Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:23

Hevonen schreef:
Is er nergens een kaart met een overzicht van recent gesignaleerde wolven? Bijvoorbeeld per week, of maand? Het is nu steeds een heel gezoek om te zien of er ergens eentje in de buurt is. (Ik heb geiten)

Tsja in principe is zo'n melding ook niet heel praktisch. Ze zijn vaak wat later, en een wolf kan flinke afstanden afleggen. Dus eer je het gelezen hebt is de melding al eigenlijk 'niet nuttig' meer.

jammes

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:06

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:24

tienus63 schreef:
Hevonen schreef:
Is er nergens een kaart met een overzicht van recent gesignaleerde wolven? Bijvoorbeeld per week, of maand? Het is nu steeds een heel gezoek om te zien of er ergens eentje in de buurt is. (Ik heb geiten)

Op zich kun je beter even dagelijks in dit topic kijken dan vertrouwen op een kaartje waar een vertraging in zit.
Of raadpleeg de site van EPM; https://ep-map.com/map

Maar dit is laatste kaartje voor zo ver ik weet gepubliceerd is.
Citaat:
Bij12 Update 02.05.2025

Meldingen vermoedelijke wolvenaanvallen 20.04. tot 30.04.2025

Pas op uw dieren !!

Dank je!

[ Afbeelding ]
Bron Stichting WeN
https://www.facebook.com/share/p/18xTVx ... tid=wwXIfr

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:13

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 08:32

Citaat:
8 mei 2025/de Gelderlander

BBB-staatssecretaris ging wet maken over wolven, zei hij, nu blijkt het nog maanden te duren

Nederland kan nu eindelijk zelf aan de slag met versoepeling van de beschermde status van de wolf, maar het ministerie van Landbouw heeft nog niet al het papierwerk klaar. Nederlandse Europarlementariërs, die het onderwerp juist met spoed hebben behandeld, spreken van ‘prutswerk’.
Afgelopen december verlaagde de zogeheten Conventie van Bern, die erover gaat, de strikt beschermde status van de wolf. De EU-regeringen zijn akkoord, het Europees Parlement behandelt de zaak deze week met spoed en stemt donderdag. Er is een grote meerderheid voor. Vervolgens is het aan elk EU-land zelf om zijn eigen nationale wetgeving aanpassen.

In Nederland is het dus aan BBB-staatssecretaris Jean Rummenie (Landbouw). Afgelopen december presenteerde hij nog zijn ‘landelijke aanpak wolven’. Hij vond de situatie in Nederland zó gevaarlijk dat hij niet wilde wachten op actie vanuit Europa. Maar hij zei ook: ,,Ik ga wel vast aan de slag met het voorbereiden van nationale wetgeving, zodat we daar geen tijd mee verliezen als het zover is.”

Donderdag is het zover. Sander Smit, Europarlementariër van BBB, plaatste op X al een bericht: ‘Hoppa! Spoedprocedure verlaging beschermde status #wolf goedgekeurd. Op naar plenaire stemming Europees Parlement donderdag en naar ruimte voor beheer! Het wachten van ons platteland heeft al te lang geduurd.’

Nog langer wachten

Maar het platteland moet toch nog langer wachten. Na vragen van deze site aan het ministerie blijkt dat Landbouw nog niet bijzonder ver is met die nationale wetgeving. „We zetten in op zo snel mogelijk’’, aldus de woordvoerder. Maar ze verwacht dat het eerder nog ‘maanden’ gaat duren dan ‘weken’ voordat de wolf ook minder beschermd is in Nederland, en dus makkelijker afgeschoten kan worden. Al is een precies tijdspad volgens haar niet te geven.
Dat de BBB-staatssecretaris de wetgeving nog niet klaar heeft liggen is opvallend. De wolf is immers een belangrijk thema voor de BBB. Partijleider Caroline van der Plas maakte zich het afgelopen jaar zóveel zorgen dat ze maandenlang - iedere week - het verzoek deed om een debat over de opkomst van de wolf te voeren, in de grote plenaire zaal.

Drammerig

Bij Kamerleden leidde dat toen al tot cynisme. „Door de hele tijd drammerig te doen over die zaal, heeft het heel lang geduurd voor het debat überhaupt plaats kon vinden”, zei Laura Bromet van GroenLinks-PvdA: „Dit is gewoon een politiek spelletje van de BBB.”
In Brussel heerst verbazing over het trage tempo in Den Haag „Het CDA wil de EU-regels al sinds 2018 aanpassen zodat probleemwolven aangepakt kunnen worden. Nu we dit eindelijk hebben geregeld, heeft de staatssecretaris zijn stukken niet op orde. Erg slordig allemaal”, aldus Europarlementariër Ingeborg ter Laak.

