Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:25

De verwachtingen van Goldman Sachs (NS1 = Nord Stream 1):
Citaat:
However, we still don’t see NS1 staying at zero as a likely scenario, as (1) it would remove flexibility from Russia’s supply decisions (once you’re at zero, there’s only one place to go: up); (2) it would significantly reduce Russia’s gas revenues, limiting its upside from a potential spike in European gas prices under that scenario; and (3) it would force an even faster rate of gas production shut-ins in Russia.

Dat sluit aan bij wat ik zelf ook al schreef gisteren (reden 1 en 2) dus ik ben blij dat ze daar dezelfde inzichten hebben:
enzino schreef:
Door het uit te stellen blijft de optie open om het toe te passen en verdienen de Russen ondertussen nog aan de verkoop.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:40

elnienjo schreef:
Het was een zacht en soms warm voorjaar, dat lijkt me toch wel een rol spelen. Als het straks winter wordt en we hebben pech dat het koud wordt dan draait alles weer op volle toeren.

Zou het? Kom maar eens met bewijzen die jouw kristallenbol-wijsheid kunnen ondersteunen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:57

https://twitter.com/michaeldweiss/statu ... AMxT5s-apQ

Citaat:
"A poll in Germany last week found that only 22% wanted their government to curb support to Ukraine to bring down energy prices; 70% of respondents said they wanted the German government to continue strongly backing Ukraine despite the economic fallout."

Hierin wordt geschreven dat volgens een poll 70% van de Duitsers wil dat Oekraïne gesteund blijft worden ook al levert dat energie problemen op (dure prijzen). 22% denkt tegenovergesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:01

De vraag is of die mensen dan wel goed begrijpen wat de gevolgen van die energie problemen zijn. Maar goed te horen dat er steun voor het standpunt van de overheid is op dit moment.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:13

Wat me opviel vd week was dat Isabel die al jaren cursussen geeft om mensen te leren uit de natuur te eten en gewoon klaar leert maken wat in hun tuin te vinden is, vertelde dat ze nog nooit zoveel inschrijvingen heeft gehad en wel kan blijven draaien.
Ze vertelde dat unaniem mensen aangeven zware tijden te verwachtn, cq dat ze daar rekening mee houden, en uit de natuur eten is natuurlijk heel goedkoop en dat ze zich erop voorbereiden.

Ik was erg verrast, want eerst besloten wij vorig jaar om geen groentetuin te doen, en begin dit jaar toch gedaan....want je weet maar nooit. Ik dacht dat wij wellicht wat te bezorgd en overdreven reageerden. Integenstelling tot de afspraak indertijd is mijn man nu al begonnen om wintergoed te zaaien. Dit van beter teveel als te weinig en ik heb genoeg liggen.
Zelf heb ik ook de uit de natuur eten cursus gedaan en ontdekt dat onze tuin een waar feest is met wat het biedt.

Dus ik weet niet of veel mensen naïef zijn. In mijn omgeving niet. Veel mensen (jong en oud) die ik ken staan achter Oekraïne, zijn verontwaardigd en verwachten zelf ook echt wel de gevolgen te gaan voelen.

De pellets voor de pelletkachel onlangs besteld zijn 35 %!!!! Duurder als afgelopen jaar. Iets dat we verwacht hadden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:26

enzino schreef:
De vraag is of die mensen dan wel goed begrijpen wat de gevolgen van die energie problemen zijn. Maar goed te horen dat er steun voor het standpunt van de overheid is op dit moment.

Nee hoor, dat is helemaal niet de vraag :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:31

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:34

irmaz schreef:
enzino schreef:

Nee hoor, dat is helemaal niet de vraag :n

Wil toch niet iedereen een volk van de kaart zien verdwijnen in ruil voor wat gas. Haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:35

Scherp Cowboy en eens. Het idee is te zot voor woorden nl.

