Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:15

In het programma van tegenlicht had een man zijn eigen waterstof auto gebouwd en had ook een opslag. Met een bedrijf gaan ze nu kijken of dit in productie genomen kan worden, maar hij stoeide nog met wat zaken. Veiligheid was zo ver ik gezien en gehoord had geen issue.

Maar ik geef toe, het idee vind ik zelf ook een beetje eng.

Loretta
Berichten: 8891
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:25

Shaggy09 schreef:
Interessant! Ik heb niet veel tijd nu in m'n pauze om te Googlen dus zou iemand willen uitleggen wat LPG en het LPG beleid een beetje inhoud?


LPG is een afvalproduct dat ontstaat bij de raffinage van benzine en diesel. LPG is een goedkopere brandstof maar de wegenbelasting is een stuk hoger. Nu heeft LPG ook wel veel nadelen vooral bij achteraf inbouw zorgt het vaker voor stori gen. En de verbranding is heter waardoor de motor minder lang mee gaat. Het beste is een LPG auto die al vanaf de fabriek over een LPG installatie beschikt.

Wat er tegenwoordig met alle LPG wat over is gebeurd weet ik niet. Ik heb weleens gehoord dat dat afgefakkeld wordt. Dat weet ik echter niet zeker. Mocht dat het geval zijn dan is het voor de CO2 uitstoot zo of zo beter om het te gebruiken. Het is in ieder geval wel zo dat LPG minder co2 uitstoot heeft als benzine.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:05

Klinkt niet erg bruikbaar vind ik.
Dat het minder Co2 uitstoot dan benzine heeft is fijn maar niet de enige eis natuurlijk. Als de auto sneller kapot kan gaan door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:17

Waterstof tanken in je auto is de toekomst als je regelmatig flinke afstanden moet rijden. Is makkelijk op te slaan itt stroom.

Je kan het eenvoudig tanken en je kan weer verder. Het is net zoals LPG...

In Groningen rijden de eerste vrachtwagens op waterstof.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:25

De Belgen hebben nu ook een zonnepaneel dat energie opslaat in waterstof :j een erg handige accu.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:26

Magrathea schreef:
De Belgen hebben nu ook een zonnepaneel dat energie opslaat in waterstof :j een erg handige accu.


Dat is in een testfase, maar er zou wel een gedeelte van de oplossing in kunnen zitten.

We kunnen vrij eenvoudig onze huizen verwarmen met waterstof en de CVketel. Dat zijn geen hele ingrijpende investeringen itt een warmtepomp met bijbehorende investering.

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:33

robert45 schreef:
Dat is in een testfase, maar er zou wel een gedeelte van de oplossing in kunnen zitten.

We kunnen vrij eenvoudig onze huizen verwarmen met waterstof en de CVketel. Dat zijn geen hele ingrijpende investeringen itt een warmtepomp met bijbehorende investering.


Onlangs heeft JewEmm deze link in dit topic geplaatst https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

Loretta
Berichten: 8891
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:50

Shaggy09 schreef:
Klinkt niet erg bruikbaar vind ik.
Dat het minder Co2 uitstoot dan benzine heeft is fijn maar niet de enige eis natuurlijk. Als de auto sneller kapot kan gaan door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan.


Ik kijk zelf ook niet naar CO2 als ik een auto koop alleen maar naar mijn portommenee. Maar er zijn hier veel mensen die dat wel een belangrijk punt vinden bij de aanschaf van producten.
De motor van een diesel gaat over het algemeen het langste mee. Bij LPG is de slijtage van de motor iets hoger dan bij een benzine auto. Mijn ervaring is dat een auto meestal om andere zaken af is dan op de motor.
Mocht je echt meer willen weten over LPG dan zal je op het internet moeten zoeken.

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:01

Maar het zijn allemaal verbrandingsmotoren die in de meeste gevallen de 300.000 niet voorbij komen.

Elektrische auto’s en auto’s op waterstof hebben dat probleem niet. Bij een elektrische auto wissel je na bv 15 jaar de accu, die tegen die tijd waarschijnlijk weer een stuk betaalbaarder is, en dan rijdt je er weer 15 jaar ermee, totdat je hem in de soep rijdt of het ding van ellende uit elkaar valt. Bijna alles dat stuk kan gaan aan een elektrische auto is redelijk goed te repareren.
Bij een auto met verbrandingsmotor is het ding direct total loss als de motor het begeeft.

