Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:34

BigOne schreef:
De blanke suidafrikaner mag komen, FvD heeft exact hetzelfde in z’n programma staan.
Far right retoriek. Terwijl de vereniging van blanke zuid Afrikanen gewoon zegt dat trump niet moet banketstaaf ( even kort gezegd) . Zogenaamd zou alle land van blanke boeren onteigend worden terwijl dit gewoon niet het geval is. Alleen wanneer het grond is waar niets mee gebeurd en gekocht is voor speculatie, dan kan er in het uiterste geval onteigend worden.

Ik ben niet bekend met de situatie in Zuid Afrika. Maar dat verhaal van speculanten uit kopen klinkt al weer heel anders dan wat je er steeds over hoort.

mylittlejoy

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:40

Ik ben er ook niet enorm bekend mee,maar heb een schoonzus die uit pretoria gevlucht is vanwege de veiligheid. Er zijn wel serieuze issues daar, maar 70% van het land is in handen van de paar procent blanke bevolking, nog steeds. Dus dat daar wat scheef zit met de geschiedenis van apartheid erachter, verklaart wel een en ander.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:00

Ik zou het fijn vinden als mensen iets meer bronnen kunnen delen? Er word heel veel gezegd ( zoals nu bijvoorbeeld over wat de vereniging van blanke zuid Afrikanen zegt, of ook de discussie waar Cer om bronnen vroeg een pagina terug)

Ik denk dat dat de discussie wat makkelijker maakt, ik kom bijvoorbeeld nu niet op die vereniging? Iemand een link?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:09

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:14

Polar schreef:

Bedankt voor de bron, staat wel meer info in, maar ik weet niet of dit de bron is waar in zou moeten staan dat blanke Afrikanen zegt dat Trump niet moet banketstaaf? Want dat lees ik er niet in? Dat is ook niet aan jou natuurlijk want dat heb jij niet gezegd :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:27

Verschillende organisaties die blanke Zuid-Afrikanen vertegenwoordigen, hebben afwijzend gereageerd op het aanbod van Trump.
Zoek je echt een bron die laat zien dat Afrikanen zeggen dat Trump niet moet banketstaaf? Want voor zover ik die specifieke reactie lees, is dat niet letterlijk bedoeld, maar om aan te geven dat hier afwijzend op is gereageerd.

Hier lees je meer over het boeren-gedoe:
https://www.politico.com/news/2025/02/0 ... s-00203271

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:39

Polar schreef:
Verschillende organisaties die blanke Zuid-Afrikanen vertegenwoordigen, hebben afwijzend gereageerd op het aanbod van Trump.
Zoek je echt een bron die laat zien dat Afrikanen zeggen dat Trump niet moet banketstaaf? Want voor zover ik die specifieke reactie lees, is dat niet letterlijk bedoeld, maar om aan te geven dat hier afwijzend op is gereageerd.

Hier lees je meer over het boeren-gedoe:
https://www.politico.com/news/2025/02/0 ... s-00203271

Ik zoek meer informatie ja, dus hoe is die afwijzing dan gedaan( ik las namelijk een paar keer: ' ik ga niet vluchten' , ja dat vind ik dan weer niet zo'n heftige afwijzing ofzo, maar wie ben ik :o ). In dezelfde reactie gaat het over dat onteigening maar in bepaalde gevallen gebeurd. Ik vind dat boeiend, hoe zit dat dan?

Ik kende deze hele situatie in Zuid Afrika niet en wilde meer context om dus ook zelf te kunnen bepalen wat ik van de actie van Trump vind.

Vind je het raar, dat ik om bronnen of verduidelijking vraag als er een vrij stellige uitspraak word gedaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:42

Trump is dit ingegeven door musk . Zal er morgen nog wel even op terugkomen waarom.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:45

ruitje schreef:
Vind je het raar, dat ik om bronnen of verduidelijking vraag als er een vrij stellige uitspraak word gedaan?
Zeker niet, maar ik heb een paar bronnen gelinkt waarin het toch vrij duidelijk beschreven staat, meer dan 'ik ga niet vluchten'.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:52

BigOne schreef:
Trump is dit ingegeven door musk . Zal er morgen nog wel even op terugkomen waarom.

Ben benieuwd!