Ach weet je enzino, wellicht hoor jezelf bij die 20% uit de poll en anderen hier bij die 70% , waardoor jij schrijft en beleeft zoals je schrijft en anderen schrijven en het beleven zoals zij schrijven. Zou zo maar kunnen.
En nee dit is geen aanval.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:39

pien_2010 schreef:
Een hartstchtelijk belong om Oekraïne te steunen daar niet steunen de gevolgen nog vele male erger zullen zijn volgens Jens stoltenberg.
Ik ben het volledig met hem eens.
https://twitter.com/oleksiireznikov/sta ... w-8ygwbBew

Dit dus.

Rusland nu zijn gang laten gaan betekent dat Europa speelbal wordt van Rusland. Ik denk dat je dan kunt verwachten dat de machtsspelletjes nog veel groter en onvoorspelbaarder worden, de gas- en olieleveranties gaan nooit meer fatsoenlijk worden. Rusland heeft zijn ware aard laten zien en heeft het niet meer nodig de schijn van betrouwbare handelspartner op te houden. Wat ze willen hebben nemen ze gewoon, tegenprestatie overbodig.
Tot zover mijn toekomstvisie voor Europa mochten we zwak worden en toegeven aan de bully Rusland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:40

Cowboy55 schreef:
Wil toch niet iedereen een volk van de kaart zien verdwijnen in ruil voor wat gas. Haha.

Nemen ze dan niet meer gas af van Azarbaijaan? Ben dat bericht zelf nog niet tegen gekomen maar het geeft wel een duidelijk signaal dat ethiek boven mensenlevens gaat. Goed van dd EU!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:43

Eens Irmaz. Moet je gewoon niet willen.

Enzino op jouw mening over olie halen in Azarbajaan is door meerdere mensen al uitgebreid gereageerd. Dus ik doe dat niet meer. Je geeft mij het idee dat je nu opzettelijk provoceert, klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:56

pien_2010 schreef:
Je geeft mij het idee dat je nu opzettelijk provoceert, klopt dat?

Klopt, dat was dom van mij. De "grap" van cowboy55 was duidelijk een provocatie naar mij (zie ook de "haha" die hij expres toevoegde) waar jij nog een schepje bovenop deed met je "eens, scherp", en ik had dat gewoon moeten negeren. Want provocatie beantwoorden met meer provocatie zal nooit goed eindigen.

Azarbaijaan lag al een stukje achter ons dus ik had er niet in moeten trappen. Ik reken dit mezelf aan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:44

Waarom begin je dan überhaupt zo regelmatig met provocatie in dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:51

Provoceren tot nadenken bij het geven van een andere zienswijze. Ik zou graag willen dat meer mensen dat deden, zodat de meer interessante zaken besproken kunnen worden dan slechts het herhalen van nieuwsberichten waarop iedereen de reactie plaatst van "goed". Zoals de poll leek aan te geven: 70% steunt de maatregelen. Ben je dan ook niet nieuwsgierig naar wat die 20% denkt en waarom of is er geen nieuwsgierigheid meer?

Maar dat is mijn doel, ik begrijp dat andere mensen hier om andere redenen zitten en dat mag.

Leuk detail, tijdje geleden deelde ik een EU poll over dezelfde vraag en was er een lange discussie over de precieze vragen en interpretatie van de uitslagen. Nu komt er een andere poll langs dat aansluit bij de meerderheidsmening hier en iedereen neemt het blind voor waar aan.

Edit: spelling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-22 17:55, in het totaal 3 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:52

Komt het echt uit Azerbeidzjan of is het gewoon Russisch gas via een dure omweg?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 18:06

Een gedeeltelijke vertaling van een opiniestuk uit de krant vandaag in het geval dat Rusland het gas toedraait:

Citaat:
Aan de vraag naar gas van industrie en huishoudens kan alleen worden voldaan als we tegelijkertijd 15 procent minder gas verbranden. Zonder besparingen zullen de opslagfaciliteiten in januari of februari 2023 leeg zijn.

Dit zijn altijd gemiddelden en zij maskeren een verontrustende realiteit. In feite staat elk van de 27 EU-landen voor een ander dilemma.

