Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:30

irmaz schreef:
Rusland heeft met zijn gas geen alternatief voor Europese markt:
https://nos.nl/artikel/2437618-rusland- ... pese-markt

Kort samengevat alle pijpleidingen lopen naar Europa en maar een kleintje richting China. Gas moet je via pijpleidingen vervoeren wil je het efficient doen, dus het is onmogelijk voor Rusland om op korte termijn het gas dat Europa niet afneemt naar het oosten te verkopen.

Op korte termijn niet. maar op lange termijn wel. Dus het is echt zaak om stevig door te pakken. Tijd is Poetin zijn vriend. Hier in Europa zijn mensen ook flauw van de hoge inflatie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:40

Citaat:
Het Russische leger trok minstens 14 eenheden zwaar militair materieel met munitie, wapens en explosieven in de machinekamer van de 1e krachtbron van de kerncentrale van Zaporizja, - meldt 'Enerhoatom'.
Bron: Twitter

|o

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:41

Logisch, enigste plek waar het veilig is voor de himars.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:46

Loretta schreef:
irmaz schreef:
Rusland heeft met zijn gas geen alternatief voor Europese markt:
https://nos.nl/artikel/2437618-rusland- ... pese-markt

Kort samengevat alle pijpleidingen lopen naar Europa en maar een kleintje richting China. Gas moet je via pijpleidingen vervoeren wil je het efficient doen, dus het is onmogelijk voor Rusland om op korte termijn het gas dat Europa niet afneemt naar het oosten te verkopen.

Op korte termijn niet. maar op lange termijn wel. Dus het is echt zaak om stevig door te pakken. Tijd is Poetin zijn vriend. Hier in Europa zijn mensen ook flauw van de hoge inflatie.

Toen jaar voor de bouw en dan nog wat tijd voor hij operationeel is, las ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:49

mysa schreef:
Toen jaar voor de bouw en dan nog wat tijd voor hij operationeel is, las ik.

Als ze hier iets moeten bouwen dan duurt het al snel jaren. Als ik kijk hoe snel China bijvoorbeeld een groot netwerk van hogesnelheidslijnen uit de grond heeft gestampt en in 10 dagen een corona ziekenhuis. Dan denk ik dat het in dat soort landen allemaal heel wat sneller kan dan bij ons.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:54

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:21

enzino schreef:
irmaz schreef:

Hetzelfde probleem voor Europa; het is een leuk idee om gas uit Amerika te krijgen maar dat gaat natuurlijk nooit efficient worden. Bovendien kan Rusland nog een pijpleiding naar China bouwen terwijl dat van Amerika naar Europa een stuk moeilijker is.

Voor olie is er al wel een pijpleiding naar China en de inkomsten daaruit nemen toe:

[ [url=m/IDQo5O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeft ook helemaal niet efficient te worden, het is in principe een tijdelijke oplossing.

Rusland kan inderdaad een pijpleiding naar China bouwen, mits ze daar het geld voor bij elkaar krijgen. Het zijn geen Hollandse afstanden door zandgrond die afgelegd moeten worden, zal ik maar zeggen.

Overigens voor de mensen die benieuwd zijn naar de werkelijke ernst van het probleem wanneer Rusland geen energie leverancier van Europa meer is. Vallen we dan ineens helemaal stil, zijn de problemen onoverkomelijk? Neuh, helemaal niet.

Rusland leverde in 2020 en 2021 minder dan de helft van ons (in Europa) totale geïmporteerde gas (42% om precies te zijn) en een kwart van onze (Europese) olie.
De afhankelijkheid per land verschilt enorm, zo is Hongarije voor zo'n 80% van zijn gas en olie afhankelijk van Russische bronnen en België en Ierland ergens tussen de 0 en 25%.
Wij als Nederland zijn de grootste importeurs van Russisch gas en olie in Europa maar onze eigen voorzieningen gebruiken aan olie ergens tussen de 25 en 50% en voor gas tussen de 0 en 25% aan Russische bronnen. Het meeste wat we importeren verkopen wij dus door.

Olie is vrij makkelijk efficient van een andere bron aan te voeren, of het schip nu uit Rusland komt of uit Kazachstan maakt voor de haven in Rotterdam niet uit. Gas is wat lastiger via schepen hier te krijgen dan via de pijpleiding van Rusland maar voor ons missen we dus 15% van ons totale gasverbruik als we geen alternatief zoeken. Houden we ons netjes aan het advies van de EU om 15% te besparen dan merkt niemand nauwelijks iets van de afsluiting van Russisch gas.
Voor de nummercrunchers, hier is de data te vinden: https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... _to_the_EU

En praktisch: Een huishouding kan 15% gas besparen door eenvoudige isolatiemaatregelen, of de thermostaat een graad terug te zetten, of de verwarming waterzijdig in te regelen,...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:33

Dank je wel voor je bericht Irmaz. Dat is al een zorg minder.
Hongarije heeft een ontheffing, begreep ik. Ik denk dat de EU op de achtergrond ook niet stilzit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:46

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:15

Enzino ik zou nog reageren op jouw bericht waarin je toegaf dat je provoceert en er terug wordt geprovoceerd.

