Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:30

Sorry hoor, maar je kunt op flickr je foto's een licentie meegeven (creative commons) en daar staan dus WEL foto's op die je mag gebruiken :) Je geeft aan aan welke eisen de gebruiker moet voldoen (naamvermelding, wel of geen commercieel doel, wel of niet bewerken enz). Maar dan moet je dus wel zoeken op the commons ;) Het werkt dus in principe zo: Het is verboden om foto's van andere te gebruiken, tenzij anders is aangegeven met de commons. Maar goed je houdt altijd dat andere mensen zich niet aan de regels houden, maar daar kun je ze dus ook op aanspreken :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons

Rennie89

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:36

klopt klopt, maar daar kijken de kindertjes niet naar ;) als ze al over copyrights heenkijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:43

Het is een hele mooie tip van je Capopjekop... Máár...
Het is nú al voor bijna alle gebruikers te veel moeite om op een stocksite te kijken.

Ze kiezen liever voor het gemakkelijke, maar helaas illegale pad; op google en forums zoeken naar een bepaald ras waar mooie foto's bij staan. En die (ondanks alle auteursrechtelijke waarschuwingen die ze tegen komen) gebruiken ze dan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:45

Ik kan me er toch echt niet zo druk om maken. Het is een spel voor kinderen!
Tommie wordt ook voor het spel gebruikt. Wat ik begrijp, want hij is erg mooi en er staan erg mooie foto's van hem online.
Natuurlijk is het niet bepaald netjes om foto's te gebruiken van andere mensen, maar ik denk dat er weinig aan te doen is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:51

Ja daar heb je gelijk in, maar daar moet het spel dus op gaan letten. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar volgens mij was dat de algemene mening ook wel zo'n beetje. Jullie zijn nu toch met een aantal mensen in gesprek met HT of heb ik dat verkeerd gelezen?

Ik merk het trouwens ook bij mijn klasgenoten. Die hebben het idee dat als het bij google staat dat je het zomaar mag gebruiken. Gelukkig krijgen we er bij ons op school wel een college over wat wel en niet mag.

@ AnnemiekevM: Het lijkt onschuldig, maar ik kan me in de media nog iets herinneren wat ook op zoiets leek en die meneer mocht mooi een heel groot bedrag aan de fotograaf afrekenen ;) En als een fotograaf de rekening opstuurt staat hij ook nog in zijn recht, omdat je de foto 'gestolen hebt'. Dus het lijkt mij niet verkeerd om de kinderen daar van jongs af aan kennis mee te laten maken, dat is alleen maar goed voor de toekomst :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:57

@ lifaya: Jups, dan doen ze gewoon Print Screen en in Paint knippen ze de foto uit. Illegaal maar ó zó mooi! De enige manier om je foto's écht te beveiligen is heel groot NAAM © over je foto te zetten. Het kan gewoon doorzichtbaar enzo of alleen de lijntjes van de letters. En over zoveel mogelijk kleuren en oppervlakten heen. Dan is het te veel moeite om het weg te krijgen en je moet een verdomd goede photoshopper zijn. Neem ik aan tenminste.. Ik heb het wel eens geprobeert met een halster wegwerken: No way dat dat je goed lukt bij een shet met wintervacht. Ghehehe.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:42

Othello_ schreef:
@ lifaya: Jups, dan doen ze gewoon Print Screen en in Paint knippen ze de foto uit. Illegaal maar ó zó mooi! De enige manier om je foto's écht te beveiligen is heel groot NAAM © over je foto te zetten. Het kan gewoon doorzichtbaar enzo of alleen de lijntjes van de letters. En over zoveel mogelijk kleuren en oppervlakten heen. Dan is het te veel moeite om het weg te krijgen en je moet een verdomd goede photoshopper zijn. Neem ik aan tenminste.. Ik heb het wel eens geprobeert met een halster wegwerken: No way dat dat je goed lukt bij een shet met wintervacht. Ghehehe.

Oh echt wel dat dat lukt. ;)

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:56

AnnemiekvM schreef:
Tommie wordt ook voor het spel gebruikt. Wat ik begrijp, want hij is erg mooi en er staan erg mooie foto's van hem online.
Natuurlijk is het niet bepaald netjes om foto's te gebruiken van andere mensen, maar ik denk dat er weinig aan te doen is.

Je gaat het niet helemaal wegkrijgen. Velen denken dat alles van hun ook is en gebruiken ook alles. Al zet je er een copyright op dat je meer niet meer van je foto ziet dan wel, als ze die willen hebben dan gaan ze er nog met lopen...
Je kan alleen maar iets doen, als je het tegenkomt en iemand zegt van dat is hier mijn foto of die behoord niet toe aan die persoon, door die persoon ook te straffen voor het gebruik van die foto.

