Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:09

Nou inderdaad, de VVD heeft nooit in zijn eentje geregeerd en in zijn eentje de tweede kamer bezet.

Je wil niet dat er zondebokken gezocht worden, doe dat dan zelf ook niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:21

Die Aswandam hebben wij trouwens ook niet gebouwd. Egypte maakt zich er terecht zorgen over, maar ook daar is ikke ikke de houding naar de buren. Zal ook wel lading oud zeer zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:39

Benzz schreef:
Janneke: De VVD heeft nog nooit 76 zetels gehad dus om hun alleen de schuld te geven.......echt te simpel.

:o
Ik ben er in gevlogen.

Mij werd de vraag gesteld of het door:
'de vvd stemmers' kwam.

Hmmm, uiteraard zijn wij een democratie,
maar het kan gebeuren dat je op een partij stemt vanwege standpunt A, B en C - en dan doet die partij D waar je van baalt.

Dus ik veranderde 'de vvd stemmers' uit de vraag
heel genuanceerd
in de vvd.
Het beleid wordt tenslotte na de verkiezingen vooral door de partijen (meervoud, ik houd van onze coalities) bepaald en alleen indirect door de kiezers.

Voila.
(Uiteraard heeft de heer Rutte met een skala van partijen geregeerd. Klopt helemaal :j.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-11-23 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:39

VuurVleugels schreef:
Juist Pien, precies dat bedoel ik!

Ik zou ook absoluut niet in Ter Apel willen wonen, het blijft ontzettend bizar dat zo'n 'klein' dorpje echt alles op z'n dak krijgt.

Ik ben ook vóór. En dus inderdaad goed spreiden: niet in een klein dorp van 500 inwoners 5000 asielzoekers, de verhouding mag wel een beetje kloppen. En inderdaad voldoende begeleiding.
In mijn straat zijn ze wat mij betreft welkom.
Ik heb een vriendin die in een azc gewerkt heeft en ze geeft aan nooit eerder zoveel vriendelijke, sociale, dankbare mensen te hebben ontmoet. De overlast komt door de slechte spreiding, het eindeloos lang wachten op de procedures, en onvoldoende opvang voor mensen met serieuze psychische problemen.
En "veilige landers" zijn óók niet allemaal criminelen hè! Kom zelf in mijn werk regelmatig in aanraking met mensen die illegaal in Nederland verblijven.
Zijn over het algemeen gewoon mensen die een wat beter toekomstperspectief willen. En soms zijn het mensen die wel degelijk gevaar lopen in hun land van herkomst, maar dit wordt in Nederland dan niet erkend.
Ieder Europees land heeft een eigen lijst met wat ze beschouwen als een veilig land. In Nederland staan daar landen op die door andere Europese landen zoals bijvoorbeeld Italië helemaal niet als veilig worden beschouwd.

Voor wie een azc een schrikbeeld is, of gewoon eens een idee wil krijgen: kijk naar de docu "Bij ons op het AZC" (NPO)!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:53

prompter schreef:
Nou inderdaad, de VVD heeft nooit in zijn eentje geregeerd en in zijn eentje de tweede kamer bezet.

Je wil niet dat er zondebokken gezocht worden, doe dat dan zelf ook niet.

Hoe je het ook bekijkt. De VVD de afgelopen 13 jaar een behoorlijke dikke vinger in de pap gehad. Gelukkig moesten ze nog wat water bij de wijn doen. Anders was het hier nu echt zo als in de VS geweest. Maar misschien hadden veel VVD stemmers dat niet erg gevonden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:29

Iedere gemeente in NL moet asielzoekers opvangen. En aan de ene kant ben ik wel voor een spreidingswet maar dan zonder een bedrag per asielzoeker te vergoeden. En voor mij mogen alleen mensen uit oorlogsgebied zoals Syrië enz hier komen. Ben je een veilige lander? Dan heb je hier niks te zoeken.
En ook moet het beeld dat men hier in NL een goed bedje krijgt worden veranderd.

Op mijn vakantie in Marokko heb ik contact gekregen met een marrokkaan die gister tegen mij zei dat hij hoorde dat men in NL veel geld krijgt.

Maar ik vind het nog steeds belachelijk dat er voor mensen uit Oekraïne blijkbaar binnen een dag of 5 opvang en alles geregeld kon worden en dat mensen in Ter apel nog steeds zowat op de grond moeten slapen. Waarom kan het voor die groep wel en voor de andere groep niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:43

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:59

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:08

purny schreef:
Nikass schreef:
https://www.oneworld.nl/mensenrechten/v ... ehandeling.