Ik herken wat je schrijft dat er vaak goede en mooie discussies door ontstaan door jouw provocerende posts. Dat is gewoon een feit.

Mijn moeite zit soms in het provoceren van je, maar meestal niet. Mijn moeite zit hem eigenlijk meer in dat als een ander dan terug provoceert, of door irritatie te scherp is en teveel op de persoon dat je dan temt.

Beeldspraak
Ik ben een grote liefhebber van het voetbalspelletje (M/V) en als het om sportiviteit gaat kijk ik als het enigszins kan naar het IJslandse elftal (M/V) . Ze zijn een groot voorbeeld als het gaat om sportiviteit.

Er zijn echter ook spelers en clubs die uitblinken in tackelen, duwen en dit alles zoveel mogelijk op het provocerende randje.
Vaak is het hilarisch, soms is het erg irritant. MAAR wat zie je dan gebeuren, als dit soort spelers dan terug gepakt worden (lees getackeld, of geduwd of anders) dan komt er groot drama en dan gaat de hand omhoog en probeert zo'n speler (vaak ken je ze al van te voren en zuchten we maar weer eens diep hier manlief en ik) de ander een kaart aan te smeren bij de scheidsrechter. Dat lukt wonderbaarlijk vaak ook nog eens. In het gunstigste geval noem ik dat dan de kleuterklas in het ongunstigste geval noemen we die mensen hier kaarten naaiers. Dat is dus geen compliment.

Ik heb zo iets → om nu weer terug naar Bokt te gaan. Ik vind als jij kaatst (provoceert) ben dan ook man genoeg→ en heb dan ook "de ballen" om wat terug komt er als bijhorend te aanvaarden. En dus om niet te temmen.
Ik zelf tem nooit op berichten die aan mij gericht zijn. Ik vind dat ik het dan wel veroorzaakt zal hebben, en ik dan ook "de ballen" moet hebben om het te aanvaarden en het normaal op te lossen in het topic met de ander. Want:
1. Ik vind dat het moderator team niet daarvoor gebruikt mag worden, want ze hebben genoeg te doen;
2. Ik vind dat er dan gediscussiëert wordt "om te winnen" in plaats van "om te leren" van elkaar
3. Ik vind het ongelooflijk kinderachtig en heb er dus totaal geen respect voor.

En ik meen het serieus, dit is geen persoonlijke aanval, maar gewoon een post om het eens helder te krijgen voor mezelf en ook voor jou.
Want ik vind dit topic erg de moeite waard. Ik ben bijna op vakantie en ben ergens waar weinig of geen bereik is. Dus weet nu al, dat ik de komende weken dit topic kan gebruiken om toch op de hoogte te blijven die korte tijd dat we op stap zijn en ik via de telefoon internet op kan, van het belangrijkste voor mij dat in de internationale wereld in Europa gaande is. Voor dat gegeven wil ik op voorhand al, jou Enzino bedanken maar ook alle andere posters binnen dit topic. Dan weten jullie dus ook waarom ik weinig aanwezig ben nu en nog minder de komende paar weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:38

Pien, bokt heeft regels hoe je mag reageren op elkaar. Wij kunnen met elkaar wel willen afspreken dat we het anders doen maar als het beheer het daar niet mee eens is dan hebben we straks allebei een probleem. Vraag dus eens bij de mods of ze persoonlijke aanvallen, beledigingen en pesten hier toe willen staan. Tot die tijd gelden de bokt regels en kan iedereen de tem knop gebruiken als een ander over de scheef gaat.

In geval van ergernissen over een andere gebruiker heb je altijd nog de functionaliteit die berichten te verbergen.

Zoals eerder aangegeven, als iedereen op de bal speelt ipv op de man zal er geen reden tot temmen zijn en hebben de mods ook geen werk. Temt iemand vaak onterecht dan zullen de mods daar vast ook wel actie op ondernemen. Richt je energie dan ook op de mensen die over de scheef gaan en niet op de persoon de temt. Zie je een persoonlijke aanval of een one-liner zonder inhoud; spreek die mensen dan aan. Ook als ze qua mening aansluiten met wat jij vind, ook als ze het richten aan iemand waar jij het absoluut niet mee eens bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:52

irmaz schreef:
Houden we ons netjes aan het advies van de EU om 15% te besparen dan merkt niemand nauwelijks iets van de afsluiting van Russisch gas.

