Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:ElenaMM77 het klinkt allemaal interessant maar het zegt nog steeds niets.
Ik ga uit van de professor die vertelde dat we nagenoeg niets weten van bewustzijn.
Hoe kan mijn neefje functies terugkrijgen terwijl de hersenstam is afgestorven?
Hoe kan mijn neefje zijn moeder herkennen terwijl er volgens de artsen geen bewustzijn is?
Reageren op aanrakingen enz?
Er kan nu wel allerlei "uitleg" over de werking van de hersenen en het centrale zenuwstelsel worden getypt, maar als zelfs de professor aangeeft dat er maar een fractie bekend is dan zal jouw kennis, met alle respect, niet veel zoden aan de dijk zetten
speurneusc schreef:het valt me wel op dat vele het er over hebben dat je een leven kunt "redden" als donor maar er wordt niet echt stilgestaan dat daarvoor dan wel eerst een leven beëindigd moet worden
Nikass schreef:Nikass schreef:Wat het wetsvoorstel betreft wil ik wel graag weten of en hoe de rechten van de eerder door mij genoemde doelgroepen (zwakbegaafden, daklozen) worden gewaarborgd.
Ik quote mezelf even... weet iemand dit?
liedje89 schreef:Waarom mensen hun comateuze familie leden nog maanden of zelfs jaren laten liggen liggen zonder enig idee te hebben of die mensen pijn leiden, bewustzijn hebben en dus opgesloten zitten in hun eigen lijf, terwijl ze weten dat de kans op herstel minimaal of eigenlijk gewoon afwezig is snap ik ook echt niet.
speurneusc schreef:het valt me wel op dat vele het er over hebben dat je een leven kunt "redden" als donor maar er wordt niet echt stilgestaan dat daarvoor dan wel eerst een leven beëindigd moet worden (is zeg echt beëindigd moet worden, want men wil levende donors, en aangezien er dus wel gevallen bekend zijn dat de donors daadwerkelijk nog levensvatbaar waren op moment van oogsten organen, al doen velen hun best om dat te weerleggen dat dat zo is.Maar er komen steeds meer tegenstanders ook in de medische wereld die dus niet kunnen leven/werken met het feit dat er miss inderdaad levensvatbare donors overleden zijn door het uitnemen van hun organen.)
dus heeft degene waarvan de organen geoogst moeten gaan worden dan geen recht meer op leven? en degene die de organen ontvangt wel dan? dat vind ik een moeilijk item.
Dan wordt er gezegd ja maar degene die zgn hersendood is, of in coma is kost heel veel geld aan verzorging en medische zorg... en degene die de organen ontvangt dan? Heeft miss al hele lange periode medische zorg, en dan voorbereidingen op de transplantatie en den transplantatie zelf zijn ook niet gratis, dan de na zorg die in veel gevallen altijd nodig blijven, op zijn minst de medicijnen tegen afstoting etc. en wat er allemaal nog verder mis gaat en kan gaan door het transplanteren. Dan vind ik niet dat degene die hersendood is de stekker er uitgetrokken moet worden omdat het ook veel geld kosten die te blijven behandelen.
gomir schreef:Maar Papilio heeft gelijk dat de groep donoren na hersendood steeds kleiner wordt ten gunste van de groep donoren na hartdood. Dat is ook al meerdere keren gezegd in dit topic.
Bovendien is er helemaal geen keus tussen vegeteren en doneren, als de mogelijkheden voor donatie worden geinventariseerd is het besluit om de behandeling te gaan staken al gevallen en zal de patient dus hoe dan ook komen te overlijden op korte termijn.
harbourlight schreef:Papillio dan ga jij er vanuit dat alleen degenen die denken dat hersendood ook echt dood is zich hebben verdiept in hersentransplantatie.
Er is nog zo enorm weinig bekend van de hersenen dat helemaal niemand hier kan beweren wat spookverhalen zijn en wat niet.
Als er een keuze zou zijn om je op te geven voor donatie als je echt dood bent zou het zomaar heel wat meer donors kunnen opleveren.
Dat mensen zich willen laten afschrikken door spookverhalen is hun goed recht, de keuze die ieder voor zich maakt is altijd de juiste keuze. Niemand zou hier commentaar op moeten willen leveren.