Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:15

het stond zelfs op de vooorpagina van de krant vandaag := nu begin ik toch echt te vrezen voor de toekomst van onze sint & piet... Blijkbaar gaan een paar VNmannetjes in Nederland mee Sinterklaas vieren en dan in september pas hun oordeel bekend maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:27

merrylegs schreef:
het stond zelfs op de vooorpagina van de krant vandaag := nu begin ik toch echt te vrezen voor de toekomst van onze sint & piet... Blijkbaar gaan een paar VNmannetjes in Nederland mee Sinterklaas vieren en dan in september pas hun oordeel bekend maken.

Ben ik de enige hier die denkt dat er geen reet van waar is? Ik denk serieus dat het een publiciteitsstunt is, zodat mensen veel dingen voor sinterklaas gaan kopen :+

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:36

verootjoo schreef:
merrylegs schreef:

Ben ik de enige hier die denkt dat er geen reet van waar is? Ik denk serieus dat het een publiciteitsstunt is, zodat mensen veel dingen voor sinterklaas gaan kopen :+

een héél dure publiciteitsstunt dan als het wereldnieuws wordt :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:38

Denk dat als het een publiciteitsstunt is en de mensen er achter komen dat er dan wel eens een politiek staartje gaat komen. Eerlijk gezegd zou ik niet bepaald blij zijn dat er een publiciteitsstunt van gemaakt is om iets wat zo in het leven is ingebakken. Dat sommige tradities worden afgeschaft kan ik in komen maar Sinterklaas is een feest en een leuk feest voor de kinderen. Dus dat afschaffen zou een enorme zonde zijn (om nog niet te spreken van de economie die een deuk krijgt).

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:42

petraaken schreef:
Denk dat als het een publiciteitsstunt is en de mensen er achter komen dat er dan wel eens een politiek staartje gaat komen. Eerlijk gezegd zou ik niet bepaald blij zijn dat er een publiciteitsstunt van gemaakt is om iets wat zo in het leven is ingebakken. Dat sommige tradities worden afgeschaft kan ik in komen maar Sinterklaas is een feest en een leuk feest voor de kinderen. Dus dat afschaffen zou een enorme zonde zijn (om nog niet te spreken van de economie die een deuk krijgt).

Denk ook niet dat het een stunt is, maar serieus, wat die mevr Sheperd voor argumenten aandraagt, slaat toch kant nog wal?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:42

Ik dacht eerst ook aan een grap, maar ik denk toch van niet :') Ik dacht overigens dat de VN serieus was, maar dat blijkt dus een grap te zijn, verwarrend

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:44

Collie2008 schreef:
Ik dacht eerst ook aan een grap, maar ik denk toch van niet :') Ik dacht overigens dat de VN serieus was, maar dat blijkt dus een grap te zijn, verwarrend

Een grap?

Collie2008

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:45

Nee dat ik de VN niet echt meer serieus kan nemen met zulke acties

djuulsie

Ah zo, nee! Helemaal met je eens!

Winged

verootjoo schreef:

Ik denk dat dat wat naïef is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:47

Die publiciteitsstunt is wel iets dat eventjes door mijn hoofd is gegaan, maar zoals petraaken zegt, is dit niet erg waarschijnlijk. Overigens zijn er ook hele volkstammen met donkere huidskleuren die hun gezicht wit schminken bij bepaalde gelegenheden? Gaan we dat dan ook verbieden? Daarnaast is zwarte piet vooral zwart en niet donkerbruin. Héél groot verschil.

En bij de VN zitten nu eenmaal mensen die iets moeten onderzoeken als het gemeld wordt. Op zichzelf is dat een goede zaak. Als de mevrouw met de juiste informatie wordt gevoed (niet door jokers als die reageren op het Wilders plaatje op FB, want daar staan echt racistische opmerkingen bij), dan is er de kans dat dit broodje aap voor eens en altijd uit de lucht is. Dus het kan heel goed zijn dat de VN uiteindelijk zwarte piet steunt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:57

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:08

IN dat stukje staat: De VN onderzoekt het feest omdat Nederland het graag erkend wou zien als immaterieel werelderfgoed van Unesco. "Je kunt niet én pretenderen werelderfgoed te zijn én een aantal internationale normen - zoals het VN-racismeverdrag - naast je neerleggen"

Dus niet omdat er klachten waren... (zeggen ze hier)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:10

Denk ook niet dat het een plubiciteitsstunt is.
Als al die pro-zwarte pieten niet zo hard geschreeuwd hadden was dit niet eens bij de vn terecht gekomen.

