Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:51

jameyskatje schreef:
Heino schreef:
Ik heb geen verstand van sportbonden etc., maar kan het niet zo zijn dat je op recreatief niveau wél hoofddoekjes mag en kan dragen maar op professioneel niveau (waarbij men vaak aan allerlei bonden mee moet doen enzo) niet?

maar bij de ol was het ook toegstaan. bij hardlopen, roeien etc.
ik weet het eerlijk gezegd niet. ik heb er alleen nooit problemen mee gehad en ben nooit ergens geweigerd tijdens sport

Wat is de ol?
Als jij nooit geweigerd werd dan heb je je nooit geprobeerd voor een sportvereniging in te schrijven om mee te doen aan officiele wedstrijden. Ik ben ook nooit geweigerd voor FC Barcelona, want ik heb het nooit aangevraagd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:52

Springert schreef:
Wat is de ol?
Als jij nooit geweigerd werd dan heb je je nooit geprobeerd voor een sportvereniging in te schrijven om mee te doen aan officiele wedstrijden. Ik ben ook nooit geweigerd voor FC Barcelona, want ik heb het nooit aangevraagd.

De Olympische Spelen

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:53

Heino schreef:
Springert schreef:
Precies zo is het. Dat is DE reden dat de reglementen het verbieden.

Ik heb geen verstand van sportbonden etc., maar kan het niet zo zijn dat je op recreatief niveau wél hoofddoekjes mag en kan dragen maar op professioneel niveau (waarbij men vaak aan allerlei bonden mee moet doen enzo) niet?

Nee, ook niet. Want ook op recreatief niveau hebben verenigingen zich te houden aan de reglementen van de bond, en deze heeft op haar beurt zich weer te houden aan de reglementen van de internationale bond.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:53

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:54

Ik denk dat de wet toch echt wel boven de reglementen van een sportvereniging staan.. anders zou bijvoorbeeld de CGB niet zo'n zaak kunnen aannemen..

RoodZonnetje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:57

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:58

jameyskatje schreef:
https://www.capsters.com/

Afbeelding

wat is er onveilig aan?
geen spelden, meerekkend, wapperd niet, ademt goed..

Als jij rent en ik trek aan deze hoofddoek, dan verstik ik je op het nekgedeelte. Ook kan ik je ernstig blesseren door dat het diep in je hals kan snijden. Buiten dat kan ik je ook makkelijk uitschakelen want ik weet dat jij bijvoorbeeld je haren niet in t openbaar mag laten zien, dus trek ik steeds je hoofddoek af en zodoende is voor jou het spelen van de wedstrijd onmogelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:58

Springert schreef:
Als jij rent en ik trek aan deze hoofddoek, dan verstik ik je op het nekgedeelte. Ook kan ik je ernstig blesseren door dat het diep in je hals kan snijden. Buiten dat kan ik je ook makkelijk uitschakelen want ik weet dat jij bijvoorbeeld je haren niet in t openbaar mag laten zien, dus trek ik steeds je hoofddoek af en zodoende is voor jou het spelen van de wedstrijd onmogelijk.

Maar normale sporters houden zich aan de regels, en wanneer je de regels volgt kunnen deze situaties zich helemaal niet voordoen ;)

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:59

Ik heb de posts allemaal niet gelezen.

Ik vind het niet kunnen. Toen ik nog op middelbare school zat, was het verboden petten en andere hoofddeksels te dragen.
Die moest je dan ook koste wat 't kost afzetten. Dat geld dan ook voor leraren. Wat ik helemaal raar vind is dat ze gebrekkig nederlands spreekt, wat een voorbeeld.

Daarnaast heb ik helemaal niets tegen mensen die graag hun geloof uitten, absoluut niet. Moet iedereen voor zichzelf weten.
Toch vind ik dat sommige mensen wat doordraven daar in.

Hier bij ons in de stad bijvoorbeeld. De christenen gaan naar de kerk, heb je verder geen last van merk je niets van.
Op vrijdagmiddag wordt er, door de moskee, door die gast die daar dan staat te "preken" via een luidspreker alles door de stad geblert ..
Dit vind ik belachelijk. Als ik daar naar zou willen luisteren, dan was ik wel naar de moskee zelf gegaan. Ik vind 't belachelijk dat zulk iets door de hele stad door geschreeuwd wordt.

