Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:03

karuna schreef:
Pvv de grootste of is dat een typefout met groen links en moet dat pvda zijn?

Maar als het wel pvv is dan pffff arm nederland mag hij het nog een keer verkloten en wegrennen als het lastiger wordt

Ik zie op de erg rechtse socials precies een omgekeerd bericht.
Die betwijfelen of het wel klopt want niemand stemt toch PVDA/GL?
Waarschijnlijk is het fake en doen ze het zodat de fraude straks niet opvalt...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:06

Peilingen hebben altijd een ruime marge en zijn echt een grove indicatie.
Ik hoop dat het kwartje de goede kant op gaat vallen.
Met heel veel mazzel misschien zelfs een kabinet met slechts 3 partijen.

Ben wel bang dat er rellen uit breken als je de PVV niet de grootste wordt... -O-

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:25

Ik denk dat de meeste personen politiek ongeïnteresseerd genoeg zijn nog een keer op pvv te stemmen. Denk dat ze weer de grootste zullen worden. Vvd zie ik ook wel weer met de pvv samenwerken hoor := middencoalitie met vvd schat ik moeizamer in, denk dat d66 dat niet zo snel ziet zitten. En terecht.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:41

Maar Raineri wie denk je dat er dan nog meer in die coalitie wil? VVD, PVV en Ja21 zitten samen op 57 zetels, van juval's link uitgaande. Daar moeten er nog 20 bij. FVD en BBB komen samen niet eens op 10.

Natuurlijk is de peiling maar een grove indicatie maar dat is alsnog een groot gat om te vullen?

Ik ben ook bang dat de PVV gewoon weer de grootste wordt maar ik kan me nog niet zo goed voorstellen hoe zij weer in een coalitie kunnen komen... misschien ben ik te naief.

fransje23 schreef:
karuna schreef:

Maar als het wel pvv is dan pffff arm nederland mag hij het nog een keer verkloten en wegrennen als het lastiger wordt

Dat is toch ook weer best simpel... natuurlijk zijn er mensen met een andere mening dan jij? Ik snap wel dat mensen die PVV stemmen niet blij zijn met een linkse, centrum, of zelfs centrumrechtse partij in de coalitie maar dat betekent toch nog niet dat iedereen dat vindt? Ik snap echt niet waarom het dan ineens fraude moet zijn. Maar goed, dat is natuurlijk wat die politici willen dat mensen geloven. Net als in de USA enzo. Gevaarlijk.

Ik ken trouwens ook maar weinig 'linkse' mensen die verkiezingsuitslagen op die manier in twijfel trekken... terwijl ik toch in een relatief linkse bubbel zit.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:04

nps schreef:
Raineri schreef:
Woon je in Zwitserland? Ik heb wel eens meer voorstanders horen spreken over dat systeem. Ga er eens meer over lezen.

Wilde ik ook benoemen ja - Zwitserland heeft een meer directe democratie, waar dacht ik bewoners lokaal veel meer inspraak hebben. Ik ben ook niet voor bindende referenda, omdat ik vind dat je voor goede beslissingen met grote impact over complexe materie écht goed moet snappen waarover je stemt. En niet denigrerend bedoeld - maar ik denk niet wij dat kunnen. Ik ook niet, want ik ben geen (inhoudelijk) expert.

Erg leuk om te lezen, al deze geschiedenis, dank! En ook voor de samenvattingen eerder!

[...]

Trouwens om hier nog even op terug te komen, ja ik woon in Zwitserland. Mensen stemmen hier maar zeer zelden voor partijen/personen, voor referenda mogen ze meerdere keren per jaar naar de stembus.

Het informeren van de bevolking is inderdaad een zeer belangrijk onderdeel in een directe democratie. Voor elk referendum hier stuurt de overheid naar iedereen een boekje thuis met eerst een zo neutraal mogelijke uitleg over het voorstel, dan 2 stukjes geschreven door een voor- en een tegenpartij. Eventueel met grafiekjes en cijfers.

Natuurlijk zijn er mensen die bekritiseren dat het niet echt neutraal is geschreven, dat cijfers uit context zijn genomen et cetera. Het is best ingewikkeld om dat echt goed te doen. Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of het altijd zin heeft. Waarom bijvoorbeeld het volk laten stemmen over de aanschaf van F-35's? Dat referendum hebben ze trouwens na de eerste 'nee' maar nog een keer gehouden omdat ze gewoon een ja wilden krijgen. :+ er zijn trouwens ook wel referenda waarvan ik het nut wel zie, bijvoorbeeld 'Volksinitiative', wat dus ideeen van het volk zijn die meer dan 50'000 handtekeningen hebben gekregen. Die moeten dan behandeld worden. Overigens is de 'Volksabstimmung' nooit de enige beslissende macht.

