Hond dood geschoten door politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Re: Hond dood geschoten door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:22

Of met een goldie/lab ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:23

staffords staan niet bekend als meest agressieve honden naar mensen, maar naar soortgenoten. Naar mensen zijn het over het algemeen gewoon erg sociale honden :) Dus als je procentueel gaat kijken hoeveel procent van de staffords een mens heeft gebeten en hoeveel procent een golden een mens heeft gebeten, dan gok ik dat Golden nog steeds op nr 1 blijft staan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:25

Ann schreef:
Inotery, wat bedoel je met die 42 nietjes?

Jaren terug is er eens een hond ingeslapen omdat hij een kind had gebeten. Pas nadat de hond al dood was ontdekten ze 42 nietjes die het kind in de oren van de hond had gejast.
Ik heb ook al eens een filmpje gezien waarin een kind word aangemoedigd een rottweiler als springkussen te gebruiken. Hond geeft heel veel signalen af het niet leuk te vinden, maar bijt niet. Als de hond op een gegeven moment wel zou hebben gebeten zou hij in het nieuws komen als WEER een rottweiler die bijt. Bijtincident is bijtincident en voor de nieuwswaarde zou het ras er niet toe moeten doen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:28

Er bestaan wel gegevens over bijtincidenten in Nederland, maar die zijn wetenschappelijk gezien moeilijk te duiden. In de landelijke databank van de politiekorpsen 'Blueview' , bekeken over de periode van 2002-2008 stond de bitbull terriër nummer een bij ernstige bijtincidenten, gevolgd door de American Staffordshire terriër, de Rottweiler, de Amerikaanse buldog, de Bordeaux dog, de Dobermann, de Belgische herder, de witte herder en de bouvier. Uit andere Nederlandse onderzoeken komen andere verdelingen naar voren. Zo blijkt uit de databank van het Rotterdamse arrondissementsparket over de periode 2000-2006 dat meer dan de helft van bijtincidenten werdt veroorzaakt door het type pitbull terriër. Op (grote) afstand volgden Belgische herders en bastaarden. Ook van veel andere rassen werden er hondenbeten geregistreerd.Uit een publieksonderzoek van TNS/NIPO bleek dat bijtincidenten relatief vaak plaatsvinden door een Weimarse staande hond en de Airedale terriër. De pitbull terriër is daarbij buiten beschouwing gelaten, omdat dit geen door de Fédération Cynologique Internationale (FCI) erkend ras is. De nauw daaraan verwante American Staffordshire terriër daarentegen staat in dit onderzoek op de achtste plaats, en wel direct achter de Rottweiler. Andere honden die relatief vaak betrokken zijn bij bijtincidenten zijn de bull terriër, de Leonberger, de Dalmatiër, de Dobermann, de border terriër, de Duitse en de Belgische herder, de bouvier en de Jack Russell terriër.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:30

Over het algemeen Teriers

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:33

als je dan ook even de bron erbij zet: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... s-aan.html

Het gaat hier over ernstige bijtincidenten. Besef dat de minder ernstige bijtincidenten (maar toch bijtincidenten!) niet worden meegerekend. Tuurlijk richt een stafford meer schade aan als een Jack Russel ofzo, maar dat maakt de hond niet minder agressief. Procentueel denk ik dat de staffords echt niet zo mens agressief zijn als word aangegeven in de media

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:35

Klopt Lifaya, deze rassen zijn juist gemaakt om zo sociaal mogelijk voor het gezin te zijn. Maar als ze een mens hebben gebeten haalt dit uiteraard de media. Andere rassen zie je er nooit in voor komen. Geloof je nou echt dat deze nooit bijten? Nou nee hor.. Puur sensatie belust.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:38

lifaya schreef:
als je dan ook even de bron erbij zet: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... s-aan.html

Het gaat hier over ernstige bijtincidenten. Besef dat de minder ernstige bijtincidenten (maar toch bijtincidenten!) niet worden meegerekend. Tuurlijk richt een stafford meer schade aan als een Jack Russel ofzo, maar dat maakt de hond niet minder agressief. Procentueel denk ik dat de staffords echt niet zo mens agressief zijn als word aangegeven in de media

Ik denk dat je gelijk hebt. Daarbij kun je het nooit helemaal vergelijken, daarvoor zou je de honden in een gelijke situatie moeten houden en opvoeden. In dat geval komt de Staff er zeker niet zo slecht uit denk ik, want ik denk dat de reputatie van dit ras erg te lijden heeft onder het in verhouding grote aantal tokkie-baasjes die deze honden hebben.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:44

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:13

Inoterry schreef:
Ann schreef:
Inotery, wat bedoel je met die 42 nietjes?

