Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:04

purny schreef:
Iedere gemeente in NL moet asielzoekers opvangen. En aan de ene kant ben ik wel voor een spreidingswet maar dan zonder een bedrag per asielzoeker te vergoeden. En voor mij mogen alleen mensen uit oorlogsgebied zoals Syrië enz hier komen. Ben je een veilige lander? Dan heb je hier niks te zoeken.
En ook moet het beeld dat men hier in NL een goed bedje krijgt worden veranderd.

Op mijn vakantie in Marokko heb ik contact gekregen met een marrokkaan die gister tegen mij zei dat hij hoorde dat men in NL veel geld krijgt.

Maar ik vind het nog steeds belachelijk dat er voor mensen uit Oekraïne blijkbaar binnen een dag of 5 opvang en alles geregeld kon worden en dat mensen in Ter apel nog steeds zowat op de grond moeten slapen. Waarom kan het voor die groep wel en voor de andere groep niet?

Volgens mij is Oekraine een EU-land en is er vrij verkeer tussen die landen. Terwijl de meeste andere buitenlanders uit niet-EU landen komen .

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:09

Oekraine zit (nog) niet bij de EU, maar hoort wel bij Europa. Daarom dat de regels soepeler zijn dan voor vluchtelingen van buiten europa.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:09

Oekraïne is geen EU-land.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:19

Ik heb het opgezocht.Oekraine is nog slechts kandidaat-EU land inderdaad. Toch las ik steeds dat Oekrainers hier gewoon kunnen komen wat andere vluchtelingen etc. niet mogen. En dat ze ook hier gewoon meteen mochten werken. Ik ben geen politicoloog en heb alles ook maar uit de media die je ook niet altijd 100% kunt vertrouwen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:22

Sterk optreden vandaag van Marijnissen bij Buitenhof, waarin ze pleit voor een nationaal zorgfonds. En ook naar mijn idee een goed pleidooi houdt voor het in acht nemen van de haalbaarheid van het aankunnen van de plannen voor de gewone mens van vandaag.

Wat mij altijd zo tegenstaat is dat de fouten wel gezien worden maar de wereld te ingewikkeld in elkaar zit waardoor oorzaken niet aangepakt (kunnen?) worden en de knoop alleen maar erger wordt. Je staat erbij en je kijkt ernaar.

Henri Bontebal was ook bij Buitenhof. Jammer dat ik geen CDA stem maar hij heeft bij mij zeker een gunfactor.

Oekraïne ligt op het Europees continent dus hebben wij als Europa de eerste zorgplicht bij calamiteiten zoals een aanval op hun grondgebied. Tenminste zo heb ik het begrepen en daarom verloopt hun aanmelding niet via ter Apel, kunnen ze registreren en werken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:28

Was het maar zo nobel. Het draait gewoon om belangen: Rusland komt ons te dichtbij, en daarom zijn we bereid Oekraïne te helpen. Zodat de oorlog dáár blijft, en niet teveel onze richting op komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:31

Marigold schreef:
Sterk optreden vandaag van Marijnissen bij Buitenhof, waarin ze pleit voor een nationaal zorgfonds. En ook naar mijn idee een goed pleidooi houdt voor het in acht nemen van de haalbaarheid van het aankunnen van de plannen voor de gewone mens van vandaag.

Wat mij altijd zo tegenstaat is dat de fouten wel gezien worden maar de wereld te ingewikkeld in elkaar zit waardoor oorzaken niet aangepakt (kunnen?) worden en de knoop alleen maar erger wordt. Je staat erbij en je kijkt ernaar.

Henri Bontebal was ook bij Buitenhof. Jammer dat ik geen CDA stem maar hij heeft bij mij zeker een gunfactor.

Oekraïne ligt op het Europees continent dus hebben wij als Europa de eerste zorgplicht bij calamiteiten zoals een aanval op hun grondgebied. Tenminste zo heb ik het begrepen en daarom verloopt hun aanmelding niet via ter Apel, kunnen ze registreren en werken.

Ik ben ook fan van het nationaal zorgfonds. :j

Wat mij alleen tegenhoudt om SP te stemmen is dat ze hun plannen financieel niet door laten berekenen. Vind ik wel een belangrijke want alleen dan weet je of iets ook echt haalbaar is of niet.

Dat er in Nederland veel geld te halen valt is inderdaad in het buitenland bekend, heb zo'n zelfde vraag weleens gehoord uit Afrika. Nederland is het land van het gratis geld.

Ik pleit voor Deens model wbt immigratie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:37

Het niet laten doorberekenen door CPB had te maken met opbrengst uit preventie die door CPB niet mee wordt geteld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:45

Elisa, wat houdt het Deens model ongeveer in vwb migratie?

Marigold, dat is ook wat BBB aangeeft, er wordt alleen naar de kosten gekeken, en niet naar de opbrengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:04

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:18

Elisa2 schreef:
Ik ben ook fan van het nationaal zorgfonds. :j

Wat mij alleen tegenhoudt om SP te stemmen is dat ze hun plannen financieel niet door laten berekenen. Vind ik wel een belangrijke want alleen dan weet je of iets ook echt haalbaar is of niet.

Dat er in Nederland veel geld te halen valt is inderdaad in het buitenland bekend, heb zo'n zelfde vraag weleens gehoord uit Afrika. Nederland is het land van het gratis geld.

Ik pleit voor Deens model wbt immigratie.

Mee eens.
SP stem ik ook niet meer op, klinkt allemaal mooi, maar lijkt ondoordacht.
Hoe financier je dat allemaal?

