Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:00

Oekraine heeft inmiddels schriftelijke garantie afgegeven dat ze gewonde en daarna herstelde soldaten niet meer in oorlogsgebied toelaten (wassen neus uiteraard).
Daarmee is het probleem voor Zwitserland met die neutraliteit wet van de baan (zodat te dus herstelde soldaten niet jarenlang gevangen hoeven te zetten) en kunnen ze gewonden opnemen.
Ze beginnen echter met burgers en wel te verstaan met 155 zieke kinderen :)

https://www.srf.ch/news/schweiz/nach-uk ... -aufnehmen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:08

Sizzle schreef:
Oekraine heeft inmiddels schriftelijke garantie afgegeven dat ze gewonde en daarna herstelde soldaten niet meer in oorlogsgebied toelaten (wassen neus uiteraard).
Daarmee is het probleem voor Zwitserland met die neutraliteit wet van de baan (zodat te dus herstelde soldaten niet jarenlang gevangen hoeven te zetten) en kunnen ze gewonden opnemen.
Ze beginnen echter met burgers en wel te verstaan met 155 zieke kinderen :)

https://www.srf.ch/news/schweiz/nach-uk ... -aufnehmen

Er zit wel wat rek in de term ‘oorlogsgebied’ als je bedenkt dat er 80 ondersteunende functionarissen nodig zijn om 20 front soldaten aan het vechten te houden. En een redelijk deel van die 80 hoeven het oorlogsgebied niet in om hun werk te doen. Maar goed, als de Zwitsers er blij van worden…..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:11

Mij lijkt het handiger om gewoon dat zinnetje uit die Nato wet te gummen, maar dat is burocratisch natuurlijk vreeeeeeeeselijk naief gedacht van mij.

Nu kunnen ze met het wassen neus papiertje van Selenski wapperen mocht het in de toekomst tot een rechtzaak komen omdat er toch stiekum soldaten terug gegaan zijn :+

Edit: onhandige wijsvinger
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-07-22 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:14

Sizzle schreef:
Mij lijkt het handiger om gewoon dat zinnetje uit die Nato wet te gummen, maar dat is burocratisch natuurlijk vreeeeeeeeselijk naief gedacht van mij.

Nu kunnen ze met het wassen neus papiertje van Selenski wapperen mocht het in de toekomst tot een rechtzaak komen omdat er toch stiekum soldaten terug gegaan zijn :+

Praktisch mee omgaan:”dat was ik niet, dat was mijn broer”. Werkt veel sneller dan burocraten in beweging proberen te krijgen.

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:16

Rest overigens nog wel mijn vraag waarom gewonden perse in een neutraal land behandeld moeten worden, weet iemand dat?
Zwitserland is een piepklein landje, daar kun je ook geen duizenden gewonde Oekrainers kwijt die vaak ook geisoleerd moeten worden vanwege MRSA en risico op TB.
Nemen EU landen ook gewonden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:17

Er zijn volgens mij in het begin van de oorlog al gewonden in Nederland behandeld.
Gevonden, geen gewonden maar in april zijn 25 kinderen met kanker in Nederland aangekomen. Samen met hun familieleden en die kids worden hier in het Máxima centrum behandeld .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:23

Cowboy55 schreef:
Sizzle schreef:

Praktisch mee omgaan:”dat was ik niet, dat was mijn broer”. Werkt veel sneller dan burocraten in beweging proberen te krijgen.

Neuh, daar is een veel betere manier voor. Gewoon alle gewonde soldaten die de grens over gaan ontslaan uit dienst en zodra ze het land weer binnen komen kunnen ze zich weer melden, vrijwillig of verplicht dat laat ik aan Ukraïne over. Maar ik heb vooral veel verhalen gelezen van gewonde soldaten die zo snel mogelijk terug willen om de wapens op te pakken.

Daarnaast vermoed ik zomaar dat niet de soldaten met schampschoten of een verstuikte enkel naar Zwitserland gestuurd worden, dus het zou me niet verbazen wanneer de meesten, al zouden ze willen, helaas niet meer deel kunnen nemen aan militaire acties.