Ik snap best, dat moslima's hun geloof uitten door hun haar niet te laten zien aan de mannen, want dat zou provocerend werken. Maar, ze doen wel lagen make-up op e.d. Dat mag allemaal wel .. Begrijpelijk dat ze dat doen, want ook hun willen er leuk en aantrekkelijk uitzien zonder dat ze "dingen" doen die niet mogen volgens het boekje.

Nogmaals, ik heb niets tegen mensen die graag hun geloof uitten. Maar mensen met ander geloof dringen hun behoeftes ook niet zo zeer op aan andere mensen. Ik heb zeker niets tegen de islam, maar ik vind dat, aangezien wij in nederland zijn, mensen die aanhanger van de islam zijn, dit best mogen uitoefenen in hun privéomgeving (lees: thuis) maar dat ze zich voor de rest mooi aan moeten passen naar de nederlandse normen en waarden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:59

beoeind, je kan ook mijn broek naar beneden trekken of aan mijn t-shirt.
ik vind het erg ver gezocht van je. hier in de streek noemen we dat mieren*** ;)

las een interessant stuk op de site:

Openbaar onderwijs
Docenten (en medewerkers) aan instellingen van openbaar onderwijs dienen alle beschermde persoonskenmerken en dus ook ieders godsdienst of levensovertuiging te eerbiedigen. De onderwijsinstelling mag medewerkers ook niet (zonder meer) afwijzen vanwege hun godsdienst of levensovertuiging. Een instelling van openbaar onderwijs is gerechtigd te vragen naar de opstelling van de sollicitant ten opzichte van het neutrale karakter van het openbaar onderwijs. In dat licht kan godsdienst, levensovertuiging of politieke overtuiging onderwerp van gesprek zijn. Het verdient dan wel aanbeveling om vooraf het doel van het gesprek aan de betrokken medewerker duidelijk te maken.

Het huldigen van een bepaalde geloofs- of levensovertuiging en het uitdragen hiervan, hoeft een goede functie-uitoefening aan een openbare school niet in de weg te staan. Wel mag een instelling van openbaar onderwijs van haar medewerkers vragen dat zij het uitdragen van hun geloofs- of levensovertuiging op de onderwijsinstelling achterwege laten, wanneer deze een belemmering vormt gelet op het karakter van het openbaar onderwijs.

Het openbaar onderwijs dient voor iedereen toegankelijk te zijn en ieders godsdienst of levensovertuiging dient er te worden geëerbiedigd. Een openbare school moet dan ook in principe elke leerling toelaten. Hiervoor gelden geen wettelijke uitzonderingen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:01

Hill_R: op drukke winkeldagen staan er bij mij in de stad ook Christenen hun liederen te zingen, inclusief geluidsset en al... Da's dus niet echt typerend voor Moslims denk ik.

Moslima's die een hoofddoek dragen maar ondertussen wel lagen make-up en uitdagende kleding hebben het niet begrepen nee... Dat zijn geen vrome Moslima's. Dus ook dat is niet typerend voor een Moslim, integendeel.

Tot slot, welke Nederlandse normen en waarden?

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:03

overigens. de hoofddoek die ik liet zien was van het type runner. ze hebben ook een team-model:

Afbeelding
A simple yet comfortable and safe alternative for covering your head during sports activities at school or within a team. The Velcro closing makes the hijab adjustable to different sizes and easy to take off in possible dangerous situations in the school gym or on the playfield. The team is made of tricot and comes in two colors: plain black and white. Also available in child size: Team Kids. Keep it Safe!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:04

jameyskatje schreef:
Springert schreef:

Bij bijna iedere sport. Als een tegenstander aan je hoofddoek trekt, kun je gestikt worden.

haha die is goed :+
er is wel wat meer voor nodig om te stikken hoor. tegenwoordig is het allemaal elastisch en je trekt het zo kapot als het moet

Tja...dit is echt onzin. Je trekt het helemaal niet zomaar kapot, bovendien komt daar ook nog de snelheid maal gewicht bij kijken. Maar goed, het is gewoon verboden, kun je wel raar vinden, maar is toch echt een feit.

