Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:26

Voor minder mensen zijn minder huizen en is er minder arbeid nodig zou je denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:29

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:
Dat voortplanten promoten is imo om economische groei te kunnen blijven faciliteren.

Maar een overheid die dit doet?
In een maatschappij waar het steeds normaler is om geen kinderen te krijgen, of maar 1?

In plaats van een oplossing te vinden voor het probleem van vergrijzing wordt er geroepen dat mensen dan maar meer kinderen moeten gaan krijgen… ik vind het nogal ouderwets en een beetje denken aan China die ook ging toezien op aantal kinderen (meer de mentaliteit dan de verplichting overigens).

Ik vind het walgelijk, inderdaad. Ik denk dat de reden die Karuna noemt, niet de hoofdreden is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:30

prompter schreef:
Voor minder mensen zijn minder huizen en is er minder arbeid nodig zou je denken.

Theoretisch wel. Praktisch heb je een mismatch tussen alle drie de onderwerpen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:51

Op korte termijn inderdaad. Ik zat meer over pak hem beet 40 jaar te denken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:33

...ik vind het de kortzichtigheid ten top: 'we hebben meer geboortes nodig'.

Vraag: "wie is die wij" (die meer geboortes nodig heeft).
Nederland met 18 miljoen mensen?
... dat hele kleine stukje aarde.
Onze aardbol draagt al zo'n acht miljard mensen (ik ben de tel kwijt dus ik kan er gigantisch naast zitten).
...doe mij dus maar geboortebeperking.

(En het doet mij denken aan een verzuchting van een Vlaamse fascist, over vruchtbare bodem en vruchtbare vrouwen. Gezellig in één adem.
En dat Vlaanderen op basis van deze vruchtbaarheid zo'n machtig land had kunnen worden. Nou, op dat soort macht zit ik niet te wachten.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:39

BigOne schreef:
Wanneer ik zie wat er nu over die onderhandelingen naar buiten komt, even heel kort : Lientje is te dom om veel zaken te snappen, [Pieter heeft het schreeuwen en janken nog niet afgeleerd , Dilan zit tussen twee vuren wat betreft vvd ers en Geert zegt het een en doet het ander, dus ze gaan nu elke dinsdag vooroverleg met z’n vieren houden om te zorgen dat ze de plooien glad houden.
Ik vind het een zeer trieste kleuterklas . En dat moet ons land besturen.

Niemand van ons en ook de Telegraafjournalisten waren er niet bij.
Het is pure roddel en achterklap afkomstig uit gesloten achterkamertjes.sommige deelnemers aan de gesprekken hebben er alle belang bij om bepaalde zaken richting de pers te lekken.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 03-09-24 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:41

prompter schreef:
Pieter Omtzigt pleit voor meer geboortes lees ik net onder de Nederlandse bevolking, om te voorkomen dat er meer arbeidsmigranten nodig zullen zijn. Terug naar de jaren '50 waarin de pastoor kwam vragen wanneer het volgende kind eens kwam...

Omtzigt is inderdaad Katholiek en aarts conservatief.

Waarom niet meer automatiseren. Kan ook nog eens hele mooie producten voor de export opleveren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:48

Loretta schreef:
BigOne schreef:
Wanneer ik zie wat er nu over die onderhandelingen naar buiten komt, even heel kort : Lientje is te dom om veel zaken te snappen, [Pieter heeft het schreeuwen en janken nog niet afgeleerd , Dilan zit tussen twee vuren wat betreft vvd ers en Geert zegt het een en doet het ander, dus ze gaan nu elke dinsdag vooroverleg met z’n vieren houden om te zorgen dat ze de plooien glad houden.
Ik vind het een zeer trieste kleuterklas . En dat moet ons land besturen.

Niemand van ons en ook de Telegraafjournalisten waren er niet bij.
Het is pure roddel en achterklap afkomstig uit gesloten achterkamertjes.sommige deelnemers aan de gesprekken hebben er alle belang bij om bepaalde zaken richting de pers te lekken.

Wat nogmaals benadrukt dat het een kleuterklas is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:58

Dit kabinet heeft geen (vijandige) oppositie nodig, die vechten zelf wel naar een voortijdig einde van dit kabinet.
Zo'n Omtigt moet toch gruwelen van het lekken van dit soort berichten.

Ik kan me echt verheugen op de komende debatten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:07

996981 schreef:
prompter schreef:
Pieter Omtzigt pleit voor meer geboortes lees ik net onder de Nederlandse bevolking, om te voorkomen dat er meer arbeidsmigranten nodig zullen zijn. Terug naar de jaren '50 waarin de pastoor kwam vragen wanneer het volgende kind eens kwam...

Ik las dit artikel net. Bizar…

Persoonlijk denk ik niet dat dit gaat werken. Grote groepen arbeidsmigranten zijn seizoenswerkers. Om te werken in kas en op het land heb je nu eenmaal geen diploma nodig en daar is het salaris ook naar.