Ik vind juliie sarcasme dus eigenlijk een beetje misplaatst...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:26

Waarom is dat misplaatst?
Dat is toch gewoon een concreet voorbeeld van omslachtige burocratische struisvogelpolitiek? Kan er echt niets mooiers van maken.
We schrijven even op een bierfiltje dat gewonden niet meer gaan vechten en we hebben aan de wet voldaan.

Vanuit Polen zijn er ook gewonde naar Berlijn gevlogen lees ik nu.
Ik weet wel dat de psychiatrische jeugdzorg bij ons enorm tolken tekort heeft omdat ze vrij grote groepen weeskinderen hebben opgenomen een tijdje terug. De kinderziekenhuizen trokken in April of Mei ook al aan de bel vanwege de hoge zorglast.

Het aantal vluchtelingen stagneert nu al even rond de 60.000 dus ik neem aan dat dit ook weer gestabiliseerd is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:29

Sizzle schreef:
Rest overigens nog wel mijn vraag waarom gewonden perse in een neutraal land behandeld moeten worden, weet iemand dat?
Zwitserland is een piepklein landje, daar kun je ook geen duizenden gewonde Oekrainers kwijt die vaak ook geisoleerd moeten worden vanwege MRSA en risico op TB.
Nemen EU landen ook gewonden?

Misschien omdat de gezondheidszorg goed georganiseerd is en ruimte heeft? Zijn er in Zwitserland niet veel sanatoriums, specifiek gericht op het herstellen na eerste zorg?
Ik zeg maar wat hoor.

Nu we het toch over ziekenhuizen ed hebben, ik kwam net een bericht tegen dat een hartchirurg in Ukraïne succesvol een granaatsplinter uit het hart van een gewonde soldaat heeft verwijderd. Schijnt een knap staaltje te zijn geweest.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:32

Sizzle schreef:
Waarom is dat misplaatst?
Dat is toch gewoon een concreet voorbeeld van omslachtige burocratische struisvogelpolitiek? Kan er echt niets mooiers van maken.
We schrijven even op een bierfiltje dat gewonden niet meer gaan vechten en we hebben aan de wet voldaan.

Vanuit Polen zijn er ook gewonde naar Berlijn gevlogen lees ik nu.
Ik weet wel dat de psychiatrische jeugdzorg bij ons enorm tolken tekort heeft omdat ze vrij grote groepen weeskinderen hebben opgenomen een tijdje terug. De kinderziekenhuizen trokken in April of Mei ook al aan de bel vanwege de hoge zorglast.

Het aantal vluchtelingen stagneert nu al even rond de 60.000 dus ik neem aan dat dit ook weer gestabiliseerd is.

Hoe had jij het liever gezien dan?
Ik weet niet waarom die eis er is/was? Misschien was er ooit een goede reden voor?
Wat is precies jouw probleem? Dat er vreemde mensen gebruik maken van jullie faciliteiten?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:34

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Neuh, daar is een veel betere manier voor. Gewoon alle gewonde soldaten die de grens over gaan ontslaan uit dienst en zodra ze het land weer binnen komen kunnen ze zich weer melden, vrijwillig of verplicht dat laat ik aan Ukraïne over. Maar ik heb vooral veel verhalen gelezen van gewonde soldaten die zo snel mogelijk terug willen om de wapens op te pakken.

Daarnaast vermoed ik zomaar dat niet de soldaten met schampschoten of een verstuikte enkel naar Zwitserland gestuurd worden, dus het zou me niet verbazen wanneer de meesten, al zouden ze willen, helaas niet meer deel kunnen nemen aan militaire acties.

Ik vind juliie sarcasme dus eigenlijk een beetje misplaatst...

Het was zeker niet mijn bedoeling om sarcastisch te zijn. Het was slechts een praktische suggestie van iemand die geleerd heeft dat je nog beter kunt proberen met de blote hand je huis een kwartslag te draaien dan om burocraten in beweging te krijgen. #terugbetalingen toeslagen affaire.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:35

Sizzle schreef:
Vond ik ook :j
Naar om het zo zwart op wit geschreven te zien maar het is wel gewoon waar. De covid crisis is en was een prima voorbeeld om te zien hoe slecht landen met elkaar samenwerken.
Ik vind het nog steeds van de zotte hoe het zelfs nu nog steeds zo uiteenloopt met die QR en inent strategie.
Ik verwacht niet dat ze met gas ineens de handen solidair ineenslaan :n

Ik moet zeggen: ik heb zojuist Von der Leyen op teevee gezien.
"Rusland chanteert ons - en wij, Europa moeten goed voorbereid zijn."