In Bulgarije, Hongarije, Servië, Kroatië of Griekenland zijn de gasopslagtanks al in oktober weer leeg. In Polen met Kerstmis, in Duitsland in januari en in Italië in februari. In Spanje, Frankrijk en Portugal daarentegen zijn er geen tekenen van een tekort. De reserves zouden tot mei 2023 toereikend moeten zijn.

Hieruit blijkt voor welk politiek dilemma de EU zich geplaatst ziet. Zonder solidariteit tussen alle Europese landen zal het niet mogelijk zijn de hele winter soep te koken op een gasfornuis of te douchen met warm water dat wordt verwarmd door een continu werkende gaskachel.

Vanuit technisch oogpunt is dit al een uitdaging. Het gasnet moet immers op bepaalde plaatsen worden aangepast met het oog op een geografische spreiding die in het verleden niet op die manier was gepland.

Europa staat dus voor een cruciale test. Dat klinkt dramatisch en dat is het ook. Sociale onrust ligt om de hoek. De ervaring met de Covid-pandemie is niet vergeten. Ondanks gezamenlijke inspanningen om op een gecoördineerde manier vaccins aan te kopen, bleef nationaal egoïsme overheersen. Waarom zou het deze keer anders zijn?

Grote politieke vaardigheid in 27 gecoördineerde nuances is vereist. Nationale regeringen moeten hun belastingbetalers uitleggen dat het uit solidariteit met rechts-populistische regeringen die de EU-normen aan hun laars lappen en openlijk antisemitische sentimenten verspreiden (Hongarije), aanvaardbaar is dat de auto- of petrochemische industrie in hun eigen land medeburgers moet ontslaan (Duitsland, Frankrijk of België). Tegelijkertijd exploderen in heel Europa de prijzen van brood en warm water.

De komende winter zal in Europa wreed hard zijn. "Beter nu handelen dan morgen luidruchtig ruzie maken", waarschuwt de voorzitter van de EU-Commissie.

https://www.srf.ch/news/international/g ... ompromisse

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:29

enzino schreef:
Babootje schreef:
Dat is onjuist. ik neem helemaal niks aan. Ik plaats gewoon een nieuwsbericht zonder dat persoonlijk in te kleuren. En daar reageer jij dan bijzonder negatief op (met een zeer negatieve persoonlijke kleuring). Dan leg ik uit waarom ik dat vooringenomen vindt. En dan beschuldig jij mij van positieve vooringenomenheid. Daar verdraai je mijn woorden mee en daar houd ik echt niet van.

En je eerdere post:

Babootje schreef:
Ik vind het in ieder geval positiever dat het gebeurt dan dat het niet gebeurt. Oekraine heeft het kandidaat lidmaatschap van de EU aangevraagd, dus ik ga er (logischerwijze) vanuit dat ze met het instellen van een parlementaire commissie ook wel de EU regels hiervoor zullen volgen.

Is ergens vanuit gaan niet gewoon hetzelfde als dat je aanneemt dat ze EU regels zullen volgen? Ik verdraai je woorden dan helemaal niet.

Maar verder is het allemaal niet zo spannend dat jij het als een positief signaal ziet en ik niet. Agree to disagree en verder de moeite van de discussie niet echt waard.

Eigenlijk moet ik er geen woorden meer aan vuil maken zoals Allil zegt, want anderen snappen prima wat ik bedoel. Het is je al eerder gezegd, maar ik ga het toch nog een keer zeggen, misschien dat je het begrijpt, zo niet ga je het nooit begrijpen vrees ik.

Vooringenomenheid betekent: Een oordeel klaar hebben al voordat men de feiten onder ogen neemt. Op basis van de ultra summiere informatie die zo'n bericht geeft zonder de feiten echt te kennen geef je jouw oordeel:

enzino schreef:
Hoeft niet want er is niet aan de basisvoorwaarde voldaan van onafhankelijkheid.
Het doel is ook "het elimineren van propaganda verzinsels" en niet het vinden van feiten. Dat zegt ook al genoeg.
Ik zal het beoordelen op wat ze zelf zeggen wat het is en positief verrast zijn indien ze een compleet onafhankelijk orgaan optuigen. Wat jij doet mag je zelf weten natuurlijk.

