Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:57

Als het moet mogen ze ook un huis, 1 meer of.minder
8k ben geen autist enz.. dus mij maakt het echt geen fiets uit
Niet dertigste voor een heel gezin, maar evt kinderen met of zonder moeder prima

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:13

Het valt mij in dit topic op dat de mensen die zo duidelijk hun ongenoegen uiten over het hulp geven aan anderen en egocentrisch denken, zelf gebruik maken van het sociale vangnet. Wat denk je wat er gebeurt als iedereen zou denken "ik wil nu genieten en hoe iemand anders erbij zit, dat maakt mij niet uit?".
Als iedereen zo zou denken, dan kan je het sociale vangnet én de zorg gedag zeggen. Want ook mensen die in de zorg werken doen het vaak vanuit hun hart en niet omdat ze er kapitalen mee verdienen.
Het leven zal lastiger worden. Helemaal kwetsbare doelgroepen zullen harder geraakt worden dan mensen die geen kwetsbaarheid hebben. Hier moet zeker zorg en aandacht voor zijn. Helemaal mee eens! Maar dit betekent niet dat we mensen die nog minder hebben, op straat kunnen laten staan. Met deze mensen bedoel ik de mensen die geen huis hebben, geen veilige plek, geen familie, geen bezittingen, trauma's hebben etc. In dit geval de Oekraïners dus. Wij zouden hier misschien wat van onze luxe moeten inleveren, zodat we hen de basiszorg kunnen geven. En ja een goed betaalbare benzineprijs is in dit geval een luxe.
Het gaat hier niet om wij-zij (Wij: Nederlanders, "ons volk" en zij: Oekraïense vluchtelingen), maar om wij (Europeanen, burgers, medemens).

BigOne

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:16

Zo te lezen zullen, mochten ze er zitten, veel Oekraïense mensen heel rap op zoek gaan naar ander onderdak waar ze wel welkom zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:17

Ailill schreef:
mvdende schreef:
Je bent gewoon je privé kwijt als je vluchtelingen gaat opvangen. Kan je ze wel vertrouwen, dat ze dat rondslingerende €50 briefje netjes laten liggen? En andere kostbaarheden in huis....

Wil niet banketstaaf doen en ik zeg absoluut niet dat het dieven zijn! Maar ik als vrouw alleen zou me er absoluut niet prettig bij voelen vreemde mensen zomaar in m'n huis te laten en zeker niet om ze uren per dag alleen te laten in m'n huis
Je wil niet banketstaaf doen en zeggen dat het dieven zijn, maar daarboven plaats je wel degelijk die implicatie, wat euhm best banketstaaf overkomt.

Bijzonder.

Idd. Want vluchtelingen stelen sowieso wel? Mijn oudtante van 85 praat ook zo
Ik heb wel de ruimte maar pakweg de financiën er niet voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:19

Ondertussen hebben de Polen al 800.000 Oekraïners opgevangen. Nederland nog geen 200.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:22

bigone schreef:
Ondertussen hebben de Polen al 800.000 Oekraïners opgevangen. Nederland nog geen 200.

Goed gedaan Polen, naaste buren en een stuk groter land dan Nederland.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:25

Jolien87 schreef:
Ik vind dat er deze week opvallend weinig verkeer op de weg is. Nu kan het zijn dat dit komt doordat een deel van het land nog vakantie heeft, maar ik vraag me toch af of dit ook niet te maken heeft met de hoge benzineprijzen of dat vrachtwagens nu misschien minder makkelijk grenzen over kunnen. Naast personenauto's vind ik het aantal vrachtwagens op de weg namelijk ook aanzienlijk lager.
Weet iemand hier meer van?

