Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:49

juval schreef:
pmarena schreef:
Ik vind het echt schandalig dat er zo laconiek over de vervuiling van zeker het (drink)water gedaan wordt :n

Niet alleen voor onze consumptie, maar zeker ook voor de natuur....al die klerezooi die overal de bodem in sijpelt :n

ik vind het schandalig dat in dit topic alleen de agrarische sector de 'schuld' schijnt te krijgen van de verontreiniging.

Adem in en adem uit....

Ik zie niet in dat de landbouw pfas zou produceren, of dat de industrie haar lozingen tot uitsluitend de bebouwde kom beperkt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:52

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:03

juval schreef:
eindelijk een kabinet dat zijn beloftes nakomt. mooi nieuws vanmorgen: https://nos.nl/artikel/2535751-streep-d ... kEf0glm7_A

dat geld kan veel beter worden besteed aan zorg, onderwijs, veiligheid, woningbouw etc.
Denk je echt dat daar het geld naar toe gaat? Dat zou mooi zijn.
Alleen woningbouw zal wel een probleem worden ivm te veel stikstof ...
Zorg en onderwijs gaat een probleem worden doordat we geen werknemers kunnen vinden en dat daar al beloofd is dat er flink bezuinigt gaat worden.

juval schreef:
drinkwater wordt toch niet afgeschaft? er is (nu) water genoeg in NL. De zuiveringsbedrijven moeten wellicht wat opgeschaald worden, waardoor het water misschien wat duurder wordt.
Uiteraard moet verontreiniging ook aangepakt worden, maar dat is een taak van de overheid, niet van de provincies. (en heeft weinig met stikstof te maken)
misschien hier een bodemloze put gevonden voor het geld uit je andere quote :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:19

irmaz schreef:
juval schreef:
eindelijk een kabinet dat zijn beloftes nakomt. mooi nieuws vanmorgen: https://nos.nl/artikel/2535751-streep-d ... kEf0glm7_A

dat geld kan veel beter worden besteed aan zorg, onderwijs, veiligheid, woningbouw etc.
Denk je echt dat daar het geld naar toe gaat? Dat zou mooi zijn.
Alleen woningbouw zal wel een probleem worden ivm te veel stikstof ...
Zorg en onderwijs gaat een probleem worden doordat we geen werknemers kunnen vinden en dat daar al beloofd is dat er flink bezuinigt gaat worden.

En geen arbeidsmigranten meer mogen komen, want migratie en we willen dat Nederland weer van ons wordt. Waar dan al die mensen vandaan moeten komen die het werk doen wat wij niet willen is mij een raadsel, maar goed, detailtjes.

Het is niet zo dat geld wat nu nit wordt uitgegeven aan stikstof automatisch bij een andere post terechtkomt. Ook is dit duurkoop, want op langere termijn gaat de vervuiling nog veel meer geld kosten (nu hebben we al hogere prijzen door klimaatverandering, oogsten die mislukken etc)

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:24

klimaatverandering en stikstof zijn 2 verschillende dingen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:56

juval schreef:

Ja, maar hebben beiden te maken met natuurbeleid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:17

Dit is dan weer een mooi bericht, meer aandacht voor boeren in Europa maar wel samen met meer aandacht voor verduurzaming :) :

https://www.ad.nl/politiek/nieuwe-europ ... ~a5789a58/

En Juval, niet alleen door de agrarische sector hoor, zeker niet! Vlakbij waar ik woon is een sloot enorm vervuild met Pfas, daar kwam geen boer aan te pas maar kennelijk een bedrijf dat brandblussers keurde. Dat soort zaken zullen we de komende tijd nog wel meer tegen gaan komen denk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:48

juval schreef:

Buiten de intensieve veehouderij is dit de nuchtere waarheid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:47

prompter schreef:
Dit is dan weer een mooi bericht, meer aandacht voor boeren in Europa maar wel samen met meer aandacht voor verduurzaming :) :

En Juval, niet alleen door de agrarische sector hoor, zeker niet! Vlakbij waar ik woon is een sloot enorm vervuild met Pfas, daar kwam geen boer aan te pas maar kennelijk een bedrijf dat brandblussers keurde. Dat soort zaken zullen we de komende tijd nog wel meer tegen gaan komen denk ik.

Een lekker gekleurd en volledig vrij van historisch perspectief stuk.

Zolang boeren denken dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor de vervuiling van o.a drinkwater (dan zuiveren we toch wat meer), lucht (ja ik heb een luchtwasser hoor, maar weet je wat voor werk het is om die te onderhouden en wat dat kost!) en biodiversiteit, is het vooral gevaarlijk om de boerenindustrie zijn gang te laten gaan.

En natuurlijk zijn er goede boeren, net zoals er heel veel goede burgers zijn en toch zijn er regels, wetten en handhavers nodig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:12

Ik wil weleens weten hoe ze denken dit juridisch allemaal rond te breien?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:19

Loretta schreef:
Ik wil weleens weten hoe ze denken dit juridisch allemaal rond te breien?

