Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 54218
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:39

Nou dat is ook wel een dingetje. Dat die accu’s niet lang meegaan. Dat is ook de reden dat ik geen elektrische scooter heb gekocht. De verkoper gaf aan dat de accu ongeveer 3 jaar meeging en dat er dan een andere accu in moest, kostte ongeveer 1000 euro. Eeeh, nou dat doen we niet dus. Dat is een aanzienlijke afschrijving. Dan kan ik beter een Euro5 scooter kopen die 1 op 35/40 loopt en zijn waarde houdt.
Met auto’s zie je dit inderdaad ook. De auto’s die over 5 jaar op de markt komen zijn eigenlijk qua accu al niet al te best meer. Maar bij een auto is een nieuw accu al helemaal niet te betalen.

8nnemiek

Berichten: 45266
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:47

Loretta, die van ons is bijna 5 jaar en de capaciteit is nog 94%. Ik heb genoeg auto's van die leeftijd voorbij zien komen die nog rond de 96/97% zitten. Dat ligt er helemaal aan hoe je je accu behandelt, niet anders dan bij een brandstofmotor. Benzine auto's zijn na 2 tot 3 ton meestal op, dan kan de hele auto naar de sloop. Bij een elektrische auto heb je dan hooguit wat minder range, en desnoods vervang je de accu. De eerste Tesla's zijn al de 1.000.000 km voorbij op hun eerste accu.

En het milieuvoordeel heb je er al vrij snel uit. https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... sche-auto/
"Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ongeveer 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat." En dat is dan als je ook nog eens grijze stroom gebruikt.
Afbeelding

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:53

Tja en nu gaat een beetje auto zo'n 15 tot 20 jaar mee. Dus conclusie. Autorijden wordt onbetaalbaar voor velen terwijl de noodzaak van een auto blijft aangezien wonen vlakbij het werk ook onmogelijk gemaakt is.

Dan nog de problemen als de grondstoffe waar ook met geen woord over gerept wordt. Maar waarin de Oekraine en dan met name de Donbass regio een belangrijke rol speelt.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... -olie.html

Dan zijn er ook nog eens problemen met de capaciteit van het stroomnetwerk waarin de politiek hopeloos achter de feiten aan loopt.

Dan is ook nog niet duidelijk waarmee ze straks alle benodigde stroom willen opwekken als er alleen nog maar elektrische auto's verkocht mogen worden.

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:56

8nnemiek schreef:
Loretta, die van ons is bijna 5 jaar en de capaciteit is nog 94%. Ik heb genoeg auto's van die leeftijd voorbij zien komen die nog rond de 96/97% zitten. Dat ligt er helemaal aan hoe je je accu behandelt, niet anders dan bij een brandstofmotor. Benzine auto's zijn na 2 tot 3 ton meestal op, dan kan de hele auto naar de sloop. Bij een elektrische auto heb je dan hooguit wat minder range, en desnoods vervang je de accu. De eerste Tesla's zijn al de 1.000.000 km voorbij op hun eerste accu.

En het milieuvoordeel heb je er al vrij snel uit. https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... sche-auto/
"Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ongeveer 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat." En dat is dan als je ook nog eens grijze stroom gebruikt.
[ [url=m/73gvGq.png]Afbeelding[/url] ]


Dat zijn wel heel wat positievere getallen dan in het filmpje van autoweek. Maar laat een accu vervangen nu wel bepaald duur zijn. En de benodigde grondstoffen zijn gewoon schaars

Ineke2

Berichten: 33989
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:57

GamblersCup schreef:
Ga je echt die 3 jaar braaf zitten afwachten? Ik had 5 minuten na het bericht dat de zaak gesloten gaat worden al de pc aangeslingerd op zoek naar een nieuwe baan. Juist nu worden er zoveel banen aangeboden, met goede betaling. Je weet niet hoe de situatie over 3 jaar is.

Hier ga ik wel in mee. Nu al op zoek gaan had ik zeker gedaan. Je hebt 1 ruim de tijd om iets te vinden wat je helemaal geweldig vindt, 2 er is heel veel aanbod en 3 je zit in een top onderhandelingspositie.

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:11

Deze elektrische golf doet het al wat beter.

https://youtu.be/oFH23kA_D0k

Ook nog een goede tip in het filmpje. Als je een elektrische auto koopt. Koop dan het beste een witte. Dat is het beste voor de accu.

IMANDRA

Berichten: 10485
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:56

Accu’s zijn volop in ontwikkeling en die schaarse stoffen (oa Kobalt) worden daar ook uit gefaseerd. Men is aan het experimenteren met nieuwe verbindingen (dus iets anders dan lithium ion).

Elektrische auto’s zijn nog niet perfect, maar zijn wél de toekomst van duurzaam rijden. En hoewel ze nog niet perfect zijn, zijn ze nu al een stuk beter dan ICE auto’s.

8nnemiek

Berichten: 45266
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:09

De ontwikkelingen gaan enorm hard wat batterijen betreft :j
Tesla gebruikt al kobaltvrije accu's in de nieuwste auto's. Hun nieuwste batterijen gaan een miljoen mijl mee voordat ze te ver gedegradeerd zijn. En ze zijn nu bezig met het ontwikkelen van een batterij die helemaal niet meer degradeert, maar dat zal nog een aantal jaren duren voordat die op de markt komt.
Andere autobouwers lopen wat achter op Tesla, maar zijn ook hard bezig met innovatie op dat gebied.