Ik vond het zowel vandaag als maandag juist erg druk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:26

Dat is toch ook logisch? Idd buurland dus daar komen ze als 1e aan. Zijn natuurlijk een hoop mensen lopend vertrokken of hebben ergens onderweg de auto achter moeten laten. Dan is Nederland wel heel erg onbereikbaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:35

Dit mag volgens sommigen nog niet gezegd worden. vooral volgens de mensen die zelf nog ruim genoeg in de slappe was zitten mag hier nog niet over gesproken worden.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/prijsex ... eradenheid

Maar het wordt wel degelijk een groot probleem. Of beter gezegd, voor veel huishoudens is het al een groot probleem.
en mensen die het moeilijk hebben met overleven houden zich doorgaans niet bezig met waarden als democratie en vrijheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:43

Wat een irritant leesbaar artikel zeg...

Maar goed, het gaat dan ook om het veroorzaken van interne onrust en de mensen die aangeven 'we kijken wel hoe we het redden' staan er dan beter voor dan de mensen die zeggen "ALleS WOrdT DuurDER!!" die laten zich dan voor het karretje spannen, als ik het artikel goed begrijp

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:46

Wat is er irritant leesbaar aan? Ik zie netjes paragrafen, punten, komma's en hoofdletters.
Ik ben het wel met dat artikel eens. Ben daar juist ook bang voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:48

de stemmingmakerij... maar goed, het is een colum dus dan kan het

maar als je daar bang voor bent, val je dus precies in het straatje van wat Putin graag wil :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:49

Ik denk dat niemand erkend dat alles bizar duur is (geworden).
Iedereen krijgt een hartverzakking aan de pomp, gas/elektra rekening.

Maar dat is niet de schuld van de mensen in de Oekraïne, en laat nu net deze groep mensen hulp hard nodig hebben. De enige die er schuld aan heeft is Poetin.

En daar ligt de nuance denk ik. Hoe ga je hier mee om. Zeg je ondanks het mij ook hard treft help ik waar ik kan binnen mijn kunnen.
Of bler je in het rond, laat ze daar maar verrekken, ze mogen niet naar veilig gebied, want dat kost mij geld. Ik leef nu en niet hoe de planeet er over een x aantal jaren aan toe is.....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:52

Loretta schreef:
Dit mag volgens sommigen nog niet gezegd worden. vooral volgens de mensen die zelf nog ruim genoeg in de slappe was zitten mag hier nog niet over gesproken worden.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/prijsex ... eradenheid

Maar het wordt wel degelijk een groot probleem. Of beter gezegd, voor veel huishoudens is het al een groot probleem.
en mensen die het moeilijk hebben met overleven houden zich doorgaans niet bezig met waarden als democratie en vrijheid.

Precies! En Wilders is de enige die de noodklok luidt en btw van gas af wil halen. Van de rest van 't kabinet mogen we in de kou komen zitten. GroenLinks is helemaal van 't padje, maar goed dat is niets nieuws onder de zon...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:54

Cer schreef:
de stemmingmakerij... maar goed, het is een colum dus dan kan het

maar als je daar bang voor bent, val je dus precies in het straatje van wat Putin graag wil :j

Daarom moet Nederland voor eigen bevolking zorgen ipv wéér een buitenlands doel prioriteit te geven. In 't vliegtuig wordt ook gezegd eerst zelf je zuurstofmasker op te zetten voor je een ander helpt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:56

elnienjo schreef:
Precies! En Wilders is de enige die de noodklok luidt en btw van gas af wil halen. Van de rest van 't kabinet mogen we in de kou komen zitten. GroenLinks is helemaal van 't padje, maar goed dat is niets nieuws onder de zon...

BTW van het gas af is het stomste wat je kan doen. We willen mensen toch niet stimuleren om juist meer gas te gaan gebruiken? Het gas raakt op, dus daar moet je gewoon niet meer afhankelijk van willen zijn in de toekomst.
Beste wat je nu kan doen is de minima een compensatie geven op hun gasrekening, en meer inzetten op de energietransitie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:59

Electra63 schreef:
Respect voor mensen als Telpeva en MWM.
Ik kan me voorstellen dat jullie het zwaar hebben.
Maar ik lees nooit egocentrische berichten van jullie!