Da's van latere zorg. We gaan eerst alles afbreken, dan kan het daarna alleen nog maar meevallen :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:42

irmaz schreef:
prompter schreef:

Een lekker gekleurd en volledig vrij van historisch perspectief stuk.

Zolang boeren denken dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor de vervuiling van o.a drinkwater (dan zuiveren we toch wat meer), lucht (ja ik heb een luchtwasser hoor, maar weet je wat voor werk het is om die te onderhouden en wat dat kost!) en biodiversiteit, is het vooral gevaarlijk om de boerenindustrie zijn gang te laten gaan.

En natuurlijk zijn er goede boeren, net zoals er heel veel goede burgers zijn en toch zijn er regels, wetten en handhavers nodig.

“Samen moesten zij in opdracht van Von der Leyen met een breed gedragen landbouwvisie zien te komen die een einde maakt aan de voortwoekerende boerenprotesten in Europa. En die tegelijk de vraag beantwoordt hoe Europa op een duurzame manier veel voedsel kan produceren, zonder dat het daarbij al te afhankelijk is van andere continenten, nu de wereld op steeds meer plekken in brand staat.”

Ik snap niet zo goed hoe je hier tegen kan zijn? Wat zou jouw oplossing zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:43

Ik hoop heel hard dat Brussel ons gewoon een geweldige trap onder onze reet verkoopt dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen om onze puinzooi te gaan ruimen :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:49

pmarena schreef:
Ik hoop heel hard dat Brussel ons gewoon een geweldige trap onder onze reet verkoopt dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen om onze puinzooi te gaan ruimen :j

Als Brussel boetes gaat opleggen dan moet er weer op vanalles bezuinigd worden en worden de problemen nog groter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:58

We moeten gewoon gedwongen worden om "het juiste" te doen. Want je ziet het, anders gaan ze weer proberen het uit te stellen. Het is toch bizar als de provincies nu allerlei plannen hebben gemaakt, daar ongetwijfeld veel geld, tijd en energie in gestoken hebben. En vervolgens wordt dat weggegooid?

Terwijl er gewoon echt wel dingen moeten gebeuren en het alleen maar lastiger wordt als je dat uitstelt en weer opnieuw moet gaan beginnen met het hele proces. Gewoon doorpakken nu :j Als we zelf het belang niet inzien / er onderuit willen, laat Brussel ons dan maar dwingen :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:00

996981 schreef:
“Samen moesten zij in opdracht van Von der Leyen met een breed gedragen landbouwvisie zien te komen die een einde maakt aan de voortwoekerende boerenprotesten in Europa. En die tegelijk de vraag beantwoordt hoe Europa op een duurzame manier veel voedsel kan produceren, zonder dat het daarbij al te afhankelijk is van andere continenten, nu de wereld op steeds meer plekken in brand staat.”

Ik snap niet zo goed hoe je hier tegen kan zijn? Wat zou jouw oplossing zijn?

Ik ben er niet tegen, er staat niks concreets in. Er staat alleen in de we meer "vriendjes" moeten worden en gaat volledig voorbij aan waarom we op dit moment geen vriendjes meer zijn.
En de volgende quote vind ik persoonlijk gevaarlijk, er is een reden waarom de agrarische sector zoveel regels heeft (historisch perspectief).
Citaat:
,,We moeten boeren weer meer gaan vertrouwen. Ze niet op de vierkante centimeter controleren, maar er in beginsel op vertrouwen dat ze hun plichten vervullen en aan de eisen voldoen.”

Duurzaam heeft voor iedereen een andere betekenis, jij denkt dan aan geografische duurzaamheid, iemand anders denkt aan biologische duurzaamheid en de agro-industrie denkt dan aan een duurzame eigen portomonnee. Het is mooi dat Europa daar een algemeen aanvaarde definitie voor wil gaan overleggen maar dat duurt jaren, zo niet tientallen jaren (zie hoe roundup nog steeds doorgang mag vinden volgens Europa).

Maar goed misschien ben ik in dit geval te cynisch, ik hoop het :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:03

Bedenk waar je om vraagt.
Als Brussel gaat dwingen dan kan dat voor heel veel van ons nog weleens hele nare gevolgen gaan hebben.

Wat zouden dingen kunnen zijn waarin Brussel ons zou kunnen dwingen vraag ik mij af.
Wat mij wel op valt is dat BBB aan lijkt te sturen op een uiteindelijke gedwongen koude sanering van boeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:05

pmarena schreef:
We moeten gewoon gedwongen worden om "het juiste" te doen. Want je ziet het, anders gaan ze weer proberen het uit te stellen. Het is toch bizar als de provincies nu allerlei plannen hebben gemaakt, daar ongetwijfeld veel geld, tijd en energie in gestoken hebben. En vervolgens wordt dat weggegooid?