Anoniem

Mooie foto, prachtige make-up.

Kan jij mij uitleggen waarom de meeste hoofddoekdragende vrouwen zoveel werk besteden aan hun make-up? De lagen make-up barsten er soms vanaf.

jameyskatje

Heino schreef:
Moslima's die een hoofddoek dragen maar ondertussen wel lagen make-up en uitdagende kleding hebben het niet begrepen nee... Dat zijn geen vrome Moslima's. Dus ook dat is niet typerend voor een Moslim, integendeel.

maar dat is dan dus weer een kwestie van vrijheid en eigen keus. ook daar kan je weinig aan doen, ze hebben het recht om er zo bij te lopen in nl. het is niet de islamitische correcte manier, dat is waar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:05

Waar is je bron jameyskatje? Alweer! Dat hoort gewoon op bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:05

jameyskatje schreef:
Heino schreef:

maar dat is dan dus weer een kwestie van vrijheid en eigen keus. ook daar kan je weinig aan doen, ze hebben het recht om er zo bij te lopen in nl. het is niet de islamitische correcte manier, dat is waar

Volgens mij zie jij dit helemaal fout. Het is nl de bedoeling om de mannen geen sexuele prikkels te geven....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:06

Springert schreef:
Tja...dit is echt onzin. Je trekt het helemaal niet zomaar kapot, bovendien komt daar ook nog de snelheid maal gewicht bij kijken. Maar goed, het is gewoon verboden, kun je wel raar vinden, maar is toch echt een feit.

Wat zijn jouw bronnen dan dat het verboden is? Zijn immers ook al bronnen geplaatst die stellen dat het níet verboden is.

Springert

jameyskatje schreef:
overigens. de hoofddoek die ik liet zien was van het type runner. ze hebben ook een team-model:

Afbeelding
A simple yet comfortable and safe alternative for covering your head during sports activities at school or within a team. The Velcro closing makes the hijab adjustable to different sizes and easy to take off in possible dangerous situations in the school gym or on the playfield. The team is made of tricot and comes in two colors: plain black and white. Also available in child size: Team Kids. Keep it Safe!

Leuk en modieus, maar echt verboden volgens de internationaal geldende sportreglementen.

CtjeLief

Dank je wel Heino..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:07

volgens mij dragen ze niet meer make-up dan vrouwen zonder hoofddoeken hoor. ik heb geen idee... ik heb het ze nooit gevraagd, waarschijnlijk om dezelfde reden als ieder ander. ik kan me ook niet zo goed verantwoorden voor het gedrag van andere vrouwen. ik draag zelf ook wel make-up hoor, wel netjes en bescheiden, heel natuurlijk, maar toch netjes verzorgd. moet iedereen voor zich weten. ze zijn vast op de hoogte van de islamitische voorschriften maar uiteindelijk leven ze hun eigen leven toch ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:07

superwoman schreef:
Waar is je bron jameyskatje? Alweer! Dat hoort gewoon op bokt!

bron van wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:08

Vrouwen zonder dragen wel of niet....

Maar juist die hoofddoekdragende, de traditionelen....daarbij is make-up als een vlag op een modderschuit!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:08

russel schreef:
jameyskatje schreef:

Volgens mij zie jij dit helemaal fout. Het is nl de bedoeling om de mannen geen sexuele prikkels te geven....

dus? moeten ze toch zelf weten? ik snap je punt niet

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:09

De vraag was: mag een sportvereniging een moslima zomaar weigeren op grond van geloofsovertuiging: nee dat mag niet.. Springert is vrij om de verschillende links te bekijken. Wedstrijdreglementen werken (helaas nog) anders in veel gevallen, maar in Nederland mag een Molsima met hoofddoek gewoon sporten, ook in verenigingsverband tenzij dit wegens veiligheidsredenen wordt verboden. (discriminatie is VERBODEN in Nederland, feit)