Eigenlijk alle kinderen, gewoon iedereen gaat om met internet. Maar ik heb nooit een les gehad van dat mag niet en dat wel... uiteindelijk moet ik zelf tot besef komen van dat mag niet, dat behoord iemand anders toe. En kinderen, zeker van jonge leeftijd (8 jaar ofzo), denken zomaar nog niet bij na en google geeft afbeeldingen met hopen zonder copyrights zichtbaar op soms en dan plukken ze het maar vanaf, sommige wss nog niet eens wetend dat het niet mag..
Dat zou eigenlijk ook wel eens veranderd mogen worden, dat iedereen van jonge leeftijd dat zou moeten weten en beseffen van dat is niet publicatie.

Tevens heb ik ook gelezen van Credits, wel ja een site draaiende houden kost wel net iets meer dan 25 euro per jaar. Voor een kleine site kan je wel al makkelijk rekenen op 70 a 80 euro per maand. En wil je verder uitbreiden, ik spreek niet over verdere prijzen maar je zou er wel is van kunnen verschieten ;)

Stockfoto's aanbieden is in mijn ogen dan ook al een mooie oplossing. Dat ze daaruit al kunnen kiezen. Maar je kan natuurlijk ook niet iedereen gaan opvolgen of ze dat effectief gaan doen. Je kan alleen maar iemand straffen als ze toch een verkeerde foto gebruiken en hopen dat ze het zo afleren.
En deviant art is heel handig voor stockfoto's heeft links ook een url die verwijst naar stock voor gebruik. En daar vind je best wel heel veel op om iets te maken of te gebruiken.

Spijtig dat er geen beveiligingen bestaan dat je gewoon de foto niet kan gebruiken. Bij een printscreen, een lege screen krijgen, bij bekijk van broncode, dat die beveiligd is, eigenlijk dat je uiteindelijk niet aan de foto kan komen. Maar denk niet dat we daar snel aan toe gaan zijn. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:08

AnnemiekvM schreef:

Ik vind dit zo kort door de bocht.
Als kinderen doen-durven-of-de-waarheid doen, en eentje moet daarbij een auto stelen en doet dit, zeg je toch ook niet:
"Ik kan me er toch niet zo druk om maken, het is een kinderspel."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:24

_MissSira_ schreef:
Dat zou eigenlijk ook wel eens veranderd mogen worden, dat iedereen van jonge leeftijd dat zou moeten weten en beseffen van dat is niet publicatie.

Tevens heb ik ook gelezen van Credits, wel ja een site draaiende houden kost wel net iets meer dan 25 euro per jaar. Voor een kleine site kan je wel al makkelijk rekenen op 70 a 80 euro per maand. En wil je verder uitbreiden, ik spreek niet over verdere prijzen maar je zou er wel is van kunnen verschieten ;)

Ach, iedereen weet toch op jonge leeftijd al dat stelen verboden is.
Wat is stelen? Iets van iemand anders pakken, zonder het te vragen.
Dat is met digitale foto's niet anders, het is alleen gemakkelijker te "pakken".
Maar een groot deel weet wel degelijk dat het niet mag. Maar heeft daar gewoon geen boodschap aan.

Er staan bijna nooit consequenties op, dus waarom zou je je aan de regels houden?
Dat is een groot vervelend punt.

En een site onderhouden?
Voor 25,- euro per jaar heb je al een site incl. eigen .nl of .com domein met 60 Gigabite verkeer per maand en 3 Gigabite opslag.

Nou zal een paardenspel waarschijnlijk wel iets meer nodig hebben (hoewel de foto's niet op eigen server gezet worden, dus het eigenlijk alleen op tekst en een paar programma's gaat), maar op dat voorbeeld hierboven draai ik al 5 jaar een zeer gróte foto website, zonder dat ik ooit over de data verkeer ben gegaan.

Dus het is heel goed mogelijk om voor 25,- euro per jaar ( = 2,08 euro per maand) een flinke zware site te draaien ;)

Maar goed, de discussie gaat niet over hoe veel het kost om een paardenspel te draaien.
Het gaat erom dat er geld verdient wordt via illegale foto's.
Dat is wettelijk gezien gewoon verboden.

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:12

"Dus het is heel goed mogelijk om voor 25,- euro per jaar ( = 2,08 euro per maand) een flinke zware site te draaien ;)"

Vergeet dat ik ook eigenaar ben van een spel en kwa dataverkeer draai je daar niet op hoor ;)
Je komt niet toe met 50 a 100 Gig per maand. En dat maakt het zo duur.
Je moet zoveel gebruikers kunnen trekken. Het gaat niet om de harde disk ruimte want dan is het inderdaad niet duur. ;)

En dan hangt het nog af wat server eh, Dedicated of Colocated enzo, die zijn heel duur. Want daar werkt het toch met..