In Nederland worden kinderen al jong gepussed om toch maar zo hoog mogelijke resultaten te halen met je cito, want dan kan je doorleren en alleen dan heb je uitzicht op een goede baan. Dus ja, de motivatie voor Nederlanders om in de kas te werken is gewoon niet voldoende.

Zo kreeg een tuinder ook eens commentaar over het feit dat hij arbeidsmigranten aantrok. Volgens bewoners uit de buurt was dat onzinnig, er waren voldoende werkzoekende, zo ook hun eigen (18+) kinderen. Waarop de tuinder antwoordde: "Nou, stuur ze langs, graag zelfs! We kunnen alle handen gebruiken!"

Misschien kun je het al raden, maar die 'kinderen' zijn nooit op komen dagen.

Dan heb je ook nog de andere groep, namelijk de hele slimme doorgestudeerde mensen, waar in Nederland ook een tekort aan is. Dat heeft niet direct wat te maken met het aantal mensen, maar meer met het percentage van een groep die een bepaalde studierichting kiest. En dan blijkt de motivatie om de technische kant op te gaan in Nederland ook aan de krappe kant.

Hier zie je trouwens wel dat bedrijven zelf al proactief meewerken om het probleem te verkleinen, door scholieren een leer/loopbaan aan te bieden. Vaak met baangarantie en voor mensen die verder weg wonen, wordt soms zelfs ook het vervoer naar het bedrijf geregeld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:38

karuna schreef:
Ergens heeft hij wel gelijk. Vergrijzing is een probleem. En er zijn meer landen waar ze voortplanting promoten

Ik val vooral over een klein mini zinnetje "uitkeringen worden maar 1% verhoogd ipv 2.1% wat beloofd was. Want we zijn ten slotte een kabinet van werken moet lonen". En dan zeggen dat iedereen er op vooruitgaat volgend jaar. Dat betekend dat wao bijstand en aow met een inflatie van meer dan 3% toch onmogelijk er op vooruit kan gaan? Diegenen die niet hun inkomen kunnen verbeteren zijn echt het afvoerputje van dit kabinet geworden lijkt het

Citaat:
Niet alleen de lastenverlichting voor werkenden wordt vertraagd. Ook heeft het kabinet er voor gekozen om de uitkeringen slechts rond de 1 procent te laten stijgen, zo vertellen ingewijden. Dat is minder dan de 2,1 procent waar het CPB vanuit ging. "Wij zijn immers het kabinet van werken moet lonen", zegt een betrokkene.
rtl nieuws

Zoals het er nu naar uitziet, piek de vergrijzing in 2040. Dat is over 16 jaar. Daarna neemt de vergrijzing langzaam weer af. Ook zonder extra geboortes te promoten.

https://toekomstnederland2040.nl/verwachtingen/bevolkingsgroei-en-vergrijzing/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:51

Maar wat zegt Omtzigt nu eigenlijk? Ik kom er niet helemaal uit wat het probleem is dat hij benoemt. Is hij bang dat Nederland leeg loopt op termijn of is hij bang voor omvolking?

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:53

Omtzigt hield een lezing met als titel : Denken in oplossingen , een pleidooi voor meer regie en nieuwe ordening.
Hij zal het misschien niet/wel zo bedoeld hebben maar neuordnung is toch echt een nazi kreet uit 1939/1945.

Hij benoemd imo omvolking.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:19

irmaz schreef:
Maar wat zegt Omtzigt nu eigenlijk? Ik kom er niet helemaal uit wat het probleem is dat hij benoemt. Is hij bang dat Nederland leeg loopt op termijn of is hij bang voor omvolking?

[ Afbeelding ]

Ik zie het probleem ook niet. Lijkt me vooral een natuurlijk proces.

De redenen om vrouwen aan te moedigen meer kinderen te krijgen lijkt vooral economisch en zelfs een vleugje racistisch?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:53

Moedermedailles en een premie bij elk nieuw kind dan maar? Net als in Rusland?
Of Lebensborn project?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:07

Zoals het voorstel van VB hier in België: premie voor vrouwen die een kind krijgen voor hun 30ste. Vergeten ze daarbij dat ze hiermee juist de allochtonen doen aangroeien, want dat is de groep die vaakst voor hun 30ste aan kinderen beginnen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:11

Het probleem is dat het ook helemaal niet aantrekkelijk is om vroeg aan kinderen te beginnen. Mensen willen, geheel terecht, eerst de basis op orde hebben. Wie heeft er zin om met kinderen bij je ouders te wonen? Het is inmiddels voor twee mensen met modaal salaris net wel, net niet te doen het gemiddelde huis te kopen. Dat modale salaris verdien je over het algemeen niet op je 20ste…