Het vervangen van onze accu zou momenteel €8000 kosten. Dus nog steeds goedkoper dan een nieuwe auto. Maar de kans is groot dat je in de toekomst ook batterijen van andere fabrikanten kan laten plaatsen die goedkoper zijn, zoals je ook een third-party accu in je telefoon of camera kan stoppen.

Wat je nu ook vaak ziet, als een accu slecht is; is dat er maar een paar kleine onderdelen slecht zijn, en alleen die delen vervangen worden in plaats van de hele accu. Dat scheelt ook weer veel geld en is natuurlijk ook beter voor het milieu.

Ook interessant: https://insideevs.com/news/525820/tesla ... ention-90/
Tesla's (de oudere modellen, onderzoek uit 2020) hebben gemiddeld nog een capaciteit van 90% na 322.000km (200 mijl).
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-06-22 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:14

8000 is een heel normale prijs voor een goede gebruikte jonge occasion. En nu heb je dan alleen maar een accu. Ik weet het niet hoor, maar wil het rendabel zijn moet de prijs naar hooguit 2000. En de actieradius naar 1000km en de trekkracht naar minstens 1500 kg.

8nnemiek

Berichten: 45266
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:19

Voor jou wellicht, maar zeker niet voor de gemiddelde Nederlander. We reizen gemiddeld 10 tot 20km per dag naar ons werk.
Voor die 8000 euro heb je dan niet alleen een accu, maar je eigen, goede auto mét een nieuwe accu. Koop je een tweedehands elektrische auto, dan zijn die ook al te vinden rond die prijs, maar dan zul je een klein beetje minder range hebben dan met een auto met nieuwe accu.

IMANDRA

Berichten: 10485
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:21

Nee germie dat is niet nodig om het rendabel te maken. Dat zijn voorkeuren die JIJ wil hebben, voor jouw unieke, bijzondere situatie. Die 1000km actieradius en die trekkracht hebben echt maar een klein aandeel van mensen nodig. Voor het overgrote merendeel van de Nederlanders is een stadsauto voldoende, en een actieradius van 200-300km (en dan overschat ik hem zelfs nog!).

(en met de ontwikkeling van snelladers waarin je straks binnen een paar minuten de accu weer 80% vol hebt, hebben nóg minder mensen die actieradius nodig)

Anoniem

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:27

Wel is het zo dat er toch nog altijd best wat mensen zijn die ook met een carvan op vakantie willen etc. En daar vind ik het aanbod wel beperkt voor.

Hier afgelopen weken voor een andere auto gaan kijken. Het liefste wouden we wel elektrisch of hybride maar omdat het onze trekauto vervangen moest was de vereiste wel dat die minimaal 1300 kg trekken mocht en dat je dan ook wel een een 100 km ermee rijden kan met kar erachter. Nou dat was eigenlijk niet te vinden voor een budget van max 20k.

Dus uiteindelijk toch op een jonge zuinige benzine uitgekomen.

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:38

Ik woon 80 km van mijn werk, moet geregeld Nederland door.Dan wil je niet elke 200-300km bij een laadpaal moeten wachten. Als ik naar Vinkeveen wil, dan is dat iets over de 400 km heen en terug. Dat is een afstand waarbij je niet wilt laden. Bedenk ook dat al dat extra stoppen doorberekend wordt in produkten, die worden dan duurder.
Enkele minuten is 2. Maar ik hoef zelfs minder vaak te plassen dan elke 200km zeg maar.

Er zijn nu ook kleinere auto's voor wie het daar mee kan doen. Ik schrijf nergens dat dat niet mag. Maar als ik om me heen kijk, paardenmensen (of mensen met paarden), en duikers, die hebben allemaal een grotere auto nodig.
In mijn straat, geen idee wat mensen doen qua werk staan helemaal geen koekjedozen t.o.v. grote middenklassers en stations in mijn uitzicht nu. Een gewone golf, dus niet de station uitvoering valt bij mij onder een koekjedoos. Daar zit te weinig ruimte in. Miniauto's staan hier in de straat helemaal niet, de upjes e.d. zonder enige kofferruimte. Er staat hier in mijn uitzicht zelfs geen panda. Wel zie ik zo 4 stations staan. Kennelijk is de behoefte en noodzaak aan wat grotere auto's toch wel wat groter dan alleen onder de paardenmensen en duikers. Want mensen hebben ook caravans e.d. Vergeet dat niet.

Ja, ik woon in een dorp, dus men is al snel aangewezen op een eigen auto.
Voor een keer zwembad of boodschappen zou ik het met een kleinere auto kunnen doen. Dus 1-2 keer per week. De overige dagen heb ik een grote nodig, hoewel mijn auto ook vaak genoeg alleen in het weekend gebruikt wordt. 2 auto's is ook wat te gek natuurlijk en is niet te betalen (1 voor de boodschappen en 1 voor de hobby). Een deelauto voor als je zelf ook nog wel eens een grote auto nodig hebt ook niet. Voor sommigen zal een deelauto misschien wel werken. Het idee is zeker niet slecht.

