Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jildau schreef:Ik heb mijn eigen risico nog nooit opgemaakt maar begrijp ontzettend goed hoe zuur het is als je dat wel moet. Daarnaast kan ik ook morgen iets krijgen waardoor ik het wel gebruik.
Ondanks dat ik er zelf geen 'last' van heb leef ik mij dan in in mensen die er wel last van hebben. Ik vind het niet kunnen dat mijn oma twijfelt om naar de huisarts te gaan omdat er mogelijk een hele dikke rekening achterweg komt. Daarom wil ik alleen stemmen op partijen die wel iets tegen het eigen risico doen omdat ik het gewoon echt niet vind kunnen tegenover mensen die al bijna niet rond kunnen komen.
purny schreef:Eigen risico mag van mij geschrapt worden. Het is een boete op ziek zijn
purny schreef:Amyyy schreef:@Purny, en wat vind je dan van het vrijwillige eigen risico?
Weet niet wat dat inhoud.
Ik vind dat vooral mensen die chronisch ziek zijn beboet worden omdat ze ziek zijn. En dat vind ik niet kunnen
purny schreef:Amyyy schreef:@Purny, en wat vind je dan van het vrijwillige eigen risico?
Weet niet wat dat inhoud.
Ik vind dat vooral mensen die chronisch ziek zijn beboet worden omdat ze ziek zijn. En dat vind ik niet kunnen
Celiien schreef:Maar nee, het is geen boete op ziek zijn. het is ter voorkoming van de torenhoge premies die je anders gaat betalen ivm de zorgkosten.
Citaat:50% x inwoners > 18 x 385. even snel opgezocht, ligt rond de 13 mln. dan zou je ongeveer 2,5 miljard hebben wat ergens vandaag moet worden getrokken.. drie keer raden waar dat vandaan komt
Shadow0 schreef:Celiien schreef:Maar nee, het is geen boete op ziek zijn. het is ter voorkoming van de torenhoge premies die je anders gaat betalen ivm de zorgkosten.
Alleen doet het eigen risico helemaal niets nuttigs daarin...Citaat:50% x inwoners > 18 x 385. even snel opgezocht, ligt rond de 13 mln. dan zou je ongeveer 2,5 miljard hebben wat ergens vandaag moet worden getrokken.. drie keer raden waar dat vandaan komt
Van de andere inwoners. Oftewel: mensen die de pech hebben om ziek te zijn betalen wat minder dan nu, mensen die het geluk hebben om niet ziek te zijn betalen iets meer dan nu.
En verder besparen we een boel (echt veeeel!) onnodig heen-en-weergeschuif met geld (niet gratis) eindeloze discussies bij apotheken en zorgverleners die dit verschrikkelijke systeem moeten proberen uit te leggen (kost allemaal tijd en is dus niet gratis) en het gamen van het systeem met name door ziekenhuizen (met medewerking van de verzekeraars) om ongemerkt meer te ontvangen via het Eigen Risico-systeem dan redelijk is (waar wij dus ook de rekening van betalen.)
Celiien schreef:Met het geld heen en weer schuiven ben ik het deels mee eens. Vooral het stukje premie betalen -> zorgtoeslag ontvangen. (vergeet niet dat lagere inkomens/mensen met uitkeringen/bijstand ook nog eens een 'korting' krijgen op hun premies.)
Celiien schreef:Ik bedoel daarmee de zorgtoeslag Shadow0Sorry voor de onduidelijkheid.
Ooit een zorgcollectief gezien? daar behaal je misschien per maand 10,- korting uit, ipv de zorgtoeslag à 90,- per maand
Amyyy schreef:@[naam], maar dat is toch gewoon niet slim van die mensen?
Het verschil in premie is maximaal €250 (meestal minder) wanneer het eigen risico op het hoogste staat. Is het je een risico van €885 (dat is het voor 2017) waard voor die €250 korting op je premie? Is het dat, moet je het risico nemen. Twijfel je of je het kan betalen of weet je dat je meer zorg nodig hebt, neem je dat risico niet, toch? (is trouwens niet op jou gericht [naam], maar in het algemeen).
Anoniem schreef:Maar dan denk ik...zonder eigen risico is de zorg wellicht helemaal niet meer te betalen???
Willen we dan Amerikaanse praktijken, waar sommige mensen echt gewoon geen zorg kunnen betalen???