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:05

Vanavond iets geleerd.

Citaat:
Als de auto sneller kapot gaat door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan
Klopt en lijkt mezelf ook geen goede zaak.

Maar iets dat milieu onvriendelijk is hoeft dus niet te zorgen dat er extra CO2 uitstoot komt en dat dus de aarde daarom extra opgewarmd wordt.

Dat onderscheid heb ik zelf eigenlijk ook nooit gemaakt, maar het is natuurlijk wel een nuance in de discussie over klimaatopwarming.

Ander voorbeeld. Wij wonen heel erg afgelegen. Dus hier is geen riool, wel elektriciteit en wifi, maar ook geen vaste gas verbinding. Er is eikenhout zat (veels te veel) en we stoken allemaal ons eigen eikenhout, meestal afvalhout uit de bosjes rond ons huis.

Kachel stoken is vanwege de fijn stof, zo las ik vanavond, milieu onvriendelijk. MAAR doet niets extra's negatief aan de opwarming van de aarde. Dat wist ik zelf dus ook niet, want ik heb me altijd rot gevoeld over die houtkachel vanwege de opwarming van de aarde.

Ik vind dit zo interessant dat onderscheid. Heb ik echt van geleerd.

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:25

Maar bij het verbranden van hout komt CO2 vrij, toch? Die boom heeft in zijn leven ook weer veel CO2 opgenomen, daarom noemen ze het stoken klimaatneutraal, maar een boom groeit nooit zo snel terug als dat je hem opstookt, en bij het kappen van bomen verlies je toch weer die CO2 omzetting.
Op jouw manier kan het weinig kwaad; dode takken en dode bomen verbranden. Zo doen wij dat ook inderdaad.
Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen het kappen van gezonde bomen voor stookhout of alleen dode/zieke bomen gebruiken. Wel interessant om over na te denken!

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:31

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:
Interessant! Ik heb niet veel tijd nu in m'n pauze om te Googlen dus zou iemand willen uitleggen wat LPG en het LPG beleid een beetje inhoud?


LPG is een afvalproduct dat ontstaat bij de raffinage van benzine en diesel. LPG is een goedkopere brandstof maar de wegenbelasting is een stuk hoger. Nu heeft LPG ook wel veel nadelen vooral bij achteraf inbouw zorgt het vaker voor stori gen. En de verbranding is heter waardoor de motor minder lang mee gaat. Het beste is een LPG auto die al vanaf de fabriek over een LPG installatie beschikt.

Wat er tegenwoordig met alle LPG wat over is gebeurd weet ik niet. Ik heb weleens gehoord dat dat afgefakkeld wordt. Dat weet ik echter niet zeker. Mocht dat het geval zijn dan is het voor de CO2 uitstoot zo of zo beter om het te gebruiken. Het is in ieder geval wel zo dat LPG minder co2 uitstoot heeft als benzine.

Hhmm, hier moet even een kanttekening bij. LPG is een prima brandstof, zonder veel nadelen. LPG heeft maar een nadeel: er is maar een handjevol mensen die ECHT weten hoe ze een LPG installatie goed af moeten stellen.

Het aardige aan LPG en CNG is dat je dat elektro-chemisch kunt namaken. Precies dat is namelijk wat er bij Magnum gebeurt (die waterstof is een half-fabrikaat) Door water te kraken naar waterstof en zuurstof en daar vervolgens nog wat stappen achteraan te plakken, maak je een chemische versie van CNG oftewel aardgas. Het is niet exact hetzelfde, maar wel soort van uitwisselbaar. Voorlopig alleen voor Magnum maar dat zou best eens kunnen veranderen in de toekomst.

Auto's op accu's is geen oplossing. Er is simpelweg veel te weinig grondstof om de wereld elektrisch te laten rijden met accu's. In NL zijn afstanden niet zo'n punt, maar hoe ga je dat doen in landen als Canada of Amerika? Of nog erger: Het Afrikaanse continent?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:37

8nnemiek schreef:
Maar bij het verbranden van hout komt CO2 vrij, toch? Die boom heeft in zijn leven ook weer veel CO2 opgenomen, daarom noemen ze het stoken klimaatneutraal, maar een boom groeit nooit zo snel terug als dat je hem opstookt, en bij het kappen van bomen verlies je toch weer die CO2 omzetting.
Op jouw manier kan het weinig kwaad; dode takken en dode bomen verbranden. Zo doen wij dat ook inderdaad.
Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen het kappen van gezonde bomen voor stookhout of alleen dode/zieke bomen gebruiken. Wel interessant om over na te denken!