Dit beantwoordt duidelijk aan de definitie van vooringenomenheid. Je hebt een oordeel en gaat dat heel misschien bijstellen als je de feiten kent.

Ik geef mijn mening "Ik vind het in ieder geval positiever dat het gebeurt dan dat het niet gebeurt." Daarmee laat ik de mening van een ander vrij. En onderbouw mijn mening met een veronderstelling dat het voor Oekraine vast belangrijk is om zich nu al aan EU regels te houden. Ik ken ook de feiten niet, maar laat de discussie open en bediscussieerbaar; ook voor mijzelf. Want mijn veronderstelling kan ook niet kloppen; daar is het een veronderstelling voor.
Daarmee voldoe ik niet aan de definitie van vooringenomenheid.

Als je dit verschil niet kunt zien, dan heb je waarschijnlijk niet de meest gevoelige antenne in communicatie.
Dat kan, sommige mensen hebben dat, maar die hebben ook vaak niet veel vrienden. En dat zie je hier in het topic ook een beetje gebeuren.
Dat is jammer, want ik waardeer jouw inbreng oprecht ook. Als je jouw inbreng wat anders vertaalt met "ik vind" of "het lijkt mij" met een onderbouwing erbij komt het al heel anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:09

Sizzle schreef:
Een gedeeltelijke vertaling van een opiniestuk uit de krant vandaag in het geval dat Rusland het gas toedraait:

Citaat:
Grote politieke vaardigheid in 27 gecoördineerde nuances is vereist. Nationale regeringen moeten hun belastingbetalers uitleggen dat het uit solidariteit met rechts-populistische regeringen die de EU-normen aan hun laars lappen en openlijk antisemitische sentimenten verspreiden (Hongarije), aanvaardbaar is dat de auto- of petrochemische industrie in hun eigen land medeburgers moet ontslaan (Duitsland, Frankrijk of België). Tegelijkertijd exploderen in heel Europa de prijzen van brood en warm water.

Interessant punt. Waar deze keuzes in eigen land al verschrikkelijk moeilijk zullen zijn (een sector dicht terwijl de andere open mag blijven), zal het nog veel moeilijker worden op EU niveau. Dat zal wel eens een hele moeilijke periode voor de EU kunnen worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 19:13

Vond ik ook :j
Naar om het zo zwart op wit geschreven te zien maar het is wel gewoon waar. De covid crisis is en was een prima voorbeeld om te zien hoe slecht landen met elkaar samenwerken.
Ik vind het nog steeds van de zotte hoe het zelfs nu nog steeds zo uiteenloopt met die QR en inent strategie.
Ik verwacht niet dat ze met gas ineens de handen solidair ineenslaan :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:31

Inderdaad, en dat zet sommige opmerking hier (maar wij hebben Groningen en zullen het dus wel redden) ook meteen op losse schroeven. Want goede kans dat het overgrote deel daarvan niet in NL terecht komt als de nood hoog is en andere landen prioriteit krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:35

Groningen aanslingeren kan niet zomaar, daar zijn speciale compressors voor nodig. Dat zijn er geen die ergens al op de plank liggen klaar voor gebruik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:42

tamary schreef:
Groningen aanslingeren kan niet zomaar, daar zijn speciale compressors voor nodig. Dat zijn er geen die ergens al op de plank liggen klaar voor gebruik.

We hebben er in ieder geval nog geen beton over gegoten. Dat scheelt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:46

enzino schreef:
Inderdaad, en dat zet sommige opmerking hier (maar wij hebben Groningen en zullen het dus wel redden) ook meteen op losse schroeven. Want goede kans dat het overgrote deel daarvan niet in NL terecht komt als de nood hoog is en andere landen prioriteit krijgen.

Daar ben ik ook bang voor. Voor Nederland staan Nederlanders onderaan de prioriteitenlijst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:53

Enzino bedankt voor je antwoord. Blij mee. Ik hoop dat ik morgen op je kan reageren. Het is een beetje hektisch hier dat te maken heeft met mensen krijgen in mijn huis en op vakantie gaan zaterdag.
Hopelijk heb ik morgen tijd!!