Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:03

elnienjo schreef:
mysa schreef:
Wat ik dan wel weer idioot vind is dat NL de grootste gasopslag van Europa heeft maar die kunnen ze niet helemaal vullen want een deel is van Rusland...

Hoezo is een deel van Rusland? Is Rusland mede eigenaar? Kun je die niet onteigenen vanwege de oorlog dan?

Ja, bijna de helft ervan is van Gazprom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:04

irmaz schreef:
Verder snap ik echt niet waarom jij het persé negatief wilt uitleggen. Het kan zomaar zijn dat 15% besparing gekozen is omdat dat genoeg is, niet omdat dat toevallig haalbaar is.

Dat kan zomaar ja, of het is om een haalbaar doel te stellen zodat mensen hun best doen ondanks dat het niet genoeg is.

Goed dat twee mogelijke redenen nu hier voorbij zijn gekomen zodat we niet blind alles overnemen wat een persoon of een instantie zegt maar dat we zelf ook gaan nadenken.

Verschillende inzichten vind ik interessant. Anders is dit ook geen discussietopic meer maar een "herhaal alles uit het nieuws topic". Misschien kan iemand zelfs nog een derde reden bedenken, ik zou die namelijk graag horen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:06

elnienjo schreef:
Hoe zit dat met het Waddenzee gebied waar ze nu ook gas willen boren? Is dat een meerjarenplan of kunnen ze dat van de winter al optuigen?

Ik hoop dat het plan niet doorgaat.

Zo ja, duurt het minstens drie jaar voor het operationeel is.

En we moeten niet alleen van het Russische gas af, maar ook van alle fossiele brandstof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:09

irmaz schreef:
Ik hoor trouwens net dat de Europese bank de rente verhoogt met als doel de economische groei te remmen --> nog een tool om het energieverbruik te reguleren.

Het mandaat van de ECB is inflatie onder controle houden wat ze doen door de rente te verhogen. De remmende economische groei is een logische (maar negatieve) bijwerking. Het energieverbruik remmen op deze manier is onnodig, dat zal vanzelf gebeuren bij toenemende prijzen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:11

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:
Hoe zit dat met het Waddenzee gebied waar ze nu ook gas willen boren? Is dat een meerjarenplan of kunnen ze dat van de winter al optuigen?

Ik hoop dat het plan niet doorgaat.

Zo ja, duurt het minstens drie jaar voor het operationeel is.

En we moeten niet alleen van het Russische gas af, maar ook van alle fossiele brandstof.

Zolang er nog in de grond zit kunnen we er gebruik van maken tot er andere alternatieven zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:26

elnienjo schreef:
Zolang er nog in de grond zit kunnen we er gebruik van maken tot er andere alternatieven zijn.

Ja, dat kan.

Laatst had ik een borrel met mijn opleiding en we stonden gezellig met de professoren te kletsen.
'In de oersoep zat geen zuurstof, dat ontstond later, onder invloed van planten.
Dus we kunnen de fossiele brandstoffen opstoken, maar de zuurstof is eerder op.'

:+ Je hebt dus gelijk dat het kan.

Maar denk nou niet dat er geen alternatieven zijn... (Mijn huishouden draait al zo'n tien jaar 'op renewable'.)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:39

irmaz schreef:
En reken er maar op dat de industrie zonder veel moeite veel meer dan de gewenste 15% kan besparen als het moet, daar is de laatste 30 jaar weinig effort in gestoken omdat de gasprijs achterlijk laag was. En dit geldt ook voor grootverbruikers Duitsland en Italië.

Ik waardeer jouw bijdragen zeer, maar hierop moet ik toch even corrigeren.
Citaat:
Between 2005 and 2020, emissions from power plants and factories covered by the EU emissions trading system fell by 40%. This is markedly more than the 23% reduction set as the 2020 target.

https://www.europarl.europa.eu/news/en/ ... nfographic

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:41

Janneke2 schreef:
'In de oersoep zat geen zuurstof, dat ontstond later, onder invloed van planten.
Dus we kunnen de fossiele brandstoffen opstoken, maar de zuurstof is eerder op.'

Oe, die vind ik geweldig! <3

Als daar nu eens al die complotmarmotten opdoken, dan hadden ze eindelijk een doemscenario te pakken dat hout snijdt :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:06

Roodvos schreef:
irmaz schreef:
En reken er maar op dat de industrie zonder veel moeite veel meer dan de gewenste 15% kan besparen als het moet, daar is de laatste 30 jaar weinig effort in gestoken omdat de gasprijs achterlijk laag was. En dit geldt ook voor grootverbruikers Duitsland en Italië.

