Ik kan het dus echt boeiend vinden als leiders dingen anders doen dan anders. Vond ik ook toen Engeland uit de EU stapte, ik kan dat gewoon met interesse bekijken? Je doet net alsof dat dan ook betekend dat ik alles goedkeur?
Het is soms ook goed om systemen op te schudden, of om te zien wat de nadelen zijn van een systeem. Engeland als voorbeeld: ik vond het echt boeiend hoe dat misliep met de Brexit.
Nu bij Trump: ik vind het enorm boeiend hoe Trump nu eigenlijk de zwakke punten van de staatsinrichting van de VS bloot legt.
Daardoor kijk je anders naar een systeem,naar een land, of naar een EU-exit.
Iets 'boeiend' vinden, is niet hetzelfde als genieten van een aardbeving

Bedankt voor het uitleggen in je 2e alinea, was niet echt nodig want ik begrijp dat je Gaza niet 1 op 1 kan vergelijken met Zuid Afrika, ik kan gewoon graag filosoferen over hoe landen zijn ingericht in het algemeen. Ik hoef de vraagstukken in zo'n land niet op te lossen, ik denk dan: 'Goh, zo doen ze dat daar, zouden we daar nog wat van kunnen leren/juist niet moeten doen ergens anders'
Misschien is mijn gefilosofeer niet passend voor hier hoor

Maar ik denk dus dat je ook als een leider van alles fout doet, je er boven kan hangen en 'van kan leren' .
Ik denk dus nu, goh, in de VS kan een president in 4 weken heel veel bereiken, in NL lukt zoiets nooit. Vind ik dat dan een goed ding of een slecht ding? Vertraagd onze politiek teveel? Of hebben wij een steverige democratie?