Daar sluit ik me graag bij aan!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:04

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:

BTW van het gas af is het stomste wat je kan doen. We willen mensen toch niet stimuleren om juist meer gas te gaan gebruiken? Het gas raakt op, dus daar moet je gewoon niet meer afhankelijk van willen zijn in de toekomst.
Beste wat je nu kan doen is de minima een compensatie geven op hun gasrekening, en meer inzetten op de energietransitie.

We hebben gewoon nog vele jaren gas nodig dus lastenverlichting is noodzakelijk en niet alleen voor de minima natuurlijk, als je bedrijven niet compenseert wordt voedsel nóg duurder. Die 400 euro compensatie waar ze 't over hebben is een lachertje natuurlijk. Daarmee compenseer je hooguit 2 maanden, niet 12.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:08

elnienjo schreef:
We hebben gewoon nog vele jaren gas nodig dus lastenverlichting is noodzakelijk en niet alleen voor de minima natuurlijk, als je bedrijven niet compenseert wordt voedsel nóg duurder. Die 400 euro compensatie waar ze 't over hebben is een lachertje natuurlijk. Daarmee compenseer je hooguit 2 maanden, niet 12.

Mwah deze hoeveelheid misschien niet.
Stel, in plaats van de BTW eraf te halen, financiert de overheid het verduurzamen van alle woningen.
Dan wordt het voor de burger ook goedkoper. Om maar wat te noemen.

BTW eraf zal dus niet de enige oplossing zijn. En dat Wilders het als enige roeptoetert wil niet zeggen dat hij de enige is die ermee bezig is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:09

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:

Alsof de kachel 12 maanden per jaar staat te loeien.

Come on :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:11

IMANDRA schreef:
elnienjo schreef:

Stel, in plaats van de BTW eraf te halen, financiert de overheid het verduurzamen van alle woningen.

BTW eraf zal dus niet de enige oplossing zijn. En dat Wilders het als enige roeptoetert wil niet zeggen dat hij de enige is die ermee bezig is.

Ik vind het lastig om deze discussie in dit topic te voeren en weer een maar te hebben...

Maar... ik heb een huurwoning. Ooit gevraagd of ik zonnepanelen mocht, mocht niet. Er wordt verder niks aan verduurzamen gedaan vanuit verhuurder. Veel dingen mag ik zelf ook niet aanpassen. Dus aan al die initiatieven hebben een groot deel van huurders niks. Ik heb zelfs gedeeltelijk nog enkel glas en de isolatie boven en beneden heb ik zelf gedaan en moeten betalen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:13

Klopt, en daar moet zeker wat aan gebeuren :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:29

Maar de overheid zal nooit helemaal financieren.
En als ze bijvoorbeeld 25% vergoeden kunnen veel huiseigenaren het nog steeds niet verduurzamen.

En idd zonnepanelen ook op huurhuizen te leggen, boven parkeerplaatsen enz enz.
Nee gooien ze dat in de weilanden, daar waar ook tarwe kan groeien....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:30

IMANDRA schreef:

Als tijdelijke maatregel zal het best gunstig zijn. Of in ieder geval voor de laagste inkomensgroepen. >

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:30

IMANDRA schreef:

Subsidies voor verduurzaming juich ik zeker toe. Maar dat is niet snel gebeurt, mede omdat er ook een tekort aan mensen is voor het uitvoeren van die werkzaamheden.

Maar verlagen van het BTW tarief zou natuurlijk wel een mogelijkheid op korte termijn zijn. Omdat het een % is ga je bij hogere prijzen ook meer BTW betalen. Of bijv. accijns op brandstof vastzetten op een bepaald max. tarief. Bijv. voor Euro95/E10 tot bijv. 1,50EUR en alles daarboven zonder accijns.
Door daar een goede afweging in te maken kan je als overheid je inkomsten op begroting houden en ook de lasten voor de burger in toom houden.