Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:22

MarlindeRooz schreef:
Jij bent degene die jouw boosheid met de BLM demonstraties vergelijkt.

Weet je, ik heb er een nachtje over geslapen. Nog steeds vind ik dit een nare opmerking.
Ik vind racisme verwerpelijk. Mijn gevoel over de vorm van deze acties heeft daar niets mee te maken. Dat is er gewoon.
Het gaat mij om de vorm. Niet om de inhoud. Nergens maak ik een vergelijking.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:27

oomens schreef:
Even als advocaat van de duivel. Er wordt steeds geroepen dat 'wij' ons nauwelijks bewust zouden zijn hoe geprivilegieerd 'de witte Nederlander' zou zijn, en dat het positief is als daar meer bewustzijn van ontstaat.

Wat nu als dat bewustzijn er inderdaad komt, maar dat mensen daardoor het idee krijgen dat er (al jaren) geprobeerd wordt iets van ze af te nemen? Wat nu als mensen die privileges, waarvan ze zich altijd onbewust waren en waar ze zich door de aandacht van de laatste jaren bewust van zijn geworden, helemaal niet kwijt willen?
Ontstaat dan door die aandacht niet juist het tegenovergestelde effect?

Ja. Maar het punt is dat wit geen privileges kwijt raakt, maar de rest meer privileges krijgt. Dit is geen bedreiging voor wit.

Marie Anne, ik praat nergens goed. Even lezen. Ik zeg letterlijk dat het klote is. Je legt nu woorden in mijn mond. Je zwijgt nu net zo goed over de doodsbedreigingen van bijvoorbeeld Sylvana Simons. Kan me niet herinneren dat zij ooit zulke uitspraken heeft gedaan.

Dees Daan, heb je de doodsbedreigingen gelezen? Dat is 100% racisme. Heb je gezien trouwens ook dat er afstand was tussen de meeste mensen op een aantal demonstraties? Een winkelstraat is wel een stuk krapper dan het malieveld. Ik vind beide overigens niet goed. Maar het is wel hypocriet dat je alleen een demonstratie afkeurt vanwege een aantal terwijl een winkelstraat minder oppervlakte heeft. Prima dat je klaar bent met de schreeuwers maar het feit dat je dat zegt geeft al aan dat je geen ernst ziet in de situatie. Je bent een schoolvoorbeeld van privilege. Demonstreren is hun recht.

Overigens wel met je eens over het uitschelden van agenten. Dat is niet oké. KOZP roept nogmaals altijd op tot vreedzame protesten. Maar ik merk hier ook dat heel makkelijk wordt vergeten hoe de meeste demonstraties tegen zwarte piet gaan. Vreedzame demonstraties van de tegen kant en extreem geweld van de pro kant. Zo extreem dat een snelweg is geblokkeerd (levensgevaarlijk!) om anderen hun demonstratie recht te ontnemen. Zo extreem dat er aanvallen zijn geweest tijdens een vergadering waar niemand last van had. Dit lijkt iedereen heel snel te vergeten omdat er 1 opmerking is. Een opmerking die super klote is. En verkeerd. Maar nogmaals, juridisch gezien. Het is fictief. Akwasi s eigen woorden zijn dat hij oproept tot verzet, niet geweld. Dit is de tendens die ik overig al jaren zie van hem. Laat even die tunnelvisie varen en kijk kritisch naar wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Dit valt in het niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:30

bigone schreef:
Wat verstaat de demonstrerende witte bokker hier in dit topic eigenlijk onder white privilige?

Ik verstond er normaal niets onder, ik dacht nooit zo in huidskleur. Maar inmiddels moet je je blijkbaar schamen voor je blanke afkomst en daar kan ik niet zoveel mee. Ik ervaar deze hetze dus als beledigend en onnodig.

Eén van de argumenten is dat ze moeilijkheden hebben met solliciteren. Als je in Nederland bedrijfjes ziet gerund door Turken of Chinezen, hebben ze toch ook gewoon alleen maar personeel vanuit hun eigen achtergrond? Ja, hooguit een buurtpuber voor de weekenden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:36

oomens schreef:
Even als advocaat van de duivel. Er wordt steeds geroepen dat 'wij' ons nauwelijks bewust zouden zijn hoe geprivilegieerd 'de witte Nederlander' zou zijn, en dat het positief is als daar meer bewustzijn van ontstaat.