Maar denk niet dat nederland dit kan verbieden. Als je ziet hoeveel mensen er voor zijn om zwarte piet te behouden, en wordt het verboden dat mensen toch op 5 december bij elkaar blijven komen, kado's doen en weet ik wat ze normaal ook doen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:20

djuulsie schreef:
IN dat stukje staat: De VN onderzoekt het feest omdat Nederland het graag erkend wou zien als immaterieel werelderfgoed van Unesco. "Je kunt niet én pretenderen werelderfgoed te zijn én een aantal internationale normen - zoals het VN-racismeverdrag - naast je neerleggen"

Dus niet omdat er klachten waren... (zeggen ze hier)

Klopt inderdaad. Viel mij ook op.
Ik denk dat we hier echt niet mogen vergeten hoeveel de media beïnvloedt met zijn berichtgeving over deze onderwerpen. Dat valt mij het hele topic lang al op. Mensen laten zich ZO snel opjutten terwijl al zo vaak bewezen is dat kranten heel vaak 'maar wat banketstaaf' en de helft van het verhaal niet eens klopt. Als het maar lekker sappig is en het mensen flink op de kast krijgt. Dat is dikke pret! Persoonlijke verhalen geloof ik graag, al kunnen de mensen het zelf ook flink aandikken, maar krantenartikels, daar mag je echt heel veel vraagtekens bij stellen, zeker over dit soort onderwerpen. 9 vd 10 keer kopiëren ze elkaars foutieve berichtgeving ook gewoon, waardoor het zich verder verspreid.
Ik denk dat veel vreemdelingenhaat komt van opjuttende berichtgeving, niet alleen maar omdat mensen echt zelf slechte ervaringen met hen hebben. En dan heb je het nog niet gehad over alle vreemdelingen die zich wel integreren en die dus verdwijnen in de massa (heb hier in mijn naaste familie een voorbeeld van).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:39

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:39

Ik heb toch echt gister op TV de mevrouw gezien die de klacht bij de VN had ingediend (wat haar goed recht is natuurlijk. Zij zal het zelf ook heel vervelend vinden dat er zo'n muts van een voorzitter is. Dat doet hun zaak geen goed.)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:51

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:54

Ik heb em getekend en op facebook geliked, daar gaat ie echt enorm hard!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:56

De hele discussie maakt me verdrietig, waarom kan iemand zo tegen zwarte piet zijn en het leuke feest. Ons is altijd gezegd dat piet zwart is omdat hij door de schoorsteen komt en roet op zich heeft. En niet omdat hij neger, moor of wat ook is.

Daarnaast is de dame van de vn nu al bevooroordeelt in haar mening. En waar gaan de vn mensen het feest meemaken? Door wie uitgekozen en wordt dit dan openbaar gemaakt vooraf zodat de zure groep anti pieters er fijn kunnen gaan demonstreren.

En ze promoot de kerstman, die is nog fouter bezig, die misbruikt rendieren en zijn elfen zijn een belediging voor liliputters en kleine mensen. Moet daar geen actiegroep tegen opgericht worden dan. Daarnaast mogen de pieten in een warm land leven als ze niet hier zijn en de arme elfen mogen de koude noordpool niet eens af. Hoezo slavernij.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:58

Die vergelijk met de kerstman gaat ook nergens over mensen...

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:59

De discussie over zwarte piet toch ook niet ..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:01

djuulsie schreef:
Die vergelijk met de kerstman gaat ook nergens over mensen...

Dit naar aanleiding van de opmerking van de vn muts, een sinterklaas was toch genoeg dus moesten we de kerstman maar houden en sinterklaas dumpen. Maar dan kun je heel zurig en wrang de discussie opstarten over het slaaf en ondergeschikt stellen van kleine mensen/liliputters door de kerstman door ze te misbruiken voor de kadootjes. :+

Oftewel zo kun je overal wel wat over zeggen en zeuren en er een flink negatieve draai aangeven. Waar gaat het over, het is een kinderfeest en een groot toneelspel. Nou en. Piet is niet eng maar leuk, grappig, doet leuke dingen en staat niet in dienst van Sinterklaas maar runnen eerder zelf het pietenhuis ipv alleen de orders van Sinterklaas opvolgen. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:28

Collie2008 schreef:

Het gedeelte over de witte kerst is wel een 'grap'.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:33

Eigenlijk vind ik het witte huis in amerika ook niet meer kunnen.