Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Brainless

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:03

@Q
Maar wat is dan nog als er een vrouw NIET wil werken.
Ook al heeft ze geen kinderen en haar man is het daar mee eens?

Zal ik weer volledig gaan werken als mijn kids het huis uit zijn?
Ik denk het niet, mss een parttime baantje, maar waarschijnlijk moet ik tegen die tijd wel op 1 van de kleinkinderen passen omdat mijn schoondochter wil blijven werken.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:07

SaskiaStar schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen en reageer dus puur op op de topicvraag.

Ik vind dat een moeder thuis bij de kinderen hoort, dus een vrouw die werkt vind ik egoistisch.
Waarom neem je kinderen als je liever gaat werken?
De opvoeding van je kinderen is veel belangrijker dan de luxe die je ze kan bieden.
Ik heb geen kinderen maar zou het prima vinden om lekker op de zak van mijn man te teren ofwel het huishouden voor hem doen en lekker paard rijden of ieder maar gedeeltijk werken, zalig, nee loonslaaf zijn das fijn.....

Ik zou zeggen...begin toch maar op blz 1 want ik heb echt geen zin om nogmaals in herhaling te vallen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:08

Brainless schreef:
@Q

Dan in elk geval geen subsidies etc. meer, geen toeslagen (huursubsidie, zorgtoeslag, heffingskorting, etc.).
Ik vrees weleens voor die vrouwen, precies als wat Liezel eerder al aangaf.
Mijn moeder scheidde na 19 jaar huwelijk, was altijd thuis gebleven voor de kinderen en dan kom je niet meer zo makkelijk in het arbeidsproces, dan verval je redelijk snel in de bijstand en echt, dat is het laatste wat je wilt. Ik blijf altijd in mijn achterhoofd houden dat niets voor eeuwig is en ben er dan ook heel zeker van dat ik het als alleenstaande moeder prima financieel zou kunnen redden, ik ken mijn plek op de arbeidsmarkt, ik ken mijn plek in de maatschappij.

Maar goed, de discussie 'zijn thuisblijfmoeders egoistisch' is een heel andere smaak, dat is net zoiets als 'ben je aso als je geen donor bent'. Het gaat om je eigen normen en waarden, wat je hebt meegekregen in je opvoeding en wat je zelf aan ervaring hebt opgedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:09

Brainless schreef:
@Q

Zal ik weer volledig gaan werken als mijn kids het huis uit zijn?
Ik denk het niet, mss een parttime baantje, maar waarschijnlijk moet ik tegen die tijd wel op 1 van de kleinkinderen passen omdat mijn schoondochter wil blijven werken.....

Je zou wel gek zijn, haha geniet van het leven het duurt maar even.

Soms denk ik ook wel eens, hup paarden de deur uit, kleiner gaan wonen en lekker chillen, probleem bij mij is wat doe ik dan met mijn vrije tijd als ik geen paarden meer heb.
Zoals ik al zei, gevangen in mijn eigen luxe... want paarden is een luxe, en een keuze....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:11

NatasjavE schreef:
SaskiaStar schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen en reageer dus puur op op de topicvraag.

Ik vind dat een moeder thuis bij de kinderen hoort, dus een vrouw die werkt vind ik egoistisch.
Waarom neem je kinderen als je liever gaat werken?
De opvoeding van je kinderen is veel belangrijker dan de luxe die je ze kan bieden.
Ik heb geen kinderen maar zou het prima vinden om lekker op de zak van mijn man te teren ofwel het huishouden voor hem doen en lekker paard rijden of ieder maar gedeeltijk werken, zalig, nee loonslaaf zijn das fijn.....

Ik zou zeggen...begin toch maar op blz 1 want ik heb echt geen zin om nogmaals in herhaling te vallen.

Hoeft ook niet hoor, ik geef alleen mijn mening. (zit ondertussen wel het hele topic te lezen)
Ik vraag niemand om zich te verdedigen, wat mij betreft moet iedereen het lekker zelf weten ;)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:12

Mijn mening: Tegen de tijd dat mijn vriend zoveel verdiend dat ik thuis kan blijven, zal ik het zeker niet laten :D
Helaas denkt hij er hetzelfde over :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:13

Quellian schreef:
Brainless schreef:
@Q

Dan in elk geval geen subsidies etc. meer, geen toeslagen (huursubsidie, zorgtoeslag, heffingskorting, etc.).
Mijn moeder scheidde na 19 jaar huwelijk, was altijd thuis gebleven voor de kinderen en dan kom je niet meer zo makkelijk in het arbeidsproces, dan verval je redelijk snel in de bijstand en echt, dat is het laatste wat je wilt. Ik blijf altijd in mijn achterhoofd houden dat niets voor eeuwig is en ben er dan ook heel zeker van dat ik het als alleenstaande moeder prima financieel zou kunnen redden, ik ken mijn plek op de arbeidsmarkt, ik ken mijn plek in de maatschappij.

