Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:34

Wauw, echt heel apart. Ondanks dat ik volmacht heb van mijn ma en ondanks dat ze wel het juiste formulier hebben voor de waterschappen, mag ik niet stemmen omdat ik zelf van een andere waterschap ben? De grens loopt blijkbaar door onze gemeente heen... maar zo maak je het mensen alleen maar moeilijk om te stemmen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:41

meikemarieke schreef:
Maar wat ik me zo even afvraag: 'boeren verdrijven en de grond aan de natuur gaan geven', is boerenland dan geen natuur?

Nee, dat is cultuur. Wel mét natuur :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:43

meikemarieke schreef:
MarliesV schreef:

Dat klopt, dat is ook de reden dat zij niet kunnen verbouwen. Het groeiseizoen is simpelweg te kort.

Maar als wij alle boeren verdrijven en de grond aan de natuur gaan geven. Krijg je wel zulke praktijken, inkopen is duurder dan zelf verbouwen en zal de prijzen in de supermarkten opdrijven.

Maar wat ik me zo even afvraag: 'boeren verdrijven en de grond aan de natuur gaan geven', is boerenland dan geen natuur?

Nee al dat monotone Engels raaigras is niet natuur te noemen. Als boeren nou eens een gemixt grasmengsel gingen gebruiken, waar dan ook weer weidevogels van profiteren dan zou ik dat prima vinden. Maar al dat monotone grasland met massaproductie koeien, neuh, niet natuurlijk. Biologische boeren mogen van mij gerust blijven, maar die megastallen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:45

Heb geen idee waar ik op stemmen moet , heb ook de ballen verstand ervan . Kieswijzer helpt mij niet echt verder , heb nog even de tijd om na te denken

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:46

Moet wel zeggen dat ik het goed vind om te zien dat zo veel mensen gaan stemmen!

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:48

Ik ben er ook nog niet over uit. Lastig.. Vvd komt er bij steeds als hoogste uit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:50

IMANDRA schreef:
Moet wel zeggen dat ik het goed vind om te zien dat zo veel mensen gaan stemmen!

Ik heb het recht om te stemmen, dan ga ik dat recht gebruiken ook :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:52

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:53

Lastig hè Rebecca, en dan ook nog voor en de provincie, wat weer invloed heeft op de landelijke politiek. En de Waterschappen, waar ik als burger helemaal geen idee van heb waarvoor ik stem.

Ik heb alle standpunten gelezen in de stemwijzer en daar de partijen bijgehouden waarop ik eventueel wil stemmen.

meikemarieke, landbouwgrond en natuur worden niet gezien als 1.
1 van de vragen bijvoorbeeld in de stemwijzer is:
27. Natuurgebieden

Het aanleggen van nieuwe natuurgebieden mag niet ten koste gaan van landbouwgrond.

En dan kan je EENS/ONEENS/GEEN VAN BEIDE kiezen.

Standpunten:
CDA:
"CDA vindt dat voor nieuwe natuur al voldoende landbouwgrond is ingeleverd."
Groen Links:
"Het is noodzakelijk voor het behoud en versterken van onze natuur om natuurnetwerken uit te breiden, ook als dit consequenties heeft voor landbouwgronden."

DENK:
"DENK vindt dat komende generaties net zo veel recht hebben op het genieten van natuur als onze generatie. DENK is daarom voor meer beschermde natuurgebieden in Nederland, die toegankelijk zijn voor recreatie. Veel natuurgebieden zijn versnipperd doordat kanalen, spoorwegen en autowegen er dwars doorheen zijn aangelegd. Dat betekent dat veel dieren vastzitten in een onnatuurlijk klein leefgebied. DENK steunt het herstel van verbindingen tussen de natuurgebieden."

Enz. zo ben ik alles afgegaan en heb daarop mijn keuze gebaseerd.

Wat ik wel lastig vind is dat het CDA voor Overijssel misschien niet mijn partij zal zijn voor het landelijke. Maar goed, we stemmen nu voor de Provincie. Om het niet nodeloos ingewikkeld te maken heb ik daar voor mezelf de grens getrokken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:00

meikemarieke schreef:
Interessant om alle verschillende standpunten te lezen hier.
Ik als boerin zijnde vind uiteraard de standpunten wat betreft landbouw erg belangrijk.
Gezien de huidige politiek als doel lijkt te hebben alle boeren uit Nederland te verdrijven (wat ze ook aardig lijkt te lukken) moet daar wel iets aan veranderen.
Ik heb daarom een kleine samenvatting gemaakt van de standpunten wat betreft de agrarische sector per partij voor Gelderland. Triest om te lezen dat zoveel partijen er eigenlijk niks van vinden....
Maar SGP komt hier heel goed uit, maar ik ben er nog niet over uit of dat m wordt.
Ik twijfel nog tussen SGP, CDA en PVV.

