Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:53

Raineri schreef:
Nee volt en d66 heb ik meer overeenkomsten mee. Dus net een tikje rechts van het centrum, vooral progressief georiënteerd. Ik denk dat bij dit soort stellingen ik ook links(er) uit de verf kom dan ik werkelijk ben doordat wordt getoetst hoe belangrijk ik iets vind, maar niet zozeer in hoe ik zou willen zien worden ingevuld. Zo heb ik aangegeven dat de reductiedoelstellingen nog een stuk scherper mogen. Dit ten eerste omdat ik de problematiek rondom antropogene klimaatverandering belangrijk vind, maar omdat het een kans geeft tot economische groei en positionering van Nederland (en de eu). Ik denk dat je hiermee kunt ontwikkelen waar Nederland sterk in is. Dus door investeringen te doen in onderwijs en klimaatinnovatie. Wij zijn ook goed in watermanagement, zo'n zelfde ontwikkeling zou ook mooi zijn op dit gebied. Overigens is voor mij een holistische aanpak van het probleem ideaal, dus niet enkel met technologie. Maar ik denk wel dat die technologie een economische kans is. We weten dat het eraan komt, dus waarom kop in het zand steken? Benut dit scenario nou eens ipv er zo angstig op reageren. Dit onderwerp even als voorbeeld, maar zo zijn er meer. Ik zie deze politieke stroming als een ideale pragmatische oplossing. We leven eenmaal in een kapitalistische wereld, dus zoek die aansluiting. Maar wel met progressieve en sociale voorwaarden waarbij niemand wordt buitengesloten en de breedste schouders de zwaarste lasten dragen. Wat dan weer meer sociaal democratisch is. Heel rechts ben ik niet, want privatisering van zorg en huisvesting vond/vind ik een slecht besluit. Maar goed, sociaal liberalisme en sociaal democratie liggen heel dicht tegen elkaar aan.
Daarom zou strategisch stemmen op PvdA gl ook weer geen doodzonde zijn.

Haha je laatste alinea, heerlijk pragmatisch :') zo sta ik er ook wel in. En een keer verkeerde aanname maken in een discussie overkomt de beste. Je merkt wel aan iemand z'n reageren of het even een uitschieter was of niet. Maar als het echt een soort fantasiereactie wordt reageer ik vaak niet meer. Uiteindelijk ben ik hier voor mezelf, wil ik wat leren van een ander. En dit soort reacties dragen niet bij. Dus dan stop ik gewoon. Het is vaak dan een discussie gedoemd te mislukken

Bedankt voor de uitleg! Zowel volt als D66 staan bij mij ook in de groep met de hoogste score. Persoonlijk denk ik ook dat op veel gebieden samenwerking op europees niveau heel belangrijk is, hoewel ik ook vind dat Nederland ook zelf een goede vinger in de pap moet houden. Dit alleen al vanwege het feit dat Nederland in verhouding met andere landen veel inwoners en weinig grond heeft, waardoor sommige dingen wel op Europees niveau goed haalbaar zijn, maar niet haalbaar zijn voor Nederland. Dit heeft niet alleen betrekking op klimaat /milieu en economische gebied, maar onderwerpen als defensie, de wolf of hoe een partij staat in conflicten verder weg zoals in Gaza. Qua innovatie en technologie is Nederland inderdaad goed in waterwerken maar ook voedselverbouwen in gesloten kassensysteem. Dat vind ik dan ook mooi, dat die kennis wordt uitgedragen waardoor men ook in de woestijn zelf voldoende voedsel kan kweken.

https://www.resource-online.nl/index.php/2016/09/03/tomaten-kweken-in-de-woestijn/#:~:text=Kassen%20in%20Nederland,wordt%20de%20opbrengst%20nog%20hoger.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:55

Electra63 schreef:
Ik zag vanmorgen een stukje van WNL en Van der Plas vindt dat de Raad van State op de schop moet. Zij vindt dat er teveel D66 leden in zitten
Op de vraag van de gespreksleider hoeveel mensen er in de RvS zitten en hoeveel van D66, wist zij het antwoord niet.
Er zijn dus 17 leden RvS waarvan 2 van D66.

Zij wil nog liever in een minderheidskabinet met PVV dan met D66 in een meerderheidskabinet.

En ze wil Mona Keizer als MP; BBB staat op 4 zetels.

Oei oei die is wel echt de weg kwijt vind ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:06

Electra63 schreef:
Ik zag vanmorgen een stukje van WNL en Van der Plas vindt dat de Raad van State op de schop moet. Zij vindt dat er teveel D66 leden in zitten
Op de vraag van de gespreksleider hoeveel mensen er in de RvS zitten en hoeveel van D66, wist zij het antwoord niet.

Zij wil nog liever in een minderheidskabinet met PVV dan met D66 in een meerderheidskabinet.