Dit ja :+ Ik en mijn vriend rollen altijd met de ogen als in het nieuws biomassa als CO2 neutraal wordt neergezet, vanwege dat de bomen in hun leven al CO2 hebben opgenomen.. Jaja goed verhaal :')
Overigens zijn dode takken en stammen toch sowieso veel beter te verbranden?

Janneke2

Berichten: 23049
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:58

Echte kooldioxide opslag: dood hout 'afzinken' "tot het weer aardgas is".

Second best: de boom zo lang mogelijk laten leven en dan het hout zo goed mogelijk gebruiken. Waarbij resten natuurlijk verbrand kunnen worden.

|( Vele miljoenen Nederlands milieu geld gaat naar de volgende onzin:
1) er worden in Canada bomen gekapt
2) met stookolie de oceaan over gevaren en
3) worden hier als "biomassa" verbrand op de Maasvlakte.
|(
Meestal vind ik complottheorieën maar raar, maar bij dit soort zaken word ik achterdochtig.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:08

Janneke2 schreef:
Echte kooldioxide opslag: dood hout 'afzinken' "tot het weer aardgas is".

Second best: de boom zo lang mogelijk laten leven en dan het hout zo goed mogelijk gebruiken. Waarbij resten natuurlijk verbrand kunnen worden.

|( Vele miljoenen Nederlands milieu geld gaat naar de volgende onzin:
1) er worden in Canada bomen gekapt
2) met stookolie de oceaan over gevaren en
3) worden hier als "biomassa" verbrand op de Maasvlakte.
|(
Meestal vind ik complottheorieën maar raar, maar bij dit soort zaken word ik achterdochtig.

Hoezo?
Schitterend staaltje volksverlakkerij.

Janneke2

Berichten: 23049
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:10

Citaat:
Hoezo?
Schitterend staaltje volksverlakkerij.


Wat precies vind jij volksverlakkerij...?

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:44

@janneke2 omdat daar niets milieuvriendelijks of groens meer aan is als je het de halve wereld over sleept...

En we tellen het dan als biomassa op bij het totale plaatje... dat is volksverlakkerij...

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:49

pien_2010 schreef:
robert45 schreef:
Dat is in een testfase, maar er zou wel een gedeelte van de oplossing in kunnen zitten.

We kunnen vrij eenvoudig onze huizen verwarmen met waterstof en de CVketel. Dat zijn geen hele ingrijpende investeringen itt een warmtepomp met bijbehorende investering.


Onlangs heeft JewEmm deze link in dit topic geplaatst https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/


Klopt, ik ken de link en wacht de resultaten met belangstelling af.

Zon systeem zou ik nog wel op mijn dak willen hebben omdat de energie opgeslagen kan worden. Zonnepanelen hebben dit niet tenzij je een accu bijkoopt maar die zijn te duur en hebben te weinig capaciteit.

Dit zou je in een tank kunnen opslaan, en vanuit die tank met een combi cv installatie stroom en warmte kunnen leveren aan je eigen huis.

Zonnepanelen zijn leuk maar niet de oplossing want als back up draaien er altijd centrales mee. Er worden zelfs bij bloemenkwekers grote gasturbines neergezet om snel te kunnen opstarten bij energieproblemen...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:39

pien_2010 schreef:
Vanavond iets geleerd.

Citaat:
Als de auto sneller kapot gaat door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan
Klopt en lijkt mezelf ook geen goede zaak.

Maar iets dat milieu onvriendelijk is hoeft dus niet te zorgen dat er extra CO2 uitstoot komt en dat dus de aarde daarom extra opgewarmd wordt.

Dat onderscheid heb ik zelf eigenlijk ook nooit gemaakt, maar het is natuurlijk wel een nuance in de discussie over klimaatopwarming.