[ [url=m/LB2l5V.png]Afbeelding[/url] ]

Mooie en duidelijke post Meikemarieke. Wat je hier in de Limousin meer en meer ziet gebeuren is dat o.a Nederlandse en Belgische boeren hier bedrijven kopen en of emigreren en hier ook een leven op gaan bouwen met hun kinderen, of hier een pachter in zetten en in beide landen boeren. Je kunt hier prachtige bedrijven met heel veel grond kopen voor een prikkie. Een boer uit Drente vertelde mij dat Nederlandse boeren hier alleen maar van kunnen dromen en veel meer buiten de grenzen van Nederland zouden moeten gaan kijken. Want doordat de prijzen veel lager zijn dan in Nederland (voor onder de 500.000 koop je hier prachtige bedrijven met heel erg veel grond) hou je veel meer over dan in Nederland. Ook al is dit eventjes off topic, ik dacht ik laat dit geluid toch ook even horen.

Ik vind het heel mooi hoe je jouw stemmingsgedrag zo mooi hebt weergegeven !

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:03

MarliesV schreef:
De boeren is precies de reden voor mij om op het CDA te stemmen.

Ben pro groen maar niet ten koste van alle boeren bedrijven in Nederland.

Mensen willen zo graag alles groen, natuur de ruimte enz. Maar waar laten we dan onze koeien grazen, halen we ons gras vandaan voor het voer van de dieren.
Of willen we alles gaan inkopen? Krijgen we praktijken als in Noorwegen, waar het niet zelf wordt verbouwd, dus mega duur is.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een partij die pro boer is, maar ook in andere standpunten mij kan vinden.

Het CDA is er echt niet voor de kleine boerenondernemer. Voor de grote jongens misschien, maar het familiebedrijf? Weinig kans :n

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:08

Ik heb een definitieve keuze gemaakt.

Ik weet niet of deze stemhulp voor provincie en waterschap al is genoemd?
Werkte prettig voor mij: goede issues en je kunt gelijk van maximaal 5 partijen hun standpunt over het onderwerp zien.

https://www.mijnstem.nl/survey/195c360b6f12466/start#

Ik stem vol overtuiging groen dit jaar. Daarmee bedoel ik dat dat duidelijk uit de stemhulp komt en die uitslag komt helemaal overeen met mijn gevoel/verstand op voorhand. Dat is fijn. Geen twijfels.

C.U., G.L, PvvD, PvdA en D66 liggen dicht bij elkaar. C.U. wordt het zeker niet, ik houd religie graag buiten de politiek. G.L. wordt het wel, voor het eerst.

Voor het waterschap wordt het Water Natuurlijk.

Ik wens ons veel succes vandaag :-) En ik duim voor een hoge opkomst!
Laatst bijgewerkt door Boras op 20-03-19 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:10

Magrathea schreef:
MarliesV schreef:

Mensen willen zo graag alles groen, natuur de ruimte enz. Maar waar laten we dan onze koeien grazen, halen we ons gras vandaan voor het voer van de dieren.
Of willen we alles gaan inkopen? Krijgen we praktijken als in Noorwegen, waar het niet zelf wordt verbouwd, dus mega duur is.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een partij die pro boer is, maar ook in andere standpunten mij kan vinden.

Het CDA is er echt niet voor de kleine boerenondernemer. Voor de grote jongens misschien, maar het familiebedrijf? Weinig kans :n

Gek, dit staat er bij de provincie Overijssel in de toelichting:
"CDA wil familiebedrijven steunen in hun ontwikkeling, bedrijven moeten dus verantwoord kunnen blijven groeien. Moderne bedrijven zijn minder milieubelastend, deze investeringen moeten wel terugverdiend kunnen worden."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:10

Boeren die puur voor de binnenlandse markt produceren , prima. Maar ik ken ze ook waar wij de lasten van hebben en al hun producten gaan de grens over. Sorry, ga in het land zelf wat opzetten.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:12

CDA valt mij eerlijk gezegd ook wat tegen, ik had daar meer van verwacht eerlijk gezegd.