Ik zal het hierbij laten om het topic niet te vervuilen, maar als iemand vragen heeft kan ik graag in pb meer vertellen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:12

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:16

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:28

Ik vind De Vos ook wel een stuk beter overkomen dan Baudet. Dat zal mensen best aanspreken denk ik.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:32

gelukkig heb je je familie ook echt voor het uitkiezen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:37

fransje23 schreef:
karuna schreef:

Denk je dat? het is de USA niet. ik verwacht geen rellen n.a.v. de verkiezingen hier hoor.. ik hoop het niet iig.

Ergens vind ik het jammer dat iedereen zich van te voren al zo uitspreekt over wel of niet samenwerken met sommige partijen. Ik begrijp wel dat dat ook stemmen oplevert, maar je sluit ook wel veel kiezers uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:41

Daks schreef:

Nee maar beïnvloeding is hier overduidelijk aanwezig , wist je dat deze man pleitte om alle hulpbehoevende ( gehandicapte) baby’s af te spuiten ? Waar zagen we dat toch nog meer ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:42

NSC sprak zich uit ; geen pvv ! Zie wat hun dat gebracht heeft .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:07

juval schreef:
Denk je dat? het is de USA niet. ik verwacht geen rellen n.a.v. de verkiezingen hier hoor.. ik hoop het niet iig.

Ik hoop het ook niet maar uitsluiten durf ik het zeker niet.

Als Wilders en Trump-actie doet en roept dat zijn overwinning is gestolen zijn de rapen gaar.
Gelukkig is Wilders niet opruiend :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:22

fransje23 schreef:

Door erover te speculeren versterk je de kans erop. Ook als je het zelf niet wilt steunen kun je ongewild bijdragen aan dat soort situaties door het ruimte te geven.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:06

BigOne schreef:
Daks schreef:

Nee maar beïnvloeding is hier overduidelijk aanwezig , wist je dat deze man pleitte om alle hulpbehoevende ( gehandicapte) baby’s af te spuiten ? Waar zagen we dat toch nog meer ?

Dus als jouw opa een moord heeft gepleegd ben jij daar ook mee beïnvloed ?

Want dat is wat jij zegt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:14

Shadow0 schreef:
fransje23 schreef:

Door erover te speculeren versterk je de kans erop. Ook als je het zelf niet wilt steunen kun je ongewild bijdragen aan dat soort situaties door het ruimte te geven.

Ik verwacht niet dat een post van mij op Bokt zoveel invloed heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:22

Ik denk niet dat 1 post inderdaad veel invloed heeft..
maar denk je dat je de enige bent die dit denkt? Dat t een beetje broeit in de samenleving.. worden er zaadjes geplant en mensen tegen elkaar opgestookt?

“Maar zij gaan straks..” of “als ze maar niet..” etc..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:33

Daks, je wordt altijd beïnvloed door je familie, soms ten goede ,soms ten kwade. En de Vos is pro hitler/nazi denkbeelden dus ??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:38

Cer schreef:
Ik denk niet dat 1 post inderdaad veel invloed heeft..
maar denk je dat je de enige bent die dit denkt? Dat t een beetje broeit in de samenleving.. worden er zaadjes geplant en mensen tegen elkaar opgestookt?

“Maar zij gaan straks..” of “als ze maar niet..” etc..

Nee, ik denk zeker niet dat ik de enige ben die dit denkt.
Maar ik denk ook niet dat ik het kan voorkomen door het niet uit te spreken op Bokt of tegen vrienden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:49

fransje23 schreef:
Maar ik denk ook niet dat ik het kan voorkomen door het niet uit te spreken op Bokt of tegen vrienden.

De vraag is denk ik niet of je het eigenhandig wel of niet kunt voorkomen, maar of je eraan bij wilt dragen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:00

juval schreef:

Ik weet het niet, de afgelopen week is er zo vreselijk veel gereld. Maar ook als PVV de grootste wordt en niet in de coalitie komt zal er gereld gaan worden. Ik denk dat we het ergste nog niet hebben gehad.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:07

Shadow0 schreef:
fransje23 schreef:

Ik hoorde net op de radio het nieuws.. dat er morgen in Hoorn en Amersfoort over AZC locaties wordt vergaderd en dat er extra politie is geregeld voor de veiligheid...

Nou, dat lijkt me dus voor de relzoekers een mooie aankondiging waar ze heen kunnen gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:14

Er worden oproepen op Facebook gedaan om te komen protesteren bij iedere inloopavond voor een AZC.

Komen mensen uit heel Nederland...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:18

Was afgelopen weekend in Den Bosch ook, maar de circa 40 man die er op af waren gekomen dropen snel af toen ze zagen hoeveel politie er op de been was. Maar ik mis de algehele afkeuring van de politiek op dit soort oproepen, ze blijven allemaal angstvallig stil.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:03

prompter schreef:
Was afgelopen weekend in Den Bosch ook, maar de circa 40 man die er op af waren gekomen dropen snel af toen ze zagen hoeveel politie er op de been was. Maar ik mis de algehele afkeuring van de politiek op dit soort oproepen, ze blijven allemaal angstvallig stil.

Ik heb van D66 en Timmermans wel het nodige voorbij zien komen.

De rechterflank bleef inderdaad erg stil.