Jaren terug is er eens een hond ingeslapen omdat hij een kind had gebeten. Pas nadat de hond al dood was ontdekten ze 42 nietjes die het kind in de oren van de hond had gejast.
Ik heb ook al eens een filmpje gezien waarin een kind word aangemoedigd een rottweiler als springkussen te gebruiken. Hond geeft heel veel signalen af het niet leuk te vinden, maar bijt niet. Als de hond op een gegeven moment wel zou hebben gebeten zou hij in het nieuws komen als WEER een rottweiler die bijt. Bijtincident is bijtincident en voor de nieuwswaarde zou het ras er niet toe moeten doen.

En dat was dus een hoax..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:18

purny schreef:
Nieuws... Waarom worden Marokkanen altijd negatief in het nieuws neergezet. Puur voor de sensatie

volgens mij is dat een iets andere discussie....ik kom trouwens nooit in het nieuws.Ik eet geen kinderen op en beroof ook geen juweliers.Geen nieuws dus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:22

Om maar even een vergelijking te maken met waarom er wel incidenten worden gemeld met Staffords en niet met Jack russels

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:27

ik denk dat als een jack russel een kind dusdanig verwond dat het naar het ziekenhuis moet het wel degelijk in het nieuws komt hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:29

Kimbers schreef:
Inoterry schreef:

En dat was dus een hoax..

Vergelijkbare situaties komen echter wel degelijk voor. Ik heb heel wat filmpjes gezien waarbij de hond door het kind als speelgoed wordt gebruikt. De verdraagzaamheid van honden is ERG groot. Maar er zijn grenzen. En dan is gek genoeg de hond "de gebeten hond"

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:42

O, dus nu langzamerhand is het de schuld van het kind dat die honden gebeten hebben? Wauw zeg, een fraai staaltje omgekeerde wereld!

Maakt wel weer duidelijk dat niet zozeer die honden het probleem zijn, maar hun baasjes stuk voor stuk net zo gevaarlijk zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:46

mick75 schreef:
O, dus nu langzamerhand is het de schuld van het kind dat die honden gebeten hebben? Wauw zeg, een fraai staaltje omgekeerde wereld!

Maakt wel weer duidelijk dat niet zozeer die honden het probleem zijn, maar hun baasjes stuk voor stuk net zo gevaarlijk zijn.

Huh?? Andersom is juist de omgekeerde wereld! Als iemand jou pijn aan het doen is, laat je het toch ook niet toe?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:55

Als iemand jouw hond pijn doet, dan is het aan jou om te zorgen dat jouw hond geen pijn gedaan meer kan worden, niet om het kind op te voeden of te laten bijten door jouw hond. Als ouder van het kind heb je ervoor te zorgen dat je kind geen honden kan pesten.

In dit verhaal heb ik alleen geloof ik gemist dat kind de hond gepest heeft. Ik begreep dat het een soort ongelukkige samenloop van omstandigheden was, maar ook dan heb je als baas te zorgen dat je hond niet kan bijten. Ook niet als iemand per ongeluk net de deur open smijt tegen de hond aan of wat er ook kan gebeuren in een trappengat.

Typische pavlov-reactie trouwens wel van de hondeneigenaren. Altijd ligt het aan alles en iedereen, behalve aan de hond. Die pavlov-reactie maakt hondenbaasjes gevaarlijk!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:59