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:10

996981 schreef:
Het probleem is dat het ook helemaal niet aantrekkelijk is om vroeg aan kinderen te beginnen. Mensen willen, geheel terecht, eerst de basis op orde hebben. Wie heeft er zin om met kinderen bij je ouders te wonen? Het is inmiddels voor twee mensen met modaal salaris net wel, net niet te doen het gemiddelde huis te kopen. Dat modale salaris verdien je over het algemeen niet op je 20ste…

Om nog maar niet te spreken over een huis waar je je ook prettig voelt met kleine kinderen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:31

irmaz schreef:
Regeren is vooruitzien zeggen ze....
Citaat:
Nederland doneert vooralsnog geen mpox-vaccins aan Afrikaanse landen die daar behoefte aan hebben. Minister van Volksgezondheid Fleur Agema wacht af hoe de situatie zich ontwikkelt, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. "Ik vind het van belang dat er in Nederland voldoende vaccins zijn om een eventuele uitbraak te kunnen bestrijden."
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54662 ... a-wacht-af

Door nu vol op vaccineren in Afrika in te zetten is er de mogelijkheid een epidemie in te dammen, wachten is niet direct de handigste strategie in het geval van een dergelijke dreiging en daardoor wordt het risico dus ook groter dat er in Nederland straks weer een gedwongen vaccinatiecampagne opgezet moet gaan worden.

Er zijn nooit vaccinaties gedwongen geweest in Nederland.Althans niet voor gewone burgers. Voor sommige beroepen misschien wel. In het leger kreeg je altijd al hele series spuiten, daar werd niet over gediscussieerd. Die Mpox is een soort soa, althans wordt overgedragen door intens lichamelijk contact. Dat is heel wat anders dan bijv. corona wat zich door de lucht verspreidde.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:55

anjali schreef:
Die Mpox is een soort soa, althans wordt overgedragen door intens lichamelijk contact. Dat is heel wat anders dan bijv. corona wat zich door de lucht verspreidde.

Het mpox-virus verspreidt zich vooral via direct, nauw contact. Bijvoorbeeld via huidcontact en seksueel contact. Ook kan het virus zich verspreiden door contact met bijvoorbeeld handdoeken of beddengoed van iemand met mpox. De kans dat het virus zich ook via de lucht verspreidt, is erg klein.

https://www.rivm.nl/mpox-apenpokken/vragen-en-antwoorden#:~:text=Het%20mpox%2Dvirus%20verspreidt%20zich,lucht%20verspreidt%2C%20is%20erg%20klein.

Nooit geweten dat contact met een handdoek onder een soa valt... weer wat geleerd :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:52

Iemand een flinke hand geven ook niet .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:35

Loretta schreef:
Waarom niet meer automatiseren. Kan ook nog eens hele mooie producten voor de export opleveren.

Is misschien een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, maar waarvan ga je de pensioenen van de vergrijzende bevolking dan betalen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:40

purny schreef:
anjali schreef:
Die Mpox is een soort soa, althans wordt overgedragen door intens lichamelijk contact. Dat is heel wat anders dan bijv. corona wat zich door de lucht verspreidde.

Het mpox-virus verspreidt zich vooral via direct, nauw contact. Bijvoorbeeld via huidcontact en seksueel contact. Ook kan het virus zich verspreiden door contact met bijvoorbeeld handdoeken of beddengoed van iemand met mpox. De kans dat het virus zich ook via de lucht verspreidt, is erg klein.

https://www.rivm.nl/mpox-apenpokken/vragen-en-antwoorden#:~:text=Het%20mpox%2Dvirus%20verspreidt%20zich,lucht%20verspreidt%2C%20is%20erg%20klein.

Nooit geweten dat contact met een handdoek onder een soa valt... weer wat geleerd :+

Volgens dit door jou gelinkte artikel is sexueel contact toch wel een zeer voorname bron. Goede en duidelijke voorlichting over hoe men besmettelijke ziektes kan oplopen en hoe niet, is de eerste stap van preventie. Vooral onder homosexuele mannen in Afrika schijnt de verspreiding snel te gaan. Dat eerlijk benoemen is niet discriminerend maar daarentegen juist waarschuwend, beschermend en gezondheidsreddend. En je hoeft dan ook niet allerlei mensen te gaan vaccineren die geen risico lopen. Dat doet men trouwens ook niet, alleen de risicogroepen.(Er zijn ook niet voldoende vaccins).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:12

Op papier heeft de pvv het over preventie.

In praktijk gaat het (voor de zoveelste keer) anders.

(En voor de zoveelste keer: niet vanwege onderhandelingen, niet vanwege een zorgvuldige afweging - gewoon, een voorraad naar Afrika sturen zodat de epidemie beperkt/ingeperkt kan blijven, daar heeft men geen zin in "ofzoiets".)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:22

En vervolgens verspreid het zich over de hele wereld. Maar laten we vooral lekker hard rechts beleid gaan voeren.