Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:21

Afgelopen week viel het mij op dat nederland 3 ook al zwarte piet uit liedjes heeft verbannen.. hoe denken jullie daar over?

Mijn dochter zei verbaasd "zo gaat dit liedje toch niet?" wat ik heb beaamd en ik heb het weg gezapt. Baal er flink van, dat wordt meer netflix voor haar ipv nederland 3 in deze periode..

Het liedje was "daar wordt aan de deur geklopt". Nederland 3 gaat me echt te ver in dit alles.. -O- -:(-

Mungbean

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:09

Dat liedje stoorde me ook al ruim voor de hele pieten discussie dus ach dat vind ik prima.

Ik bedoel: "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed."
Dat zegt letterlijk: logisch dat je bang ben want ik ben zwart maar ik ben eigenlijk best lief.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:47

Dat was inderdaad een tekst die al een jaar of 30 eerder een update had kunnen gebruiken :j Volgens mij vond ik het toen ik kind was ook al een rare tekst.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:13

rapido schreef:
Oh bén dus niet de enige die ook weer eens een tik op de vingers had gekregen :')
Ik kom uit Amsterdam en heb mijn hart ook op de tong :P

Ik kom uit Leiden, woon al jáááren (35 jaar) in Overijssel en heb nog steeds het gevoel dat ik moet uitkijken met wat ik zeg, om maatschappelijke uitsluiting (of een ban op Bokt) te voorkomen. _O-

Wat die zwart als roet-tekst betreft: inderdaad.
Maar feit is dat kleine kindjes soms best schrikken van zo'n zwarte man, geverfd of niet. (En huisdieren ook: mijn moeders terriër was niet lief voor onze Nigeriaanse kennissen.)
Daar staat tegenover dat kinderen (en honden en paarden) van àlles wat er anders uitziet kunnen schrikken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:24

Ze hebben een hoop liedjes aangepast. Ik heb de Sinterklaas-cd van Monique Smit en daar word geen roe/zwart/stout meer gebruikt. Op zich geen verkeerde ontwikkeling.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:01

Sinterklaasliedjes zijn misschien erg,maar laatst hoorde ik.. hoe heet dat nummer van Rene van 't Groenewoud...oh ja, Liefde voor muziek. Voor deze tijd zit daar ook wel een tamelijk niet kunnend zinnetje in :o
Sinterklaasliedjes hoor ik gelukkig niet zo vaak. Blij dat ik die tijd achter de rug heb :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:22

Natascha schreef:
Sinterklaasliedjes zijn misschien erg,maar laatst hoorde ik.. hoe heet dat nummer van Rene van 't Groenewoud...oh ja, Liefde voor muziek. Voor deze tijd zit daar ook wel een tamelijk niet kunnend zinnetje in :o
<KNIP>

Het is Raymond en inderdaad zeg.......26 jaar geleden geschreven en nu alsnog een foute Belg :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:33

Raymond ja.. oops :o
En recentelijk ook nog een heel fout boek gelezen: Pa Pinkelman en Tante Pollewop. Oud boek uit een graaibak en niet bepaald vriendelijk wat betreft een klein Afrikaans jongetje wat meespeelt in het boek.
Door deze discussie op Bokt ben ik er eens wat meer op gaan letten, maar sommige teksten kunnen echt niet meer als je ze in deze tijd zou schrijven (was een heel oud kinderboek).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:18

Kuifje in Afrika (eerste NL versie in 1947)....zo kun je een heel lange lijst maken.

In de serie 'Rundfunk' wordt dat heel mooi op de hak genomen: tijdens de tekenles moeten de jongens op een middelbare school hun .....banketstaaf (zo noemt Bokt dat toch?) tekenen. Ze hebben allemaal een A-4tje voor zich liggen. Vervolgens wordt het A-4tje bij het zwarte kindje vervangen door een A-3tje en bij het Aziatische kindje wordt de A-4 vervangen door een Post-It. Als je daarom moet lachen dan heb je dus ooit gehoord/geleerd dat zwarte mensen een grote banketstaaf hebben en Aziaten een kleine. Een 100% racistisch standpunt, want zo extreem is het natuurlijk niet. Ben je in dat opzicht niet (onbewust) racistisch beinvloed dan snap je de hele grap niet.