Wat nu als dat bewustzijn er inderdaad komt, maar dat mensen daardoor het idee krijgen dat er (al jaren) geprobeerd wordt iets van ze af te nemen? Wat nu als mensen die privileges, waarvan ze zich altijd onbewust waren en waar ze zich door de aandacht van de laatste jaren bewust van zijn geworden, helemaal niet kwijt willen?

Maar een privilege betekend dat je iets extra’s hebt dan de ander die een andere huidskleur heeft. Waarom moeten witte mensen iets extra? Voor je kleurtje hoef je weinig te doen hoor. Lijkt mij niet het belonen waard.

Raineri

Blanke afkomst is niets voor je om te schamen. Gebrek aan empathie, inlevingsvermogen, racisme en geen motivatie hebben om te leren wel.

Sakura789

Ik heb het bewustzijn gekregen en eerder een gevoel dat we met een paar aanpassingen juist het land mooier kunnen maken.

Geweld en discriminatie uit welke hoek ook ben ik tegen. Alleen wel het besef dat er onwetend veel mis is gegaan, wat echt zonde is.

Uitgaan van de schreeuwers en de one liners daarvan vind ik ook geen sterke positie. Kijk en lees eens verder.

Mooi interview met Sylvana: https://www.oneworld.nl/lezen/politiek/ ... -dan-ooit/. Ze zat ook altijd hoog in mijn allergie, vond het maar onzin en gedoe van haar. Alleen nu wel respect dat ze staat voor iets belangrijks en ook voor wat ze via de politiek probeert te bereiken. Opkomen voor minderheden, ondersteunen van mensen die een extra zetje nodig hebben, om op die manier een positieve draai te geven.

Ze is verguisd omdat ze iemand aansprak in een tv show op racistisch gedrag. Ik snap heel goed dat anderen dan maar hun mond houden, maar dat is toch niet wat je moet willen. Stil zijn voor onrecht?

Zijn we dan ook ontevreden over al onze andere aangepaste ‘tradities’. Dat we kinderen niet laten werken, maar verplicht naar school gaan. Dat vrouwen kunnen studeren en werken. Dat mensen van het gelijke geslacht kunnen trouwen. Dat vrouwen abortus kunnen plegen legaal en met goede medische hulp. Is dat er allemaal gekomen zonder protest? Zonder mensen die zich er hard voor maakten?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:38

Danique_G schreef:
oomens schreef:

Ja. Maar het punt is dat wit geen privileges kwijt raakt, maar de rest meer privileges krijgt. Dit is geen bedreiging voor wit.

Dan ben jij nu degene die niet begrijpt wat privileges zijn.
Als je zegt: "iedereen wordt voortaan automatisch bevoordeeld, wordt als de standaard/norm gezien, maakt vanwege zijn naam, afkomst of uiterlijk meer kans dan de rest", dan is het effect hetzelfde als wanneer je voor 'iedereen' 'niemand' zou invullen.
Je kunt niet zomaar zeggen dat je voortaan iedereen voortrekt, want dan is er geen sprake meer van voortrekken. Dat is uiteraard een achteruitgang voor degenen die eerder wel altijd voorgetrokken werden, ook als je het positief verwoordt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:41

Maar waarom verdient een wit persoon het om voorgetrokken te worden? Daar voel ik mij alleen totaal ongemakkelijk bij. Ik wil iets verdienen als ik daar voor gewerkt hebt. Ik zie dat ook niet als achteruitgang.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 07-06-20 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:41

Je hebt gelijk, daar hoort rechten te staan Oomens :)

Elisa2

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:48

Ik heb echt nog nooit gemerkt als wit persoon voorgetrokken te worden. Heb altijd overal gewoon voor moeten leren en studeren. Op mijn werk (internationaal bedrijf) lopen ook alle kleuren van de regenboog en mensen worden aangenomen om hun competenties.