Ander voorbeeld. Wij wonen heel erg afgelegen. Dus hier is geen riool, wel elektriciteit en wifi, maar ook geen vaste gas verbinding. Er is eikenhout zat (veels te veel) en we stoken allemaal ons eigen eikenhout, meestal afvalhout uit de bosjes rond ons huis.

Kachel stoken is vanwege de fijn stof, zo las ik vanavond, milieu onvriendelijk. MAAR doet niets extra's negatief aan de opwarming van de aarde. Dat wist ik zelf dus ook niet, want ik heb me altijd rot gevoeld over die houtkachel vanwege de opwarming van de aarde.

Ik vind dit zo interessant dat onderscheid. Heb ik echt van geleerd.


Maar voel je je dan echt alleen rot over de opwarming van de aarde? Niet over het milieu, de dieren en de gezondheid van mensen en dieren?

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:54

Shaggy goed lezen!
Natuurlijk niet. Ik ben zeer milieu bewust. Alleen heb ik nooit die twee uit elkaar gehaald. Daar gaat mijn stukje over.

Ik kende het niet @Robert, voordat het hier genoemd werd. Ik ben ook zeer belangstellend.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:03

Ik lees goed hoor ;) Ik vroeg het me gewoon af.

Overigens vraag ik me af, @ikke, waarom er dan niet allang wat meer auto´s op LPG rijden? Ik heb het idee dat elektrisch rijden een grotere hype is en zal blijven. Dat zal vast een aantal redenen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:15

Shaggy09 schreef:
Overigens vraag ik me af, @ikke, waarom er dan niet allang wat meer auto´s op LPG rijden?

Hier in Thailand rijden veel taxi's op LPG. LPG is goedkoper per kilometer maar vereist een extra investering (ombouwen van je auto) en helaas zit je met een grote gastank in je achterbak. Maar aangezien taxi's hier soms 24 uur per dag rijden (ze rijden rondjes tot ze een klant krijgen, en als chauffeur draai je een 12-uur dienst om de auto vervolgens door te geven aan een andere chauffeur) halen ze dat er makkelijk uit. Hetzelfde met vrachtwagens, de meeste hebben een lading gastanks achter de cabine.

Natuurlijk vereist dat wel een infrastructuur die er momenteel in Nederland niet is (pompstations met LPG). Maar het is theoretisch dus heel goed mogelijk.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:42

Ik vind het altijd zo interessant dat gedoe met milieubewuste auto's.
Wat blijkt bijvoorbeeld bij tesla.

Ze rijden de meeste snelheidsbekeuringen bij elkaar.
Ze worden na een aantal jaar massaal doorverkocht. Toevallig is dat ook als de belastingvoordeeltjes stopgezet worden.

Milieubewust?
Noem het gewoon geldbewust en een mooie wagen als je het kan betalen..

germie

Berichten: 26120
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:42

En hoe denk je dat de pellets voor pelletkachels geproduceerd worden? Daar komt een drogerij en een pers aan te pas. En die moeten ook weer energie krijgen om hun werk te doen.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:11

robert45 schreef:
pien_2010 schreef:
Onlangs heeft JewEmm deze link in dit topic geplaatst https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/


Klopt, ik ken de link en wacht de resultaten met belangstelling af.

Zon systeem zou ik nog wel op mijn dak willen hebben omdat de energie opgeslagen kan worden. Zonnepanelen hebben dit niet tenzij je een accu bijkoopt maar die zijn te duur en hebben te weinig capaciteit.

Dit zou je in een tank kunnen opslaan, en vanuit die tank met een combi cv installatie stroom en warmte kunnen leveren aan je eigen huis.

Zonnepanelen zijn leuk maar niet de oplossing want als back up draaien er altijd centrales mee. Er worden zelfs bij bloemenkwekers grote gasturbines neergezet om snel te kunnen opstarten bij energieproblemen...

*proest* wetenschappers kraken de code _O- _O- _O- Je moet ook Belg zijn om dat zo te schrijven.

Die hele techniek is al zo oud als de weg naar Rome. Niks nieuws aan.
Dat je het doet met vocht uit de lucht heeft dan wel het voordeel dat je niet of nauwelijks hoeft te demineraliseren (ja, hallo, dat levert mij geen werk op!!), maar wel voldoende geleidbaarheid houdt om het proces te starten.
Het maken van waterstof stelt niks voor. Het probleem ontstaat daarna pas, als je het gaat behandelen.