Maar goed, de discussie 'zijn thuisblijfmoeders egoistisch' is een heel andere smaak, dat is net zoiets als 'ben je aso als je geen donor bent'. Het gaat om je eigen normen en waarden, wat je hebt meegekregen in je opvoeding en wat je zelf aan ervaring hebt opgedaan.

En hierbij kan ik mij helemaal aansluiten, goed verwoord :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:14

Moeni11 schreef:
Mijn mening: Tegen de tijd dat mijn vriend zoveel verdiend dat ik thuis kan blijven, zal ik het zeker niet laten :D

:') :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:15

@Quellian
Als ik het wil (en moet) kan ik morgen voor 40 uur aan de gang, dus als mijn man wegrent kan ik mijzelf gewoon redden. Dus ik kom echt niet in de bijstand.
Ik heb altijd gezegd ... als jij weggaat krijg jij de kids.. dus dat houd hem wel tegen :+

Mijn moeder heeft dus wel (meer dan) 100% gewerkt waardoor ik veel alleen was en dit wilde ik niet voor mijn kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:15

Moeni11 schreef:

Die mannen van tegenwoordig ook, lastpakken :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:18

Brainless schreef:
Mijn moeder heeft dus wel (meer dan) 100% gewerkt waardoor ik veel alleen was en dit wilde ik niet voor mijn kinderen.

Kijk en dit is dus weer een eigen ervaring :)
Ik heb mijn moeder voor de scheiding gekend als thuisblijfmoeder en na de scheiding redelijk snel als werkende moeder. Beide heb ik niet als onprettig ervaren, of ik heb er in elk geval geen trauma's aan overgehouden.
Maar het is net zoals enig kinderen. Mensen die zelf broers/zussen hebben die zouden er geen probleem in zien om enig kind te zijn, een enig kind daarentegen zou zeggen dat je moet zorgen voor een broer of zus, voor de omgangsvormen en om niet 'alleen over te blijven'. Het is maar net uit wat voor situatie je zelf komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:21

Mijn moeder was voor de scheiding ook thuisblijfmoeder en na de scheiding werkende moeder. Toch was de tijd voor de scheiding (buiten de ruzies van mijn ouders om) fijner.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:23

Mijn ervaring is dus anders, maar dat is een ander verhaal :)

Maar goed, ik ga m'n bed in, morgen mama-dag :D

Slaap lekker!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 01:12

Quellian schreef:
MamboBeach schreef:
Sorry, maar ik vind dit echt gelul! :) Jouw oppas doet dat en je huisje blijft opgeruimd en schoon als je kind op KDV is. Ik als huismoeder doe en regel alles zelf.

Wat doet mijn oppas? Ik heb geen oppas.
En mijn huis blijft opgeruimd? Hmmm... heb hier ook nog wat dieren rondlopen, die maken ook genoeg vuil, dus er moet toch echt wel elke dag gezogen (en gesopt) worden.
Ik wil je best een dagschema geven, maar het stofzuigen en poetsen moet toch echt in de avonduren gebeuren, net als de paarden, het koken, de boodschappen, etc. etc.

Ik mis de kinderen in het rijtje ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:10

Ja die liggen op dat moment in bed als het goed is ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:22

Quellian schreef:
Brainless schreef:
@Q

Flikker jij de KBS ook terug? Dat bedoel ik, er zijn zoveel zaken zoals subsidies en dergelijke misschien 'overbodig'. Andere kant, ze zijn er niet voor niets. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:23

Bij ons is het precies andersom..ik werk volledig en mijn vriend is thuis bij ons dochtertje. Niet geheel vrijwillig, want hij is momenteel volledig afgekeurd door een chronische spierziekte. Maar ik denk, al zou hij dat niet hebben...dan nog zou hij misschien maximaal 2 of drie ochtenden in de week werken. Ik wil mijn dochter niet naar een creche hebben en kan oma ook niet de hele week met ons kind "opzadelen". Anyway..ik zou het niet voelen dat mijn vriend dan op mijn zak teert...dit is onze manier van taakverdeling ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:44

Leorah schreef:
Bij ons is het precies andersom..ik werk volledig en mijn vriend is thuis bij ons dochtertje. Niet geheel vrijwillig, want hij is momenteel volledig afgekeurd door een chronische spierziekte. Maar ik denk, al zou hij dat niet hebben...dan nog zou hij misschien maximaal 2 of drie ochtenden in de week werken. Ik wil mijn dochter niet naar een creche hebben en kan oma ook niet de hele week met ons kind "opzadelen". Anyway..ik zou het niet voelen dat mijn vriend dan op mijn zak teert...dit is onze manier van taakverdeling ;)

Zo, dat is ook nogal wat om afgekeurd te worden! Kl*te zeg!