Afgelopen maandag zou ik gaan duiken met iemand die geen auto heeft. Geen probleem zei ik, ik pik je wel op bij het station en neem wel een fles mee (want een hele duikuitrusting kan dus niet mee in het ov wegens te zwaar, te groot, enz). Voor 11 uur kon hij niet in Groningen zijn. Goed, wat laat, maar ok. Daarna was er een bovenleiding kapot en stond hij dus in Zwolle. Vervolgens was er een defecte trein bij Beilen, nou, hij was 1.5 uur later dan gepland. Ja, een auto kan ook stuk gaan, maar hier waren vele treinen die vertraagd waren. Ook is de frequentie op feestdagen wel erg laag. Daar zal dus zeker nog wat aan gedaan moeten worden. Ook zullen de prijzen van het ov flink moeten dalen wil je mensen daar echt in hebben.
Duitsland doet het nu goed met dat 9 euro kaartje. Dan kun je het uitproberen. En bij een goede busverbinding of treinverbinding kun je de auto af en toe eens laten staan. Maar zoals gezegd, zonder auto kunnen velen niet, maar met goed ov kan misschien een deel overgenomen worden door bus en trein. Maar hoe ik met het huidige ov naar het zwembad kom, naar mijn paard of op de duikstek, dat is gewoon onmogelijk. Dan moet daar wel heel wat aan veranderen. Maar stel ik wil snel van mijn dorpje naar een dorpje 8km verderop omdat daar een Aldi is, dan zou er een bus tussen deze dorpen moeten gaan rijden i.p.v. over de stad. Dus er zouden nog heel wat trajecten en frequenties bij moeten dan. De enige redelijke verbinding is in de spits tussen mijn dorp en de stad. Buiten de spits is het een uursverbinding.

Er is dus zeker nog verbetering mogelijk, maar in de huidige situatie zijn veel 'alternatieven' geen alternatief voor velen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:43

IMANDRA schreef:
Waarom zou investeren in zonne-energie minder zinvol zijn? Daarmee wordt dat zelfde maandbedrag een stuk lager.



Hint; niet alle verbruik wordt door zonne-energie gelevert.

Citaat:
En ik vind het niet gek dat als er genoeg EV's rondrijden de subsidies en incentives daarvoor minder worden.



Vanuit de overheid bezien is het volstrekt logisch ja. Jij beziet alles vanuit die kant, ik vanuit de positei als individuele burger. Blijft sturen van de kudde, manipuleren van het plebs en heel :)* :)* voor een individuele burger om dat bij de individuele situatie GOED op het netvlies te houden. Dat een rekensom over 10 jaar heel riskant is in de wetenschap dat de overheid het na 2 of 3 met een pennestreek kan en zal veranderen.


En ja; gedwongen om een nieuw gemaakte auto te kopen.
Maar goed dat was met Covid enten ook zo. Was niet verplicht, aleen defacto verplicht voor iedereen die niet achter de geraniums opgesloten wilde leven. Nee, niet verplícht, helemaal vrij volgens jou 8)7

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:53

En vergeet niet, als je nu auto's die nog goed zijn te vroeg sloopt, is dat niet heel slecht voor het milieu? In mijn ogen wel. We zijn al een wegwerpmaatschappij, maar deels draagt de overheid er aan bij.
Waarom moet het plastic rietje verdwijnen, maar mag het papieren rietje wegens hygiene wel in plastic verpakt worden? En hoor je niemand over de enorme vervuiling van mondkapjes en testen voor een onschuldig virus. En al die spatschermen, werken niet, maar is wel plastic wat uiteindelijk weer microplastics worden. Wat je niet nodig hebt moet je ook niet produceren. Geheel zonder plastic kun je niet, dat snap ik ook. Maar die mondkapjes vind je nu overal, maar daar hoor je niemand over.
Een auto van 15 jaar oud die nog goed is hier wegdoen en laten slopen voor een slooppremie, dat is echt eeuwig zonde. Er zijn zeker mensen nog blij mee, ook binnen Nederland.

Veel zgn. milieumaatregelen zijn alleen bereikbaar voor de welgestelden, niet voor de mensen daar onder. De echte minima krijgen weer overal potjes voor. Maar degenen die daar net boven zitten vallen overal buiten.

Vervoer, dat is waar de gehele economie op drijft. Dus als mensen minder gaan rijden, dan wordt er ook minder uitgegeven in andere sectoren. En dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Een CO2 budget, daar spreekt men over. Wat ga je dan krijgen? Nee, je mag niet meer op voetbal zoon, want anders kunnen we niet meer op vakantie. En je wilt toch wel op vakantie? Nee, die sport mag je niet, want dan moeten we rijden met de auto, en dat kan niet wegens het CO2 budget. Nee, het museum, de musicalavond ver weg omdat een musical alleen in Scheveningen draait, enz kan dan niet meer. En ook nu met hoge brandstofprijzen gaan andere sectoren het merken. Dagje pretpark, musical, uit eten, allemaal dingen die opeens extra duur worden. En waarop mensen wel moeten bezuinigen. DAn krijg je weer faillissementen in die sectoren, enz.

IMANDRA

Berichten: 10485
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:05

@Germie: bij jou is het continu 'ik ik ik'. JIJ moet heel Nederland door. Maar de gemiddelde Nederlander niet. Dat heeft als gevolg dat jij inderdaad nog even geduld moet hebben tot een auto voor jouw specificaties op de markt komt en betaalbaar is voor jou. Wil niet zeggen dat de ontwikkelingen nu nog niet goed zijn.