(Poetin lijkt het slim te spelen: we gaan van 40% naar 30% gas. Kan hij nog een paar keer verlagen als hij dat 'leuk' vindt.)

Dwz: er wordt nu al nagedacht over het machtsspel van Poetin en dat daar een gezamenlijke aanpak op moet volgen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-07-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:39

irmaz schreef:
Ik weet niet waarom die eis er is/was? Misschien was er ooit een goede reden voor?
Wat is precies jouw probleem? Dat er vreemde mensen gebruik maken van jullie faciliteiten?

Jij leest wel heel bijzonder moet ik zeggen.
Ik heb juist GEEN problemen met de opname van gewonden, wel met idiote regeltjes die vervolgens met nog dommere oogklep regeltjes omzijlt moeten worden. Alsof de mensheid niets beters te doen heeft dan elkaar domme regeltjes opleggen die humanitaire zorg in de weg staan.

Sizzle schreef:
Ik vind het ook een rare afwijzing.
Gewoon even die oer oude wet wijzigen zou ik denken.
Nu mogen namelijk volgens die wet de soldaten ook niet meer terugkeren naar het oorlogsgebied. Dat betekend dan in feite dat Zwitserland die soldaten gevangen moet houden na genezing tot de oorlog voorbij is.
Als NATO en CH nou even snel dat zinnetje uit die wet schrappen is het opgelost zou je zeggen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-07-22 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:42

enzino schreef:
Inderdaad, en dat zet sommige opmerking hier (maar wij hebben Groningen en zullen het dus wel redden) ook meteen op losse schroeven. Want goede kans dat het overgrote deel daarvan niet in NL terecht komt als de nood hoog is en andere landen prioriteit krijgen.

Voor het geval de steek onder water voor mij was, ik pleit voor Groningen inschakelen om Europa en met name de industrie te voorzien, niet alleen Nederland. Met de huidige prijzen ook vrij aantrekkelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:46

Citaat:
Rolls-Royce gaat een ziekenhuis in de regio Sumy herstellen, verwoest door een voltreffer door de raket van een bezetter.

De constructie duurt 13 miljoen hryvnia (440 duizend euro), het zal in zes maanden worden hersteld

Wow, voor 440 duizend Euro kun je hier net een middenklasse huis neer zetten en in Ukraïne dus een heel ziekenhuis :oo

Leuk dat Rolls-Royce dat gaat doen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:50

irmaz schreef:
Citaat:
Rolls-Royce gaat een ziekenhuis in de regio Sumy herstellen, verwoest door een voltreffer door de raket van een bezetter.

De constructie duurt 13 miljoen hryvnia (440 duizend euro), het zal in zes maanden worden hersteld

Wow, voor 440 duizend Euro kun je hier net een middenklasse huis neer zetten en in Ukraïne dus een heel ziekenhuis :oo

Leuk dat Rolls-Royce dat gaat doen :j

Sterker nog, dat is ongeveer de basis startprijs van 1 Rolls-Royce :j
Dus ook een stukje symboliek wellicht.

Zeker mooi dat ze het doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:54

Sizzle schreef:
irmaz schreef:

Jij leest wel heel bijzonder moet ik zeggen.
Ik heb juist GEEN problemen met de opname van gewonden, wel met idiote regeltjes die vervolgens met nog dommere oogklep regeltjes omzijlt moeten worden. Alsof de mensheid niets beters te doen heeft dan elkaar domme regeltjes opleggen die humanitaire zorg in de weg staan.

Sizzle schreef:
Ik vind het ook een rare afwijzing.
Gewoon even die oer oude wet wijzigen zou ik denken.
Nu mogen namelijk volgens die wet de soldaten ook niet meer terugkeren naar het oorlogsgebied. Dat betekend dan in feite dat Zwitserland die soldaten gevangen moet houden na genezing tot de oorlog voorbij is.
Als NATO en CH nou even snel dat zinnetje uit die wet schrappen is het opgelost zou je zeggen.