Even wat duidelijkheid over de zg "veilige landers"

Dank voor je artikel. Maar als je de veilige landers weert dan kun je wel meer mensen die door oorlogsgeweld vluchten opvangen.

Ehm, als je mensen per definitie wegstuurt ('U komt uit Marokko, wegwezen') dan verklaar je ook die journalist uit het Rifgebergte vogelvrij.
Terwijl hij wel degelijk moest vluchten voor zijn leven, omdat hij kritische reportages had gemaakt...

En vanwege het bezuinigen op de medewerkers van IND en COA
(keuze, hetzij 'niet belangrijk', of akeliger motieven)
schiet de procedure voor mensen uit onveilige landen niet op...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:45

purny schreef:
Nikass schreef:
https://www.oneworld.nl/mensenrechten/v ... ehandeling.

Even wat duidelijkheid over de zg "veilige landers"

Dank voor je artikel. Maar als je de veilige landers weert dan kun je wel meer mensen die door oorlogsgeweld vluchten opvangen.

Volgens mij sla je de plank een beetje mis ;) Laat je niet wijsmaken dat het een kwestie van te weinig ruimte is. Het is een kwestie van politieke keuzes. De rechtse kabinetten Rutte kiezen voor winst voor investeerders.

Misschien moet je dit ook nog even lezen:

https://www.oneworld.nl/mensenrechten/o ... markt-nee/

Niet migranten maar politici veroorzaken woningtekort.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:04

Het is best raar ,vind ik, dat in dit topic opeens de VVD niet verantwoordelijk zou zijn voor de huidige toestand. Terwijl de partijen die met de VVD meeregeerden vaak zaken verzacht hebben als het gaat om het sociale gezicht, de minima, vluchtelingen etc.
Heb dan ook "de ballen" om te zeggen de VVD zorgt fantastisch voor de ondernemers en de bovenlaag waardoor zelfs op dit moment de mensen modaal en van het MKB door het ijs aan het zakken zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:42

pien_2010 schreef:
Het is best raar ,vind ik, dat in dit topic opeens de VVD niet verantwoordelijk zou zijn voor de huidige toestand. Terwijl de partijen die met de VVD meeregeerden vaak zaken verzacht hebben als het gaat om het sociale gezicht, de minima, vluchtelingen etc.
Heb dan ook "de ballen" om te zeggen de VVD zorgt fantastisch voor de ondernemers en de bovenlaag waardoor zelfs op dit moment de mensen modaal en van het MKB door het ijs aan het zakken zijn.

en toch ziet het ernaar uit dat de vvd weer (een van) de grootste gaat worden. Dus of de kiezers zien het niet, of ze vinden het niet belangrijk genoeg. (of er zijn geen alternatieven)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:30

Of helaas die mensen die gaan stemmen zijn diegenen met meer dan voldoende geld en de mensen die financieel of emotioneel er helemaal doorheen zitten hebben geen energie meer om te stemmen of gewoonweg geen vertrouwen meer in de overheid.

Het is al heel vaak vastgesteld dat er veel mensen zijn die niet (meer) gaan stemmen omdat ze er geen energie meer voor hebben, te laag geletterd zijn, vertrouwen kwijt of niet bereikt worden door de politiek, te oud, te ziek, te kwetsbaar. En laat dat nu helaas die mensen zijn die meest aan de onderkant van de maatschappij bungelen -O-

Hoe beter opgeleid hoe groter de kans is dat je gaan stemmen ook, maar ook hoe groter de kans dat je er financieel veel beter voorstaat ook. Daar zit voor nederland een best groot probleem -O-

Een van de berichten erover
https://nos.nl/artikel/2162970-waarom-b ... e-zijn-het

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:50

tja, maar als mensen geen gebruik maken van hun stemrecht dan valt daar weinig aan te doen en zal er ook weinig veranderen. Zou je dan voor een stemplicht zijn? Ik meen dat dit in sommige landen wel zo is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:58

