Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:26

fransje23 schreef:
Ik denk niet dat mbo/hbo diploma zo zeer wat uitmaakt. Het is een manier van denken, kijken en verdiepen en dat vervolgens ook nog kunnen uitdragen.
.

Daarom praat ik ook bewust over MBO/HBO werk en denk niveau en niet over een diploma.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:28

Maar dan kan het zijn dat er universitaire mensen zitten met mbo werk niveau… dat maakt t wel heel ingewikkeld qua kwalificaties.. want waar staat het dan voor?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:29

Benzz schreef:
fransje23 schreef:
Ik denk niet dat mbo/hbo diploma zo zeer wat uitmaakt. Het is een manier van denken, kijken en verdiepen en dat vervolgens ook nog kunnen uitdragen.
.

Daarom praat ik ook bewust over MBO/HBO werk en denk niveau en niet over een diploma.

En waarop toets je het niveau?
Want als je het zo concreet benoemd moet er een toetsing zijn of niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:48

Iedere competente politica zou in principe gewoon een universitaire studie moeten kunnen doorlopen. Misschien hebben ze dat niet gedaan, misschien willen ze dat niet doen, maar een aantal van de vaardigheden zijn wel exact hetzelfde. Sylvana Simons bijvoorbeeld: haar leven liep langs hele andere wegen en ze heeft dus geen academische studie gedaan. Maar als ze die nu alsnog zou willen, beschikt ze over alle vaardigheden om die zonder al te veel moeite alsnog te doen.

Het is niet zinnig om een opleidingseis aan de voorkant te stellen. Je hoeft geen universiteit te hebben om een goede politicus te zijn. Maar als de manier van denken en redeneren echt te moeilijk is, dan kun je je vak als politicus niet goed uitvoeren, zeker niet op landelijk niveau.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:11

Shadow0 schreef:
Debatteren is eigenlijk helemaal geen nuttige kunst trouwens, dat werkt eerder averechts. Het oorspronkelijke idee van het debat is dat je door het *luisteren* naar elkaars argumenten en redeneringen tot betere inzichten komt. Het ging nooit om het aftroeven van de ander.

Debatteren gaat juist niet over elkaar ergens van te overtuigen, deelnemers aan een debat zijn ook niet op zoek naar consensus onder elkaar.

In de politiek, of dat nou landelijk of lokaal is, krijg je dagelijks een flinke berg informatie te verwerken. Voorheen gewoon elke dag een stapel papier in je postvakje en nu natuurlijk vooral digitaal. Dat is niet het soort werk waar een MBO opleiding op gericht is en er is ook maar een beperkt aantal HBO studies die wel aansluit. Maar rondom het politieke werk is ruimte genoeg voor MBO'ers en HBO'ers om hun steentje bij te dragen. Je hoeft niet voor elke functie in Den Haag de hoogste opleiding te hebben gehad. Je moet wel van onbesproken gedrag zijn en je moet ook in staat zijn om je aan regels te houden die streng zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:55

juval schreef:
mijn 2 tv momenten van gister die zijn blijven hangen:
Volgens mij RTL nieuws heeft een onderzoek gedaan naar de samenstelling van de 2e kamer en dit blijkt niet echt een goede afspiegeling van de samenleving. Het percentage MBO'ers is heel laag. In sommige partijen zelfs 0%
En bij Nieuwsuur een onderzoek naar de religieuze scholen en het onderwijs wat daar wordt gegeven, voornamelijk over de verschillen tussen man en vrouw. Artikel 23 van de grondwet zou aangepast moeten worden.

Iemand dit ook gezien?

Weinig Mbo-ers in de kamer? Lijkt me logisch, 'dom' rechts stemt tenslotte toch alleen PVV en dat is een 1-mans partij... }> Dat is natuurlijk sarcastisch bedoeld, maar wel het beeld wat vaak wordt geschetst van Mbo-ers. Wat heeft het voor nut om de politiek in te gaan als je nu al het gevoel hebt niet serieus te worden genomen vanwege je opleiding? Zelfs hier op bokt voelen mensen zich genoodzaakt om met hun onderwijsniveau te schermen als er kritiek wordt gegeven op iemand zijn leesvaardigheid. (wat voor mij dan vooral bevestigd dat onderwijsniveau niets zegt over iemands zijn vaardigheid of wil tot begrijpend lezen :+ ) Dat iemand minder belezen is betekent zeker niet dat iemand dom of is geen inzicht heeft in complexe situaties. Alleen dat theorie voor die groep vaak minder aantrekkingskracht heeft dan de praktijk. Overigens denkt ik dat Karim wel een sterk punt heeft, dat alle 'bullshit banen' over 10 jaar zijn overgenomen door AI, maar Mbo-ers nog steeds onmisbaar zijn. :)

