Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:11

Electra63 schreef:
Faber zadelt gewoon de gemeentes op met problemen!

Hein de Haas (hoogleraar en migratie-expert) is nu bij Vandaag Inside, die hoor ik graag !
Iedereen zou eens naar hem moeten luisteren !

Ik kom even binnenvallen, maar ik heb Hein de Haas inderdaad ook gezien gisteren. Ontzettend sterk verhaal in een paar zinnen duidelijk uitgelegd. Voor de mensen die het niet gezien hebben is het ook wel de moeite waard om even terug te kijken. Het is een fragment van een paar minuten :) .
Ik heb zijn boek ook thuis liggen en was direct gemotiveerd om het te gaan lezen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:25

Laatst bijgewerkt door mysa op 05-09-24 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:35

Dit hele gedoe is zo vaag. Partijen die los zouden staan van het kabinet maar zich ermee bemoeien, regelingen die europees zijn overboord willen smijten. Mensen verder de armoede induwen want ja wij zijn voor werkenden. En ieder die dat niet kan heeft gewoon pech. Laten we nog meer dingen duurder maken zodat nog minder mensen mee kunnen doen met de maatschappij. En ondertussen geld uitgeven aan dingen die nou juist minder urgent zijn, en urgente zaken die ook ons land treffen doen we gewoon niks mee. Schoon drinkwater en een gezond leefmileu zijn zo onbelangrijk -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:29

996981 schreef:
Ik snap het wel. Sinds Zweden heeft uitgesproken strenger asielbeleid te voeren is het aantal asielzoekers dat zich meldt gedaald. Nederland zal nu eerst even in de oliebol komen, maar de kans dat er zich uiteindelijk minder mensen melden is groot.

Ik zie het ja… ik ben benieuwd welke problemen dit dan gaat oplossen voor de Zweed.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:07

nps schreef:
996981 schreef:
Ik snap het wel. Sinds Zweden heeft uitgesproken strenger asielbeleid te voeren is het aantal asielzoekers dat zich meldt gedaald. Nederland zal nu eerst even in de oliebol komen, maar de kans dat er zich uiteindelijk minder mensen melden is groot.

Ik zie het ja… ik ben benieuwd welke problemen dit dan gaat oplossen voor de Zweed.

Wat ik begreep vindt de gemiddelde Zweed de druk op de verzorgingsstaat te hoog worden. Integreren blijkt vaak niet goed te gaan, waardoor velen afhankelijk zijn van uitkeringen. Inmiddels heeft 26% van de bevolking een migratieachtergrond daar. Er zijn grenzen aan wat een verzorgingsstaat kan dragen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:08

Gruis schreef:
Electra63 schreef:
Faber zadelt gewoon de gemeentes op met problemen!

Hein de Haas (hoogleraar en migratie-expert) is nu bij Vandaag Inside, die hoor ik graag !
Iedereen zou eens naar hem moeten luisteren !

Ik kom even binnenvallen, maar ik heb Hein de Haas inderdaad ook gezien gisteren. Ontzettend sterk verhaal in een paar zinnen duidelijk uitgelegd. Voor de mensen die het niet gezien hebben is het ook wel de moeite waard om even terug te kijken. Het is een fragment van een paar minuten :) .
Ik heb zijn boek ook thuis liggen en was direct gemotiveerd om het te gaan lezen!

Duidelijk verhaal inderdaad, maar niks nieuws toch?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:11

996981 schreef:
Gruis schreef:

Duidelijk verhaal inderdaad, maar niks nieuws toch?

Dat zou je denken, maar ook in Engeland zijn er toch veel mensen gevallen voor de retoriek 'uit de EU en dan geen immigranten meer binnenlaten'. Een verhaal die het hier onder veel mensen ook goed doet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:38

Zoals de Haas gisteren duidelijk heeft uitgelegd (en al eerder), het is zo makkelijk maar zo onjuist om (islamitische) vluchtelingen de schuld te geven van alle problemen in dit land :D.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:40

"...de kans dat zich hier minder mensen melden" - ?

Ten eerste zijn er helaas oorlogen. In steeds groter deel debet aan klimaatverandering.
Zolang je die problemen niet oplost vind ik het een kortzichtige benadering.

En het is echt niet zo dat de meeste mensen zich in Nederland melden.
Laat staan dat de EU vooraan staat in vluchtelingenopvang.
De beeldvorming klopt dus ook al niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:48

Even heel cru gezegd denk ik dat we onszelf zachtjes aan dringend af moeten gaan vragen wat we nu precies gaan doen aan de situatie in de wereld. Kans is groot dat er alleen nog maar meer vluchtelingen komen naarmate er steeds meer delen van de wereld moeilijk bewoonbaar worden door o.a. oorlog en klimaatveranderingen. Die elkaar ook nog eens versterken.

Gaan we proberen er iets aan te doen? Of gaan we onszelf afzonderen van de rest van de wereld en er een groot hek omheen bouwen om onszelf te beschermen tegen vluchtelingen? En dan maar hopen dat we zèlf niet ook op de vlucht moeten door extreme weersomstandigheden.... stijgend water in Nederland en toenemende droogte in Spanje enzo.....