Ik vind dit soort zaken ook gewoon boeiend. 'Van wie is land' , 'mag de overheid dat herverdelen' ' als dat je gebeurt, ben je dan een vluchteling'

Plak deze vragen op de stikstof situatie in NL, op Groenland, op Gaza, op Oekraïne... nouja, boeiende materie

Trump zorgt er ook voor dat je nadenkt over dingen die anders gewoon gebeuren... ik vraag mij af of elke ander buitenlandse leider hier iets van had gevonden. Maakt hem wel een boeiende leider :D

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:57

Op zich interessante vragen, maar Trump als ‘boeiende leider’?
Meer als iemand die continu olie op het vuur gooit en dan verbaasd is dat het brandt.
Dat hij je aan het denken zet, betekent niet dat hij iets goeds doet.
Een aardbeving zet je ook aan het denken over bouwconstructies, maar kunnen enorm veel schade veroorzaken.

De situaties die je noemt verschillen enorm.
In Nederland gaat het om milieubeleid en eigendomsrechten (wat ik ook absoluut te ver vind gaan), in Groenland om soevereiniteit en grondstoffen, in Gaza om bezetting en mensenrechten en in Oekraïne om brute agressie en oorlog.
Dat op één hoop gooien maakt het juist minder helder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:06

Ruitje zegt ook niet dat hij iets goed of fout doet, alleen dat hij iets doet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:12

Ik kan het dus echt boeiend vinden als leiders dingen anders doen dan anders. Vond ik ook toen Engeland uit de EU stapte, ik kan dat gewoon met interesse bekijken? Je doet net alsof dat dan ook betekend dat ik alles goedkeur?

Het is soms ook goed om systemen op te schudden, of om te zien wat de nadelen zijn van een systeem. Engeland als voorbeeld: ik vond het echt boeiend hoe dat misliep met de Brexit.

Nu bij Trump: ik vind het enorm boeiend hoe Trump nu eigenlijk de zwakke punten van de staatsinrichting van de VS bloot legt.

Daardoor kijk je anders naar een systeem,naar een land, of naar een EU-exit.

Iets 'boeiend' vinden, is niet hetzelfde als genieten van een aardbeving :D

Bedankt voor het uitleggen in je 2e alinea, was niet echt nodig want ik begrijp dat je Gaza niet 1 op 1 kan vergelijken met Zuid Afrika, ik kan gewoon graag filosoferen over hoe landen zijn ingericht in het algemeen. Ik hoef de vraagstukken in zo'n land niet op te lossen, ik denk dan: 'Goh, zo doen ze dat daar, zouden we daar nog wat van kunnen leren/juist niet moeten doen ergens anders'

Misschien is mijn gefilosofeer niet passend voor hier hoor :D

Maar ik denk dus dat je ook als een leider van alles fout doet, je er boven kan hangen en 'van kan leren' .

Ik denk dus nu, goh, in de VS kan een president in 4 weken heel veel bereiken, in NL lukt zoiets nooit. Vind ik dat dan een goed ding of een slecht ding? Vertraagd onze politiek teveel? Of hebben wij een steverige democratie?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:17

Het opschudden van systemen kan zeker positief werken, er is namelijk best een hoop mis, zacht uitgedrukt.
Er is o.a heel veel ongelijkheid waar verandering voor nodig is, maar ik zie dat Trump niet doen.
De handelingen die hij doorvoert, brengen juist nog meer schade toe aan o.a de mensen die het al zwaar hadden, het klimaat, etc. en zorgen dat we 10 stappen terug in de tijd gaan.

Het enige wat je, naar mijn mening, van Trump kunt leren, is hoe je iets niet moet doen. :=
En ik vind het angstaanjagend wat er nu gaande is, in een groot deel van de wereld.
De hitlergroet, de AFD in Duitsland, etc. Alsof we echt helemaal niks van het verleden geleerd hebben... hoe dan?

De snelheid waarmee Trump te werk gaat, hoeft in principe niet eens verkeerd te zijn, als het voor goed zou worden gebruikt.
Maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel schade er aangericht zal gaan worden en dat het ook invloed zal hebben op hun eigen leven, zelfs als ze niet in Amerika wonen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:33

https://wbhm.org/npr-story/whats-trumps ... frica/amp/

Stukje over reactie zuid Afrikaans e regering mbt musk /trump

En dit stuk is zeker interessant om te lezen, dan zie je hoe white supremacy vat heeft op de Amerikaanse politiek! Veel gozers die het voor het zeggen hebben zijn opgegroeid in zuid Afrika en omarmen apartheid!

https://www.theguardian.com/technology/ ... uth-africa

Levensgevaarlijk.
Een politicus in usa heeft al gezegd dat ze sterfgevallen van baby’s moeten uitsplitsen naar ras , dan lijkt het niet zo erg wanneer je de gekleurde bevolking niet meetelt!
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-02-25 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:36

ruitje schreef:
Ik kan het dus echt boeiend vinden als leiders dingen anders doen dan anders. Vond ik ook toen Engeland uit de EU stapte, ik kan dat gewoon met interesse bekijken? Je doet net alsof dat dan ook betekend dat ik alles goedkeur?