Ik denk dat als je een goede relatie hebt je elkaar dat ook niet voor de voeten gooit en je het allemaal wel begrijpt. Met 1 kindje is het wellicht allemaal te doen maar met meerdere kinderen wordt het al moeilijker. Is mijn ervaring dan...
Heb al verschillende dingen meegemaakt in het arbeidsproces, ook als moeder zijnde, jaja... ook ik heb gewerkt als moeder :) waar ik een beetje van terug ben gekomen. Echt ontzettend veel bedrijven zijn helemaal nog niet ingesteld op moeders. Ik zie hier mooie beelden voorbij komen maar dit is echt nog niet de realiteit... :n

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:48

NatasjavE schreef:

Precies, en wanneer zie je ze dan vraag ik me af.
Heb zelf ook bijna fulltime gewerkt omdat dat financieel noodzakelijk was. Dan kwam ik om kwart voor 7 thuis en had m'n partner ze van de BSO gehaald en alvast met ze gegeten. Dan had ik nog een uurtje met ze en in dat uurtje waren ze stikvervelend en oververmoeid en dan kun je dus niet van qualitytime spreken.
's Morgens was het stressen om de kinderen op tijd klaar te krijgen omdat wij allebei vroeg de deur uit moesten terwijl ze eigenlijk nog best een uurtje hadden kunnen slapen. Ik heb het volgehouden tot ik een keer enorm tegen ze uitgevallen ben 's morgens. Daar schrok ik zelf zo van dat we gelijk alles drastisch hebben veranderd. Ik werk nu 3 dagen waarvan maar 1 tot 5 uur. De andere dagen ben ik gewoon om half 4 op het schoolplein om ze op te halen. Mijn kinderen zijn helemaal opgebloeid en ik ook. Ik zou niet meer terug willen naar de situatie waar ik mijn kinderen er ergens voor mijn gevoel tussen moest proppen. Vooral mijn jongste leed hier onder. Dan maar wat minder financiele armslag. Voor ons werkt het niet wanneer wij beiden zoveel werken. En als het financieel haalbaar is dan stop ik acuut helemaal. Dan hoef ik niet meer achter de feiten aan te rennen, kan ik mijn paarden op mijn gemakje doen en ben ik er voor de kinderen als ze uit school komen zonder dat daardoor mijn eigen dingen in de knel komen. Lijkt me heerlijk, ook voor mijn partner. En ik zal zeker niet in een isolement komen zitten, sterker nog, ik kan weer makkelijker de sociale contacten bijhouden en zou mijn studie weer op kunnen pikken. Ik zou het wel weten. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:00

Maikeltje, zoals jij het schrijft zo zie ik het ook. In de ochtend haasten, haasten en thuiskomen in het donker en de kids moesten alweer naar bed. Kinderen zijn dan moe van de dag en worden vervelend. Buiten dat, al is het 1 uur qualitytime... Moet ik daar serieus van genieten? Wordt dat serieus genomen?

Als ik bedenk dat ik me nu als moeder inzet om regelmatig voor school te rijden, daar kan iki van genieten. Moet je mijn kinderen eens zien! :) Als juf jarig is heb ik alle tijd om haar aan te kleden als een prinses en haar haar te doen. DAT is voor mij echt genieten! :j En dat doe ik nog even zo lang als dat kan... ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:00

maikeltje schreef:
NatasjavE schreef:

Precies, en wanneer zie je ze dan vraag ik me af.
Heb zelf ook bijna fulltime gewerkt omdat dat financieel noodzakelijk was. Dan kwam ik om kwart voor 7 thuis en had m'n partner ze van de BSO gehaald en alvast met ze gegeten. Dan had ik nog een uurtje met ze en in dat uurtje waren ze stikvervelend en oververmoeid en dan kun je dus niet van qualitytime spreken.
's Morgens was het stressen om de kinderen op tijd klaar te krijgen omdat wij allebei vroeg de deur uit moesten terwijl ze eigenlijk nog best een uurtje hadden kunnen slapen. Ik heb het volgehouden tot ik een keer enorm tegen ze uitgevallen ben 's morgens. Daar schrok ik zelf zo van dat we gelijk alles drastisch hebben veranderd. Ik werk nu 3 dagen waarvan maar 1 tot 5 uur. De andere dagen ben ik gewoon om half 4 op het schoolplein om ze op te halen. Mijn kinderen zijn helemaal opgebloeid en ik ook. Ik zou niet meer terug willen naar de situatie waar ik mijn kinderen er ergens voor mijn gevoel tussen moest proppen. Vooral mijn jongste leed hier onder. Dan maar wat minder financiele armslag. Voor ons werkt het niet wanneer wij beiden zoveel werken. En als het financieel haalbaar is dan stop ik acuut helemaal. Dan hoef ik niet meer achter de feiten aan te rennen, kan ik mijn paarden op mijn gemakje doen en ben ik er voor de kinderen als ze uit school komen zonder dat daardoor mijn eigen dingen in de knel komen. Lijkt me heerlijk, ook voor mijn partner. En ik zal zeker niet in een isolement komen zitten, sterker nog, ik kan weer makkelijker de sociale contacten bijhouden en zou mijn studie weer op kunnen pikken. Ik zou het wel weten. :j

Ik haal mijn kinderen op tussen 16:00 en 17:15. Gemiddeld zie ik ze zo'n 3 uur na schooltijd. Lekker kopje thee drinken als we thuis zijn, lekker kleuren, spelen en knutselen. Bovendien werk ik 4 dagen. En heb je 3 volle dagen met de kinderen.
Als je een eerdere post van mij gelezen zou hebben dan zou je weten hoe mijn kinderen op de opvang (ze gaan niet naar de BSO)

Mijn partner zou het als hoogst onprettig ervaren als hij met mij niet meer over (zijn en mijn) werk zou kunnen praten.
Mijn man vind werken leuk maar als ik zou melden bij wat heb jij vandaag gedaan, nou schat de keuken gesopt, met de kinderen naar het park en ik heb nog lekker een uurtje gereden....nee hoor dat zou hij niet erg waarderen.9en gelijk heeft hij)

Af en toe is het stress...maar een vriendin van mij is ook thuisblijfmoeder en die heeft ook stress dagen er tussen zitten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:03

Precies Maikeltje.. goed geschreven.

Ik zie het in mijn omgeving ook hoor. Kindje wordt 's ochtends om 06.30 al weggebracht, 's avonds om 18.00 opgehaald op t KDV, en om 20.00 gaat het naar bed. Daarin wordt er gegeten, gebaddert, pyama aan en naar bed.... En dat 5 dagen in de week.
Mijn keus zou het nooit zijn. Al besef ik goed dat niet iedereen die keuze heeft, maar als je die wel hebt.....

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:03

Ik heb geen kinderen, maar ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden om fulltime voor kinderen te moeten zorgen. Ik ken wat meiden in mijn omgeving die dat doen en het grootste gedeelte kan alleen nog in babytaal communiceren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:04

MamboBeach schreef:
Maikeltje, zoals jij het schrijft zo zie ik het ook. In de ochtend haasten, haasten en thuiskomen in het donker en de kids moesten alweer naar bed. Kinderen zijn dan moe van de dag en worden vervelend. Buiten dat, al is het 1 uur qualitytime... Moet ik daar serieus van genieten? Wordt dat serieus genomen?

Als ik bedenk dat ik me nu als moeder inzet om regelmatig voor school te rijden, daar kan iki van genieten. Moet je mijn kinderen eens zien! :) Als juf jarig is heb ik alle tijd om haar aan te kleden als een prinses en haar haar te doen. DAT is voor mij echt genieten! :j En dat doe ik nog even zo lang als dat kan... ;)

Kinderen nemen iedere minuut qualitytime serieus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:07

Natasja, meen je dat? Gelijk heeft hij? :? Mijn man luistert naar mijn gezwets en ik naar zijn gezwets op het werk. Ik denk dat dat ook een beetje te maken heeft met respect naar elkaar toe. :) Als je man dat vervelend zou vinden zou ik dat ergerlijk vinden... Buiten dat, ik hoef geen verhalen op te hangen hoe ik sop maar meer over de kinderen en dat vinden wij beiden erg belangrijk. Overigens doe ik nu ook een studie hoor. :)

_O-