Ik waardeer jouw bijdragen zeer, maar hierop moet ik toch even corrigeren.
Citaat:
Between 2005 and 2020, emissions from power plants and factories covered by the EU emissions trading system fell by 40%. This is markedly more than the 23% reduction set as the 2020 target.

https://www.europarl.europa.eu/news/en/ ... nfographic

Dat mag, maar de vergelijking gaat niet helemaal op. Jouw bron heeft het over broeikasgassen en niet over Energie. Deze 2 hebben heel veel met elkaar te maken maar zijn niet 1 op 1 hetzelfde. Zo geeft gas een stuk minder CO2 uitstoot als steenkool bij dezelfde hoeveelheid opgewekte energie:
Vergelijking van de CO2-uitstoot

Citaat:
Vergelijking van de CO2-uitstoot per MWh, bij 100% effectiviteit van de verbranding:

Steenkool: 322,27 kilogram
Olie: 254,09 kilogram
Aardgas: 181,36 kilogram
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broeikasgas

Door energiecentrales van kolen over te zetten op gasgestookte centrales heb je dus 43% CO2-uitstoot minder bij dezelfde hoeveelheid opgewekte energie. En dat is wat er de afgelopen jaar ondermeer is gebeurd :)

Nu gaan we een aantal gasgestookte centrales weer omzetten naar kolen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:37

Laatste update van nu.nl
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

waarin beschreven wordt dat er wapensmokkel meldingen vanuit Oekraïne door verschillende landen gemeld bij europol binnen zijn gekomen ;( .

Tevens zou de graanexport middels bemiddelen van Erdogan op gang gaan komen.

We gaan het zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 07:59

Over die wapensmokkel schreef ik hier ook al begin juni, goed dat nu.nl het ook nog een keer oppakt.

Interessant artikel van NPR; corruption concerns ukraine.
Citaat:
But Zelenskyy's weekend firings of his top prosecutor, intelligence chief and other senior officials have resurfaced those concerns (of corruption) and may have inadvertently given fresh attention to allegations of high-level corruption in Kyiv made by one outspoken U.S. lawmaker.

(...)

"The EU and the US are greatly disappointed by unexplained and unjustifiable delays in the selection of the Head of the Specialized Anti-Corruption Prosecutor Office, a crucial body in the fight against high-level corruption," the U.S. Embassy in Kyiv said on Oct. 9.

(...)

But in recent weeks, Spartz (Ukrainian-born congresswoman Rep. Victoria Spartz, a first-term Republican from Indiana) has accused Zelenskyy of "playing politics" and alleged his top aide Andriy Yermak had sabotaged Ukraine's defense against Russia.

She's also repeatedly called on Ukraine to name the anti-corruption prosecutor, blaming Yermak for the delay.

En de reactie van Oekraine op de opmerkingen van Spartz waren voorspelbaar want dezelfde ontwijkende reactie zie je overal ( ;) ): Ukraine's Foreign Ministry accused Spartz of spreading "Russian propaganda".

https://www.npr.org/2022/07/20/11124148 ... witter.com

Het interessante punt is voor mij natuurlijk niet de corruptie, iedereen wist al dat dat een groot probleem is daar. Of dat corruptie waarschijnlijk toeneemt tijdens een oorlog. Of zelfs de vertragingen om een anticorruptie office op te tuigen. Wat opvalt is dat NPR dit naar buiten brengt en het afwijkt van "de narrative".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:19

enzino schreef:
Over die wapensmokkel schreef ik hier ook al begin juni, goed dat nu.nl het ook nog een keer oppakt.

Interessant artikel van NPR; corruption concerns ukraine.
Citaat:
But Zelenskyy's weekend firings of his top prosecutor, intelligence chief and other senior officials have resurfaced those concerns (of corruption) and may have inadvertently given fresh attention to allegations of high-level corruption in Kyiv made by one outspoken U.S. lawmaker.

(...)

"The EU and the US are greatly disappointed by unexplained and unjustifiable delays in the selection of the Head of the Specialized Anti-Corruption Prosecutor Office, a crucial body in the fight against high-level corruption," the U.S. Embassy in Kyiv said on Oct. 9.

(...)

But in recent weeks, Spartz (Ukrainian-born congresswoman Rep. Victoria Spartz, a first-term Republican from Indiana) has accused Zelenskyy of "playing politics" and alleged his top aide Andriy Yermak had sabotaged Ukraine's defense against Russia.