Haar collega Bert-Jan Ruissen van de SGP, de andere partij die zich in Europa al jaren inzet om de wolf aan te pakken: ,,Ik mag toch hopen dat in Den Haag de voorbereidingen al getroffen zijn om zo de verlaagde beschermingsstatus direct in te voeren.”

Zoveelste bewijs van incompetentie

Gerben-Jan Gerbrandy (D66): „Prutswerk. Het is het zoveelste bewijs van de incompetentie van dit kabinet. Je gaat bijna denken dat ze het probleem niet wíllen oplossen, omdat het emoties opwekt en hen electoraal voordeel biedt.” Gerbrandy pleit zelf overigens vooral voor wolfwerende maatregelen, zoals hekken, in plaats van afschieten. De terugkeer van de wolf is namelijk ook een gevolg van succesvol natuurbeleid.

Een verlaagde status betekent niet dat Nederland zomaar wolven kan gaan afschieten, benadrukt Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren. ,,Regels voor afschot worden weliswaar soepeler, maar EU-landen blijven verplicht om te zorgen dat de wolvenpopulatie in hun land een gezonde omvang houdt.” Zij wijst er ook op dat verscheidene EU-landen, waaronder België en Portugal, al hebben aangegeven dat ze de wolf juist wel strikt blijven beschermen.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a11e0c40/

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16DMV9 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 08:38

Uitbreiding wolvengebebied tbv subsidieregeling in Friesland
Citaat:
8 mei 2025/Friesland
Wolvengebied uitgebreid
BEETSTERZWAAG - De hele gemeente Opsterland valt nu in het gebied waarvoor de Provinsje Fryslân subsidie verstrekt voor het nemen van wolfwerende maatregelen. Het maximale subsidiebedrag is verhoogd naar 30.000 euro.

Tot nu toe was het wolvengebied in de provinciale subsidieregeling begrensd door de A32 in het westen en de A7 in het noorden. De wolf is echter ook al gesignaleerd buiten dit gebied. Wethouder Durk Durksz van de gemeente Opsterland is begin april bijvoorbeeld op bezoek geweest bij een schapenhouder in Nij Beets die te maken had met een wolvenaanval.

Dierhouders uit de gemeenten Opsterland, Heerenveen, Ooststellingwerf, Smallingerland en Weststellingwerf kunnen nu subsidie aanvragen voor wolfwerende maatregelen.

De FNP-fractie in de Opsterlandse gemeenteraad drong eerder bij het college van B en W via schriftelijke vragen ook al aan op uitbreiding van het wolvengebied.

De Provinsje heeft het maximale bedrag per dierhouder verhoogd van 20.000 naar 30.000 euro.
https://www.grootsa.nl/nieuws/nieuws/11 ... aNHSGxCP4Q

https://www.facebook.com/share/p/16LWag ... tid=wwXIfr

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:44

Poeh, als dat inderdaad zo is, dan prutswerk....

Nu speciaal voor PvdD nog bedenken wat een gezonde populatie is: mijns inziens is dat als wolven diep in het bos kunnen blijven en geen (landbouw-)huisdieren hoeven te eten / gaan eten en dus vnl onzichtbaar zijn (en blijven)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 08:49

Nederland heeft zich zelf in de voet geschoten met de gemaakte afspraken in het verleden en om daar een weg uit te vinden dat het zinloos is om afschot tegen te willen voorkomen bij de rechter, ik denk dat daar de crux zit.
Als er maar een komma verkeerd staat in de wet, wordt het gemakkelijker om afschot te voorkomen bij de rechter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:50

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:

Ja joh, alles om te devalueren.

En nog snappen die lui niet dat als wolven beheerd zouden worden, schuw gemaakt mogen worden met paintbal geweren etc. dat dit voorkomen had kunnen worden. Als de wolf afgeschoten wordt dan kleeft het bloed van die wolf juist aan de "groenen".

Hier in de buurt in een wei waar eerder al wolvenaanvallen zijn geweest staan nu twee pinken en 1 schaap. Ik heb echt het gevoel dat het schaap erbij is gezet als "offer" voor als er wolven langskomen. Ik vind hier toch ook echt wel wat van..(en hekwerk is niks aan gedaan, wolf springt er zo overheen)

Ik vind daar ook echt wat van, zou er ook wat van zeggen.