https://nos.nl/artikel/2432222-mbo-ers-voelen-zich-nauwelijks-gehoord-ze-denken-dat-we-dom-zijn

https://demakersvanmorgen.com/hoog-tijd-voor-een-mbo-quotum-in-de-tweede-kamer/

Betreft het onderzoek bij religieuze scholen is het wel relevant om te melden dat ze niet pretenderen dat dit een daadwerkelijke afspiegeling van de gemiddelde religieuze school is, omdat dit onderzoek ook maar een minderheid binnen de bijzondere scholen betreft. En dat pesten en discriminatie op alle soorten scholen even veel blijkt voor te komen, of deze nu openbaar of bijzonder zijn. Daarnaast gaat het onderzoek in mijn optiek vooral over de tegenstrijdigheden die op een religieuze school voor kunnen komen, bijvoorbeeld dat kinderen leren over de evolutietheorie én tegelijkertijd leren dat volgens hun geloof de aarde 6000 jaar oud is. Uiteindelijk zullen kinderen dan voor zichzelf moeten beslissen waarin zij wensen te geloven.

Bij bepaalde excessen die genoemd worden, zijn dit vooral persoonlijke meningen van mensen en hoewel gesuggereerd wordt dat deze mening ook op de scholen geleerd zou worden, lijkt er op scholen toch vooral 'binnen de lijntjes' te worden lesgegeven. In Nederland zijn we nog altijd onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. :)

Sommige dingen lijken ook uit zijn verband te worden getrokken, zoals de zin dat een een vrouw onderdanig moet zijn aan een man. Daarna komt namelijk ook dat een man zich moet opofferen voor zijn vrouw. De nuance en context is dus wel belangrijk.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/765/vrouw-moet-man-onderdanig-zijn/

Geloof wordt in dit topic vaak erg bekritiseert, waar wordt vergeten dat de 'waarheid' en wat belangrijk is in het leven niet voor iedereen hetzelfde is. Persoonlijk vind ik het arrogant om te denken dat een leven vanuit wetenschap per defenitie beter is dan een leven in geloof. Veel mensen vinden juist kracht, saamhorigheidsgevoel en zingeving vanuit geloof. Zoals bijvoorbeeld Sara-maria, die niet volgens de standaard leeft, maar in mijn optiek ook juist bewondering verdient vanwege hoe zij in het leven staat.

https://www.saramaria.nl/

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van het aanpassen van artikel 23. Dit omdat ik een groot voorstander ben van vrijheid in al zijn facetten. Vrijheid is een fundamenteel grondrecht in Nederland en dat lijkt me niet iets waar je aan moet tornen. Zodra je de vrijheid gaat beperken, beperkt je het fundament van de democratie. Controle van de overheid op weekendscholen lijkt me ook een brug te ver. Dat is in mijn optiek maar 1 stap verwijderd van bepalen wat men in de kerk mag belijden.

Zodra de overheid de vrijheid van onderwijs, de vrijheid van geloof of vrijheid van meningsuiting niet meer op waarde erkend zou ik me echt zorgen maken over de toekomst. Waar wat mij betreft nu wel eens een eind aan moet worden gemaakt zijn de openbare verbranding van heilige boeken. Officieel mag dit, behalve als het wordt gedaan uit haatzaaierij of provocatie. Maar je kunt mij echt niet verkopen dat dit bij een openbare verbranding niet het doel is. Dat dit dus nog steeds wordt toegestaan vind ik onbegrijpelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:08

Misschien moeten we dingen ook niet ingewikkelder maken dan nodig.
Want hoe gaat de politiek iets uitleggen als het dusdanig ingewikkeld is dat de meerderheid van de bevolking het niet meer snapt?
De kamer moet zoveel mogelijk een afspiegeling zijn van de bevolking geen elitaire sociëteit die gaan beslissen wat er voor 'het volk' nodig is.