Wou je gewoon even verbeteren, dat voor een paardenspel online te houden, je er niet komt met een prijs van 25 euro per maand. Dan blijft die niet online staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:05

Daarom zeg ik toch ook, dat een paardenspel waarschijnlijk wel een iets groter pakket nodig heeft.

Jij had 't er zelf over dat zelfs een kleine website op 70/80 euro per maand uit zou komen, en vandaar dus dat ik uit wilde leggen dat dat gewoon niet klopt ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:40

mmmmpff. je kan anders ook genoeg gratis sites krijgen. bijvoorbeeld everyonewebs is heel gemakkelijk en gratis. er is dan niet mega-veel ruimte, maar je kan er aardig wat (iniedergeval genoeg) op kwijt. kijk bijvoorbeeld naar www.everyoneweb.com/ArabianAllStars .... dat is een prima site! al durf ik wel te wedden dat die plaatjes ook niet van haar zijn....

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:58

Ja maar dat werkt natuurlijk niet voor zo'n site als horse tycoon..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:07

@ imd: idd, dat kan niet.
ik zit zelf ook op Horse Tycoon. Ja, ik heb een hele tijd bewerkt, maar tegenwoordig weinig eigenlijk. Ik besef ook wel dat het illegaal is. Maar ik zie ook veel mensen die gewoon op Google rondzoeken; en dan vind ik dat je dan maar wel zelf ook een beetje na moet kunnen denken en niet ALLES op het internet zet.
Op de sites van een fotograaf kun je zover ik het weet ook rechten opzetten zodat niemand wat kan opslaan/kopieeren van jouw site. Tenzij ze daar toestemming voor hebben.
Verder is er weinig aan te doen, en trouwens, als je mensen ziet met jouw paard op hun profiel bijv hoeft het niet altijd door hun gemaakt te zijn, want 6 op de 10 bewerkte foto's die je op iemands profiel tegen komt zijn op het forum gekocht..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:35

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:41

AngelsDitch schreef:
Kom net mijn pony tegen op HT... Nog niet met foto, maar wel met naam... als hengst (is toch echt een merrie) en als engels volbloed (is toch echt een New Forest).

http://www.horsetycoon.nl/paarden/profi ... p?id=48960

Hoe kan ik de gebruiker hier op aan spreken?

Iemand aanspreken over een naam vind ik wel erg ver gaan. Er zijn meerdere paarden met een dezelfde naam. Dan kan je alle paarden wel weghalen, want elke naam is wel aan een echt paard gegegeven.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:44

Nou ik weet niet hoe vaak je de naam "Angels Ditch Rosalinde" tegenkomt....

Oke als er alleen "Rosalinde" had gestaan, had je mij niet gehoord... Maar dit is gewoon haar complete naam en die bestaat echt niet nogmaals.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:45

Bonte:

In AngelsDitchs geval snap ik het wel. Daar hebben ze de pony ook echt Angels Ditch Rosalinde genoemd. Dat is wel iets anders dan Bles of Blacky.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:24

AngelsDitch schreef:

Wettelijk gezien niet.
Tenzij je die naam hebt laten vastleggen.
Maar ik ga er van uit dat je dat niet hebt gedaan, want dat kost veel geld en levert nooit wat op.

Theoretisch gezien zou je de gebruiker even een berichtje kunnen sturen met de vraag of ze de naam van het paard wil aanpassen.
En als ze dat niet willen, is het jammer maar helaas.

Op 'eigen namen' rusten geen rechten.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:30

AngelsDitch schreef:
Kom net mijn pony tegen op HT... Nog niet met foto, maar wel met naam... als hengst (is toch echt een merrie) en als engels volbloed (is toch echt een New Forest).

http://www.horsetycoon.nl/paarden/profi ... p?id=48960

zijn welmeerdere hondjes die vicky heten vind ik een beetje hier iemand op aan te spreken...
Mijn dochter heeft een hele aparte naam denk je nou echt dat niemand meer zijn kind zo mag noemen etc...
Nu heeft er nog niemand haar naam maar dat zal waarschijnlijk wel op korte termijn veranderen niets aan te doen

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:22

Hypofocus schreef:
Theoretisch gezien zou je de gebruiker even een berichtje kunnen sturen met de vraag of ze de naam van het paard wil aanpassen.
En als ze dat niet willen, is het jammer maar helaas.

Kost ook 10 credits, dus zullen ze niet zo snel doen. ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:25

Ik moet zeggen dat ik begonnen ben met spelen, het is best geinig! :j Maar.. Mocht iemand dit paard herkennen:

http://img102.imageshack.us/img102/4096 ... hofpr3.png

Ik heb het paard zo "gekocht" in het spel.. Ik ben bereid de foto's te verwijderen indien iemand deze herkent.. :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:12

doet me denken aan silly_silas :P