Absoluut Mick, ik heb ook geen lieverdje (staat nog hoger in de lijst dan de staf) en dat is mijn verantwoordelijkheid. Kinderen mogen enkel onder begeleiding met hem spelen. Daar ben ik bij en daar sta ik naast. En ja ook ik heb hem wel eens pijn gedaan, stoel op zijn poot gezet (sorry ) en de DA moet hem ook wel eens prikken. En hoe naar dat ook voor hem is, dat geeft hem geen reden om naar wie of wat dan ook uit te vallen. Als andere honden op hem aanslaan, wat enorm vaak gebeurt, vooral labradors, dan heeft hij geleerd om dat te negeren. Als er problemen zijn los IK die op, niet meneer met zijn grote tanden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:00

briitje schreef:
Ayasha schreef:
Hij staat op plek 8, dus er zijn 7 NOG gevaarlijkere rassen dan de stafford blijkbaar. :j

En ras maakt me niet uit, hond = hond. Als een maltezer een kind ernstig verwond is dat dus minder erg dan een staf, omdat het een maltezer is?

Precies.. het maakt geen verschil welk ras. Het enigste verschil is dat een staf meer schade aanricht dan een kleiner hondje.. duhhh..

Een stafford is ook niet gefokt om sociaal te zijn naar andere honden, dus dat daar meer bijtincidenten over zijn is ook niet zo gek he.. verdiep je er eens in zeg.. pff
Edit: Daarnaast staat een stafford erom bekend dat het zulke goede gezinshonden zijn ;) Daar zijn ze namelijk wel op gemaakt

Nee, deze honden zijn oorspronkelijk vechthonden en niet in eerste instantie gefokt als gezinshond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:08

Maar zowat IEDERE hond, ongeacht het ras, laat niet toe dat hem pijn gedaan wordt. Zoals al gezegd, ze hebben een grens. En die grens verschilt natuurlijk per hond.

Moet je dan altijd je hond in de gaten gaan houden voor het geval iemand hem pijn doet en hij dat niet pikt? Nou ja zeg, dat is pas omgekeerde wereld. De dader beschermen? Want het kind is de dader, niet de hond!

Mensen verdedigen zichzelf en zijn slachtoffer, maar als honden zichzelf verdedigen, zijn zij ineens de dader. Nou, dacht het niet..

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:10

DatBenIkNou schreef:
Nee, deze honden zijn oorspronkelijk vechthonden en niet in eerste instantie gefokt als gezinshond

Het zijn zowel vechthonden en gemaakt om een gezinshond te zijn. Jij maakt er eerste instantie van, niet ik. Ik vertel alleen dat ze daarnaast ook gemaakt zijn om een super gezinshond te zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:12

Geryon schreef:
Maar zowat IEDERE hond, ongeacht het ras, laat niet toe dat hem pijn gedaan wordt. Zoals al gezegd, ze hebben een grens. En die grens verschilt natuurlijk per hond.

Moet je dan altijd je hond in de gaten gaan houden voor het geval iemand hem pijn doet en hij dat niet pikt? Nou ja zeg, dat is pas omgekeerde wereld. De dader beschermen? Want het kind is de dader, niet de hond!

Mensen verdedigen zichzelf en zijn slachtoffer, maar als honden zichzelf verdedigen, zijn zij ineens de dader. Nou, dacht het niet..

Jij hebt echt een serieuze kronkel in je hoofd Geryon. Niet de honden zijn levensgevaarlijk, mensen als jij zijn het echte gevaar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:14

Hoe wil je je hond dan laten enten? Hoe wil je dat gaan doen als ie een minder prettige behandeling moet ondergaan bij de DA? Behandel je hem dan maar niet? Laat je de DA opeten door jouw hond?

Als je weet dat jouw hond een kort lontje heeft, doe dat beest dan een muilkorf om. Die dingen zijn speciaal voor dat doeleinde uitgevonden, zodat jouw lieverdje dat zich niet weet te gedragen toch gewoon veilig over straat kan. Of beter gezegd: Dat de rest van de wereld ook veilig is als jouw lieverdje op straat loopt.

De hond heeft zichzelf inderdaad niet te verdedigen naar een mens. De hond hoort dusdanig onder appel te staan dat hij er niet eens aan denkt zichzelf te verdedigen naar een mens (of zelfs kind). En als je dat niet voor elkaar krijgt, dan heb je er minstens voor te zorgen dat je hond niet in contact kan komen met een kind.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:14

Zo hallo.. mag het ook wat netter ? Daarnaast heb ze wel een goed punt
Edit jullie beide, maar dit mag wel wat netter uitgedrukt worden.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:17

_/-\o_ Caira