Een goede bestuurder heeft bepaalde kwaliteiten maar daar hoeft verder geen label qua opleiding aan te hangen.
Het mooiste zou zijn als het mensen zijn die ingewikkelde materie dusdanig uit kunnen leggen dat het voor iedereen te begrijpen is.
Zonder te liegen of de waarheid te verdraaien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:22

Veronica2 schreef:
Shadow0 schreef:
Debatteren is eigenlijk helemaal geen nuttige kunst trouwens, dat werkt eerder averechts. Het oorspronkelijke idee van het debat is dat je door het *luisteren* naar elkaars argumenten en redeneringen tot betere inzichten komt. Het ging nooit om het aftroeven van de ander.

Debatteren gaat juist niet over elkaar ergens van te overtuigen, deelnemers aan een debat zijn ook niet op zoek naar consensus onder elkaar.

In de politiek, of dat nou landelijk of lokaal is, krijg je dagelijks een flinke berg informatie te verwerken. Voorheen gewoon elke dag een stapel papier in je postvakje en nu natuurlijk vooral digitaal. Dat is niet het soort werk waar een MBO opleiding op gericht is en er is ook maar een beperkt aantal HBO studies die wel aansluit. Maar rondom het politieke werk is ruimte genoeg voor MBO'ers en HBO'ers om hun steentje bij te dragen. Je hoeft niet voor elke functie in Den Haag de hoogste opleiding te hebben gehad. Je moet wel van onbesproken gedrag zijn en je moet ook in staat zijn om je aan regels te houden die streng zijn.

Bedoel je met strenge regels dan misschien het niet lekken van overheidsstukken? Want die is geloof ik niet bij iedereen binnengekomen. :+

Wettelijke eisen bevatten geen opleidingsniveau.
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/benoemingen/vereisten-lidmaatschap

En een eigen politieke partij oprichten is nog makkelijker, dus voor wie zich geroepen voelt. :D
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/democratie/vraag-en-antwoord/hoe-richt-ik-een-politieke-partij-op

Persoonlijk denk ik dat je in de politiek vooral snel moet kunnen lezen en goed verbanden kunnen leggen. Je moet standpunten helder uiteen kunnen zetten en onderbouwen. Je moet beslissingen durven nemen en consequenties van beslissingen zien en durven dragen. Je moet je kunnen redden in onverwachte situaties, voor je principes kunnen staan, maar ook kunnen onderhandelen. Je moet je kunnen redden in de media, een competente uitstraling en dingen in begrijpelijke taal kunnen verwoorden is een pre. Je kunt veel informatie onthouden en verdiept je daadwerkelijk in een onderwerp voor een debat. Je moet ook kunnen incasseren, wakker kunnen blijven tijdens urenlange debatten en als je van koffie houdt is dat waarschijnlijk mooi meegenomen. Een goed politicus is ook integer, zoekt verbinding met anderen en heeft bovenal een echte passie voor de politiek!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:32

journee schreef:
Waar wat mij betreft nu wel eens een eind aan moet worden gemaakt zijn de openbare verbranding van heilige boeken. Officieel mag dit, behalve als het wordt gedaan uit haatzaaierij of provocatie. Maar je kunt mij echt niet verkopen dat dit bij een openbare verbranding niet het doel is. Dat dit dus nog steeds wordt toegestaan vind ik onbegrijpelijk.

Ben ik met je eens, dat soort dingen wordt puur gedaan om te kwetsen en op te ruien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:35

Het klopt dat sommige lieden niet helemaal goed hebben begrepen wat de regels in zouden houden :+.

Wat je laatste alinea betreft ben ik het met je eens, maar in de praktijk hoeven veel tweedekamerleden niet hetzelfde te doen als de fractieleiders. Een groot deel van de 150 staat nooit voor een camera, geeft geen interviews, hoeft geen grote debatten te voeren en doet gewoon z'n dagelijkse werk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:56

Wat betreft onderwijs, ik vind al jaren dat onderwijs gewoon vrij van geloven moet zijn, geloofsovertuigingen leer je maar thuis en in de kerk /moskee/synagoge whatever.
Gewoon degelijk onderwijs, vooral op basisschool . Rekenen, lezen enz.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 06:56

Veronica2 schreef:
Wat je laatste alinea betreft ben ik het met je eens, maar in de praktijk hoeven veel tweedekamerleden niet hetzelfde te doen als de fractieleiders. Een groot deel van de 150 staat nooit voor een camera, geeft geen interviews, hoeft geen grote debatten te voeren en doet gewoon z'n dagelijkse werk.