Dat soort grappen zijn overigens geen 'blank' ding. In de jaren '70 zei comedian Richard Pryor al dat condooms in drie maten gemaakt worden: groot, medium en blank. Aziaten kunnen het ook:

Vanuit die invalshoek snap ik ook niet dat 'we' in de kramp schieten als we geconfronteerd worden met de term (onbewust) racisme. Uitingen van (onbewust) racisme zijn overal om ons heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:23

Kijkcijfers van het sinterklaas vallen vies tegen dit jaar, en ik moet zeggen, ik kijk het ook nog steeds niet/ zap weg als het begint. Ik hoop maar dat ze er van leren en volgend jaar niet meer met die stomme toeristen verder gaan!

1 van de links waarop het besproken wordt; https://m.tvgids24.nl/nieuws/1005/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:21

Cowboy55 schreef:
Het is Raymond en inderdaad zeg.......26 jaar geleden geschreven en nu alsnog een foute Belg :D

Ohhh laat sylvana het maar niet horen... dan is het laatste woord er nog niet over gesproken..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:17

Het feit is dat racisme tegenwoordig een (zwaar) negatief imago heeft. Wat ook logisch is door de extreme vormen die er zijn toegepast in het verleden.

Onbewust verschillen kenmerken aan bepaalde rassen, volken, steden, landen is heel normaal en feit is; er zijn verschillen. Het erkennen van die verschillen is niet erg/slecht. Wel als je er een waarde aan gaat hangen.

Ik heb geen idee of het zo is, maar als er verschillen zijn in lengte/dikte van het mannelijk geslachtsorgaan, dan is het benoemen hiervan niet erg. Wel als je gaat zeggen dat de korte versie ondergeschikt is aan de grote. En nee, grapjes maken vind ik geen (negatieve) discriminatie. Dan kun je ook gelijk alle Belgenmoppen in de ban doen. Het ligt er uiteraard wel aan hoe ver je gaat met die grappen en daar ligt natuurlijk gelijk de zere plek.

De één kan er niet tegen als er 1 blonde vrouwen mop wordt verteld en de ander gaat er vrolijk in mee. Af en toe een grap ten kosten van iedereen (dus afwisselend) is ook weer anders als het stelselmatig grapjes maken van één anders persoon. En uiteraard zijn er nog tussenvormen.

Feit is, als jij een bepaalde cultuur binnen stapt waar jij niet direct bij past, heb je kans dat er grapjes over gemaakt worden, dat je "uitgetest" wordt en dat ze kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Tot een bepaald niveau is dit heel normaal voor groepsdynamiek. (en vooral als men zeer narrow minded is kan dat in begin geen fijne sfeer zijn)

Zeggen dat dat niet mag is ingaan tegen de menselijke instincten, dat kun je niet uitschakelen. Zeggen dat het niet mag werkt bij de narrow minded persoon in de meeste gevallen alleen maar negatief. En zelfs de ruimdenkende mensen zal je op gegeven moment tegen de schenen schoppen. Men zullen heus niet in 1x omgaan omdat het door hoger hand of een schreeuwend persoontje gezegd word. Het enige wat je kunt doen om vooroordelen weg te halen is door te laten zien dat ze niet kloppen.

Wat betreft zwarte piet. Feit is: het kan zijn dat zwarte piet bepaalde stereotypering heeft gehad die terug te leiden is op (negatieve) racisme. Feit is ook dat zwarte piet niet zwart is door de negatieve stereotypering, maar vind zijn oorsprong ver daarvoor.

Dat iemand in Amerika het misschien gek vind komt door hun zware verleden. Zij vinden sinterklaas ook gek, maar weten 9 vd 10 keer niet eens dat daar hun kerstman vanaf stamt. Dat wil niet zeggen dat zwarte piet nu in 1x racistisch is.

Ik vind heilig koeien ook maar gek. Wil niet zeggen dat ik vind dat het dus maar afgeschaft hoeft te worden. En zo zullen er vast nog meer (niet religieuze) gewoonten zijn, waar ik bezwaar tegen zou hebben met mijn NL/DE cultuur, maar waarvan ik niet gelijk vind dat het afgeschaft moet worden.

Wat betreft het pesten van kinderen: heel vervelend. Maar we halen ook geen tomaten uit de winkel omdat iemand voor tomaat wordt uitgescholden omdat hij/zij snel rood wordt (ondergetekende). Haal je de tomaat weg, komen ze wel met de paprika. Diegene die pesten moeten aangesproken worden en als dat niet gebeurd zit daar de fout. En dat is denk ik tegenwoordig een groter probleem dan het zoeken van racisme in elk plaatje, symbool, gewoonte van de cultuur waar jij wil wonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:37

Riddershow schreef:
Het feit is dat racisme tegenwoordig een (zwaar) negatief imago heeft.

