Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:00

pien_2010 schreef:
Kijk hier gebeurt het weer, kiezers VVD en NSC regeren liever met Wilders dan met Timmermans.
Dus liever een partij die uiterst rechts is, groepen moslims over een negatieve kam scheert en klimaatverandering ontkent dan een partij die opkomt voor alle Nederlanders, die probeert lasten eerlijk te verdelen en die de transitie van klimaatverandering belangrijk vindt.
Daar vind ik dus wel wat van. -O-

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... immermans/

Alleen is Omtzigt zelf niet zo te spreken op regeren met Wilders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:05

Klopt Loretta en Dilan Yeşilgöz-Zegerius ook niet. Wilders heeft bewezen dat het zeer moeilijk samenwerken is met hem.
Maar de kiezers zijn toch belangrijk in deze.
Het is duidelijk dat Omzigt conservatieve rechtsgeorienteerde kiezer aantrekt. Omzigt heeft een blz aan klimaatverandering gewijd dus als het om dat onderwerp gaat, hebben we weinig te verwachten.
Gelukkig is de EU er nog die wel vaart maakt en waar Nederland ook voor heeft gestemd.

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:20

In onzekere tijden grijpen veel mensen terug op wat ze al kennen en zijn huiverig voor verandering, dus veel rechtse stemmers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:21

Omtzigt wil gewoon het Parijs akkoord naleven. Dat is ook echt bet minimale en daar heeft Nederland zich ook toe verplicht. Timmermans wil juist verder gaan dan dat. En dat kan Nederland ook economisch nog wel wat op gaan leveren als hier goede producten worden ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid.

Ik heb GL altijd een gematigd alternatief gevonden voor het mij veel te radicale Partij voor de dieren. Wat dat betreft ben ik wel blij met het feit dat PVDD even een stapje terug moet doen. Een coalitie tussen GL/PVDA met NSC in de basis zie ik wel zitten. Maar ja, dan moet er nog steeds wat bij. De vraag is dan vooral wat komt er nog bij?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:22

prompter schreef:
In onzekere tijden grijpen veel mensen terug op wat ze al kennen en zijn huiverig voor verandering, dus veel rechtse stemmers.

Volgens mij is dat voor een grote groep mensen niet heel erg rationeel. Omdat het juist het rechtse beleid is wat deze onzekere tijden heeft gebracht.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:26

Het is ook niet rationeel, maar het is wel iets dat gaande is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:31

Je hebt daar wel gelijk aan. Ook gezien de succesvolle laaatste paar campagnes van de VVD. Rutte speelde altijd in op angst. En op dat moment zag je de VVD stijgen in de peilingen. Er komt vast nog wel een angst campagne vlak voor de verkiezingen ingezet op een door de spindocters van de VVD gekozen moment.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:35

vvd stond gister in het debat vaak recht tegenover pvdgl. Ik denk dat er meer aansluiting bij andere 'rechtse' partijen gevonden gaat worden. Het gaat er deze verkiezingen dus echt om wie de grootste wordt. Als pvda/gl groter wordt dan zullen de kaarten heel anders geschud worden.

uit het Eenvandaag onderzoek blijkt toch dat de meeste kiezers meer naar rechts neigen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:39

Hé bah.

Oude regel nr 1: als de zon schijnt op verkiezingsdag komen er meer linkse kiezers.

Oude regel nr 2: maak mensen bang, dan stoppen ze met logisch nadenken.

... en dan eind november naar de stembus.
Brrr.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:08

Ik hoop inderdaad niet dat de VVD met GL/PvdA in een kabinet wil. De verschillen zijn te groot. Ik denk dat geen van beide daar beter van wordt.

Nou zit ik ook niet op PVV te wachten hoor. Denk ook niet dat ze er daarmee uitkomen.

Maar er is nog meer dan enkel die partijen. En een keer in de oppositie zou ik ook prima vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:15

Ik las net (geen idee waar meer trouwens) dat een droom kabinet zou bestaan uit vvd, bbb, pvv, ncs -O- dat zou zo ongeveer mijn grootste nachtmerrie zijn. Rechtser dan dan kan bijna niet. Ik vrees dat de natuur en de minder bedeelde minder fitte mens daar niet echt beter van gaan worden. ;(

Ik vraag me nog steeds af waar de angst voor een links kabinet vandaan komt. Die hebben we al zo ontzettend lang niet gehad en het land is er de laatste jaren nou niet bepaald veiliger en fijner op geworden heb ik het idee. Veel meer ieder voor zich en zoek het zelf maar uit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:17

Die zgn angst komt voort uit het feit dat veel Nederlanders het begrotingstekort niet op willen laten lopen, en het idee dat linkse bestuurders daar minder moeite mee hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:20

Wat voor de één een droom is, is voor de ander een nachtmerrie. Angst heb ik voor geen enkele partij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:22

Ik vind het vreemd dat het op 'angst' of niet rationeel gegooid word.