Dat klopt toch niet? Het eerder geplaatste bericht van Sizzle gaf aan dat ze dit (mogelijk) op EU niveau willen regelen waardoor "wij" onze zaken goed voor elkaar kunnen hebben maar we toch tekorten krijgen omdat een ander land anders in te grote problemen komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:58

enzino schreef:
Pien, bokt heeft regels hoe je mag reageren op elkaar. Wij kunnen met elkaar wel willen afspreken dat we het anders doen maar als het beheer het daar niet mee eens is dan hebben we straks allebei een probleem. Vraag dus eens bij de mods of ze persoonlijke aanvallen, beledigingen en pesten hier toe willen staan. Tot die tijd gelden de bokt regels en kan iedereen de tem knop gebruiken als een ander over de scheef gaat.

In geval van ergernissen over een andere gebruiker heb je altijd nog de functionaliteit die berichten te verbergen.

Zoals eerder aangegeven, als iedereen op de bal speelt ipv op de man zal er geen reden tot temmen zijn en hebben de mods ook geen werk. Temt iemand vaak onterecht dan zullen de mods daar vast ook wel actie op ondernemen. Richt je energie dan ook op de mensen die over de scheef gaan en niet op de persoon de temt. Zie je een persoonlijke aanval of een one-liner zonder inhoud; spreek die mensen dan aan. Ook als ze qua mening aansluiten met wat jij vind, ook als ze het richten aan iemand waar jij het absoluut niet mee eens bent.

Duidelijk is voor mij dat je niet begrijpt of misschien wel niet wil begrijpen wat ik zeg.
Het is goed zo!!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:06

enzino schreef:

Ik lees duidelijk iets anders in het bericht van Pien. Volgens mij geeft Pien aan dat zij van mening is dat jij, Enzino, diegene bent die vaak met persoonlijke aanvallen/steken onder water begint. En dat mensen hier vervolgens jou op aan spreken/gelijk gedrag terug gaan vertonen. Meerdere mensen binnen dit topic zijn het met haar eens.

En weet je Enzino, je hoeft niets te doen met deze meningen, het zijn ten slotte niet meer dan enkel meningen, dus het hoeft geen waarheid te zijn.

Maar je geeft ondertussen zelf ook toe dat o.a. jij dit gedrag vertoont. Als dat dan steeds terug komt, waarom stop je er dan niet mee? Ook ik lees sommige van je berichten met interesse, en ik kan me ook indenken dat je een tegenreactie op inhoud wilt geven, dat waardeer ik. Ik zou het daar dan ook bij laten als ik jou was, houdt denk ik de sfeer een stuk prettiger voor iedereen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:07

enzino schreef:
irmaz schreef:
Houden we ons netjes aan het advies van de EU om 15% te besparen dan merkt niemand nauwelijks iets van de afsluiting van Russisch gas.

Dat klopt toch niet? Het eerder geplaatste bericht van Sizzle gaf aan dat ze dit (mogelijk) op EU niveau willen regelen waardoor "wij" onze zaken goed voor elkaar kunnen hebben maar we toch tekorten krijgen omdat een ander land anders in te grote problemen komt.

"Mogelijk" is nog geen feit. Dus de conclusie van Irmaz klopt gewoon in ieder geval nu nog.
Er zullen best hulpprogramma's komen mogelijk door leveren van gas, mogelijk in financiele zin. Maar dat is nu nog niet aan de orde. voorlopig wordt er nog gas geleverd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:40

enzino schreef:
irmaz schreef:

Tuurlijk klopt het wel :roll:
Waarom wil de EU dat ieder land 15% bespaart denk je?

We gaan in heel Europa 42% missen, we besparen 15% --> 27% moet dus op een andere manier bij elkaar gesprokkeld worden. Dat is deels door het uit andere landen te halen, deels door voorraden meer te benutten, deels door andere brandstoffen te gebruiken. En als alles dan tegen zit (bijvoorbeeld een hele winter windstil met een temperatuur van -10 graden ofzo) dan is er ook nog een keuze mogelijkheid om niet essentiele processen tijdelijk stop of op een laag pitje te zetten.

En reken er maar op dat de industrie zonder veel moeite veel meer dan de gewenste 15% kan besparen als het moet, daar is de laatste 30 jaar weinig effort in gestoken omdat de gasprijs achterlijk laag was. En dit geldt ook voor grootverbruikers Duitsland en Italië.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:16

Hoe zit dat met het Waddenzee gebied waar ze nu ook gas willen boren? Is dat een meerjarenplan of kunnen ze dat van de winter al optuigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:18

Ik denk dat ze om 15% vragen om een enigszins haalbaar doel te stellen waarbij de EU niet volledig ineen stort indien de Russische levering naar 0% gaat. Als het voldoende is om onafhankelijk te worden van Rusland dan zouden we die 15% zo snel mogelijk realiseren om vervolgens zelf de gaskraan helemaal dicht te draaien zodat het gaswapen weg is en Rusland geen inkomsten meer heeft.