Overigens is de auto met de hoogste range nu een Mercedes met 780km. Tesla is ook al aardig bezig met 660km. Dus ze zijn er wel al. Als je het hele land moet rondcrossen voor je werk dan kan het bedrijf waar je werkt al investeren in deze auto's en dmv een lease contract aan jou geven. Doen ook al veel bedrijven. Als ze al willen inzetten op duurzaamheid, that is. (en gezien de hoge benzineprijzen komt ook het kantelpunt wbt kosten/baten steeds dichterbij). Is het voor je hobby.. tja, dan moet je wachten tot dat betaalbaar wordt. Maar voorlopig kan je prima vooruit met een ICE wagen, want voorlopig gaan die nog niet verboden worden. Hooguit dat je niet in het centrum van de stad kan komen.

Paardenmensen en duikers zijn nu niet bepaald de 'gemiddelde Nederlander'. Een EV's met voldoende trekgewicht zijn er óók al (klik). Én max range, én trekgewicht nog niet. Maar ook die zullen komen. Voor de niche groep die dat nodig heeft.

@Huertecilla: hoe bedoel je, niet alle verbruik wordt door zonne-energie geleverd? Ik doelde op het feit dat je energierekening lager wordt, niet dat je volledig afhankelijk kan zijn van zonne-energie zonder een verbinding met het net. Zonnepanelen zijn eigenlijk altijd wel rendabel.

Tuurlijk zou ik het liefste willen dat de overheid alles voor mij betaalt en me overal in tegemoet komt. Maar dat is niet realistisch. De overheid hoeft ons niet te sponsoren in het autorijden. Ze doen het nu, om mensen incentive te geven naar groenere alternatieven over te stappen. Want die verandering zal er moeten komen willen we als mens beter met de aarde omgaan. Dus zodra het kantelpunt is geweest en voldoende mensen een EV rijden (in combinatie met regelgeving dat geen ICE-wagens meer verkocht mogen worden na 2035), is een incentive niet meer nodig, want het doel is behaald. Want waarom zou een overheid tot het einde der tijden individuen die een auto willen hebben moeten sponsoren?

Die rekensom is helemaal niet zo riskant. Benzine wordt alsmaar duurder, elektriciteit gaat steeds meer over op duurzame bronnen (wind, zon, etc). Investeren in een elektrische auto wanneer je het budget ervoor hebt, is helemaal geen gevaarlijke investering die je dreigt te verliezen. Ze worden steeds goedkoper en er zijn nu al EV's te koop die vrijwel evenveel kosten als een (toegegeven, wat luxere) ICE uitvoering van een hatchback. Tel daarbij op dat je goedkoper rijdt en je onderhoudskosten veel minder zijn. En dat ze mogelijk nog eens veel langer meegaan dan een ICE-wagen. Dus zelfs zonder subsidie of incentive ben je gewoon voordeliger uit.

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:12

Je leest weer eens niet, er zijn ook mensen met een caravan zoals ik schrijf. Die hebben ook wel wat meer eisen dan een koekjedoos.

En de overheid sponsort mijn auto helemaal niet, ik betaal al flink extra aan wegenbelasting voor een schone diesel, die zijn schoner dan elke andere auto.
Maar ik kan geen elektrische auto vinden voor 6000 euro die voldoet. Dan mag je vertellen waar.
Het is dus absoluut niet waar dat de overheid mijn auto sponsort. Dat doen ze wel bij de rijken die de mogelijkheid hebben om om te ruilen voor elektrisch wat hen kennelijk wel past. Niet iedereen heeft 20.000 euro op de plank liggen.

Het is hier zeker niet alleen ik, want er wordt ook aan de caravanrijders gedacht. ;)

Maar ook de bouwvakker rijdt niet in een elektrische auto of bus.

Er wordt door mij nergens geschreven dat de ontwikkelingen niet goed zijn, maar het is gewoon nu nog niet bruikbaar voor vele mensen. Daarnaast wordt er gewoon met de dwang en drang om maar in te ruilen gewoon door de rijkeren die het kunnen betalen heel veel weggegooid wat juist meer vervuilt. Het beste is gewoon met subsidie alle oude auto's op te rijden, dan heb je de minste restafval.

Door te zorgen dat de normale man of vrouw kan blijven rijden, hou je de economie in takt. En dan kunnen de sectoren die bereikt moeten worden met een auto ook overleven. Dat is denk ik niet onbelangrijk.

Mizora

Berichten: 18459
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:20

germie schreef:
Ik woon 80 km van mijn werk, moet geregeld Nederland door.Dan wil je niet elke 200-300km bij een laadpaal moeten wachten. Als ik naar Vinkeveen wil, dan is dat iets over de 400 km heen en terug. Dat is een afstand waarbij je niet wilt laden. Bedenk ook dat al dat extra stoppen doorberekend wordt in produkten, die worden dan duurder.
Enkele minuten is 2. Maar ik hoef zelfs minder vaak te plassen dan elke 200km zeg maar.
...
Er is dus zeker nog verbetering mogelijk, maar in de huidige situatie zijn veel 'alternatieven' geen alternatief voor velen.