Ja, zo flauw, dat negatieve imago... Vroeger was racisme gewoon iets wat je gezellig met de familie deed. Jammer dat het zo'n stigma krijgt, en dat mensen als mensen behandeld willen worden.

En instincten - ja, daar kun je niet tegenin gaan. Tenslotte zijn we niet uit de grotten gekomen naar een wereld met een compliceerde infrastructuur, electriciteit, riolering, ingewikkelde medische behandelingen voor zeer complexe voorzieningen door ons verstand te gebruiken.
Verstand om ons instinct te beteugelen en aan te vullen - wanneer gebeurt dat nou? Wat heb je daar nou aan? Als je zonder na te denken en zonder checks en zonder empathie voor de ander voelt dat het ok is om een ander te schaden, buiten te sluiten, te veroordelen, weg te pesten, dan moet dat gewoon kunnen. Want instinct. Dat we paarden kunnen trainen om daar andere wegen in te kiezen, wil nog niet zeggen dat je dat van mensen ook kunt verwachten: mensen zijn geen paarden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:40

Shadow0 schreef:
Riddershow schreef:

En instincten - ja, daar kun je niet tegenin gaan. Tenslotte zijn we niet uit de grotten gekomen naar een wereld met een compliceerde infrastructuur, electriciteit, riolering, ingewikkelde medische behandelingen voor zeer complexe voorzieningen door ons verstand te gebruiken.
Verstand om ons instinct te beteugelen en aan te vullen - wanneer gebeurt dat nou? Wat heb je daar nou aan? Als je zonder na te denken en zonder checks en zonder empathie voor de ander voelt dat het ok is om een ander te schaden, buiten te sluiten, te veroordelen, weg te pesten, dan moet dat gewoon kunnen. Want instinct. Dat we paarden kunnen trainen om daar andere wegen in te kiezen, wil nog niet zeggen dat je dat van mensen ook kunt verwachten: mensen zijn geen paarden.

Maar je kunt een paard niet leren als zijn paardenlijke gedragingen los te laten. Geen paarden gedrag meer te laten zien. Tenzij je hem vanaf zijn geboorte helemaal isoleert van andere paarden en zelfs dan kun je hem niet leren een hond te zijn.

Shadow0 schreef:
Ja, zo flauw, dat negatieve imago... Vroeger was racisme gewoon iets wat je gezellig met de familie deed. Jammer dat het zo'n stigma krijgt, en dat mensen als mensen behandeld willen worden.

Gezien jouw zeer kinderlijke reactie is het mijn laatste post in dit topic. Als je niet als volwassene kunt reageren dan ga ik niet met je in het gesprek.
Maar nog een laatste quote ter lering en vermaak:
Citaat:
Zuiver theoretisch racisme geeft geen kwalitatief waardeoordeel over de verschillende mensenrassen. Het erkent hooguit de verschillen, zonder daar een waardeoordeel over te geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:31

Tsja, de essentie blijft: we beschouwen mensen als mensen, allemaal... of men zoekt lange theoretische redenen om dat niet te doen.

Maar goed, je schrijft ook dit:
Citaat:
Diegene die pesten moeten aangesproken worden en als dat niet gebeurd zit daar de fout. En dat is denk ik tegenwoordig een groter probleem dan het zoeken van racisme in elk plaatje, symbool, gewoonte van de cultuur waar jij wil wonen.

Even los van de opzettelijke misleidende framing van 'waar jij wilt wonen' (daarmee doen alsof mensen die hier problemen mee hebben geen deel zijn van de cultuur maar outsiders, wat niet waar is. Dit is iets dat door Nederlanders gedragen wordt. Niet door alle Nederlanders maar wel door Nederlanders, mensen die al in de Nederlandse maatschappij en cultuur zijn, wit en zwart, voor een groot deel hier geboren en opgegroeid, en met de Nederlandse nationaliteit, die hier verandering in willen.)

Maar los daarvan... ja: in het niet aanspreken van de pesters gaat het fout ja. Wij spreken als maatschappij mensen die de zwartepiet-discussie aangrijpen als middel om mensen te beledigen (denk Johan Derkxen en Giel richting Sylvana Simons en Gario) niet aan. Wij staan dat pesten toe, moedigen het als maatschappij zelfs aan door er een leuke running gag van te maken, en ondernemen niets om het te stoppen.