Net alsof alle rechten stemmers bange emotionele hoopjes mens zijn :+

Je kan ook gewoon rechts zijn( denk ik :D ) zonder die eigenschappen toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:25

ruitje schreef:
Ik vind het vreemd dat het op 'angst' of niet rationeel gegooid word.

Net alsof alle rechten stemmers bange emotionele hoopjes mens zijn :+

Je kan ook gewoon rechts zijn( denk ik :D ) zonder die eigenschappen toch?

Ik moet er ook wel erg om lachen, dit topic. :') Als VVD stemmer ben ik al in zoveel hokjes gepropt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:28

Het lijkt vnl een links topic .. of misschien komt het zo over..
Ik lees verder maar mee, want van veel dingen heb ik niet genoeg verstand om er wat over te zeggen...

Edit: niet perse links, maar veel linkse stemmers die logischerwijs hun ideeen delen (ik bedoel dit neutraal)
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-11-23 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:36

niet alleen doorberekenen kan waardevol zijn

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/06/or ... n-a4179887

Orde van Advocaten vond in tien verkiezingsprogramma's plannen die 'regelrecht in strijd zijn met de rechtsstaat'
Verkiezingsprogramma’s De Orde van Advocaten legt de verkiezingsprogramma’s langs de ‘rechtsstatelijke meetlat’. Alleen de SP doet geen voorstellen die riskant zijn voor de rechtsstaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:47

Het woord angst stond in het artikel dat ik gelezen heb. De ondervraagden hadden vooral gezegd dat ze bang waren voor een links kabinet :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:48

karuna schreef:
Ik las net (geen idee waar meer trouwens) dat een droom kabinet zou bestaan uit vvd, bbb, pvv, ncs -O- dat zou zo ongeveer mijn grootste nachtmerrie zijn. Rechtser dan dan kan bijna niet. Ik vrees dat de natuur en de minder bedeelde minder fitte mens daar niet echt beter van gaan worden. ;(

Ik vraag me nog steeds af waar de angst voor een links kabinet vandaan komt. Die hebben we al zo ontzettend lang niet gehad en het land is er de laatste jaren nou niet bepaald veiliger en fijner op geworden heb ik het idee. Veel meer ieder voor zich en zoek het zelf maar uit.

Angst voor links bestaat voornamelijk uit veel meer belasting moeten gaan betalen. Dure plannen. Meer migranten. En als boer ben ik ook niet heel blij met de groenlinks plannen voor wat betreft onze dieren.

Veel rechtser dan wat wordt voorgesteld kan trouwens heel goed hoor. forum, ja21, bvnl zijn veel rechtser

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:50

mce schreef:

Orde van Advocaten vond in tien verkiezingsprogramma's plannen die 'regelrecht in strijd zijn met de rechtsstaat'
Verkiezingsprogramma’s De Orde van Advocaten legt de verkiezingsprogramma’s langs de ‘rechtsstatelijke meetlat’. Alleen de SP doet geen voorstellen die riskant zijn voor de rechtsstaat.

Yep, die zag ik ook langskomen. Maar omdat ik vanuit Frankrijk reageer kan ik het niet lezen op paar zinnen na. Heel interessant dit!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:54

mce schreef:

ik kan het rapport helaas niet lezen, dat is alleen voor abonnees toch?
In het reguliere artikel staan wel wat dingen waarvan ik denk .. "hm?"
"Het onverdoofd slachten van dieren verbieden is in strijd met het recht op godsdienst" vind ik bijv een lastige. Ja er moet godsdienstvrijheid zijn, maar daarbinnen moet niet 'alles' maar kunnen. Onverdoofd slachten van dieren (dmv hals snijden) wil men hier blijkbaar niet, dan moet je daar iets van kunnen zeggen toch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:37

Loretta schreef:
Je hebt daar wel gelijk aan. Ook gezien de succesvolle laaatste paar campagnes van de VVD. Rutte speelde altijd in op angst. En op dat moment zag je de VVD stijgen in de peilingen. Er komt vast nog wel een angst campagne vlak voor de verkiezingen ingezet op een door de spindocters van de VVD gekozen moment.

Ik heb nog nooit een druk mbt angst gevoeld om op de VVD te stemmen :+
Vind overigens Dilan Yesulgoz heel sterk en het programma van de VVD beter dan ooit te voren. En dat als D66 stemmer :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:54

Dat gaat dan ook zeker rommelen met de achterban, als na de verkiezingen als Dilan werkelijk een VVD gaat besturen met een socialer gezicht. Dus eens met je opmerking over haar Benzz

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:00

Ik denk dat dilan een prima mp kan worden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:25

juval schreef:
Ik denk dat dilan een prima mp kan worden

Dat denk ik ook. Ze zal het ook wel gaan worden, denk ik zo.