Er worden een heleboel (economische ) vluchtelingen opgevangen in Nederland met een kleurtje. Die zonder arbeidsverleden voorrang krijgen op huizen en die jarenlang onderhouden worden door de staat. En dan hebben mensen het over white priveleges? Ik snap het niet.
Ik geloof best dat er weleens gediscrimineerd wordt bij sollicitaties etc. Maar waarom zorg je er dan niet voor dat je zo competent bent/ wordt dat mensen niet om je heen kunnen? Waarom geeft het geen trigger om zelf gewoon te laten zien dat die mensen het verkeerd hadden? Geef je ook een goed voorbeeld, je inspireert andere mensen ongeacht welke kleur ze hebben en mensen stellen hun mening dan automatisch bij.

Volgens mij bereik je daar veel meer mee dan het roeptoeteren wat nu gebeurd in Corona tijd, wat vreselijk onverwantwoordelijk is en vele mensenlevens in gevaar brengt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:51

Danique_G schreef:
Blanke afkomst is niets voor je om te schamen. Gebrek aan empathie, inlevingsvermogen, racisme en geen motivatie hebben om te leren wel.

Dat geld voor alle mensen neem ik aan ? Niet alleen voor blanken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:53

Elisa2 schreef:
Ik heb echt nog nooit gemerkt als wit persoon voorgetrokken te worden. Heb altijd overal gewoon voor moeten leren en studeren. Op mijn werk (internationaal bedrijf) lopen ook alle kleuren van de regenboog en mensen worden aangenomen om hun competenties.

Er worden een heleboel (economische ) vluchtelingen opgevangen in Nederland met een kleurtje. Die zonder arbeidsverleden voorrang krijgen op huizen en die jarenlang onderhouden worden door de staat. En dan hebben mensen het over white priveleges? Ik snap het niet.
Ik geloof best dat er weleens gediscrimineerd wordt bij sollicitaties etc. Maar waarom zorg je er dan niet voor dat je zo competent bent/ wordt dat mensen niet om je heen kunnen? Waarom geeft het geen trigger om zelf gewoon te laten zien dat die mensen het verkeerd hadden? Geef je ook een goed voorbeeld, je inspireert andere mensen ongeacht welke kleur ze hebben en mensen stellen hun mening dan automatisch bij.

Volgens mij bereik je daar veel meer mee dan het roeptoeteren wat nu gebeurd in Corona tijd, wat vreselijk onverwantwoordelijk is en vele mensenlevens in gevaar brengt.

Waarom is het terecht dat jij als Nederlander met een kleurtje harder je best moet doen dan de witte Nederlander?
Ik vind het totaal triest dat mijn hardwerkende serieuze leerling met een kleurtje en buitenlandse achternaam 15 briefjes moet inleveren voor een bijbaantje in plaats van de 2 briefjes van mijn enigszins luie leerling witte leerling met Nederlandse achternaam. Hun toekomstige werk achtergrond is op 15 precies hetzelfde. Zelfde scholen, opgegroeid in dezelfde straat.

Over dat demonstreren tijdens Corona heb ik al eerder gezegd dat het anders kan en dat dat op veel plekken in Nederland gewoon goed gaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:01

lenaa_tje schreef:
Maar waarom verdient een wit persoon het om voorgetrokken te worden? Daar voel ik mij alleen totaal ongemakkelijk bij. Ik wil iets verdienen als ik daar voor gewerkt hebt. Ik zie dat ook niet als achteruitgang.

Je wordt ook niet voorgetrokken door je huidskleur maar doordat je dezelfde achtergrond/cultuur/(non) religie hebt als waar je wil binnen komen. Gebeurt andersom natuurlijk net zo goed.
Juist mensen met Surinaams/Antilliaanse achtergrond heb ik altijd compatible met onze samenleving gezien, maar dat blijkt dus een groot misverstand te zijn. Sylvana is daar eigenlijk aanstichtster van, haar negatieve praat zorgt voor verwijdering.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:18

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Je wordt ook niet voorgetrokken door je huidskleur maar doordat je dezelfde achtergrond/cultuur/(non) religie hebt als waar je wil binnen komen. Gebeurt andersom natuurlijk net zo goed.
Juist mensen met Surinaams/Antilliaanse achtergrond heb ik altijd compatible met onze samenleving gezien, maar dat blijkt dus een groot misverstand te zijn. Sylvana is daar eigenlijk aanstichtster van, haar negatieve praat zorgt voor verwijdering.