Ja, ik heb alleen geen idee wei de eigenaar is..weiland wordt verhuurd.

Eens met jou Rocamor, als wolven schuw in het bos blijven en geen landbouwhuisdieren pakken dan is dat wat mij betreft ook een gezonde populatie. Maar dat gaat hier denk ik toch nooit gebeuren want de landbouwhuisdieren zijn er gewoon teveel en te makkelijk te pakken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 09:36

Zichtmelding Putten, twee wolven
Citaat:
Putten Gelderland
08-05-2025
08.50 uur

2 wolven gezien op de bato'sweg in Putten liepen in het bosje thv de krachtighuizerweg

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16FGvS ... tid=wwXIfr

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:29

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:32

Elisa2 schreef:
Hier in de buurt in een wei waar eerder al wolvenaanvallen zijn geweest staan nu twee pinken en 1 schaap. Ik heb echt het gevoel dat het schaap erbij is gezet als "offer" voor als er wolven langskomen. Ik vind hier toch ook echt wel wat van..(en hekwerk is niks aan gedaan, wolf springt er zo overheen)

Ik vind daar ook echt wat van, zou er ook wat van zeggen.[/quote]

Ja, ik heb alleen geen idee wei de eigenaar is..weiland wordt verhuurd.

[/quote]

Het kan ook een ram zijn he. Die worden op dit moment wel vaker apart gezet omdat ze niet meer hoeven te dekken. Misschien is het geen kwade opzet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 12:32

En morgen dient rechtszaak door de Faunabescherming en WNF.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:35

tienus63 schreef:
En morgen dient rechtszaak door de Faunabescherming en WNF.

Helaas zijn het nog de oude regels die gelden. Em helaas heeft Nederland weer eens zijn huiswerk niet gedaan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:07

Nyaleti schreef:
Stukje uit artikel van AD, over hetzelfde als wat Tienus post. https://www.ad.nl/binnenland/gelderland ... dZ2mH4QaGA

Gaat toch niet door.

En toch vind ik er nu iets van. Ja dit was een heel afwijkend incident maar we zijn weken verder en er is niks meer gebeurt (toch?)... Of is deze wolf terug getrokken bij het hol voor de pups?
Of misschien dmv DNA onderzoek dat er al meer meldingen zijn van deze wolf?

Begrijp ik je nou goed dat als een wolf na het bijten van een mens zich (een tijdje) koest houdt dat voor jou een reden is om niet te handelen?

Voor mij is het echt klip en klaar, dit gedrag kan gewoon echt niet en dat moet je niet in de populatie willen hebben of laten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:21

Een wolf kan wel degelijk wennen aan mensen en zelfs getraind worden.

Dus dat er een paar weken niets gebeurt betekent niet dat de wolf nu ineens braaf, lief en veilig gedrag vertoont. Het dier is betrokken geweest bij meerdere incidenten (die dus min of meer geheim gehouden worden), dus er moet echt wel wat aan gedaan worden.
Een wolf kan echt getraind worden en indirect is er bij deze wolf sprake van. Bewust trainen kan ook bij wolven, maar ik ga er van uit dat het hier niet gebeurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:45

tienus63 schreef:
Citaat:
8 mei 2025/de Gelderlander

BBB-staatssecretaris ging wet maken over wolven, zei hij, nu blijkt het nog maanden te duren

Nederland kan nu eindelijk zelf aan de slag met versoepeling van de beschermde status van de wolf, maar het ministerie van Landbouw heeft nog niet al het papierwerk klaar. Nederlandse Europarlementariërs, die het onderwerp juist met spoed hebben behandeld, spreken van ‘prutswerk’.
Afgelopen december verlaagde de zogeheten Conventie van Bern, die erover gaat, de strikt beschermde status van de wolf. De EU-regeringen zijn akkoord, het Europees Parlement behandelt de zaak deze week met spoed en stemt donderdag. Er is een grote meerderheid voor. Vervolgens is het aan elk EU-land zelf om zijn eigen nationale wetgeving aanpassen.

In Nederland is het dus aan BBB-staatssecretaris Jean Rummenie (Landbouw). Afgelopen december presenteerde hij nog zijn ‘landelijke aanpak wolven’. Hij vond de situatie in Nederland zó gevaarlijk dat hij niet wilde wachten op actie vanuit Europa. Maar hij zei ook: ,,Ik ga wel vast aan de slag met het voorbereiden van nationale wetgeving, zodat we daar geen tijd mee verliezen als het zover is.”