Het is soms ook goed om systemen op te schudden, of om te zien wat de nadelen zijn van een systeem. Engeland als voorbeeld: ik vond het echt boeiend hoe dat misliep met de Brexit.

Nu bij Trump: ik vind het enorm boeiend hoe Trump nu eigenlijk de zwakke punten van de staatsinrichting van de VS bloot legt.

Daardoor kijk je anders naar een systeem,naar een land, of naar een EU-exit.

Iets 'boeiend' vinden, is niet hetzelfde als genieten van een aardbeving :D

Bedankt voor het uitleggen in je 2e alinea, was niet echt nodig want ik begrijp dat je Gaza niet 1 op 1 kan vergelijken met Zuid Afrika, ik kan gewoon graag filosoferen over hoe landen zijn ingericht in het algemeen. Ik hoef de vraagstukken in zo'n land niet op te lossen, ik denk dan: 'Goh, zo doen ze dat daar, zouden we daar nog wat van kunnen leren/juist niet moeten doen ergens anders'

Misschien is mijn gefilosofeer niet passend voor hier hoor :D

Maar ik denk dus dat je ook als een leider van alles fout doet, je er boven kan hangen en 'van kan leren' .

Ik denk dus nu, goh, in de VS kan een president in 4 weken heel veel bereiken, in NL lukt zoiets nooit. Vind ik dat dan een goed ding of een slecht ding? Vertraagd onze politiek teveel? Of hebben wij een steverige democratie?

Mee eens hoor en het houdt de gemoederen ook behoorlijk bezig, dit topic loopt ook al een tijdje vlot door. Het is natuurlijk ook zo dat Trump alles direct in de media gooit en ook meteen zo veel mogelijk. Je kan er van alles van denken, maar boeiend is het zeker.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:41

Maar is het dan het concept dat jullie boeiend vinden of de 'daden' of de uitkomst of...?

Ik kan me enigszins voorstellen dat het concept boeiend is, vanuit een wetenschappelijk oogpunt wat voor uitkomst iets heeft, hoe lang het doorwerkt.
Maar het boeiend vinden hoe mensen die niks verkeerd hebben gedaan, op straat komen te staan, uitgezet worden of letterlijk sterven... dat zou ik persoonlijk enorm respectloos vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:44

Polar schreef:
Maar is het dan het concept dat jullie boeiend vinden of de 'daden' of de uitkomst of...?

Ik kan me enigszins voorstellen dat het concept boeiend is, vanuit een wetenschappelijk oogpunt wat voor uitkomst iets heeft, hoe lang het doorwerkt.
Maar het boeiend vinden hoe mensen die niks verkeerd hebben gedaan, op straat komen te staan, uitgezet worden of letterlijk sterven... dat zou ik persoonlijk enorm respectloos vinden.

Eeeehm, die laatste zin is behoorlijk insinuerend en je mag je even bij jezelf afvragen wat je daar precies mee wil zeggen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:47

Zoals het er staat.
Dat het voor mij begrijpelijk zou zijn als het echt om het concept gaat, bijv. het concept oorlog interessant vinden.
Maar dat ik het totaal anders zou vinden wanneer iemand, laten we zeggen, het martelen van mensen boeiend vindt.
Het zijn dus twee uitersten met een stuk of 100 opties ertussen.

Edit: Ik zie nu hoe je mijn reactie eventueel ook zou kunnen opvatten, het is bedoeld zoals ik hierboven heb omschreven.
Dus welke van de 100 opties maakt het voor jullie boeiend, bijv. het concept, het resultaat, de tegenacties die zullen komen, hoe er mee om wordt gegaan door anderen, vul in...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:39

De opkomst en machtsovername door de nazi's was, sec gezien, ook best boeiend. Zelfs de holocaust zou je boeiend kunnen noemen.
Als in: hoe is dat tot stand gekomen, welke economische en psychologische processen liggen daaraan ten grondslag?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:17

Bedankt voor je antwoord.
Hopelijk dan vooral om erachter te komen hoe we dit soort dingen in de toekomst kunnen voorkomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:00

Polar schreef:
Snap ik, mijn vraag is ongerelateerd en uit oprechte interesse hoe jij daar tegenaan kijkt.