Terwijl er gewoon echt wel dingen moeten gebeuren en het alleen maar lastiger wordt als je dat uitstelt en weer opnieuw moet gaan beginnen met het hele proces. Gewoon doorpakken nu :j Als we zelf het belang niet inzien / er onderuit willen, laat Brussel ons dan maar dwingen :j

Dwingen is prima, als dat vanuit een concrete lange termijn visie gebeurd. Nu worden boeren steeds gedwongen om iets te doen, wat een aantal jaar weer wordt teruggedraaid etc. Juist daarom wordt ik enthousiast van de oproep van Van der Leyen om gezamenlijk met alle stakeholders tot een visie te komen. Ik denk dat er dan vanuit alle hoeken veel meer draagvlak ontstaat

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:14

Bijna 100 jaar geleden hebben de burgers al eens op moeten draaien voor het omzetverlies van de boeren omdat andere landen waar naar werd geëxporteerd alleen nog bodemprijzen wilden betalen (crisis van 1929) en zelfvoorzienendheid op voedselgebied nastreefden. Nederland exporteerde toen al het overgrote deel van de productie en toen de afnemers geen kostendekkende prijzen meer wilden betalen moesten de burgers bijspringen door veel meer te gaan betalen voor boter (met margarine als extra melkkoe) en vlees. De boter werd hier 3 tot 6x zo duur als in onze buurlanden.

Voor extra verdieping zoek op crisis-zuivelwet en crisis-varkenswet beide van 1932.

Het probleem met de bio-industrie in Nederland is dus niet alleen de milieuproblematiek maar ook het risico dat het een enorme kostenpost voor de burgers wordt op het moment dat er internationaal iets mis gaat met de afname (oorlog, zelfvoorzienendheid, ethiek, zooönose, ....) in combinatie met het verkeerde kabinet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:16

Nou, als je gedwongen wilt worden, dan lijkt dat te gebeuren.

Vollenbroek geeft aan de strijd op te gaan voeren en ditmaal via de industrie. En oja, pasmelders moeten zich ook zorgen gaan maken.

Link naar artikel staat in de tweet van Vollnbroek.

https://x.com/j_vollenbroek/status/1831293069888545109

Maar ik kan eigenlijk niet echt geloven dat de VVD werkelijk de industrie voor de bus gaat gooien. En ook van NSC kan ik me dat niet ovoorstellen. Dus het gaat nog spannend worden in Den Haag.

Wat al wel duidelijk is, dat is dat dit kabinet geen enkel probleem op gaat lossen, en de problemen alleen nog maar groter gat maken. Belangenclubs lopen intussen de deur plat bij de rechter. En als burgers krijgen we allemaal met de gevolgen te maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:18

996981 schreef:
Dwingen is prima, als dat vanuit een concrete lange termijn visie gebeurd. Nu worden boeren steeds gedwongen om iets te doen, wat een aantal jaar weer wordt teruggedraaid etc. Juist daarom wordt ik enthousiast van de oproep van Van der Leyen om gezamenlijk met alle stakeholders tot een visie te komen. Ik denk dat er dan vanuit alle hoeken veel meer draagvlak ontstaat

Let wel dat deze dwang uit hun eigen sector komt, het is al vele jaren duidelijk dat de hoeveelheid uitstoot en mest niet acceptabel is. De gedwongen investeringen komen iedere keer van de agro-lobby die beweert nu echt de heilige graal te hebben.

En nu zit die lobby zelfs aan de knoppen dus denk maar niet dat er minder investeringen gedaan moeten gaan worden. De agro-lobby wil niet minder dieren maar wel minder boeren :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:23

irmaz schreef:
996981 schreef:

Let wel dat deze dwang uit hun eigen sector komt, het is al vele jaren duidelijk dat de hoeveelheid uitstoot en mest niet acceptabel is. De gedwongen investeringen komen iedere keer van de agro-lobby die beweert nu echt de heilige graal te hebben.

En nu zit die lobby zelfs aan de knoppen dus denk maar niet dat er minder investeringen gedaan moeten gaan worden. De agro-lobby wil niet minder dieren maar wel minder boeren :j

Uit het stuk:

“er moet een nieuw Europees overlegorgaan, waarin boeren, natuur- en belangenorganisaties, het bedrijfsleven, de wetenschap en de politiek plaats moeten nemen, en waar het gesprek plaats kan vinden over de weg naar een duurzame voedseloverziening. Wat werkt, wat werkt niet, hoe kan het beter, waar is extra hulp nodig?”

De lobby zit misschien aan tafel, maar zéker niet in zijn eentje aan de knoppen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:31

Laten we ons hier maar aan vastklampen dan:

Citaat:
Doelen op het gebied van natuur, klimaat en waterkwaliteit blijven intussen gewoon staan, al wil het kabinet nog proberen in Brussel uitzonderingen los te krijgen.
Het is verder nog onduidelijk hoe landbouwminister Femke Wiersma de doelen voor natuurherstel en -behoud concreet wil bereiken.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... uur-vallen

Gaan we gewoon niet meer vliegen en bouwen of we sluiten de Hoogovens :j

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:42

interessant live debat net over dit onderwerp. We wachten rustig af waar de minister mee komt. Geen paniek.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:48

juval schreef:
interessant live debat net over dit onderwerp. We wachten rustig af waar de minister mee komt. Geen paniek.

Link?