She's also repeatedly called on Ukraine to name the anti-corruption prosecutor, blaming Yermak for the delay.

En de reactie van Oekraine op de opmerkingen van Spartz waren voorspelbaar want dezelfde ontwijkende reactie zie je overal ( ;) ): Ukraine's Foreign Ministry accused Spartz of spreading "Russian propaganda".

https://www.npr.org/2022/07/20/11124148 ... witter.com

Het interessante punt is voor mij natuurlijk niet de corruptie, iedereen wist al dat dat een groot probleem is daar. Of dat corruptie waarschijnlijk toeneemt tijdens een oorlog. Of zelfs de vertragingen om een anticorruptie office op te tuigen. Wat opvalt is dat NPR dit naar buiten brengt en het afwijkt van "de narrative".

In juni sprak interpol de bezorgdheid uit dat er allerlei wapens terecht gaan komen in het criminele circuit en gevraagd om meldingen te doen als dit waargenomen wordt.
Tevens vertelde interpol toen dat ze er, terecht, bovenop gaan zitten. Daar hebben we het toen inderdaad over gehad.

Ik denk niet dat het iemand in dit topic verrast. Het is vervelend dat dit gebeurt daar men bang is natuurlijk in Oekraïne dat wapens leveringen gaan stoppen als er meer van dit soort berichten die waar zijn verschijnen.

Ik kan nu niet al dat engels tot me nemen, iets met aan het werk en dyslexie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:48

pien_2010 schreef:
Ik denk niet dat het iemand in dit topic verrast. Het is vervelend dat dit gebeurt daar men bang is natuurlijk in Oekraïne dat wapens leveringen gaan stoppen als er meer van dit soort berichten die waar zijn verschijnen.

Dat denk ik ook niet. Al een heel tijd geleden, in de eerste weken van de oorlog, dook er bij een Spaanse tweet een foto van een wapen in orginele kist voorzien van plaatje van het militaire onderdeel en land waar het vandaan kwam. De Spanjaard ging zich met dit wapen als vrijwilliger bij het Ukraïnse leger melden en wilde weten of iemand het land en legeronderdeel herkende waar het wapen vandaan kwam. Mij leek het tamelijk Nederlands. Dit wapen kwam dus waarschijnlijk uit een ander conflict.

Ik denk ook dat de reden dat deze wapens nu aan de grenzen gevonden worden komt omdat ieder weldenkend mens dat ook had verwacht en daar extra controles op zijn. Dit soort conflicten trekken nu eenmaal ook een aantal minder fijne mensen aan. (sterker nog dit conflict is begonnen door een aantal criminelen of beter: kremlinelen)

Overigens zijn er talrijke verhalen dat Russische soldaten handelen in gestolen en verovererde goederen en daar zullen zonder twijfel ook buitgemaakte wapenen tussen zitten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:40

Mijn persoonlijke mening zou dan zijn, wanneer je niet kunt controleren waar je wapens landen, dan niet leveren. Het idee, dat een wapen uit Nederland, een jong meisje dood, zou mij zeer bezwaren. Heb ook al gehoord, dat de Russen op de markt wapens hebben gekocht uit het westen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:55

Dinopino schreef:
Mijn persoonlijke mening zou dan zijn, wanneer je niet kunt controleren waar je wapens landen, dan niet leveren. Het idee, dat een wapen uit Nederland, een jong meisje dood, zou mij zeer bezwaren. Heb ook al gehoord, dat de Russen op de markt wapens hebben gekocht uit het westen.

Het is een keuze waar dit nadeel aanzit.
Weet je dat er veel jonge meisjes verkracht worden en zijn en vermoord en mishandled door Russische soldaten?
Gelukkig vind het westen dat Oekraïne zich daartegen mag verdedigen. Het idee dat opgekomen wordt voor de jonge meisjes die dit overkomen us vind ik een fijn idee. Daar hebben ze nl recht op, dat iemand zich hun lot aantrekt.

Dinopino

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:06

Door het niet controleren van wapenleveringen en er voor te zorgen dat ze op de goede plek komen en in verkeerde handen, voorkom je echter niet dat er misdaden gebeuren. Je kan met controle wel beter voorkomen dat dit kan gebeuren. De wapens komen dan in "juiste" handen en vind je niet op de zwarte markt terug. Ze worden soms direct al aan Rusland verkocht.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:09

''Rusland legt critici het zwijgen op: 'Iedereen kan de volgende zijn''
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... -zijn.html
Citaat:
Russen die zich uitspreken tegen de oorlog in Oekraïne riskeren sinds begin maart een celstraf die kan oplopen tot vijftien jaar. Inmiddels zijn in totaal ruim zestienduizend mensen gearresteerd en lopen er tweehonderd strafzaken. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International spreekt van "een oorlog tegen de vrijheid van meningsuiting".

