zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:58

Nicolletje schreef:
Nee dat klopt absoluut, zo denk ik ook.
Totdat je de werkelijke gedachtengoed achter dit gebaar kent vanuit de Islam.
Het is namelijk zo dat wij altijd onze Nederlandse bril ophebben en denken: "ach persóónlijk heb ik er geen last van" en daarom schuift dat stukje "wat mag hier wel of niet in Nederland" steeds verder op.
Vind ik.

Ik heb me aardig in de Islam verdiept al zeg ik het zelf, maar wat het gedachtegoed er achter is interesseert me eigenlijk niet zo veel. Het gaat me om het gedrag, dat moet aangepakt worden als het niet binnen de Nederlandse wet past. Maar dan moet er wel heel wat gebeuren aan het huidige politie systeem. Doe je nu aangifte lachen ze je nog net niet uit omdat het toch zonde van je tijd is. Bekeuringen uitdelen voor fietsen zonder licht lijkt meer prioriteit te hebben dan het aanpakken van lastpakken in het openbaar vervoer. Etc. etc.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:05

jantergouw schreef:
Het kan allemaal, als de beweging maar groot genoeg wordt.

Ja, maar hier komt MIJN grote MAAR, en dat is:
Als ik me achter iets zou moeten scharen is dat blijkbaar momenteel de PVV en ergens in mijn hoofd lukt dat nog niet helemaal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:09

Heino schreef:
Ik heb me aardig in de Islam verdiept al zeg ik het zelf, maar wat het gedachtegoed er achter is interesseert me eigenlijk niet zo veel.

Heb je het interview met die Wafa Sultan gezien? Dit is namelijk precies wat zij aanhaalde, meende ik.
Ons interesseert de gedachtegoed van de Islam niet, maar er is wel een probleem met de onze, als we hun moeten geloven.
Daar maken wij de fout. Zegt zij.

De gedachtegoed achter het gedrag is de basis van hun gedrag.

RoodZonnetje

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:14

Nope, niet gezien, waar kan ik dat vinden? Of heb ik er overheen gelezen? :o
Ik denk dat het heel lastig is het achterliggende gedachtegoed aan te pakken en ik vraag me af of dat werkelijk nodig en wenselijk is. Je pakt iemand dan toch (een deel van) zijn of haar cultuur/religie af. Da's toch niet nodig wanneer je gedrag aanpakt?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:28

Nicolletje schreef:
jantergouw schreef:
Het kan allemaal, als de beweging maar groot genoeg wordt.

Ja, maar hier komt MIJN grote MAAR, en dat is:
Als ik me achter iets zou moeten scharen is dat blijkbaar momenteel de PVV en ergens in mijn hoofd lukt dat nog niet helemaal.

dat komt vanzelf. Iedere dag zul je een heel klein beetje meer die kant opgeduwd worden door wat er in de pers verschijnt. Iedere dag tasjesroof, homohaat, joden lastig vallen. Al die zaken zullen je, of je wilt of niet, vanzelf richting PVV duwen.
Ik zei al eens dat die straatterroristjes meer doen voor de PVV dan Wilders met 1000 woorden doet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:32

Ben benieuwd naar je mening over mijn laatste posts jantergouw, over wat ik als aanpak wil zien en waarom :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:39

Heino schreef:
Ben benieuwd naar je mening over mijn laatste posts jantergouw, over wat ik als aanpak wil zien en waarom :)

Ik had die gemist en heb ze nu net gelezen. Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Als de wet strikter gehandhaafd zou worden zou vanzelf dat grote probleem ook meegenomen worden zonder het direct in verband te brengen met een bepaalde groep. Maar daarmee heb je nog niet het hele probleem opgelost. Dan blijft nog steeds het probleem dat heel veel mensen vinden dat er in Nederland te veel naar de pijpen van de Islam gedanst wordt. Apart zwemmen, apart sporten, apart van alles. Dat is niet goed voor het saamhorigheidsgevoel. Dat zijn zaken die je niet oplost met strenger de wet handhaven. Dat los je alleen op met aanpassingen aan de wet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:45

Heino schreef:
Nope, niet gezien, waar kan ik dat vinden? Of heb ik er overheen gelezen? :o

Nee het was een (nogal lang) interview. Ik zoek 'm zo even op. Eerst moet ik een verlengsnoer vinden om in de tuin te kunnen zitten en de poesjes in de gaten te houden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:46

@Jantergouw: Maar dat apart sporten is er nu toch ook al voor man en vrouw? Zijn wel meer vrouwen die het fijn vinden met enkel vrouwen te sporten of enkel een vrouw als huisarts willen :)

@Nicolletje: doe rustig aan, komt vanzelf wel, veel te warm om je te haasten ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:53

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:58

Heino schreef:
@Jantergouw: Maar dat apart sporten is er nu toch ook al voor man en vrouw? Zijn wel meer vrouwen die het fijn vinden met enkel vrouwen te sporten of enkel een vrouw als huisarts willen :)

@Nicolletje: doe rustig aan, komt vanzelf wel, veel te warm om je te haasten ;)

heb je gelezen dat de VVD daar een einde aan wil maken? Dat stond in een interview van vandaag in NRC handelsblad.

