Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

jameyskatje

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:43

ik begrijp je punt niet. dat heb ik ook meegemaakt bij nederlanders hoor. en ik ken allochtonen waar de deur zomers gewoon open staat, lettelrijk.

dat stukje wat ik schetste was hartstikke sarcastisch bedoeld. meer prikkelend. volgens mij vat jij het serieus op. ik ben ook hollander. bij ons wordt niemand de deur uitgekeken, iedereen kan mee eten. voel je niet zo aangevallen

en verhaaltjes van 'ik heb dit meegemaakt, ik zag eens dit'. daar kunnen we nog 100 pagina's over typen hoor ;)

ok we bellen wel altijd netjes voordat we op visite gaan :D:D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:46

De Nederlandse cultuur, die volgens sommige niet eens bestaat is een cultuur van nuchterheid. Wij zijn vrij en willen dat zijn. Wij zijn geen in onze ogen 'achterlijke' doorgeslagen moslims die vechten voor zaken die wij onbelangrijk hechten. Wij denken 'oh, als zij dat graag doen'. Ik ben het bijna met je eens jameyskatje (je 1na laatste bericht) behalve dan dat je zegt: 'we hebben niet 1 onafscheidelijke cultuur.' dat is niet zo want dit is onze cultuur. Zo zijn wij. Wij zijn nuchter, vrij, kleurrijk, cultureel. Alleen houden wij ons niet vast. Zoals andere landen wel doen.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:16

In de situatie van nu vind ik een burka niet kunnen.
Nederland is dan wel een vrij land, maar er is tegenwoordig gewoon nog veel criminaliteit en misschien is het een slechte vergelijking, maar het woord allochtoon of autochtoon komt nogal vaak voor in het nieuws.

Je ziet dat mensen ook misbruik gaan maken van de burka, ze denken er vanalles onder te kunnen stoppen. En op de een of andere manier geeft t tegenwoordig toch een soort wantrouwen bij mensen af als ze iemand in een burka zien lopen.

Ik vind overigens de opmerking van er staat toch ook een snackbar in spanje wel heel slecht, hier in nederland hebben wij immers ook italiaans en chinese restaurants.

Als ik overigens naar dubai op vakantie ga houd ik wel een beetje rekening met het volk daar, geen blote schouders in eetgelegenheden of winkelcentra, en dat soort dingen;).

Ik ken ook genoeg allochtonen en autochtonen die zich wel aangepast hebben aan de situatie, ik wil ze ook zeker niet in een slecht daglicht zetten.

Haar bedekken vind ik nog kunnen, nederlanders lopen in de zomer ook wel is met een hoofddoek om om hun net geverfde haar ofzo te beschermen en in de winter lopen wij toch ook met mutsen en sjalen om.

Maar een heel gewaad, vind ik te ver gaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:32

StephanieHC schreef:
Als ik overigens naar dubai op vakantie ga houd ik wel een beetje rekening met het volk daar, geen blote schouders in eetgelegenheden of winkelcentra, en dat soort dingen;).

Dat hoeft niet hoor ;) Ik ga over 3 dagen ook naar Dubai en er zijn geen kledingvoorschriften voor ongelovigen. Wel wordt aangeraden niet naakt te zonnen, niet in bikini te dineren etc. Maar goed dat noem ik meer normale fatsoenregels.
Zeker in de winkelcentra stikt het er van de Westerse cultuur, inclusief toeristen in de mist verhullende kleding :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:36

StephanieHC schreef:
In de situatie van nu vind ik een burka niet kunnen.
Nederland is dan wel een vrij land, maar er is tegenwoordig gewoon nog veel criminaliteit en misschien is het een slechte vergelijking, maar het woord allochtoon of autochtoon komt nogal vaak voor in het nieuws.

Maar dat heeft niets met ewn burka te maken. Of zelfs maar met de islam.

StephanieHC schreef:
Je ziet dat mensen ook misbruik gaan maken van de burka, ze denken er vanalles onder te kunnen stoppen. En op de een of andere manier geeft t tegenwoordig toch een soort wantrouwen bij mensen af als ze iemand in een burka zien lopen.

Als jij een non voorbij ziet lopen, vertrouw je die dan ook niet omdat die vanalles onder haar habijt kan stoppen? Of een skater in een wijde broek? Of een vrouw in een wijde rok? Of iemand met een bomberjack aan?

StephanieHC schreef:
Ik vind overigens de opmerking van er staat toch ook een snackbar in spanje wel heel slecht, hier in nederland hebben wij immers ook italiaans en chinese restaurants.

Dat komt omdat wij het zelf eten. De Spanjaarden eten onze vette troep echt niet, die snackbars zitten er puur voor de toeristen.

StephanieHC schreef:

Das netjes van je. Maar dan ga je op vakantie. Dat is nogal wat anders dan er wonen.

StephanieHC schreef:
Ik ken ook genoeg allochtonen en autochtonen die zich wel aangepast hebben aan de situatie, ik wil ze ook zeker niet in een slecht daglicht zetten.