Mensen die zichzelf succesvol hadden overtuigd dat het allemaal wel meeviel, kunnen dat nu niet meer: de bedreigingen, de scheldwoorden, de haat, ze zijn openlijk op twitter in de tv-shows te zien. Zouden we werkelijk voor gelijkheid en respect zijn, dan is dat het moment dat je iets moet doen.
Maar de keuze van veel mensen en ook veel media is: vooral niet iets tegen doen, maar het enablen en toelaten.

Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat die mensen daar verantwoordelijk voor gehouden zouden moeten worden, en dat dat op zich zwaarder weegt dan een plaatje of een symbool. Maar uiteindelijk doen we het allemaal niet - we pakken EN de symbolen niet aan EN niet de openlijke agressieve beledigingen, maar besteden we in plaats daarvan energie aan het rationaliseren waarom zowel de symbolen als de beledigingen prima-de-luxe ok zijn, en het aanwakkeren van polarisatie.
Dat is geen goodwill, dat is het opzettelijk schaden van mensen.

Welke goeder trouw er een aantal jaren geleden misschien nog was, inmiddels hebben veel mensen zwartepiet openlijk aangegrepen als aanleiding om racisme en ongelijkheid bewust te versterken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:39

werkelijk Shadow, het is dat je het niet persoonlijk bedoelt (althans, daar ga ik even vanuit) maar ik moet, als normaalgesproken echt open-minded-persoon, echt moeite doen om mn omhoogborrelende irriatie door jouw teksten, laag te houden.

Wat een vreselijke lage dunk heb jij van 'ons' en 'wij'... Het is dat ik mezelf en de mensen in mijn omgeving beter ken dan wat jij hier nu schetst... ernstig gewoon.

Maar nee, dan nog ga ik geen politieke groepering of demonstratiegroep oprichten om een tegengeluid te moeten laten horen aan dit relaas... ik ontspan en denk 'gelukkig weet ik beter'.... :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:03

Shadow0 schreef:
Riddershow schreef:

.

Meen je dit echt?
Vroeger samen gezellig met de familie? Wie, waar en wanneer is voor jouw vroeger?
Bizar dit..

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:26

Indestal, ik gok dat dat sarcasme is :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:51

Ja, het is toch meer een familiegebeuren.... net als Kerstmis en incest. (Herman Finkers)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:18

Ik hoop het voor haar.. <<)

Het woordje racisme, wat veel te veel lading heeft gekregen, heeft een mooie 2 deling in de samenleving gemaakt...
Dat er nog steeds mensen een diep,geloof hechten dat het kinderfeestje hedentendage de kern van racsime draagt..ik vind dat echt heel bizonder...

50 jaar geleden was dat totaal niet zo, anno 2016 zeker niet.

Maar ik snap wel dat het een stok is geworden om de gutmensch eens lekker te sarren en iedereen die ineens denkt zich ook maar eens gediscrimineerd te gaan voelen de lans ook te heffen..

Weet iemand wie deze hele ophef heeft aangeslingert? Dat men zelfs in Amerika de Nederlanders betichten dat we de slavernij elk jaar vrolijk vieren, ipv een lief kinderfeestje waarin er zelfs aan de meest arme kinderen gedacht wordt voor lekkers en kado in een vorm die gewoon al heel oud is en hierdoor juist zo,leuk, omdat je als buurman lekker onherkenbaar je buurtkids een leuke dag kan bezorgen.

Wel leuk om te zien dat er zoveel pagina's al zijn met opvoeden van de foute burger :D

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:34

Ik weet wel zeker dat shadow dat sarcastisch bedoelde en ik begrijp helemaal waar ze bedoelt. Ik vind het namelijk ook erg bizar daar er nu ineens wordt gesteld dat racisme een te zwaar woord is en wordt misbruikt. Hoe kun je dat zeggen als iemand die waarschijnlijk nog nooit met racisme te maken heeft gehad? Dat vind ik disrespectvol respectloos.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 01-12-16 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:43

Disrespectvol? :+ Respectloos bedoel je denk ik ;)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:50

verootjoo schreef:
Disrespectvol? :+ Respectloos bedoel je denk ik ;)

Jup. Lange dag geweest :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:51

O maar ik heb als blanke wel degelijk met racisme te maken gehad..want ook dat kan..gek he? Het werkt nl 2 kanten op... ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:57

ik kan er na de weken nog steeds niet aan wennen die regenboog pieten.

Roetveeg pieten had ik nog wel acceptabel gevonden maar al die kleuren...slaat imo helemaal nergens op...(worden die dan niet zwart van roet..)