Raineri schreef:MarlindeRooz schreef:Ik denk maar zo: een referendum en het afstoten van de eerste kamer gaat toch waarschijnlijk niet gebeuren. En het zijn geen hele stevige standpunten waar mensen mee gediscrimineerd of gekwetst worden.
Denk ik ook. Maar de reden waarom ik vroeg is vooral omdat ik me afvroeg of iemand hier wel voorstander van is en nieuw licht hierop kan schijnen voor mijn kleine pinda breintje. Ik zie zelf weinig goeds hierin.
Wat je zojuist zei, dat dit meer een soort erfstuk is klinkt logisch. Ze begonnen als zeer radicale en populistische partij ooit.
Radicaal waren ze wel een beetje en populistisch in de zin dat ze vonden dat naar de kiezer geluisterd moest worden. Directe democratie was inderdaad een van de doelen van de oprichters, maar is natuurlijk niet in z'n geheel realiseerbaar. Er liggen hier in huis nog oude stukken uit de tijd dat de partij werd opgericht, ik zou het kunnen nazoeken. Blijft wel dat connectie met de kiezer heel belangrijk is en voeling houden met wat er speelt in het land. Dat laatste zijn ze een paar jaar niet zo goed in geweest, maar ik geloof dat het inmiddels weer wat bijgedraaid is. Het zal te maken hebben met het Kaag-effect wat de partij heel erg parten heeft gespeeld en nog steeds doet. Voor mij persoonlijk niet, ik zal haar altijd blijven verdedigen, maar het heeft op een deel van de bevolking ten onrechte slecht gewerkt.

dus nee ik zie ook niet zo veel in deze punten van D66.
Ok. Dan hoop ik niet (sorry voor de stemmers erop) dat pvv ja vvd en nog wat kruimels een werkende regering kunnen vormen, en weet ik nu zeker dat er niks geleerd is van het verleden (zowel verder weg dan dichterbij)