Ik betwijfel ook of het echt zo makkelijk gaat worden die 15% te besparen:

Citaat:
The Spanish govt rejects the plan announced by the European Commission to cut gas consumption by 15 per cent in the coming months in view of the possibility that Russia will cut gas supplies to Europe.

Https://wap.business-standard.com/artic ... 138_1.html

Viktor Orban in relation to the supply crisis: "a disproportionate sacrifice cannot be imposed on us," especially when "we have not been asked for an opinion".

Citaat:
The Greek government would oppose a European Union proposal to voluntarily cut gas usage by 15% beginning next month to mitigate a possible complete halt of supplies from Russia, two officials said on Thursday.

https://www.ekathimerini.com/economy/11 ... nsumption/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:20

Off topic:
:) heb een prachtige vakantie, Pien!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:17

Janneke2 schreef:
Off topic:
:) heb een prachtige vakantie, Pien!

Lief. Dank je wel.

In dit topic kreeg de minister Jetten, ook nog een veeg uit de pan. Zelf verwacht hij waarschijnlijk geen problemen, en bedrijven bezuinigen volgens hem al 30%

https://nos.nl/artikel/2437719-jetten-n ... heel-groot

Citaat:
Het kabinet blijft zich voorbereiden op de zwartste scenario's, waarin Rusland bijvoorbeeld helemaal geen gas meer levert aan Europa. Jetten zegt dat er voldoende gas is opgeslagen om ook in dat geval de komende winter door te komen. "Maar uiteindelijk geldt dat als één EU-land een fors tekort heeft, dat ook Nederland kan raken."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 20:20

Uiteindelijk is het allemaal koffiedik kijken voorlopig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:30

Wat ik dan wel weer idioot vind is dat NL de grootste gasopslag van Europa heeft maar die kunnen ze niet helemaal vullen want een deel is van Rusland...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:33

mysa schreef:
Wat ik dan wel weer idioot vind is dat NL de grootste gasopslag van Europa heeft maar die kunnen ze niet helemaal vullen want een deel is van Rusland...

Hoezo is een deel van Rusland? Is Rusland mede eigenaar? Kun je die niet onteigenen vanwege de oorlog dan?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:39

enzino schreef:
Ik denk dat ze om 15% vragen om een enigszins haalbaar doel te stellen waarbij de EU niet volledig ineen stort indien de Russische levering naar 0% gaat. Als het voldoende is om onafhankelijk te worden van Rusland dan zouden we die 15% zo snel mogelijk realiseren om vervolgens zelf de gaskraan helemaal dicht te draaien zodat het gaswapen weg is en Rusland geen inkomsten meer heeft.

Ik betwijfel ook of het echt zo makkelijk gaat worden die 15% te besparen:

Citaat:
The Spanish govt rejects the plan announced by the European Commission to cut gas consumption by 15 per cent in the coming months in view of the possibility that Russia will cut gas supplies to Europe.

Https://wap.business-standard.com/artic ... 138_1.html

Viktor Orban in relation to the supply crisis: "a disproportionate sacrifice cannot be imposed on us," especially when "we have not been asked for an opinion".

Citaat:
The Greek government would oppose a European Union proposal to voluntarily cut gas usage by 15% beginning next month to mitigate a possible complete halt of supplies from Russia, two officials said on Thursday.

https://www.ekathimerini.com/economy/11 ... nsumption/

Als ik in de door mij opgegeven link kijk dan gebruiken zowel Spanje als Griekenland (vrijwel) geen Russisch gas, vandaar waarschijnlijk dat ze geen zin hebben om iets te gaan doen.

Orban gebruikt bijna alleen maar Russisch gas en die wil graag een slaatje uit het geheel slaan, vermoed ik zo.

Grootverbruikers zijn Duitsland en Italië, daar moeten de besparingen vandaan komen.

Verder snap ik echt niet waarom jij het persé negatief wilt uitleggen. Het kan zomaar zijn dat 15% besparing gekozen is omdat dat genoeg is, niet omdat dat toevallig haalbaar is.
Verder is 15% echt geen probleem om te besparen, ga gewoon eens wat historische data bekijken en zie hoe die fluctueren.

Ik hoor trouwens net dat de Europese bank de rente verhoogt met als doel de economische groei te remmen --> nog een tool om het energieverbruik te reguleren.

Pien hele fijne vakantie {:}

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:41

Renteverhoging is toch juist prettig voor je spaarrekening?