Donderdag is het zover. Sander Smit, Europarlementariër van BBB, plaatste op X al een bericht: ‘Hoppa! Spoedprocedure verlaging beschermde status #wolf goedgekeurd. Op naar plenaire stemming Europees Parlement donderdag en naar ruimte voor beheer! Het wachten van ons platteland heeft al te lang geduurd.’

Nog langer wachten

Maar het platteland moet toch nog langer wachten. Na vragen van deze site aan het ministerie blijkt dat Landbouw nog niet bijzonder ver is met die nationale wetgeving. „We zetten in op zo snel mogelijk’’, aldus de woordvoerder. Maar ze verwacht dat het eerder nog ‘maanden’ gaat duren dan ‘weken’ voordat de wolf ook minder beschermd is in Nederland, en dus makkelijker afgeschoten kan worden. Al is een precies tijdspad volgens haar niet te geven.
Dat de BBB-staatssecretaris de wetgeving nog niet klaar heeft liggen is opvallend. De wolf is immers een belangrijk thema voor de BBB. Partijleider Caroline van der Plas maakte zich het afgelopen jaar zóveel zorgen dat ze maandenlang - iedere week - het verzoek deed om een debat over de opkomst van de wolf te voeren, in de grote plenaire zaal.

Drammerig

Bij Kamerleden leidde dat toen al tot cynisme. „Door de hele tijd drammerig te doen over die zaal, heeft het heel lang geduurd voor het debat überhaupt plaats kon vinden”, zei Laura Bromet van GroenLinks-PvdA: „Dit is gewoon een politiek spelletje van de BBB.”
In Brussel heerst verbazing over het trage tempo in Den Haag „Het CDA wil de EU-regels al sinds 2018 aanpassen zodat probleemwolven aangepakt kunnen worden. Nu we dit eindelijk hebben geregeld, heeft de staatssecretaris zijn stukken niet op orde. Erg slordig allemaal”, aldus Europarlementariër Ingeborg ter Laak.

Haar collega Bert-Jan Ruissen van de SGP, de andere partij die zich in Europa al jaren inzet om de wolf aan te pakken: ,,Ik mag toch hopen dat in Den Haag de voorbereidingen al getroffen zijn om zo de verlaagde beschermingsstatus direct in te voeren.”

Zoveelste bewijs van incompetentie

Gerben-Jan Gerbrandy (D66): „Prutswerk. Het is het zoveelste bewijs van de incompetentie van dit kabinet. Je gaat bijna denken dat ze het probleem niet wíllen oplossen, omdat het emoties opwekt en hen electoraal voordeel biedt.” Gerbrandy pleit zelf overigens vooral voor wolfwerende maatregelen, zoals hekken, in plaats van afschieten. De terugkeer van de wolf is namelijk ook een gevolg van succesvol natuurbeleid.

Een verlaagde status betekent niet dat Nederland zomaar wolven kan gaan afschieten, benadrukt Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren. ,,Regels voor afschot worden weliswaar soepeler, maar EU-landen blijven verplicht om te zorgen dat de wolvenpopulatie in hun land een gezonde omvang houdt.” Zij wijst er ook op dat verscheidene EU-landen, waaronder België en Portugal, al hebben aangegeven dat ze de wolf juist wel strikt blijven beschermen.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a11e0c40/

https://www.facebook.com/share/p/16DMV9 ... tid=wwXIfr

Dit staat er nu bij BBB
Citaat:
Eindelijk. Het Europees Parlement heeft ingestemd met de verlaging van de beschermde status van de #wolf. “Fantastisch nieuws voor het platteland,” zegt BBB’er Sander Smit. Staatssecretaris Rummenie zit er bovenop: volgende week al ligt de conceptregeling klaar. BBB levert!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:50

En deze

Was dat eerdere bericht dan een framing bericht van D66 en PvdD?
Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:25

GDG schreef:
Nyaleti schreef:
Stukje uit artikel van AD, over hetzelfde als wat Tienus post. https://www.ad.nl/binnenland/gelderland ... dZ2mH4QaGA

Gaat toch niet door.

En toch vind ik er nu iets van. Ja dit was een heel afwijkend incident maar we zijn weken verder en er is niks meer gebeurt (toch?)... Of is deze wolf terug getrokken bij het hol voor de pups?
Of misschien dmv DNA onderzoek dat er al meer meldingen zijn van deze wolf?