Ik denk dat er eigenlijk maar 1 optie is: AANPAKKEN die handel, nu we nog een kansje hebben om de ingezette ellende aan te pakken. We hebben helemaal geen tijd voor dit geneuzel want straks is er geen vluchten meer mogelijk en zitten we over de hele wereld in de problemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:55

...ik erken dat ik soms de elementaire behoefte heb van in bed kruipen, dekens over mijn hoofd en om mijn moeder roepen.

(Maar ik weet dat het niet helpt.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:58

pmarena schreef:
Even heel cru gezegd denk ik dat we onszelf zachtjes aan dringend af moeten gaan vragen wat we nu precies gaan doen aan de situatie in de wereld. Kans is groot dat er alleen nog maar meer vluchtelingen komen naarmate er steeds meer delen van de wereld moeilijk bewoonbaar worden door o.a. oorlog en klimaatveranderingen. Die elkaar ook nog eens versterken.

Gaan we proberen er iets aan te doen? Of gaan we onszelf afzonderen van de rest van de wereld en er een groot hek omheen bouwen om onszelf te beschermen tegen vluchtelingen? En dan maar hopen dat we zèlf niet ook op de vlucht moeten door extreme weersomstandigheden.... stijgend water in Nederland en toenemende droogte in Spanje enzo.....

Ik denk dat er eigenlijk maar 1 optie is: AANPAKKEN die handel, nu we nog een kansje hebben om de ingezette ellende aan te pakken. We hebben helemaal geen tijd voor dit geneuzel want straks is er geen vluchten meer mogelijk en zitten we over de hele wereld in de problemen.

De enige manier om vluchtelingen te stoppen is inderdaad wereldvrede en welvaart voor iedereen. Dat is best lastig :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:10

Nou dat dus. Het moeilijke is dat het links of rechtsom ons probleem is. Of omdat we vluchtelingen opvangen, of omdat we (proberen te) voorkomen dat mensen de neiging hebben huis en haard te ontvluchten. Deels zijn we debet aan het probleem, maar er zijn écht niet enkel klimaatvluchtelingen. Er is ook gewoon enorm veel oliebol waar het westen niks aan kan doen. Waarbij onze “hulp” enkel problemen groter maakt. We kunnen niet alles oplossen…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:13

Janneke2 schreef:

Ten eerste zijn er helaas oorlogen. In steeds groter deel debet aan klimaatverandering.

“Niet de meesten” en “niet vooraan staan” zegt in dezen niks. Ook dan kan het in absolute aantallen gewoon teveel zijn. Je wilt mensen ook humaan kunnen opvangen en ze oprecht verder helpen in het leven. Als we ze hier op de grond moeten laten slapen en ze de rest van hun leven niet aan het werk kunnen doen we het volgens mij niet goed. Dan moeten we volgens mij eerst kijken hoe we het beter kunnen doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:42

996981 schreef:
Janneke2 schreef:

“Niet de meesten” en “niet vooraan staan” zegt in dezen niks. Ook dan kan het in absolute aantallen gewoon teveel zijn. Je wilt mensen ook humaan kunnen opvangen en ze oprecht verder helpen in het leven. Als we ze hier op de grond moeten laten slapen en ze de rest van hun leven niet aan het werk kunnen doen we het volgens mij niet goed. Dan moeten we volgens mij eerst kijken hoe we het beter kunnen doen.

Daar ben ik het mee eens. Opvangen is een, maar daarna een goed leven bieden is twee. Beiden is niet goed geregeld. Ik vind de gedachte dat wij zelf vinden dat we meer recht op welvaart en geluk hebben dan een ander mens wel erg lastig. Je hebt best mazzel als je in Nederland wordt geboren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:48

Deze discussie gaat nu weer alleen over vluchtelingen, terwijl dat maar ongeveer 12% is van de instroom.

De grootste groep, die daarom o.a.drukken op de zorg en de woningen, zijn de arbeidsmigranten.
Maar deze arbeidsmigranten zijn nodig op de arbeidsmarkt.
Daarom wordt er door BBB, VVD en PVV vooral gewezen naar (islamitische) vluchtelingen i.p.v. kijken of we met minder arbeidsmigranten kunnen, immers die zijn nodig voor het bedrijfsleven.

En dan laten we buiten beschouwing dat de druk op de zorg en woningmarkt vooral komt door het beleid en bijvoorbeeld dat vrouwen veel minder afhankelijk zijn van hun partner en we daardoor veel meer eenpersoonshuishoudens hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:54

Electra63 schreef:
.... vooral komt door het beleid en bijvoorbeeld dat vrouwen veel minder afhankelijk zijn van hun partner en we daardoor veel meer eenpersoonshuishoudens hebben.