VVD-Kamerlid Paul de Krom wil dat de overheid harder optreedt tegen onwelwillende migranten: ‘Islamitische scholen waar kinderen leren zich af te zetten tegen de Nederlandse samenleving? Sluiten!’
Halverwege het gesprek komt Paul de Krom ineens met de term ‘Nieuwe apartheid’. Die wil hij dus niet in Nederland. ‘Daar trek ik echt de streep. Tot hier, niet verder!’ Het gaat over gescheiden zwemmen, het afplakken van zwembaden zodat moslima’s onbespied hun baantjes kunnen trekken.
‘Ik ben daar tegen’, aldus het Tweede Kamerlid, binnen de VVD verantwoordelijk voor Immigratie en Integratie. ‘Het lijkt heel sympathiek dat je zorgt dat die vrouwen ook kunnen gaan zwemmen. Maar de prijs die je betaalt, is te hoog. Je geeft verworven vrijheden weg, je geeft de emancipatie op. We moeten orthodoxe moslims geen platform verschaffen om vrouwen anders te behandelen en hen in de publieke ruimte apart te zetten.
'Ik zeg dan: als het je als orthodoxe gelovige hier in dit land niet bevalt, dan kan je altijd weggaan. En als die vrouwen in een open zwembad niet mogen zwemmen, dan zwemmen ze maar niet. Want waar eindigt het als je dit toestaat? Straks hebben we ook apart openbaar vervoer, omdat die vrouwen anders niet met de bus gaan of aparte ingangen in het ziekenhuis omdat ze anders geen medische hulp zoeken. Dat kán dus niet. Niet hier, niet in mijn land.’

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:03

Niet gelezen, hebben de Volkskrant hier :)
Maar dat vind ik ergens heel slecht, ik ken veel mensen die liever een vrouw dan een man hebben als huisarts bij bvb lichamelijk onderzoek, omdat ze vinden dat enkel de eigen man aan bepaalde lichaamsdelen mag zitten. Die vrijheid moet je hebben, vind ik.

Nicolletje, heb de korte versie bekeken. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Die vrouw heeft ongetwijfeld heel nare ervaringen, maar ik denk dat Islam en Nederland best samen kan gaan, tot op zekere hoogte (zie eerdere post over Nederlands recht)
Wat betreft het verbieden van de Koran, oneens. Wel zou ik graag zien dat kinderen vrij van geloof opgevoed worden. Zodat ze later, als ze willen, bewust de keuze voor een geloof kunnen maken. Anders zie ik het toch als een vorm van indoctrinatie. En dat vind ik van alle geloven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:12

Ik zal mijn gedachte achter mijn uitspraak over in hoeverre een de achtergronden van een religie de basis van bepaald ongewenst gedrag kan zijn.

We maken namelijk telkens (in de discussie, in ons hoofd) een onderscheid tussen die straatterroristjes en de échte terroristen die in Afghanistan zitten.
Maar, stel je bent straatterrorist, de enige mensen waar je hier echt wat mee hebt zijn je eigen vrienden en familie (en dat zijn niet de Nederlanders meestal)
Je bent net voor de zoveelste keer gearresteerd door een Nederlandse agent, berecht door een Nederlandse rechter en zit in een Nederlandse gevangenis.
En dan komt er op Youtube zo'n Imamfiguur die daar gaat zitten vertellen dat het discriminatie van het westen is om de Sharia niet in te voeren.
In je achterhoofd zit de wetenschap van de Sharia dat een niet-moslim helemaal geen moslim mag berechten, arresteren of tegen getuigen.
Je zit dus om te beginnen in die onmogelijke situatie (gediscrimineerd, niet geaccepteerd) dánkzij die westerlingen en dan gaan ze je nog arresteren ook!!
Jij, als weldenkend goedopgeleide Nederlander denkt dan, tja daar heb je het zelf naar gemaakt.
Maar vergeet niet, dat er intelligente en minder intelligente Marokkanen (beetje de Tokkiemarokkanen zeg maar :+) zijn, het bewijs heb je zelf geloof ik geleverd met een topic over een brief van hoogopgeleide Marokkanen?
Jij als weldenkend Nederlander denkt vervolgens: Ja en als de Sharia wél was ingevoerd had je hier inmiddels zonder handen en voeten gezeten, zoveel heb je al gejat!!
Maar je bent geen weldenkend Nederlander, je bent een straatschoffie die gevoed wordt door haat en onvrede over Nederland en de Nederlanders en dit alles wat ik benoem, is een mooie voedingsbodem voor écht terrorisme.