En ze wil Mona Keizer als MP; BBB staat op 4 zetels.

vd Plas zakt echt enorm af. Blunder op blunder en alleen maar populistisch gelul.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:14

Eerdmans was ook niet heel realistisch. Die wil asielzoekers opsluiten in detentie (er is al een tekort aan gevangenispersoneel) en wil ook de grenscontroles (teveel grensovergangen en te weinig personeel).
En ook Joost wil MP worden, maar hij is wel een stuk realistischer dan Carolyne.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:28

Bevolkingsdichtheid staan we achter malta op plek 2 ( zonder Monaco en Vaticaanstad) met 500 mensen per vierkante kilometer. Dan kun je dus 1000 zeggen want de helft van Nederland is gras .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:14

Electra63 schreef:

Door de achterban van alle rechtse partijen wordt al een tijdje geloofd dat 'rechters' allemaal van D66 komen en daar wordt van alles lelijks aan opgehangen. Misschien wordt hiermee de samentelling van RvS bedoeld, maar zo komen de verhalen dus in de wereld. Het klopt niet, maar je krijgt het niet meer uit die hoofden en dit soort misverstanden verspreidt zich dus heel makkelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:36

Als ja als fractieleider iets wil veranderen, weet dan in ieder geval de feiten.
Op de simpele 1e vraag hoeveel leden zijn er, wist ze het antwoord al niet. Echt populisme en gewoon leugens verspreiden.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:41

Als de bbb in de peilingen maar op 4 zetels staan dan snap ik niet waarom de BBB zoveel media aandacht krijgt. Ik zie Caroline van der Plas in veel talkshows zitten de laatste tijd.
Ik vind dat de media daar ook hun verantwoording moeten pakken.
Nodig dan fractievoorzitters uit van partijen die er toe doen volgens de peilingen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:45

MarlindeRooz schreef:
D66 / Volt zitten iets links van het midden geloof ik. Er zijn (helaas) geen rechts progressieve partijen.

Welke standpunten zou jre dan graag in een rechts proggresieve partij zien terug komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:54

fransje23 schreef:
Juist door deze extreme punten roept het ook fellere reacties bij heel veel mensen op.
Dan kun je je aangevallen of verkeerd weggezet voelen maar als je echt achter die standpunten staat zou het je toch koud moeten late? Je kiest toch waar je voor staat?

Als ik het PVV programma lees dan staan daar heel wat standpunten in om andere mensen het leven zuur te maken. Als je dat graag wilt moet je ook niet janken dat je felle reacties krijgt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:58

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:22

Loretta schreef:
Hier zouden mensen zich eens druk over moeten maken. Inplaats van zich steeds druk te maken over asielzoekers.
Dit is namelijk een echte crisis.

https://www.youtube.com/watch?v=bXwcqLl_2aY

kun je vertellen waar dit over gaat? ik hou niet zo van clickbait

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:29

juval schreef:
Loretta schreef:
Hier zouden mensen zich eens druk over moeten maken. Inplaats van zich steeds druk te maken over asielzoekers.

In het onderschrift van de video staat een uitgebreide uitleg. Bron video is: VPRO tegenlicht

“Volgens de Londense ex-bankier en wiskunde-genie Gary Stevenson zitten we middenin een grote economische crisis. Maar niet eentje die gepaard gaat met een plotselinge schok zoals een beurscrash. ‘Ik denk dat een economische crisis eruit kan zien als huizenprijzen die maar blijven stijgen,’ aldus Stevenson.

Wat de oud-valutahandelaar interessant maakt, is zijn achtergrond: Stevenson komt als een van de weinigen in de Londense financiële wereld uit een arbeidersgezin en ziet dingen die de upperclass jongens maar moeilijk zien. Gewone jonge mensen bijvoorbeeld, vrienden en familie van Stevenson, die helemaal niet zoveel koopkracht blijken te hebben. Of steeds langere wachtlijsten in de publieke gezondheidszorg. Stijgende voedsel- en energieprijzen. Stijgende kosten voor de kinderopvang. Minder toegang tot stabiel werk. Onbetaalbare huizen voor een jongere generatie. Enzovoorts.

Terwijl de allerrijksten steeds meer vermogen vergaren (op de beurs en via vastgoed), stijgt het gewone levensonderhoud voor de armste 90 procent van de samenleving. De crisis is volgens Stevenson er dan ook niet een van krimp, maar van groeiende ongelijkheid. Waar academicus Thomas Piketty - die andere ongelijkheidswaarschuwer - de wereld verlichtte met de economische formule ‘r is groter dan g’ (het rendement op vermogen is al geruime tijd hoger is dan de economische groei), is de rauwe Stevenson duidelijker. ‘Kies maar: of veel hogere belastingen voor de allerrijksten, of je kleinkinderen zullen extreem arm zijn. Er zijn geen andere opties.’”

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:19

juval schreef:
Loretta schreef:

Waarom denk je dat het clickbait is?