Ik weet niet zeker of ik het helemaal eens ben met jouw oorzaak-gevolg redenatie hier :?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:01

Een ander punt waar ik best mee worstel bij dit kabinet is de fikse uitbreiding van defensie. Die hebben veel plannen die leefgebieden van mensen een stuk minder bruikbaar maakt of zelfs onmogelijk. Ze moeten iets maar het leefgebied in delen van nederland is nu nog soort van ok maar met hun plannen gaat dat stevig veranderen. Ze moeten iets maar zou daar nu geen minder belastende oplossing voor te vinden zijn?

Oa nieuwe explosie oefengebieden waar ze 40 weken per jaar 5 dagen per week willen oefenen met explosieven. Oa Heerde, Loenen bij de veluwezoom (natura2000 gebied) , arnhem, gebieden in de flevopolder zijn daarvoor mogelijke opties.

https://www.gld.nl/nieuws/8198238/onrus ... -op-veluwe

Een ander ding dat hier nogal voor terechte onrust zorgt is opslag van wapens. Daarvoor hebben ze onder andere een gebied aan de andere kant van de rivier op het oog. Wat zou betekenen dat in een straal elke vorm van bewoning of activiteit verboden wordt. Veel boerderijen moeten dan weg waar families soms al generaties zitten. Een volgende zone mag niet gewoond worden, de zone daarop mogen geen mensen aanwezig zijn langere tijd op de dag. En oa restaurant en kinderopvang moeten sluiten of mogen alleen beperkt mensen ontvangen. Een heel groot gebied wordt dan onleefbaar. Geen idee waar deze mensen dan heen moeten, maar er zijn al woningen te kort wat op deze manier alleen maar erger wordt ipv beter,

https://nos.nl/artikel/2528914-omwonend ... n-ongerust

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:11

irmaz schreef:
Electra63 schreef:
.... vooral komt door het beleid en bijvoorbeeld dat vrouwen veel minder afhankelijk zijn van hun partner en we daardoor veel meer eenpersoonshuishoudens hebben.

Ik weet niet zeker of ik het helemaal eens ben met jouw oorzaak-gevolg redenatie hier :?

Het was ook een beetje kort door de bocht.

Maar dat is het wijzen naar alleen vluchtelingen zeker.
Er is geen vluchtelingencrisis, maar een opvangcrisis, omdat o.a. opvanglocaties zijn gesloten.

In de slachterijen en in de kassen en schoonmaak werken vooral arbeidsmigranten. We kunnen niet zonder.
Daarom hoor je BBB ook niet over arbeidsmigranten.

Wat betreft eenpersoonshuishoudens
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... houdens-nu

De Haas zei gisteren er is geen woningprijs, maar een betaalbare woningprijs.

Enz.enz.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 05-09-24 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:13

Het probleem zijn niet zelfstandige vrouwen. Het probleem is een overheid die jaren in heeft gezet op huizen kopen de norm maken en verhuren minder en minder interessant/betaalbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:16

_San87_ schreef:
Het probleem zijn niet zelfstandige vrouwen. Het probleem is een overheid die jaren in heeft gezet op huizen kopen de norm maken en verhuren minder en minder interessant/betaalbaar.

Nee, natuurlijk niet.
Maar er zijn wel veel meer eenpersoonshuishoudens t.o.v. vroeger.
Er zijn ook minder goedkope woningen, veel meer huisjesmelkers c.q. investeerders, die vooral winst willen maken en er wordt te weinig gebouwd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:17

Vergeet ook niet dat de bouwmaterialen zelf ook fiks duurder zijn geworden, dat werkt allemaal door in de prijs want die ontwikkelaars willen natuurlijk wel marge behouden. Dus het is niet alleen het probleem dat er winst gemaakt moet worden op woningen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:23

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Nee, natuurlijk niet.
Maar er zijn wel veel meer eenpersoonshuishoudens t.o.v. vroeger.
Er zijn ook minder goedkope woningen, veel meer huisjesmelkers c.q. investeerders, die vooral winst willen maken en er wordt te weinig gebouwd.

Zo deed je het wel overkomen.

En ja, er zijn meer eenpersoonshuishoudens. Een logische ontwikkeling gezien vrouwen meer rechten hebben gekregen en niet in een ongelukkig huwelijk hoeven te blijven zitten, kunnen werken en eerst op zichzelf kunnen wonen zonder vanuit het ouderlijk huis met een partner een woning te betrekken.

Het probleem is niet de vrouwen, of de groeiende aantallen eenpersoonshuishoudens, maar een gebrek aan inzicht bij de overheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:24

IMANDRA schreef:
Vergeet ook niet dat de bouwmaterialen zelf ook fiks duurder zijn geworden, dat werkt allemaal door in de prijs want die ontwikkelaars willen natuurlijk wel marge behouden. Dus het is niet alleen het probleem dat er winst gemaakt moet worden op woningen.

Dat is zeker zo. Echter is het huizenprobleem niet iets van de laatste jaren. Dat speelt al decennia.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:32

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:

Dat is zeker zo. Echter is het huizenprobleem niet iets van de laatste jaren. Dat speelt al decennia.

Zeker! Er spelen gewoon veel factoren, het is niet alleen het een of het ander idd.
Grootste probleem is inderdaad gebrek aan inzicht bij de overheid :D. Dit was al lang te voorspellen.