Het was een vraag, ik kreeg het er niet goed uit jouw tekst gelezen. En omdat je ook begon over allerlei nadelen, zoals MRSA en de tekorten van tolken en zorglasten leek het er op dat je tegen het opvangen van de militairen was, wat ik dan weer niet bij jouw verdere teksten vond passen.
Vandaar de vraag en met mijn excuses voor de manier van stellen, want die is tamelijk bot, maar ik wist niet zo snel hoe ik het kort duidelijk kon maken Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:58

martichr schreef:
Voor het geval de steek onder water voor mij was, ik pleit voor Groningen inschakelen om Europa en met name de industrie te voorzien, niet alleen Nederland. Met de huidige prijzen ook vrij aantrekkelijk.

Dat was geen steek richting jou, volgens mij opperde meerdere mensen het (ook al 100+ pagina's terug). Mocht je het toch zo ervaren hebben: mijn excuses.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:59

Het nieuwe steekspel is begonnen:

Citaat:
De Verenigde Staten zullen de annexatie van Oekraïense gebieden niet ongestraft laten.

Dit werd verklaard door de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken Ned Price tijdens een briefing, die commentaar gaf op de schandalige verklaring van de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov
.
Bron: Twitter

Ik ga nog even op zoek om welke schandalige verklaring van Lavrov het gaat, hij heeft er vandaag meer gedaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:00

enzino schreef:
martichr schreef:

Dat was geen steek richting jou, volgens mij opperde meerdere mensen het (ook al 100+ pagina's terug). Mocht je het toch zo ervaren hebben: mijn excuses.

Nee 100+ pagina's terug hebben we geopperd dat Nederland de grootste gas- en olie opslag heeft van Europa. Dat gas uit Groningen komt uit jouw koker, als ik me niet vergis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:05

irmaz schreef:
Het nieuwe steekspel is begonnen:

Citaat:
De Verenigde Staten zullen de annexatie van Oekraïense gebieden niet ongestraft laten.

Dit werd verklaard door de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken Ned Price tijdens een briefing, die commentaar gaf op de schandalige verklaring van de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov
.
Bron: Twitter

Ik ga nog even op zoek om welke schandalige verklaring van Lavrov het gaat, hij heeft er vandaag meer gedaan.

https://www.volkskrant.nl/cs-b0f2ce8e

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 21:06

Geeft niets Irmaz :)

MRSA en TB is gewoon een concreet probleem en een feit. Daarmee verlies je heel snel heel veel plek in ziekenhuizen. Dat was met Covid ook een enorm probleem omdat 100% van de mensen die uit Servie en Macedonie teruggehaald werden tijdens de pandemie met MRSA besmet was en daardoor in een geisoleerde kamer moesten. Dan ben je dus heel rap door je capaciteit heen.
Vandaar mijn vraag hoe ze het zinvol spreiden want CH heeft welliswaar goede zorg maar is ook maar gericht op 8 miljoen mensen. Dus dat is ook niet enorm veel of zo. Oekraine heeft 5-6x zoveel inwoners.

Dat met de kinderen stond er los van, dat is gewoon iets wat me aan het hart gaat dat je zonder ouders in een land zit waar je de taal niet spreekt en wat daardoor voor vertraging in de psychische ondersteuning zorgt. Vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:10

irmaz schreef:
Nee 100+ pagina's terug hebben we geopperd dat Nederland de grootste gas- en olie opslag heeft van Europa. Dat gas uit Groningen komt uit jouw koker, als ik me niet vergis.

In dat geval was het dan duidelijk geen steek onder water, of ik heb mezelf ook gestoken. Dank voor je input irmaz.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:20

enzino schreef:
martichr schreef:

Het kwam zo over, de laatste 10-tallen pagina’s kan ik mij er verder geen Posts over herinneren. Maar merci en we laten het hierbij.. overigens sluit Irmaz er meteen naadloos op aan met haar steekspel..

Ailill

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:44

Haarfijn op aan met haar steekspel?