Voor de kleine groep waarvoor deze zaken wel geldt, zal straks waterstof van het energieoverschot in de piekuren een optie zijn. In zie in de paardenwereld juist wel enorm veel up's e.d. rijden. Dat je in de rijkere laag van de bevolking zit waar kleine auto's vaak not done zijn, betekent niet dat deze niet zouden voldoen. Ik heb veel mensen voor cursussen en workshops zien komen en daarvan reed 2/3e in kleine tot zeer kleine auto's. Het geld ging naar de paarden, niet naar de auto's. En dan hadden ze vaak een kennis of taxi in de buurt van stal met een auto + passende trailer, of had de stal een vrachtwagentje dat gehuurd kon worden.

En, eerlijk is eerlijk 12-13 jaar terug, in de duikwereld ook veel kleinere auto's. Een duikuitrusting past ook prima in een up (of in een Suzuki Alto uit 1997 is mijn persoonlijke ervaring). Je hoeft over het algemeen niet voor de hele groep de duikuitrusting mee te nemen.

De gemiddelde auto rijdt in Nederland zo'n 13.000 km per jaar. De gemiddelde benzineauto rijdt er zelfs slechts 9.000 per jaar. Diesels zitten op 17.500km/jaar, CNG op 18.000 km/jaar.

Maar zelfs als we uitgaan van 26.000 kilometer, dus 2x de gemiddelde hoeveelheid, hebben we het over 71km per dag gemiddeld, of 500km gemiddeld per week. Dat is met de huidige actieradius van gemiddeld 300km dus 2x per week laden, en voor een gemiddelde bestuurder (dus 13.000km/jaar) is dat eens per week laden.

Ga je naar een heel klein auto'tje (Renault Twingo Electric) ga je naar slechts 130km op een lading, maar die auto's rijden vaak heel weinig km per dag en zijn nieuw al vanaf 21.000 euro te koop.

De Volkswagen ID.3 Pro S heeft een bereik van 400-500km (officieel zelfs 553km). Daarmee zou jij dus ook uit de voeten kunnen. Een nieuwprijs van 43.000 euro (rijklaar, incl. btw/bpm/leges/etc), wat geen rare prijs is voor een middenklasse auto tegenwoordig. Daarnaast kan je bij steeds meer bedrijven laden. Dus behalve als je alleen maar even een pakketje komt afgeven, zal je in veel gevallen je praktische actieradius sterk kunnen vergroten. Dit type auto's komen ook al steeds meer tweedehands voor een veel acceptabelere prijs te koop.

Uiteraard zullen prijzen hoger worden als je er voor stil moet staan en niets kan doen tijdens het laden. Maar als je wel wat kan doen (bijvoorbeeld gewoon bij een klant bezig zijn, of pauze houden, of in de auto wat telefoontjes afhandelen die je niet tijdens het rijden hoort te doen vanwege de verhoogde kans op ongelukken) wordt het al een ander verhaal. En dat is nog exclusief de lagere kilometerprijs die je hebt door de kwh, zelfs bij commerciële palen. Die VW van hierboven rijdt 6-7km/kwh, met een kwh-prijs van 0.48€/kwh (bovengrens gewoon laden, middenmoot snelladen), rijdt je dan dus voor 7-8ct/km. Met de huidige prijzen (2€/liter diesel, 1 op 14 = 14ct/km) kan je daar best 10 minuten stil voor staan na 400km (0.06*400 = 24 euro verschil, geeft een uurloon van 140 euro/uur) zonder dat het prijs-verhogend werkt t.o.v. regulier tanken, als laden echt niet op tijd lukt bij klant, werk of thuis. In de meeste gevallen lukt het laden namelijk wel vroeg genoeg en kost het 0 tijd. Terwijl ook tanken niet tijdloos is, in veel gevallen ben je ook dan minimaal 5 minuten bezig.

Edit: jullie gaan te hard, dus ik heb de reactie waar dit oorspronkelijk op gebaseerd is even (ingekort) gequote.

IMANDRA

Berichten: 10485
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:26

germie schreef:
En vergeet niet, als je nu auto's die nog goed zijn te vroeg sloopt, is dat niet heel slecht voor het milieu? In mijn ogen wel. We zijn al een wegwerpmaatschappij, maar deels draagt de overheid er aan bij.
Waarom moet het plastic rietje verdwijnen, maar mag het papieren rietje wegens hygiene wel in plastic verpakt worden? En hoor je niemand over de enorme vervuiling van mondkapjes en testen voor een onschuldig virus. En al die spatschermen, werken niet, maar is wel plastic wat uiteindelijk weer microplastics worden. Wat je niet nodig hebt moet je ook niet produceren. Geheel zonder plastic kun je niet, dat snap ik ook. Maar die mondkapjes vind je nu overal, maar daar hoor je niemand over.
Een auto van 15 jaar oud die nog goed is hier wegdoen en laten slopen voor een slooppremie, dat is echt eeuwig zonde. Er zijn zeker mensen nog blij mee, ook binnen Nederland.

Veel zgn. milieumaatregelen zijn alleen bereikbaar voor de welgestelden, niet voor de mensen daar onder. De echte minima krijgen weer overal potjes voor. Maar degenen die daar net boven zitten vallen overal buiten.