En iemand die hier geboren is. Wiens ouders hier al 20 jaar wonen die heeft pertinent een totaal andere cultuur? Wat een onzin. Cultuur wordt beïnvloed door de mensen die in een land wonen en is dus in beweging. En als heeft iemand gedeeltelijk een andere cultuur. Dat maakt hem of haar een minder persoon ? Een mindere werknemer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:22

Dat is niet helemaal waar, er zijn heel veel jongeren hier geboren die binnen de muren van eigen huis echt de gebruiken van hun ouders meekrijgen. Marokkaanse meisjes die geen vrijheid krijgen en zeker niet met een blonde kaaskop thuis mogen komen. En zo zijn er nog heel veel voorbeelden op te noemen. Jongens uit allochtone gezinnen die hier geboren zijn en elke vrouw met minirok als prutsmutsen bestempelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:24

lenaa_tje schreef:
Elisa2 schreef:

Waarom is het terecht dat jij als Nederlander met een kleurtje harder je best moet doen dan de witte Nederlander?
Ik vind het totaal triest dat mijn hardwerkende serieuze leerling met een kleurtje en buitenlandse achternaam 15 briefjes moet inleveren voor een bijbaantje in plaats van de 2 briefjes van mijn enigszins luie leerling witte leerling met Nederlandse achternaam. Hun toekomstige werk achtergrond is op 15 precies hetzelfde. Zelfde scholen, opgegroeid in dezelfde straat.

Over dat demonstreren tijdens Corona heb ik al eerder gezegd dat het anders kan en dat dat op veel plekken in Nederland gewoon goed gaat.

Ik zeg niet dat het terecht is, ik zeg alleen dat als ze het doen en mensen gewoon leren dat het goede en fijne werknemers zijn met een goede werkmentaliteit. Dat dat ervoor kan zorgen dat de vooroordelen gaan verdwijnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:28

Elisa2 schreef:

Jij merkt er niks van. Natuurlijk niet, de dingen zijn voor jou normaal. Ik heb wel eens oud klasgenoten gevraagd waarom ze nooit voor me opkwamen toen ik gepest werd. Ze hebben het gewoon niet doorgehad.

Maar goed. Ik heb zelf het idee dat ik inderdaad naar mijn competenties ben behandeld. Maar op de basisschool was er geen enkele gekleurde klasgenoot die een VWO advies kreeg, zelfs Havo waren er maar één of twee. Op mijn havo/vwo school zaten bijna alle gekleurde mensen in mijn jaarlaag in een havo-klas. Toeval? Misschien. Maar opvallend is het wel. In 4Havo stroomden er trouwens best veel donkere mensen in van het VMBO. Bleken ze toch ineens Havo-niveau rw hebben :j

Je stuk over solliciteren vind ik nogal schokkend eerlijk gezegd. Dus als iemand van kleur bij gelijke geschiktheid sneller wordt afgewezen dan een wit persoon had ie maar wat harder moeten werken? Dat is nu net PRECIES waar het hier om gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:36

Nee dat zeg ik niet, je legt me woorden in de mond die ik niet zeg.

Ik zeg dat als ze goede opleidingen doen en een goede werkmentaliteit ontwikkelen dat ze echt wel een keer aangenomen worden. En als ze dan hun werk goed doen dan veranderd het beeld van werkgevers en collega's en vallen de vooroordelen weg. Wat de weg makkelijker maakt voor andere gekleurde mensen dat zeg ik. Is het eerlijk? Nee...maar het leven is niet altijd eerlijk.

Nou ik heb vroeger genoeg mensen gepest gezien en ben altijd voor ze opgekomen. Dus niet net doen alsof ik met oogkleppen op loop. ;-)
Natuurlijk kan ik me nooit 100% verplaatsen in iemand met een kleur, maar dat is andersom net zo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:40

Elisa2 schreef:

Ik zeg dat als ze goede opleidingen doen en een goede werkmentaliteit ontwikkelen dat ze echt wel een keer aangenomen worden. En als ze dan hun werk goed doen dan veranderd het beeld van werkgevers en collega's en vallen de vooroordelen weg. Wat de weg makkelijker maakt voor andere gekleurde mensen dat zeg ik. Is het eerlijk? Nee...maar het leven is niet altijd eerlijk.