Citaat:
Op 8 juli werd Alexei Gorinov, gemeenteraadslid in Moskou, als eerste veroordeeld volgens de nieuwe wetgeving. Hij kreeg zeven jaar cel voor het "verspreiden van valse informatie over het Russische leger". Gorinov had tijdens een raadsvergadering gesproken over stervende kinderen in Oekraïne.

Stervende kinderen in Oekraine bestaan niet volgens Rusland? :\

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:18

Telpeva schreef:
''Rusland legt critici het zwijgen op: 'Iedereen kan de volgende zijn''
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... -zijn.html
Citaat:
Russen die zich uitspreken tegen de oorlog in Oekraïne riskeren sinds begin maart een celstraf die kan oplopen tot vijftien jaar. Inmiddels zijn in totaal ruim zestienduizend mensen gearresteerd en lopen er tweehonderd strafzaken. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International spreekt van "een oorlog tegen de vrijheid van meningsuiting".

Citaat:
Op 8 juli werd Alexei Gorinov, gemeenteraadslid in Moskou, als eerste veroordeeld volgens de nieuwe wetgeving. Hij kreeg zeven jaar cel voor het "verspreiden van valse informatie over het Russische leger". Gorinov had tijdens een raadsvergadering gesproken over stervende kinderen in Oekraïne.

Stervende kinderen in Oekraine bestaan niet volgens Rusland? :

Het zijn geen stervende kinderen. Het zijn stervende fascisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:31

Over de EU gas besparingen gesproken waar het doel 15% is:
De IEA chief (Birol) heeft in een interview met CNN aangegeven dat Europa 20% moet besparen tov het huidige verbruik:
Citaat:
Even assuming that the current Russian gas flow is maintained, and considering all the LNG Europe is getting from the United States and elsewhere, plus other natural gas sources, and even if there are no accidents that hamper supply, Europe still needs to reduce more, starting now, Birol said.

https://mobile.twitter.com/jchatterleyC ... cgfbVNfkhQ

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 12:16

Aangezien Rusland parallel import gelegaliseerd heeft is het hoop ik voor niemand een verrassing dat goederen die onder sanctie staan en ook wapens gewoon via omwegen in Rusland komen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:30

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:33

Sizzle schreef:
Aangezien Rusland parallel import gelegaliseerd heeft is het hoop ik voor niemand een verrassing dat goederen die onder sanctie staan en ook wapens gewoon via omwegen in Rusland komen.

Nah, Rusland haalt de spullen gewoon in Ukraïne. Free shopping, geen import want is al Rusland toch?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:48

irmaz schreef:
Opnieuw oud FSB topman gevonden nadat hij "zelfmoord" zou hebben gepleegd:
https://www.fox3now.com/retired-fsb-maj ... in-moscow/

Iemand een idee waarom het zo regelmatig gebeurd dat er oud-topmannen van Russische organisaties door "zelfmoord" om het leven komen?

Ik denk dat veel van die oud-topmannen tijdens hun carrière vijanden hebben gemaakt. Als ze dan eenmaal met pensioen zijn vervalt de bescherming van hun funktie/het systeem en komen benadeelden uit hun voormalig werkzaam leven op bezoek voor ‘een goed gesprek’. Dat deprimeert die oud-topmannen dan zo dat ze later uit puur schuldgevoel zelfmoord plegen. :))

Anyway, that’s my story and I’m sticking to it.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:49

Oei :\
Citaat:
Door Iran gesteunde Iraakse sjiitische milities verklaren Turkije de oorlog.

Iemand hier al iets meer over gelezen/hoord?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:58

Cowboy55 schreef:
Ik denk dat veel van die oud-topmannen tijdens hun carrière vijanden hebben gemaakt. Als ze dan eenmaal met pensioen zijn vervalt de bescherming van hun funktie/het systeem en komen benadeelden uit hun voormalig werkzaam leven op bezoek voor ‘een goed gesprek’. Dat deprimeert die oud-topmannen dan zo dat ze later uit puur schuldgevoel zelfmoord plegen. :))

Anyway, that’s my story and I’m sticking to it.

Goed verhaal Afbeelding