Vervoer, dat is waar de gehele economie op drijft. Dus als mensen minder gaan rijden, dan wordt er ook minder uitgegeven in andere sectoren. En dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Een CO2 budget, daar spreekt men over. Wat ga je dan krijgen? Nee, je mag niet meer op voetbal zoon, want anders kunnen we niet meer op vakantie. En je wilt toch wel op vakantie? Nee, die sport mag je niet, want dan moeten we rijden met de auto, en dat kan niet wegens het CO2 budget. Nee, het museum, de musicalavond ver weg omdat een musical alleen in Scheveningen draait, enz kan dan niet meer. En ook nu met hoge brandstofprijzen gaan andere sectoren het merken. Dagje pretpark, musical, uit eten, allemaal dingen die opeens extra duur worden. En waarop mensen wel moeten bezuinigen. DAn krijg je weer faillissementen in die sectoren, enz.


Maar wat is te vroeg slopen?
Als iemand op het punt komt dat de oude auto te duur is om te laten repareren relatief aan de waarde, en je daarom een nieuwe zou kopen, je dan zou moeten overwegen een EV te kopen als dat matcht met jouw specificaties. Zéker als je een gloednieuw model zou aanschaffen (want ICE wagens zijn straks niks meer waard als de regelgeving nog strenger wordt, dus als je hem niet helemaal oprijdt is het niet aan te raden).

Die plastic rietjes vs. plastic coating vs. plastic verpakking vind ik ook nogal hypocriet en moet anders, maar ik snap niet zo goed waarom dat een argument is binnen de EV (en/of zonnepanelen)discussie.

De maatregelen rondom COVID.. je snapt dat we toen snel iets moesten hebben en er niet uitgebreid de tijd was om duurzame én betaalbare alternatieven te ontwikkelen voor de dingen die je noemt? En die zaken waren wel degelijk nodig, maar goed, daar zal jij het met me oneens op zijn.

Overigens hoor ik genoeg mensen die aankaarten dat die mondkapjes die je overal vindt slecht zijn hoor.

Een CO2 budget vind ik een goed iets, al is het alleen maar om je bewuster te maken van hoe (niet) duurzaam je bezig bent. Daar limieten aan te hangen vind ik een minder goed idee, omdat ik vind dat je het eerst zo moet maken dat voor iedereen (dus minima, modaal én welgesteld) voldoende alternatieven zijn en zo'n budget er niet voor zorgt dat iemand (nog verder) in de armoede terecht komt. Maar keuzes moeten maken an sich op basis van zo'n budget? Heb ik niet zo veel problemen mee eigenlijk. Ik denk eigenlijk niet dat het zo extreem wordt als je voorbeelden.


germie schreef:
Je leest weer eens niet, er zijn ook mensen met een caravan zoals ik schrijf. Die hebben ook wel wat meer eisen dan een koekjedoos.

En de overheid sponsort mijn auto helemaal niet, ik betaal al flink extra aan wegenbelasting voor een schone diesel, die zijn schoner dan elke andere auto.
Maar ik kan geen elektrische auto vinden voor 6000 euro die voldoet. Dan mag je vertellen waar.
Het is dus absoluut niet waar dat de overheid mijn auto sponsort. Dat doen ze wel bij de rijken die de mogelijkheid hebben om om te ruilen voor elektrisch wat hen kennelijk wel past. Niet iedereen heeft 20.000 euro op de plank liggen.

Het is hier zeker niet alleen ik, want er wordt ook aan de caravanrijders gedacht. ;)

Maar ook de bouwvakker rijdt niet in een elektrische auto of bus.

Er wordt door mij nergens geschreven dat de ontwikkelingen niet goed zijn, maar het is gewoon nu nog niet bruikbaar voor vele mensen. Daarnaast wordt er gewoon met de dwang en drang om maar in te ruilen gewoon door de rijkeren die het kunnen betalen heel veel weggegooid wat juist meer vervuilt. Het beste is gewoon met subsidie alle oude auto's op te rijden, dan heb je de minste restafval.

Door te zorgen dat de normale man of vrouw kan blijven rijden, hou je de economie in takt. En dan kunnen de sectoren die bereikt moeten worden met een auto ook overleven. Dat is denk ik niet onbelangrijk.


Hoezo lees ik niet? Die mensen met een caravan hoeven op dit moment nog helemaal niks. Kunnen prima een ICE blijven rijden. En de ontwikkeling van EV's die trekkracht hebben en/of ver kunnen rijden is er ook al, zoals ik aankaartte.

En tja, dan zal je moeten wachten. Voorlopig kan je prima vooruit met een ICE. Dus wat klaag je? Ja, dan moet je de benzineprijzen op de koop toenemen. Maar dat geldt voor meer mensen. Het is nu eenmaal niet anders in deze situatie. (ik zeg ook nergens dat de overheid jouw auto sponsort, ik kaartte richting HC puur aan dat subsidies niet eindeloos ingezet hoeven worden).

Waarom zou een bouwvakker niet in een EV kunnen rijden, zodra dat kantelpunt voor dat individu er is?

Subsidie geven op oude auto's lijkt me echt averechts werken. Oude auto's worden linksom of rechtsom toch wel opgereden, dus waarom mensen richting die oude auto duwen als voor een deel van hen een (nieuwe/tweedehands) EV beter zou zijn? Voor milieu én kosten?