Elke keer dat Nederland een hand wil geven aan de Islam in de vorm die Jantergouw hierboven noemt, is in hun ogen een dikke vinger naar de Nederlanders zelf, een zie je wel we hebben ook dat weer voor elkaar.
Maar ondertussen worden zij, de straatterroristen wel nog steeds slecht neergezet. Moeten ze hun zussen beschermen tegen die Hollandse maatschappij want voor je het weet komt hun éigen zus nog met een Hollander thuis.

Het is treurig dat bijvoorbeeld nette mensen de dupe zouden worden van regels die bijv. Wilders bedenkt.

Maar anderzijds, de hoogopgeleide, nette, aangepaste Marokkaan zal misschien in werkelijkheid nieteens zoveel boodschap hebben aan regels die Wilders in zijn gedachten heeft.
Want die heeft ook niet zoveel last van Nederland, eigenlijk alleen maar profijt.
Laatst bijgewerkt door Nic op 09-07-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:13

In de korte versie belichten ze alleen maar wat uitspraken van haar, dat vond ik ook van "ehm wat moet ik ermee?" daarom heb ik de lange versie gekeken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:15

Jantergouw, ik denk dat als de basis anders was geweest, wij als Nederlander (ik, bedoel ik daarmee bijv.) ook héél anders tegen speciale moslimzwembadjes hadden aangekeken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:18

Ok, zal de lange versie dan ook ff bekijken binnekort, ga zo wat anders kijken ;) Had gedacht dat die korte versie wel een soort samenvatting zou zijn van de lange versie namelijk.

Ik begrijp je punt, en ik vind het ook heel lastig. Aanpakken moet sowieso gebeuren, maar dan wel enkel de relschoppers. Ik vind het niet fair om iemand zijn Koran af te pakken, wanneer diegene de Koran als leidraad gebruikt en niet misbruikt. Dat staat mij zo tegen, die focus op álle Moslims. Het is gewoon niet eerlijk tegenover mensen die hard werken en 's avonds voor het slapengaan een stukje uit de Koran willen lezen. Maar die mensen pak je er wel ook mooi mee! Nuance, dat mis ik zo ontzettend bij de PVV.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:19

De Koran verbieden gaat mij ook te ver, maar we zouden misschien wel kunnen kijken of het wel zo goed is om kindertjes daaruit te laten leren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:27

Jup, maar dat moet dan ook wat betreft de bijbel vind ik :)
Ik vind ook dat ouders een sterke rol moeten spelen in het aanleren van Nederlandse normen en waarden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:53

Nicolletje schreef:
Maar je bent geen weldenkend Nederlander, je bent een straatschoffie die gevoed wordt door haat en onvrede over Nederland en de Nederlanders en dit alles wat ik benoem, is een mooie voedingsbodem voor écht terrorisme.

Die straatschoffies worden meestal geen terrorist en zijn ook niet erg met de islam bezig. Het zijn typische kruisproducten van de Nederlandse onbeschoftheid in combinatie met hun te machtige positie als jongen binnen het gezin. Als ze als meisje waren opgevoed zou er al veel minder probleem zijn. ;) En laten we vooral niet vergeten dat Nederlandse kinderen voor de rest van Europa bovenaan de lijst van onhandelbare, onuitstaanbare en brutale kinderen staan (het gaat hier vanzelfsprekend over de kinderen van jullie buren en niet over jullie eigen kinderen :+ ).
Als die straatschoffies de koran echt hadden gelezen dan zouden ze weten dat een goed moslim niet in een groep op straat rond hoort te hangen en als het door omstandigheden toch gebeurt dan moet het altijd zo gebeuren dat voorbijgangers er geen last van hebben.
Het enge is juist dat die terroristen worden gerecruiteerd onder hele andere types. Meestal nogal serieus en hardwerkend (of studerend), vaak een beetje het type wereldverbeteraar of miskend genie of gefrustreerde man met missie. Dat is de echte voedingsbodem voor geweldadig gedrag.

