.

Zes dagen per week werken voor een hongerloontje.
Geen betaalde vrije dagen,
ziekte = niet werken = geen inkomen,
geen pensioen,
kinderarbeid was wettelijk toegestaan en vanuit de arbeidersgezinnen hard nodig.

Oh, ja - en het loon werd regelmatig uitbetaald in de kroeg. (Die eigendom was van de fabrikant.)(Ik snap dat je je ellende wenst te 'verzuipen'.)
Brrr....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 06:57

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 08:03

Wat ik me nu als leek afvraag, kunnen de leegtes die ontstaan op plekken waar gas gepompt wordt niet gelijktijdig opgevuld worden met iets anders (grond bijv) om minder aardbevingen te triggeren?