Begrijp ik je nou goed dat als een wolf na het bijten van een mens zich (een tijdje) koest houdt dat voor jou een reden is om niet te handelen?

Voor mij is het echt klip en klaar, dit gedrag kan gewoon echt niet en dat moet je niet in de populatie willen hebben of laten.

Het is natuurlijk wel een argument waar de Faunabescherming en Animal rights morgen mee gaan schermen in de rechtbank.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:34

Wat een tegenstrijdige berichten.

Ik hoop niet dat er nu even snel iets voor het weekend in elkaar geflanst dat vervolgens bij de rechter strandt.
Maar dat is wel hoe het maar al te vaak gaat in Nederland.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 15:56

Loretta schreef:
Wat een tegenstrijdige berichten.

Ik hoop niet dat er nu even snel iets voor het weekend in elkaar geflanst dat vervolgens bij de rechter strandt.
Maar dat is wel hoe het maar al te vaak gaat in Nederland.

Dit schrijft hij er zelf over:

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 15:59

En elders lees je dat BBB nog niets klaar heeft liggen. Dus hoe zit het nou precies.

Ik hoop maar dat er iets concreets ligt wat ook nog eens goed juridisch onderbouwt is. Zodat niet straks weer alles bij de rechter strandt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 08-05-25 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 15:59

Citaat:
‘Probleemwolf die hardloopster beet zocht in 2022 ook al mensen op’
De wolf die vorige maand een hardloopster heeft gebeten in Nationaal Park De Hoge Veluwe, is dezelfde wolf die in 2022 veelvuldig in het nieuws kwam omdat hij mensen actief benaderde. Dat concludeert de provincie Gelderland.

Albert Heller 08-05-25, 14:06
Laatste update: 15:11

Hoewel dit niet met zekerheid vast is te stellen, gaat de provincie hier wel van uit. Dat staat in de uitgebreide onderbouwing van de vergunning om het dier te mogen schieten. Uit dna-onderzoek is gebleken dat de wolf een nakomeling is uit de roedel die leeft op de Hoge Veluwe. In 2022 zijn er voor het laatst jonge wolven geboren op de Hoge Veluwe, zo zeggen beheerders van het park.

Of het dezelfde wolf is, is echter niet met 100 procent zekerheid vast te stellen, zo zegt een wolvendeskundige in zijn rapport over het incident in het park. Details over de wolven op de Hoge Veluwe en hun dna-materiaal worden niet openbaar gedeeld, waardoor ook landelijke wolvenorganisaties zoals Bij12 geen volledig zicht hebben op de ontwikkeling van de wolven in het park. Over alle andere roedels publiceert Bij12 elk kwartaal een overzicht.

Paintballgeweer
In 2022 wilde Gelderland de toen jonge wolf met een paintballgeweer schuw maken. Doordat er bezwaar werd aangetekend tegen het besluit en er jarenlange juridische procedures volgden, kon de provincie dit niet doen. De zoogdiervereniging adviseerde het dier te verdoven en te zenderen. Ook dat is niet gebeurd. Het dier is dus niet weer schuw gemaakt.

Opvallend genoeg zijn er vanaf het najaar van 2022 geen berichten meer verschenen van verkeerd gedrag door deze wolf.

Pas in het voorjaar van 2025 is bij het park de ene na de andere melding binnengekomen van de wolf die zich dicht bij mensen ophoudt. De wolf liet zich in meerdere gevallen niet verjagen door herrie te maken en met stokken te slaan, zo staat te lezen in de stukken van de provincie.

Tegen het besluit van de provincie om het dier te doden is bezwaar ingediend door de Faunabescherming en Animal Rights. Zij willen het afschot met een spoedprocedure tegenhouden. Deze zaak dient vrijdagmiddag. De kans dat de rechter direct uitspraak doet is klein.

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/18KTF8 ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:01

Loretta schreef:
En elders lees je dat BBB nog niets klaar heeft liggen. Dus hoe zit het nou precies.

Maar dat zegt BBB zelf niet.
Dat zeggen anderde.

Framing?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:02

Loretta schreef:

Je zou haast denken dat er eens taaltje beïnvloeding van alle kanten aan de gang is.
Verstrooiing door de pers en bronnen, aan welke kant dan ook die het niet correct vertellen.

Het lijkt me logisch dat Rummenie de plannen nog niet voor de instemming van EP bekend gemaakt heeft.