Je weet dat een autochtoon iemand is die hier geboren is hé? Want tis n beetje n vreemde zin zo...

StephanieHC schreef:
Haar bedekken vind ik nog kunnen, nederlanders lopen in de zomer ook wel is met een hoofddoek om om hun net geverfde haar ofzo te beschermen en in de winter lopen wij toch ook met mutsen en sjalen om. Maar een heel gewaad, vind ik te ver gaan.

Waarom kunnen dingen alleen als Nederlanders het ook doen?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:43

Omdat dat dan dus een Nederlands gebruik is misschien? En ff niet om het een of ander..;..Nederland is nog steeds wel het land van de Nederlanders (ff plastisch uitgedrukt)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:46

Teddy321 schreef:
Omdat dat dan dus een Nederlands gebruik is misschien? En ff niet om het een of ander..;..Nederland is nog steeds wel het land van de Nederlanders (ff plastisch uitgedrukt)

Nederland in als sinds de Gouden eeuw niet meer het land van de Nederlanders...

En waarom zou je alleen maar Nederlandse gebruiken willen? Dat houdt namelijk ook in dat je nooit meer pasta, pizza, hot dogs, friet, een wrap of een stukje stokbrood kunt eten. Dat Friends, the OC, Californication, the SImpsons, Family Guy, Greys Anatomy en Oprah direct van de buis gaan. Dat er geen nieuwe films meer in de bios komen, dat je western zadel opgestuurd naar Amerika wordt, dat je mobiele telefoon terug naar Finland of Japan gaat etc.

Je komt niet ver zonder dingen uit het buitenland...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:49

Teddy321 schreef:

Maar wat is 'een' Nederlander?
Iemand met een Nederlandspaspoort, letterlijk gezien. Maar een "Nederlander" met buitenlandse afkomst die nog geen woord Nederlands spreekt vind ik minder Nederlands dan iemand met een Marokkaans paspoort die vloeiend Nederlands spreekt ...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:10

Een Nederlander is voor mij iemand die de Nederlandse gewoontes, gebruiken en cultuur eigen is en deze ook volgt of gebruikt. Iemand die staat bij het Wilhelmus en uit volle borst meeblehrt (zoals ik vannacht met Ireen Wust). En de kleur of ras zal me een biet wezen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:11

Het gaat niet eens meer over de burka!!!! Ik ben er tegen! Ik zag het op tv een uitgebreide documentaire over een vrouw die het droeg uit haar eigen keuze, waarom, hoe wat etc. Ik zag een tijdje terug ook 2 keer een vrouw met burka en ik schrik daar gewoon van. Ik ben dan bang

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:12

Teddy321 schreef:
Een Nederlander is voor mij iemand die de Nederlandse gewoontes, gebruiken en cultuur eigen is en deze ook volgt of gebruikt. Iemand die staat bij het Wilhelmus en uit volle borst meeblehrt (zoals ik vannacht met Ireen Wust). En de kleur of ras zal me een biet wezen.

Ik bler het Wilhelmus niet, weiger ook op te staan voor een lied, eet geen dingen van de snackbar, drink niet, rook niet, drink geen koffie. Ik kijk geen GTST, ik klaag niet over het weer. Met Hollandse kost maak je mij echt niet blij, ik weet de weg niet in Amsterdam.

Ben ik nou geen echte Nederlander? Of toch wel omdat ik graag naar het Rijks museum ga, veel fiets, witter dan wit ben, Nederlands spreek, ik kan genieten van uitgebreide weilanden en een koe aan mijn bedelarmband wil hangen?

Ik betwijfel ten zeerste of er nog zoiets bestaat als 'een Nederlander' we zijn allemaal Europeanen/Wereldbewoners geworden.

(tussen haakjes: Heeft Ireen weer wat gewonnen?)
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 22-02-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:13

apple01 schreef:
Het gaat niet eens meer over de burka!!!! Ik ben er tegen! Ik zag het op tv een uitgebreide documentaire over een vrouw die het droeg uit haar eigen keuze, waarom, hoe wat etc. Ik zag een tijdje terug ook 2 keer een vrouw met burka en ik schrik daar gewoon van. Ik ben dan bang

Maar dat jij bang bent en schrikt is toch geen reden om t te verbieden? En je geeft zelf aan dat ze het uit eigen keuze droeg, dus het is ook geen onderdrukking.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:15

Weet je Vjesta, met al jou negativiteit (welk topic dan ook, je bent altijd anti) vraag ik me af of jij wel zo Nederlands bent. Alhoewel het wel weer heel Nederlands is om overal tegenaan te schoppen. Weinig andere nationaliteiten die daar zo open over zijn!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:16

Teddy321 schreef:
Weet je Vjesta, met al jou negativiteit (welk topic dan ook, je bent altijd anti) vraag ik me af of jij wel zo Nederlands bent. Alhoewel het wel weer heel Nederlands is om overal tegenaan te schoppen. Weinig andere nationaliteiten die daar zo open over zijn!

Ik ben anti closed-mindedness. Wat in dit topic inhoudt dat ik juist pro ben.