Dankje pien_2010 :) Weggaan uit Nederland is ook wel echt iets wat hier speelt in onze gedachtes. Maar nu nog niet in elk geval, eerst eens zien of we de boel weer rendabel kunnen krijgen, wellicht dat op de juiste partijen stemmen ons nog gaat helpen >;)

MarliesV: oh dankje! Ik heb de stemwijzer wel gedaan, maar vind dat altijd zo zwart/wit, terwijl een middenweg vaak de oplossing is in mijn ogen. Zo ook dit natuur-verhaal, kan een boerenbedrijf niet gepaard gaan met natuur? Even op onszelf betrekken: wij hebben zo'n 35 hectare grasland en 4 hectare bos, verschillende wallen, 2 grote poelen. Dat is toch een mooie bijdrage aan de natuur?
Wat jammer is, is dat onze natuur, ons nu alleen geld kost, als hier een verdienmodel van te maken is, is volgens mij iedereen hierbij gebaat. Je krijgt meer natuur, verspreid over het hele land, vaak verbonden met elkaar en het wordt onderhouden, daar is geen personeel voor nodig.

Mee eens Juval!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:15

Magrathea schreef:
MarliesV schreef:

dat is met meer rechtse en middenpartijen die naar rechts neigen. Dat moet je inderdaad niet vergeten. dit geldt trouwens ook voor heel veel kleine zelfstandigen en werknemers.

Als je een kleine zelfstandige of werknemer bent zal ik nog maar eens heel goed nadenken wat je bij rechtse partijen te zoeken hebt. Kijk dan vooral, wat hebben die rechtse partijen tot nu toe gedaan voor jouw positie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:21

Ik ben er nog niet uit....
Waterschappen stem ik niet. Ik vind dat we, door de stemmen op tweede kamer, gemeente en provincie al mensen aanstellen due daarover beslissen.
GroenLinks vind ik té groen en té links.
Partijen met een religieuze grondslag vallen sowieso af, evenals PVV en fvd.
VVD wordt m ook niet, dus dan blijft er niet zoveel over, das wel weer een voordeel ;)
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 20-03-19 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:21

MarliesV schreef:
Wat ik wel lastig vind is dat het CDA voor Overijssel misschien niet mijn partij zal zijn voor het landelijke. Maar goed, we stemmen nu voor de Provincie. Om het niet nodeloos ingewikkeld te maken heb ik daar voor mezelf de grens getrokken.

We stemmen nu voor de provincie en daarmee indirect ook voor de landelijke eerste kamer!

Om het toch iets moeilijker te maken :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:22

LadyMadonna schreef:
Ik ben er nog niet uit....
Waterschappen stem ik niet. Ik vind dat we, door de stemmen op tweede kamer, gemeente en provincie al mensen aanstellen due daarover beslissen.
GroenLinks vind ik té groen en té links.
Partijen met een religieuze grondslag vallen sowieso af, evenals PVV en fvd.
VVD wordt m ook niet, dus dan blijft er niet zoveel over, das wel weer een voordeel ;)

Blijven afstrepen tot er 1 overblijft :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:24

bigone schreef:
Boeren die puur voor de binnenlandse markt produceren , prima. Maar ik ken ze ook waar wij de lasten van hebben en al hun producten gaan de grens over. Sorry, ga in het land zelf wat opzetten.

Wat ik me afvraag, jij zou liever hebben dan elk land zelfvoorzienend wordt? Dus niks meer importeren/exporteren? Oprechte vraag: hoe zie je dat voor in landen waar bijv. het klimaat minder geschikt is om bijv. koeien te houden? In een warmer klimaat is het een stuk lastiger om koeien te houden. Nederland is qua klimaat zeer geschikt voor koeien en Nederland heeft de meest efficiënte en diervriendelijke wijze van vee houden ter wereld, onze boeren staan wereldwijd op nr.1! Wil je die productie dan echt verplaatsen naar landen waar o.a. dierenwelzijn een heel stuk minder zijn?
Dit is overigens niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd hoe je dat dan voor je ziet.
En ik ben ook echt benieuwd welke lasten jij ervaart van al die boeren in Nederland.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:31

Boras schreef:
MarliesV schreef:

We stemmen nu voor de provincie en daarmee indirect ook voor de landelijke eerste kamer!

Om het toch iets moeilijker te maken :D

Ja I know! Maar dan kom ik er niet meer uit, haha.