Tsja dat is een probleem ook. Die wel gaan stemmen die hebben meest geld of een eigen bedrijf en heel andere behoeften dan de vele niet stemmers. Daardoor krijg je steeds meer een regering die er is voor de hogere inkomens en bedrijven en veel meer zoek het zelf uit en je bent een looser als je jezelf niet kunt redden. (Wat we nu dus hebben. Marktwerking, mensen zien als werkezels (vroeger was ik gehandicapt en chronisch ziek, daarna arbeidsongeschikt nu wordt ik gezien als iemand met afstand tot de arbeidsmark dus met je kunt wel werken hoe dan ook desnoods ten koste van ;( )) maar mensen hebben diverse behoeftes en best veel kunnen zichzelf niet redden. Dat is pas nog in het nieuws geweest dat steeds meer mensen buiten de boot vallen in Nederland

Terwijl er eigenlijk geen behoefte is aan red jezelf omdat veel mensen dat niet kunnen. Maar helaas daar wordt door de stemkeuze van de meer verdienende vaak aan voorbij gegaan. -O-

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:07

In België is dat inderdaad zo dat je verplicht bent te gaan stemmen.

Het is niet maar een enkel probleem, studies hebben uitgewezen dat kinderen uit bepaalde achterstandswijken al 3-0 achterstaan bij het studiekeuze-advies, vanuit hun school al. In Zuid-Limburg en dan m.n. Heerlen/Parkstad speelt dit o.a.
En ja, daar is veel laaggeletterdheid en lager opleidingsnivo, wat dus al van te voren (deels) vast staat door waar je wieg stond ;(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:18

en dan als deze mensen uit die zogenaamde achterstandswijken gaan stemmen, dan komen ze toch meer uit op pvv oid. Ik denk dat GL/D66 (en in mindere mate pvda en sp) de aansluiting met deze groep mist.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:26

juval schreef:
en dan als deze mensen uit die zogenaamde achterstandswijken gaan stemmen, dan komen ze toch meer uit op pvv oid. Ik denk dat GL/D66 (en in mindere mate pvda en sp) de aansluiting met deze groep mist.

Spijker op zijn kop Juval. Ik ken aardig wat mensen uit deze hoek, ze zien allemaal Geert Wilders als hun grote voorbeeld. Die stemmen echt niet op GL/PvdA of SP, dat spreekt ze niet aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:50

pien_2010 schreef:

Het heeft voor mij niets met 'ballen' te maken. Ik deel je mening gewoon niet. Is VVD mede-verantwoordelijk voor het beleid van de afgelopen jaren? Jazeker. Maar er heeft niets kunnen gebeuren waar niet een meerderheid mee eens is geweest, want zo werkt het nou eenmaal in dit land.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:55

Het grappige aan al die kabinetten Rutte is dat de vvd nooit afgerekend is op beleid maar de coalitiepartijen wel, PvdA, CDA enz.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:56

BigOne schreef:
Het grappige aan al die kabinetten Rutte is dat de vvd nooit afgerekend is op beleid maar de coalitiepartijen wel, PvdA, CDA enz.

Er zijn toch zat moties van wantrouwen ingediend tegen rutte.
En die zijn allemaal verworpen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:57

BigOne schreef:

Door de kiezers bedoel je?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:32

BigOne schreef:

Precies dit dus. Zo vreselijk slim.

En VVD gaat echt niet voor de minder bedeelden. Zal ze echt een worst wezen en dat geldt ook voor hun kiezers.

Het fout stemmen zie ik ook gebeuren. We gaan het echt niet van de PVV moeten hebben als het om klimaat en inkomensongelijkheid gaat. Ook al hebben ze over het laatste de mond vol.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:48

toch zou ik het best eens willen zien gebeuren, pvv in de coalitie. Laat hem zijn grote mond maar eens waarmaken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:58

juval schreef:
pien_2010 schreef:

en toch ziet het ernaar uit dat de vvd weer (een van) de grootste gaat worden. Dus of de kiezers zien het niet, of ze vinden het niet belangrijk genoeg. (of er zijn geen alternatieven)

De VvD heeft een vrij trouwe achterban. En voornamelijk zelfstandig en hoogopgeleide mensen.
Mensen die niet stemmen, of uit protest op populistische partijen, zijn vaak lager opgeleide mensen uit de maatschappelijk gezien mindere milieus, of mensen van allochtone afkomst die de taal niet goed spreken.
Zij zouden eigenlijk links moeten stemmen, omdat links juist op komt voor de lagere klassen, en de allochtonen.

Helaas heb je gelijk dat de VvD weer goed in de peilingen staat.