Een deel komt zelfs nooit opdagen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:19

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:37

Veronica2 schreef:
Het klopt dat sommige lieden niet helemaal goed hebben begrepen wat de regels in zouden houden :+.

Ik ben er wel voorstander van dat er ook meer praktijkmensen in de kamer zitten. Dat lijkt me grote voordelen hebben. Mensen die weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat in de zorg, onderwijs, bouw en agrarische sector.
Voor een partijleider lijkt het me wel nuttig als die goed kan debatteren uiteraard, dat moet een charismatisch persoon zijn om stemmen te trekken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:42

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:50

Er is voor gemeenten geen enkele mogelijkheid meer om het 'handig' aan te pakken m.b.t. AZCentra; wel overleg, geen overleg, niks is meer goed. Na 25 jaar is het Wilders toch gelukt om een deel van Nederland achter zijn weerstand te krijgen. En daarmee ook meegenomen in zijn manier van communicatie: harde woorden zonder veel inhoud.

Wel stoer dat er ook een tegendemonstratie was, ik zou er dan toch staan met knikkende knietjes.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:11

Het resultaat van 20 jaar haatzaaien en opruien door Wilders.
Genormaliseerd door een deel van de VVD en BBB, FvD en SGP en niet te vergeten door SM en "duiders" zoals Johan Derksen, Weird Duk, Jack van Gelder enz.

Nederland is van een tolerant progressief land opgeschoven naar een conservatief, rechts land.
Bah!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:23

Veronica2 schreef:

Dat is helemaal niet logisch eigenlijk. alle commissievergaderingen zijn ook live beschikbaar en worden opgenomen. Daar zouden journalisten ook best wat mee kunnen als ze zich zouden interesseren voor hoe het land wordt bestuurd en hoe beleid tot stand komt.

En daar zitten dus allemaal Kamerleden hun werk te doen, die je ook gewoon zou kunnen bevragen naar hun opvattingen en expertises. Geen stemvee, die vooral hun mond moeten houden en doen wat de Grote Leider zegt, maar zelfstandige Kamerleden, zoals het bedoeld is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:46

Electra63 schreef:
Het resultaat van 20 jaar haatzaaien en opruien door Wilders.
Genormaliseerd door een deel van de VVD en BBB, FvD en SGP en niet te vergeten door SM en "duiders" zoals Johan Derksen, Weird Duk, Jack van Gelder enz.

Nederland is van een tolerant progressief land opgeschoven naar een conservatief, rechts land.
Bah!

En dat terwijl een groot deel van de oproerkraaiers nog nooit een asielzoeker van dichtbij hebben gezien en er helemaal geen last van heeft. Inderdaad bah!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:48

In januari 2024 was ongeveer 17% van alle mensen in Nederland buiten Nederland geboren. Lijkt me heel sterk dat je dan nog nooit een asielzoeker hebt gezien?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:17

Van die 17% zijn dat allemaal asielzoekers of ook arbeidsmigranten enz. ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:35

Die vraag kun je prima zelf beantwoorden. Het gaat erom dat het statement dat mensen nog nooit een asielzoeker hebben gezien statistisch bijna onmogelijk is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:39

996981 schreef:
Die vraag kun je prima zelf beantwoorden. Het gaat erom dat het statement dat mensen nog nooit een asielzoeker hebben gezien statistisch bijna onmogelijk is.

Als je er vanuit gaat dat de inwoners van ons land die buiten Nederland geboren zijn allemaal asielzoeker zijn, dan heb je niet helemaal goed beeld van de samenstelling van onze bevolking.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:44

Veronica2 schreef:
996981 schreef:

Als je er vanuit gaat dat de inwoners van ons land die buiten Nederland geboren zijn allemaal asielzoeker zijn, dan heb je niet helemaal goed beeld van de samenstelling van onze bevolking.

Waar ga ik daarvan uit dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:47

Het contrast in actievoeren in Amersfoort is stuitend.
Ik weet wel wie ik hoger heb zitten als het gaat om normen en waarden.

Dappere mensen!

Die dame in het rood met krukken!

Een gemeente doet het noot goed.
Dit had ook niet op het bord van de gemeente moeten liggen. Die zijn enorm in de steek gelaten door Den Haag.

Laatst was Geert Wilders bij zo een demonstratie. Hoe sterk laat je als politicus je lokale bewindslieden in de steek?