Die economie blijft prima intact hoor. Zelfs met de beweging richting duurzaam/EV. Zo lang ze niet gaan roepen dat mórgen iedereen EV moet gaan rijden, hebben mensen gewoon de mogelijkheid hun oude ICE op te rijden en heeft de markt de mogelijkheid om ook bruikbare tweedehands EV's met een betaalbare prijs op de markt te krijgen. Want ja, dat begint met de welgestelde en/of lease-rijders, waarna die auto's langzaam omlaag 'druppelen' en goedkoper worden. Dat heeft tijd nodig.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:31

Kortom; het beleíd is in een ´groter´ overheidsbelang.
Krék de Covid-vaccinatie; om de kwetsbaren te beschermen; om de zorg te redden. Maar of de gezonde burgers er belang bij hadden???

Het staat ter discussie of het voor het milieu de beste koers is en het is bepaald geen gegeven dat dit voor de individuele burgers een goede invulling is.

We kunnen net als met de defacto entverplichting niets doen aan die koers. Je kan er wel over nadenken of je jezelf écht in die richting mee moet laten drijven; of je er wel belang bij hebt om je nóg meer van de nutsbedrjven afkankelijk te (laten) maken.
Zoals eerder is opgemerkt kan minder (werken, consumeren, reizen) heel wel meer zijn.

Ghostattack

Berichten: 11512
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:35

Ik ben net zo'n niche gebruiker als Germie, grote auto met trekhaak nodig met fatsoenlijk bereik. Voor mij dus helaas ook nog geen elektrische. Wat ik overigens prima vind, want de faciliteiten voor het laden zijn hier in het dorp non existent. Ik woon in een rijtjeshuis zonder oprit, dus een laadpaal aan huis wordt het niet. Dan moet ik dus bij de gemeente gaan aankloppen voor een paal ergens in de wijk. Ik ben nog niet overtuigd, wie weet over 5-10 jaar wel.

Mijn werk biedt leaseauto's, klinkt onwijs leuk maar je betaalt je alsnog krom. Desondanks heb ik een nieuwe auto besteld, mijn huidige leaseauto moet ik in november inleveren namelijk. Sinds juli 2021 heeft mijn werkgever een merkenbeleid, CO2 beleid (max 130g) en mocht je enkel nog PHEV of volledig elektrisch leasen. Hier is enorm kritiek op geweest vanuit werknemers, om.. Jawel. Caravans. Ontzettend veel collega's hebben een caravan waarmee ze op vakantie willen. Uiteindelijk hebben ze gewone hybrides ook nog toegevoegd aan het mandje. Maar ook hiervoor geldt, een hybride met fatsoenlijk trekgewicht dat past in ons beleid is vaak wel een aardige prijsklasse. Ik ben uitgekomen op een Volkswagen Golf Variant (stationwagen), maar ik ga het dubbele betalen van wat ik nu betaal voor mijn leaseauto. Om nog maar niet te beginnen over de levertijd :')

Nu ben ik gelukkig in het bezit van een tankpas van mijn werkgever, waardoor ik geen benzine hoef te betalen. Dat betaal ik namelijk al in de leaseprijs. Ik vraag me enkel af hoe lang die tankpassen nog blijven bestaan met deze prijzen. Onze contracten zijn ook al aangepast van 40k km naar 33k km per jaar.

Ik woon overigens in een dorp waar, behalve een bus, geen OV is. Naar mijn werk met de auto is 35 minuten (45 min), datzelfde stuk met OV zou ik 2 uur en 25 minuten over doen :D Mijn paarden zijn ook niet echt bereikbaar met OV

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:45

Het valt me weer op dat als je volgens sommigen buiten de standaard valt dat je dan geen recht van spreken hebt. Maar wat voor anderen standaard is, is het niet voor iedereen.

Een up kan je prima van A naar B brengen.
Maar niet als er bagage mee moet. Ik weet ook niet wat voor duikuitrusting jij in een auto denkt te passen, maar meer dan een basisuitrusting voor 1 duikje ondiep zal niet gaan. Zodra je dus wat meer wilt, en dan al voor 2 duiken flessen mee wilt nemen heb je al een probleem. Laat staan als je ergens naartoe gaat waar je niet kunt vullen en ook nog eens technische duiken wilt maken. Want dat versta ik onder duiken. Dat enkele flesje voor een duikje tot 10m is in mijn ogen echt veel te beperkt om van 'duiken' in z'n algemeenheid te spreken. Duiken omvat veel meer dan alleen dat ene duikje op 10m met een enkel flesje (wat bovendien al niet genoeg is voor een soloduik, dan moet je al 2 flessen meenemen). Een camera neemt ook snel een grote rugzak in beslag. Dat past dan al niet meer. En grotduiken, trimixduiken, wrakduiken, allemaal voorbeelden waarbij de uitrusting echt niet in een up past, zeker niet als je voor meer dan 1 dag wat mee wilt nemen. Carpoolen gaat zeker niet meer.