Ongelijkheid is een maatschappij ontwrichtend probleem aan het worden. Daar wordt al door meerdere economen voor gewaarschuwd. Dus dat is echt geen clickbait.Marlinderooz haar post beantwoord jouw vraag simpel en beknot.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:24

Ben het concept programma van d66 aan het lezen.

Tot nu toe zie ik een aantal dingen waar ik het niet persé mee eens ben:

Opzetten van referenda voor stoppen van bepaalde wetgeving, afschaffen van 1e kamer en mogelijkheid op zelf kiezen van burgermeesterse en mp. Hier ben ik niet direct een voorstander van. De kiezer heeft niet altijd gelijk. Sterker nog, denk dat gros ongelijk heeft over veel zaken. Ze lijken voorstander te zijn van een meer "directe" democratie. Wat denken jullie?
Rest lees ik komende dagen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:27

Raineri schreef:
Ben het concept programma van d66 aan het lezen.

Tot nu toe zie ik een aantal dingen waar ik het niet persé mee eens ben:

Opzetten van referenda voor stoppen van bepaalde wetgeving, afschaffen van 1e kamer en mogelijkheid op zelf kiezen van burgermeesterse en mp. Hier ben ik niet direct een voorstander van. De kiezer heeft niet altijd gelijk. Sterker nog, denk dat gros ongelijk heeft over veel zaken. Ze lijken voorstander te zijn van een meer "directe" democratie. Wat denken jullie?
Rest lees ik komende dagen.

Dat zijn punten waar ik bij D66 ook niet blij van wordt.
Referenda ben ik sowieso tegen, burgers zijn inhoudelijk niet genoeg op de hoogte om dat soort beslissingen te nemen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:31

Ben ik het ook mee eens!

En ik denk toch dat ik D66 ga stemmen. Je kan helaas toch geen partij vinden die het met alles met jou eens is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:39

Dat zijn precies de punten waar ik ook niks mee heb. Moeilijk hoor, een partij vinden die goed bij je eigen denkbeelden aansluit :\

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:40

Ik denk maar zo: een referendum en het afstoten van de eerste kamer gaat toch waarschijnlijk niet gebeuren. En het zijn geen hele stevige standpunten waar mensen mee gediscrimineerd of gekwetst worden. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:46

Referendum heb ik nooit gesnapt. Vrij dom, ze zouden toch beter moeten weten. Ga toch eens op zoek naar hun motivatie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:50

Ondanks die punten ga ik wel D66 stemmen. Verder ben ik het met de meeste standpunten namelijk wel eens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:52

mysa schreef:
Referendum heb ik nooit gesnapt. Vrij dom, ze zouden toch beter moeten weten. Ga toch eens op zoek naar hun motivatie.

Volgens mij is het een van de begin standpunten van de partij en behouden ze het vooral daarom?

Edit: de partij is inderdaad begonnen omdat ze wilden dat burgers meer inbreng hadden in het democratische proces. Onder andere met referenda. Dat had ik dus goed onthouden ooit? :P

Tip: de Zelfspodcast gaat totaan de verkiezingen elke week in gesprek met lijsttrekkers. Vandaag is diegene met Rob Jetten van D66 uitgekomen. Ben erg benieuwd naar de andere politici!

Ze hebben bijna elke partij gevraagd geloof ik. Dus ben ook benieuwd wie er komen en wie niet. Niet elke partij wil langskomen bij een medium wat niet uitgesproken diens mening volgt. En de jongens van de Zelfspodcast zitten zelf een beetje rond D66 / Volt / VVD. Dus best in het midden.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 28-09-25 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:58

MarlindeRooz schreef:
Ik denk maar zo: een referendum en het afstoten van de eerste kamer gaat toch waarschijnlijk niet gebeuren. En het zijn geen hele stevige standpunten waar mensen mee gediscrimineerd of gekwetst worden. :)

Denk ik ook. Maar de reden waarom ik vroeg is vooral omdat ik me afvroeg of iemand hier wel voorstander van is en nieuw licht hierop kan schijnen voor mijn kleine pinda breintje. Ik zie zelf weinig goeds hierin.

Wat je zojuist zei, dat dit meer een soort erfstuk is klinkt logisch. Ze begonnen als zeer radicale en populistische partij ooit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:00

Heb m’n post bewerkt inderdaad. Ik had het even nagezocht. :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:11

Loretta schreef:
juval schreef:

Waarom denk je dat het clickbait is?

Ongelijkheid is een maatschappij ontwrichtend probleem aan het worden. Daar wordt al door meerdere economen voor gewaarschuwd. Dus dat is echt geen clickbait.Marlinderooz haar post beantwoord jouw vraag simpel en beknot.

omdat je aan de link niet kunt zien waar het over gaat.. dus wat meer uitleg over waar het over gaat zou fijn zijn. Dan kan ik zelf de keuze maken of ik het interessant vind om op te klikken. :o