En vertel me maar, wat zou mij wel of niet een Echte Nederlander maken? Krijgen we naast BNners ook ENners.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 22-02-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:18

Teddy321 schreef:

Nou dat laatste doe ik al niet, dus dat maakt mij geen Nederlander?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:24

Burka's zijn storend, hoofddoekjes niet.

Anders moeten we nu ook alle nonnen meteen gaan verbieden en allerlei soorten klederdracht. Als het gezicht redelijk te zien is, zie ik geen probleem met wat voor dracht dan ook. Om een Burka pertinent en altijd en overal te verbieden vind ik onzin, dan doen we ook teveel afbreuk aan onze eigen tradities en normen en waarden.

Om Nederlander te zijn, hoef je echt niet het eerste couplet van het Wilhelmus uit je hoofd te kennen, dan houden we namelijk niet zo heel veel Nederlanders meer over. Ik ken het toevallig wel, ik heb bij veel gelegenheden mee mogen zingen.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:57

Opstaan bij het zingen of spelen van het volkslied in publiek doe je uit beleefdheid en respect, net als opstaan bij het omhoog hijsen van je vlag, als eerbetoon aan de vlag, en waar die vlag staat, en voor de mensen die voor jouw vlag gevochten hebben en gestorven zijn. Dat is niks meer dan een vorm van beleefdheid, zoals je ook mannen en vrouwen een hand geeft. Een ieder die dat bewust niet doet vind ik meer dan onbeschoft en onfatsoenlijk.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:05

anshrop schreef:
Opstaan bij het zingen of spelen van het volkslied in publiek doe je uit beleefdheid en respect, net als opstaan bij het omhoog hijsen van je vlag, als eerbetoon aan de vlag, en waar die vlag staat, en voor de mensen die voor jouw vlag gevochten hebben en gestorven zijn. Dat is niks meer dan een vorm van beleefdheid, zoals je ook mannen en vrouwen een hand geeft. Een ieder die dat bewust niet doet vind ik meer dan onbeschoft en onfatsoenlijk.

Juist en juist de extreem gelovigen geven een vrouw geen hand, en eisen dat een vrouw een burka aan moet trekken..

Vjestagirl.. ik vraag me een en ander af.. Draag zo'n ding eens voor een week.. nee een maand.. ben benieuwd of je dan nog zo hoog van de daken schreeuwt of dat nog zo nodig moet..
Geen enkele zichzelf respecterende vrouw bewust van haar rechten en plichten zal het in haar hoofd halen om zo'n ding voor de rest van haar leven te dragen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:11

anshrop schreef:

Dus ik moet hier thuis in m´n eentje voor de tv gaan staan blehren ´s nachts omdat het anders onbeschoft en onfatsoenlijk is? Ik denk dat de buren er blijer mee zijn als ik lekker m'n smoelwerk dichthou :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:18

Vjestagirl schreef:
Teddy321 schreef:

Ik bler het Wilhelmus niet, weiger ook op te staan voor een lied, eet geen dingen van de snackbar, drink niet, rook niet, drink geen koffie. Ik kijk geen GTST, ik klaag niet over het weer. Met Hollandse kost maak je mij echt niet blij, ik weet de weg niet in Amsterdam.

Ben ik nou geen echte Nederlander? Of toch wel omdat ik graag naar het Rijks museum ga, veel fiets, witter dan wit ben, Nederlands spreek, ik kan genieten van uitgebreide weilanden en een koe aan mijn bedelarmband wil hangen?

Ik betwijfel ten zeerste of er nog zoiets bestaat als 'een Nederlander' we zijn allemaal Europeanen/Wereldbewoners geworden.

(tussen haakjes: Heeft Ireen weer wat gewonnen?)

Mss ben je wel ook Nederlander omdat het 2e rijtje ook allemaal behoort tot de Nederlandse cultuur?
Je kan toch niet ontkennen dat dat tot 'onze' cultuur behoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:21

Focussed schreef:
anshrop schreef:

Dus ik moet hier thuis in m´n eentje voor de tv gaan staan blehren ´s nachts omdat het anders onbeschoft en onfatsoenlijk is? Ik denk dat de buren er blijer mee zijn als ik lekker m'n smoelwerk dichthou :) .

Als je in je eenje thuis bent, hoef je toch ook aan niemand respect te tonen :+ .... Je kan het tenslotte aan niemand tonen, want er is niemand.
En je buren 's nachts wakker maken is dan ook weer niet echt een vorm van respect tonen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:22

Ik had ook helemaal over anshrop's "in publiek" gelezen. :+ Ik dacht dat het er ook over ging dat je het thuis deed :') .

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:24

Focussed schreef:
anshrop schreef:

lezen wat er staat!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:24

whahahahah, ja denk dat de buren mij ook niet zo aardig vinden als ik uit volle borst het wilhelmus sta mee te brullen om 3 uur snachts!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:25

Ho rustig maar hoor %)
Als je zelf even leest zie je dat ik me hierboven al hervat heb :=