Het is inderdaad niet eerlijk. Maar ik denk dat dat beter zou werken dan deze acties. Ik ben juist bang dat deze acties alleen maar tot nog hogere drempels gaan leiden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:40

Elisa2 schreef:

Nou ik heb vroeger genoeg mensen gepest gezien en ben altijd voor ze opgekomen. Dus niet net doen alsof ik met oogkleppen op loop. ;-)
Natuurlijk kan ik me nooit 100% verplaatsen in iemand met een kleur, maar dat is andersom net zo.

Jij zegt een keer. Dat is toch waar het omdraait dat ze meer hun best moeten doen op basis van naam of kleur. Dat is toch juist het stuk wat niet eerlijk is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:44

Elisa2 schreef:

Het hele punt is dat je suggereert dat het nu niet gebeurt. Dat die mensen nu nog niet net zo hard werken aan hun opleiding, werkmentaliteit etc als hun klasgenoten. En dit zeg ik zo omdat je in je post zegt dat als mensen van kleur maar wat harder zouden werken het beeld dat mensen van hen hebben vanzelf verandert. Hoe lang zijn er nu al migranten in Nederland? Wanneer komt die verschuiving dan, dat de gekleurde persoon er evenveel brieven uit moet doen als zijn/haar witte klasgenoot met gelijke competenties?

En wat pesten betreft, mijn punt is dat je misschien op de basisschool al voorgetrokken bent tov gekleurde klasgenoten maar dit simpelweg niet doorhad. (Of dat dit gebeurde met andere witte klasgenoten.)
Dat is nog zoiets: hoe kun je ooit een eerlijke, gelijke start maken als je feitelijk al met een achterstand begint?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:45

Nou meer hun best...mijn persoonlijke ervaring met gekleurde mensen op werkgebied is eigenlijk heel goed op een bepaald ras na. Ik heb veel leiding gegeven, als ik goede ervaringen heb met een bepaald ras (het klinkt heel cru, ik weet het) dan ben ik wel veel sneller geneigd om dat soort mensen aan te nemen. Deze mensen waar ik goede ervaringen mee heb hoefden niet meer hun best te doen. Die deden gewoon net zo hun best als hun blanke collega's en hadden een fijne werkmentaliteit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:47

Oja trouwens, "het leven is niet eerlijk"? Hou toch op, dus die mensen van de uitzendbureaus die bereid waren om mee te werken aan selectie op ethniciteit konden daar niks aan doen? Het is geen natuurwet ofzo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:48

Denk dat wel of niet aannemen van iemand niet alleen met kleur te maken hoeft te hebben, er is een tijd geweest met grote werkeloosheid waarbij je ook als witte met alle competenties gewoon honderd keer moest solliciteren voor je misschien aangenomen werd . En wat betreft donkere leerlingen automatisch lager inschalen? Waar zijn toetsen , ouders, cijferlijsten in dat geval ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:49

Magrathea schreef:
Elisa2 schreef:

Het hele punt is dat je suggereert dat het nu niet gebeurt. Dat die mensen nu nog niet net zo hard werken aan hun opleiding, werkmentaliteit etc als hun klasgenoten. En dit zeg ik zo omdat je in je post zegt dat als mensen van kleur maar wat harder zouden werken het beeld dat mensen van hen hebben vanzelf verandert. Hoe lang zijn er nu al migranten in Nederland? Wanneer komt die verschuiving dan, dat de gekleurde persoon er evenveel brieven uit moet doen als zijn/haar witte klasgenoot met gelijke competenties?

En wat pesten betreft, mijn punt is dat je misschien op de basisschool al voorgetrokken bent tov gekleurde klasgenoten maar dit simpelweg niet doorhad. (Of dat dit gebeurde met andere witte klasgenoten.)
Dat is nog zoiets: hoe kun je ooit een eerlijke, gelijke start maken als je feitelijk al met een achterstand begint?

Ik ben nooit voorgetrokken op de basisschool, degene die gepest werden bij ons waren ook niet de gekleurden.

Dat ze met een achterstand beginnen is sneu en niet eerlijk..maar dit is niet iets wat afgedwongen kan worden. Dat is wat ik bedoel te zeggen. Het gebeurd en de enige die het beeld positief om kunnen draaien over zichzelf dat zijn zij. Door hoe ze met anderen omgaan, door hoe ze hun werk doen etc. Waarbij ik niet zeg dat ze harder moeten werken ;-)
En dit is het laatste wat ik hier over zeg.