O ja ik vind het trouwens leuk om jouw bijdrages te lezen. Jij doet echt je best om je standpunt goed uit te leggen vanuit een persoonlijke invalshoek, zonder te generaliseren.

Ik vind persoonlijk al die religieuze boeken niet erg geschikt als modern lesmateriaal en zou het liefste godsdienst en school geheel scheiden, maar daar is in Nederland geen meerderheid voor.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:06

Nicolletje schreef:
De Koran verbieden gaat mij ook te ver, maar we zouden misschien wel kunnen kijken of het wel zo goed is om kindertjes daaruit te laten leren.

Dat gaat mij ook te ver. Ook Geert draaft wel eens te ver door. Net als alle andere politici. De een draaft te veel naar rechts, de ander te veel naar links. De Koran verbieden is een stom voorstel. De kopvoddentax een regelrechte blunder. Maar ik begrijp echt niet dat mensen zich daar druk om maken. Ze weten donders goed dat die voorstellen nooit op een meerderheid kunnen rekenen, maar desondanks grijpen ze het met beide handen aan om te kunnen hakken. Dan krijg je uiteraard dat er weer terug gehakt wordt en zo werkt iedereen, links en rechts, mee aan het verharden van de toon in de discussie. En beiden vinden ze dat de ander de schuldige is. Maar waar twee vechten hebben twee schuld. Altijd!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:10

Hermelientje schreef:
O ja ik vind het trouwens leuk om jouw bijdrages te lezen. Jij doet echt je best om je standpunt goed uit te leggen vanuit een persoonlijke invalshoek, zonder te generaliseren.

Dank je, ik heb ook eerst ervaring opgedaan (lees: tussen de straatschoffies gehangen en met ze gepraat) voordat ik iets roep.
Ten eerste komt daarna mijn begrip waarom iets gebeurt of waarom mensen iets wel/niet doen.
Ten tweede vind ik, als je anders roept zonder écht ervaringen op te doen of met mensen te praten, dat je dan (zoals zovelen) boe roept zonder te weten waartegen (of waarvoor).

Ik heb echt naar mijn idee veel zelf meegemaakt, daarom kan ik ook mensen begrijpen (denk ik) die zich wel bekeren tot de Islam. Ook al is het een voor ons soms onbegrijpelijke keuze.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:13

janesmith schreef:
De kopvoddentax een regelrechte blunder.

Volgens mij is dat gebaseerd op die Djizdja of hoe je dat ook wil noemen.

Maar zo een voorstel past niet echt in Nederland.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:17

Nicolletje schreef:
Jantergouw, ik denk dat als de basis anders was geweest, wij als Nederlander (ik, bedoel ik daarmee bijv.) ook héél anders tegen speciale moslimzwembadjes hadden aangekeken.

daar ben ik niet van overtuigd. Je kunt het verpakken hoe je wilt, er mooie woorden voor gebruiken, maar uiteindelijk blijft het apartheid.
Dat is een kanker in onze maatschappij. Hoe ver laat je dat komen? Waar trek je de grens? Apart zwemmen? Apart naar de dokter? Apart onderwijs? Apart in de trein, tram of bus? Apart in de supermarkt? Als je dat toestaat dan zullen ze steeds een beetje meer proberen te pakken. Dat past niet in onze maatschappij en cultuur. Zoals de VVD en PVV zeggen...als je zonodig apart wilt, dan ga je maar naar je eigen land, maar niet in Nederland. Zo denk ik er ook over.

Nicolletje schreef:
JaneSmith schreef:
De kopvoddentax een regelrechte blunder.

Volgens mij is dat gebaseerd op die Djizdja of hoe je dat ook wil noemen.

Maar zo een voorstel past niet echt in Nederland.

Laat de anti PVV kliek nou maar heeeel blij zijn dat hij die fouten gemaakt heeft, want anders was de PVV nu echt de grootste geweest. In de peiling zijn ze als een baksteen gezakt na dat stomme voorstel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:23

Wat betreft al die aparte regelingen: er is een laatst een proefschrift geweest met als onderwerp integratie van Turken in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Daar werd aangegeven dat naarmate een land meer vrijheid geeft voor de cultuur van de allochtoon, des te slechter zou dat voor de integratie zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:24

janesmith schreef:
als je zonodig apart wilt, dan ga je maar naar je eigen land, maar niet in Nederland.

Alleen...
1. Nederland is hun eigen land (de meeste allochtonen en de meeste moslims zijn gewoon Nederlander namelijk)
2. Nederland is een land met bepaalde vrijheden. Als we daar vervolgens mensen gaan uitsluiten hebben we het zelf ook niet echt begrepen.