Dus voor mezelf maar gekeken naar de provincie en het waterschap, waar kan ik mij het beste in vinden en vind ik het een probleem als die partij (voor mij dus CDA) landelijk meer invloed krijgt.
Daar kan ik mij prima in vinden.

Maar de landelijke standpunten heb ik dus niet meegenomen in mijn overweging.

Meikemarieke, mooie vraag. Netjes geformuleerd.
Ben benieuwd naar Bigone haar standpunt hier in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:36

Leuke maar ook moeilijke vraag meikemarieke en ik neem hem ook tot me ook al heet ik geen Bigone (mag dat?), want we hebben de 1ste sector ook nodig voor onze economie en welvaart. Want als een land meer importeert als exporteert dan geeft dat toch een probleem op de balans.
Ik vind persoonlijk Nederland te klein voor die enorme intensieve landbouw en veeteelt en veel problemen hebben volgens mij met die intensiviteit te maken. Ik denk dan aan milieu, Q-koorts, allerlei fijnstof problematiek, problematiek met de mestafval, ziektes onder de dieren en toch ook dieronvriendelijke veehouderij en dan denk ik aan de mega stallen, zeugen die hun hele leven liggen te baren en te zogen waar ze paar vierkante meter voor krijgen etc etc.
Daarom ben ik grote voorstander van een (vrijwillige!!) Europese aanpak. Europa heeft veel landen met enorm veel landbouwgrond waar weinig inwoners zijn. Als je kijkt naar het mestprobleem van Nederland, dat kennen de boeren dat hier in de Limousin totaal niet. Eerder andersom want ze hebben te weinig mest voor die enorme hoeveelheid HA grond waar ze de producten als maïs e.a op laten groeien dat lina recta gevoerd wordt aan hun eigen dieren.
Maar ook andere landen zoals Zweden, Hongarije, wellicht Polen kent mogelijkheden e.a. voor boeren.
Nederland is 2,5 keer de Limousin en kent zoveel meer inwoners en dan is daar ook nog eens zo'n intensieve landbouw. Daar maak ik mij zorgen over. Als wij alleen ons bezoek in mei en juni lyrisch horen zeggen dat bij ons in de bermen nog zoveel diversiteit is te zien zowel aan plantjes, vlinders, vogeltjes etc etc. Dan denk ik dan gaat er dus gewoon iets niet goed in Nederland. Door oudere mensen wordt de natuur hier vergeleken met de natuur van 1950 in Nederland.
Let wel niet alleen de boeren zijn "schuld" aan dit geheel. Maar doen wel mee, ook al is een grote transitie bij de helft van de boeren goed bezig in Nederland. Dus ja, ik vind dat in Nederland wel zaken echt anders kan met meer oog voor milieu, dierenwelzijn, gezondheid van mens en dier en uiteindelijk ook meer inkomsten voor de boer. Vaak zie je dat boeren die minder intensief hun bedrijf gaan houden en een overstap maken naar meer lokaal, er uiteindelijk een gelukkiger leven aan over houden met hetzelfde cq meer inkomen. Dus meer en meer boeren zijn zich al bewust van die transitie, wat ik dan zie op TV hé want wij volgen de boeren met belangstelling vanwege het feit dat we hier tussen de boeren wonen.

Zoals jij jullie stukje natuur beschrijft Meikemarieke, klinkt goed en leuk en ook belangrijk voor de vogels e.a. dieren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:45

Als ik alle stemwijzers die ik kan invullen invul, dan kom ik toch elke keer op de pvv uit. Als de lokale partijen meegenomen zijn, dan staan die ook onder de pvv.
Neem ik het voor mij belangrijkste mee (gas en verkeer), dan kom ik volledig op de pvv uit. Ik wil eigenlijk een lokale partij stemmen, maar twijfel nu toch weer.
Er zijn van elke partij punten waar ik niet achter sta, maar m.b.t. aardgas sta ik wel volledig achter de pvv (en groninger belang). M.b.t. vervoer en landbouw past de pvv toch weer beter dan groninger belang of partij van het noorden. Ik neig naar partij van het noorden, maar heb nog een uurtje of 8 om er over na te denken ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:51

LadyMadonna schreef:

...ga je schoolgeld terugvragen.

Waterschappen zijn autonoom.

(Je mag vinden wat je wil, maar dit is een feitelijke onwaarheid.)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:16

Zo net 6 x gestemd. Ook voor vriendlief en schoonmoeder.