Nou je vraagt of ik een reden kan bedenken om iets goed te praten, dat suggereert dat ik het goed praat. Ik lees dat wel vaker hier.. een vraag met een suggestie erin "dus jij vind het okee dat iemand...bla bla" en dat is dan niet wat er staat .. :)
Een letterlijke vraag zou dan zijn 'wat vind jij ervan dat USAID nu ineens zo abrupt gestopt wordt', en dan kan daar een gesprek over gehouden worden. Maar dat is dan weer meer hoe ik het lees. Net zoals in mijn vragen ook van alles gelezen wordt.

Ik vind ook dat er best veel stellingen gedropt worden zonder onderbouwende informatie. Ik weet nog steeds niet of alle zorg binnen de USA gestopt is. Ik dacht van niet.

Citaat:
Levensgevaarlijk.
Een politicus in usa heeft al gezegd dat ze sterfgevallen van baby’s moeten uitsplitsen naar ras , dan lijkt het niet zo erg wanneer je de gekleurde bevolking niet meetelt!
Hier was ik ook naar op zoek, omdat volgens mij al gekeken wordt naar sterfgevallen per ras,achtergrond,levensomstandigheden etc. Dat gebeurt hier ook, dacht ik. Dus ik ben geintrigeerd dat men dan nu de gekleurde bevolking niet mee zou tellen. Staat dat ergens?

Even een uitstapje naar dit:
Citaat:
Maar dat ik het totaal anders zou vinden wanneer iemand, laten we zeggen, het martelen van mensen boeiend vindt.

Dat is ook tweeledig.. ik heb laatst een aantal podcasts gehoord over ISIS en The Beatles (en ik luister veel over true crime, en als mijn browersgeschiedenis ooit bekeken wordt .. nou.. :+ ) Ik ben gefascineerd wat maakt dat mensen kunnen martelen, dus dat vind ik boeiend. Wat maakt dat mensen doen wat ze doen, en wat maakt wat normaal is en wat niet, wie bepaald voor anderen wat dat dan is. Dus het is niet het 'martelen' wat boeiend is, maar de ideeen erachter. En ik heb het antwoord niet hoor.. maar ik ben er wel door geintrigeerd :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:08

Dit ging geloof ik over het stoppen van de medicatie van HIV, waardoor veel mensen en ongeboren baby's zullen sterven/besmet zullen raken.
Mijn vraag was:"Kun jij een reden bedenken die goed praat wat ik zojuist gelinkt heb?"
Als jij dat ziet als suggereren dat jij dat goed praat, is dat iets van jou en niet iets dat ik gezegd heb.
Het antwoord had prima kunnen zijn; ik kan geen enkele reden bedenken om hier achter te staan of hier iets goeds uit te halen.

Kijk, dat laatste wat je noemt is inderdaad wat ik bedoel en dat begrijp ik en heb ik tot op zekere hoogte zelf ook.
Juist bij mensen waar ik loodrecht tegenover sta qua mening, persoonlijkheid, levensstijl, etc. vind ik het interessant om te zien hoe/waarom hun mening is zoals die is, of hun handelingen.
Trump boeiend vinden gaat mij persoonlijk dan weer te ver, omdat hij op dit moment nog steeds zoveel schade toebrengt.
Maar ik zou me kunnen voorstellen dat als ik 100 jaar later had geleefd, het anders was geweest omdat ik de uitkomst dan had geweten en het (hopelijk?) niet meer speelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:32

Polar schreef:
Trump boeiend vinden gaat mij persoonlijk dan weer te ver, omdat hij op dit moment nog steeds zoveel schade toebrengt.
Maar ik zou me kunnen voorstellen dat als ik 100 jaar later had geleefd, het anders was geweest omdat ik de uitkomst dan had geweten en het (hopelijk?) niet meer speelt.

Iemand boeiend vinden zegt ook niets over of je het met hem eens bent of niet.
Laten we wel wezen, het is zeker een boeiend persoon en een boeiende periode in de geschiedenis.
Geldt ook voor de oorlog in Europa, ook al is deze verschrikkelijk. Het legt zoveel bloot over wat eerder allemaal onder de oppervlakte onzichtbaar was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:48

Wat betreft Trumps geestelijke gezondheid, dit figuur is dus president van het “ machtigste “ land ter wereld, lachen indien het niet zo triest zou zijn;Afbeelding

En dit komt van truth social dus geen nep!