Een auto die maar 400km kan rijden is geen optie. Ik schrijf niet voor niets 800-1000km op 1 tank, dus 1 lading. Voor Nederland volstaat soms die 400km nog niet eens. (bovendien, bij een afstand van 400km wil je niet dat je maar max 400km kunt rijden). Laden? JE mag er officieel niet langer staan dan de benodigde laadtijd. Dus auto neerzetten, even weglopen kan niet. DAn heet dat ook weer asociaal. Dus laden kost je tijd, en tijd kost geld. En, de Volkswagen ID.3 Pro S is maar een kleine auto hoor. Te klein voor velen. Groot genoeg voor veel anderen. Maar niet voor mij.
En wie 40.000 euro heeft, ik niet in ieder geval. Een acceptabele prijs voor een 2e hands is max 10.000 euro, met trekhaak, minimaal 1300 kg trekvermogen en genoeg laadruimte, dus een station of een grote suv.
Bij 500km per week hoef ik niet te tanken, dan kan ik dat eens per 2 weken doen. Dat is wel zo fijn i.p.v. tig keer laden. Autorijden zonder tanken is fijner dan autorijden met tanken. Ook dat moet je niet vergeten.
Oftewel, we zijn er nog niet. Er moet nog het 1 en ander verbeterd worden, maar het is al wel beter dan een paar jaar terug.

Maar een standaardoplossing is er dus niet. Voor een deel werkt een kleine auto met weinig actieradius, voor een heel groot ander deel niet. En zo moet je het zien. OVERIGENS SCHRIJF IK NERGENS DAT IK NOOIT ELEKTRISCH WIL, maar voor nu is dat het gewoon niet.

En als de brandstofprijzen zo blijven, dan gaat dat zeker voor problemen in andere hobbysectoren zorgen. En dan krijg je weer werkloosheid, enz. En wat weg is, is niet zomaar terug. Helaas.

En ja, Huertecilla, de coronavaccinatie bracht velen helemaal niets, geen voordeel, geen nadeel. Maar anderen hebben wel schade gehad of ondervinden het nog. En dat alleen maar om deel te mogen zijn van de maatschappij. Ik ben ziek geweest van Janssen, en heb enorme last gehad van lympfheklieren na de booster van Pfizer, iets wat echt niet normaal is en wel degelijk schade gaf, terwijl ik met een positieve zelftest (geen officiele test, maar zal er maar van uitgaan dat ik het dan gehad heb hoewel ik het nooit zeker kan weten) gewoon kon duiken, winkelen en een restaurant kon bezoeken. Ziek was ik nu niet, en wel van de prikken.
Nu heeft dit natuurlijk niets met een brandstofdiscussieprijzen te maken, hoewel, voor de prikken moest ik toch naar de stad en dat is wel minstens 30km heen en terug. Als het weer moet (om dus min of meer je vrijheid te behouden), dan zal het mogelijk fietsen worden, maar men adviseert een paar uur geen inspanning na zo'n prik, dus tja, zeg het maar dan. Maar vrijwillig voelde het enten absoluut niet, want dan had er geen reis ingezeten, of niet sporten, of niet naar een restaurant.

Terug naar het onderwerp, ja, mogelijk rijdt iedereen in een elektrische auto in de toekomst, maar zelf denk ik dat waterstof (ook elektriciteit voor nodig) toch niet afgeschreven moet worden.

En @Ghostattack precies. En een caravan heb ik niet. Ook geen camper overigens ;)

IMANDRA

Berichten: 10485
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:51

Maar waarom zoveel klagen? Ik snap het echt niet.

Dat jij op dit moment niet vooruit kan met een EV is blijkbaar zo. Prima. Je kan nog steeds een ICE rijden. Maar waarom denk je dat jouw niche auto er in de toekomst ook niet voor EV's komt? Hij is er nu blijkbaar ook, dus waarom zou dat veranderen? Dat de keerzijde is dat je nu aan de hoge benzineprijzen vast zit... Tja. Daar hebben meer mensen last van, ikzelf ook.

Overigens zegt niemand dat je geen recht van spreken hebt. Maar een ontwikkeling demoniseren omdat er voor jouw niche gebruik nog geen oplossing is, is belachelijk.

En jij bent met een positieve zelftest de winkel en restaurant ingegaan??

Waterstof zal voor sommige toepassingen vast gebruikt worden. Maar de reguliere auto's zullen toch echt EV's worden.

mvdende

Berichten: 6137
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:06

Germie, je wil niet weten wat je in een Fiat Panda allemaal niet kwijt kan.

Ik denk dat je makkelijk voor één persoon alle mogelijke duikuitrusting kwijt kan, eventueel met dakkoffer erbij voor de lichtere spullen zoals wet/ drysuit. Mijn dakkoffer kan ik ongeveer 30kg in kwijt.

Achterbank + achterbak geven ook voldoende ruimte, als je geen hond meeneemt.

Zelfs mèt hond, grote 4 persoons tent en alle troep voor 2 weken kamperen krijg ik in mijn Panda + dakkoffer gestouwd.

Ik zou prima genoeg hebben aan een actieradius van 300km, meestal rijd ik 150km en dan een half uurtje pauze. Kan de auto mooi laden.

Maar voor €3000 heb je nu nog geen goede EV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:08

Maar Imandra. Ev's zijn nu echt nog niet betaalbaar als je 1 wil die minimaal 1300 trekken kan en een beetje fatsoenlijk radius heeft.... wij hebben de zoektocht er net opzitten en 20k vond ik best een redelijk budget. Maar onvindbaar... Had er graag 1 genomen maar dan moest het budget fors omhoog en dat vonden we in deze dure tijd onverstandig.

Was het de up geweest die vervangen moest worden was het een ander verhaal maar helaas was het de trekauto.