De Nederlandse welvaartstaat is hier ook aan het afbreken hoor, dit is op termijn niet meer houdbaar zoals het nu is. We gaan m.i. zoals Karuna ook al aangeeft meer en meer naar een red-jezelf-maar maatschappij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:07

Jeemig… het lijkt bijna nu alsof de laag opgeleide mensen (en wat staat er nog meer, achterstandswijken, Nederlandse taal) te verwijten is dat ze rechts stemmen..
De “rijken” (en de mensen die hard werken en meer dan modaal verdienen?) doen het niet goed want vvd. De “armen” doen het niet goed want pvv…
Is er nog een groep te verwijten dat de ‘sociale’ partijen blijkbaar hun doelgroep niet kunnen bereiken om zo NL uit t slop te trekken…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:12

Ik ben ook nog steeds benieuwd wie al die rijken dan zijn, en vanaf welk salaris je daar bij hoort. Zoals gezegd krijg ik bij de stemwijzers evenveel procent bij links als rechts, kennelijk ben ik "groen rechts"?!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:26

Janneke2 schreef:
juval schreef:
en wat wil je nu precies zeggen met deze harde boodschap Janneke? dat het aan de vvd stemmers ligt?

Als het gaat over:
de woningnood voor starters en mensen met een smalle beurs,
dan ligt het aan de vvd.
(... en op gegeven moment dus ook aan de kiezers.)

....want eigenlijk had ik het nog steeds ;) over het feit dat vluchtelingen
(mensen met extreem weinig macht)
zondebok werden: 'het ligt aan hun dat de woningmarkt op slot zit'
'minder vluchtelingen toelaten'
en het aloude 'we zijn vol'.

(En wat ik ook betoogde, is dat ik het 'argument' 'wij hebben grenzen, wij zijn hier geboren en wij hebben "dus" het recht om jullie te laten barsten' erg mager vind.
Accoord - als de woestijnen verder oprukken en de Nijl droogvalt kan Nederland niet 80 miljoen Egyptenaren opnemen, maar dat is een praktisch probleem.
Als wij zorgen dat de Nijl opdroogt, moeten we ook de rommel opruimen...)

slimmer dus om er voor te zorgen dat de Nijl niet opdroogt maar ruimte blijft bieden aan mensen om er te kunnen wonen!!!! werken en leven,

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:49

prompter schreef:
Ik ben ook nog steeds benieuwd wie al die rijken dan zijn, en vanaf welk salaris je daar bij hoort. Zoals gezegd krijg ik bij de stemwijzers evenveel procent bij links als rechts, kennelijk ben ik "groen rechts"?!

dan ben je dus midden misschien :)

van huis uit heb ik ook meegekregen om vvd te stemmen. Als je een eigen woning hebt was dat toen ik opgroeide wel gebruikelijk. Om de hypotheekvoordelen als renteaftrek ed veilig te stellen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:00

Groenrechts mist inderdaad, daar heb ik al veel meer mensen over gehoord.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:00

Ik heb geeneens een eigen huis, ik woon in zo'n dure vrije sectorwoning (tot volle tevredenheid trouwens), dus over de hypotheekrente-aftrek heb ik helemaal geen mening.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:46

mysa schreef:

Dan kom je terecht bij D66 denk ik.

Elisa: ik vind het betalen voor het "opvangen" van asielzoekers in Rwanda, een manier om je problemen maar weer eens in Afrika te droppen. Welk toekomstperspectief is daar voor vluchtelingen?

Rwanda ontvangt asielzoekers graag, 'maar ze zullen weer naar Europa gaan' - https://nos.nl/l/2480696

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:52

Precies D66.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:02

anjali schreef:
Ik heb het opgezocht.Oekraine is nog slechts kandidaat-EU land inderdaad. Toch las ik steeds dat Oekrainers hier gewoon kunnen komen wat andere vluchtelingen etc. niet mogen. En dat ze ook hier gewoon meteen mochten werken. Ik ben geen politicoloog en heb alles ook maar uit de media die je ook niet altijd 100% kunt vertrouwen!

Och, dat valt best mee als je Trouw leest, van dat kunnen vertrouwen.

De reden dat er een uitzondering geldt voor Oekraïners is niet zo zeer dat het (inmiddels) een kandidaat EU land is.
Het is 'gewoon' een besluit in Brussel geweest.
... ingegeven door de gedachten dat het om een Europees land gaat dat wordt aangevallen - en als iemand die de Cuba crisis nog heeft meegemaakt: de oude angst 'de Russen komen...!!!'

(En zoals Joe Biden zei '... and they met the Ukrainian people!')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:09

pien_2010 schreef:
Precies D66.

Die schijnt men te links te vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:54

mysa schreef:

Tja...
Mark R. heeft dat ooit over de vvd gezegd, maar ik vermoed dat hij er inmiddels geen actieve herinnering meer aan heeft.
(Zo belangrijk is het milieu voor hem...)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:55

Met D66 ben ik wel even klaar na hun "nieuwe bestuurscultuur" beloftes, waar totaal niets van terecht is gekomen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:03

prompter schreef:
Met D66 ben ik wel even klaar na hun "nieuwe bestuurscultuur" beloftes, waar totaal niets van terecht is gekomen.

D66 had de eerste keer al niet met Rutte in zee moeten gaan wat mij betreft, maar de tweede keer wéér zonder linkse partij ernaast was politieke partijmoord. Ze staan niet voor niets zo laag

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:04

Precies dat, eerst stoer roepen "nooit meer met Rutte" en vervolgens weer aanschuiven. CU trouwens ook.