Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
julius_juut schreef:Ik denk deels doordat het een bepaald werk/denkniveau eist om dergelijk werk te doen, waar heel veel tegelijk op je afkomt en er constant druk op staat om resultaat te leveren. Onderwijs is op werk/denkniveau opgedeeld, en vanuit het gymnasium gaan mensen toch vaker richting de universiteit en theoretische opleidingen in plaats van praktisch. Andersom is het een duur en voor veel mensen überhaupt niet haalbaar traject om vanuit het VMBO naar de universiteit te komen.
Dat zie je ook terug in de partijen waar dan wél mensen uit het MBO verkiesbaar zijn, dat zijn partijen waar ook veel door praktisch geschoolden op gestemd wordt.
mysa schreef:Misschien is het ook zo dat praktisch opgeleide/vaardige mensen zich minder aangetrokken voelen tot de politiek.
Terwijl mensen met interesse in, bijvoorbeeld geschiedenis, filosofie, psychologie, waarschijnlijk ook vaker geïnteresseerd zijn in politiek en bestuur?
Dat heeft niet eens zo veel te maken met opleiding of werk-/denkniveau. Wel speelt karakter natuurlijk altijd een rol.
juval schreef:Maar dan is de vervolgvraag, is het nodig dat de 2e kamer een afspiegeling is van de bevolking, qua opleidingsniveau, man/vrouw/x, religie, cultuur etc?

IMANDRA schreef:Ik denk ook dat er wel echt een bepaald niveau van begrijpend lezen / kennis / snel en goed kunnen leren nodig is. Zoals -volgens mij- NPS al eerder zei, je hebt echt wel wat nodig om ingewikkelde situaties of cases te kunnen begrijpen, de meesten van ons kunnen dat niet zo.

IMANDRA schreef:Ik denk ook dat er wel echt een bepaald niveau van begrijpend lezen / kennis / snel en goed kunnen leren nodig is. Zoals -volgens mij- NPS al eerder zei, je hebt echt wel wat nodig om ingewikkelde situaties of cases te kunnen begrijpen, de meesten van ons kunnen dat niet zo.
…
En soms is dat iets doen wat de meerderheid van Nederland niet snapt en daardoor mogelijk niet wil, maar uiteindelijk wél verbetering brengt. Daarom ben ik ook niet van de referenda... veel zaken zijn gewoon te ingewikkeld om goed te kunnen overzien. Ikzelf zou het ook niet kunnen.
juval schreef:Maar dan is de vervolgvraag, is het nodig dat de 2e kamer een afspiegeling is van de bevolking, qua opleidingsniveau, man/vrouw/x, religie, cultuur etc?
fransje23 schreef:Het feit dat mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken al snel bedreigd en uitgescholden worden maakt politieke functies ook niet erg aantrekkelijk.
verootjoo schreef:IMANDRA schreef:Ik denk ook dat er wel echt een bepaald niveau van begrijpend lezen / kennis / snel en goed kunnen leren nodig is. Zoals -volgens mij- NPS al eerder zei, je hebt echt wel wat nodig om ingewikkelde situaties of cases te kunnen begrijpen, de meesten van ons kunnen dat niet zo.
…
En soms is dat iets doen wat de meerderheid van Nederland niet snapt en daardoor mogelijk niet wil, maar uiteindelijk wél verbetering brengt. Daarom ben ik ook niet van de referenda... veel zaken zijn gewoon te ingewikkeld om goed te kunnen overzien. Ikzelf zou het ook niet kunnen.
Als ik zo rondkijk in de tweede kamer denk ik toch niet dat dat de criteria zijn om in de tweede kamer te komen![]()
Mensen die dit écht goed kunnen, zitten niet in de politiek, maar in de wetenschap oid.

nps schreef:juval schreef:Maar dan is de vervolgvraag, is het nodig dat de 2e kamer een afspiegeling is van de bevolking, qua opleidingsniveau, man/vrouw/x, religie, cultuur etc?
Voor mij niet. Ik vind het veel belangrijker dat politici kundig zijn jn hun vak. Ze moeten goed kunnen samenwerken en besturen, voldoende feitelijke en inhoudelijke dossierkennis hebben om samen met het bedrijfsleven en de burger doordachte beslissingen en sluitend beleid te maken en een duidelijke, toemomstbestendige eigen visie hebben. Met een beetje geluk ook ervaring op internationaal vlak. Niet de waan van de dag volgen. Beter luisteren naar de praktijk over de hele linie is weer een heel ander iets - dát mag beter. Wat vind jij een goede politicus?
And this dat and age - als je een vrouw bent en kunsig moet je een huid van beton hebben en een hek van beton om je huis ook.
BigOne schreef:Geert Wilders universitair geschoold? Weet zo niet wie dat zei maar enkele deelcertificaten op rechten van de open universiteit schaar ik niet direct daaronder. Want dan ben ik dat ook en klopt gewoon niet. Half jaar stampen en je hebt deelcertificaat of meer.
verootjoo schreef:Dit gaat over die specifieke zaterdag.
Over de rellen en gewelddadige demonstraties bij (mogelijke) AZC-locaties hoor je ze niet
)