Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:41

Nu we het toch over China hebben :oo

Citaat:
Ondertussen in China.

CCP-tanks op straat deze keer beschermen ze Banks (mogelijk Rizhao, provincie Shandong).

Dit komt omdat het Henan-filiaal van de Bank of China verklaart dat de spaargelden van mensen in hun filiaal nu 'beleggingsproducten' zijn en niet kunnen worden opgenomen.
https://twitter.com/AnonOpsSE/status/15 ... 5098716160

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:07

Een les in ethiek van een Turkse wapenleverancier :j
https://www.aljazeera.com/news/2022/7/1 ... -to-russia

Citaat:
Waarden zijn belangrijker dan geld dus @BaykarTech
zal Bayraktar niet aan Rusland verkopen. Oekraïne en zijn soevereiniteit steunen is de keuze van een goede vriend aan de andere kant van de Zwarte Zee @haluk
. Een waardig voorbeeld voor hen die het mogelijk achten samen te werken met een terroristisch land dat kinderen vermoordt.

Zegt de adviseur van Zelensky Pdolyak in een tweet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:11

Oekraine heeft de brug over de Dnipro opgeblazen.
Deze brug is een belangrijke route voor Rusland omdat ze via deze brug het leger in het westelijke gedeelte van Oekraïne kan bevoorraden.
Ik las ook dat het Russische leger zich nu ook niet kan terugtrekken uit Cherson via deze brug. Dus dat gaat nog wel een spannende worden.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1182908 ... aketaanval

Verder heeft Rusland - uiteraard - de steun van Iran voor hun inval in Oekraine. Volgens Iran kon Poetin niet anders, omdat "de andere kant de oorlog met zijn eigen initiatief hebben veroorzaakt”, aldus Khamenei. “Als de weg open ligt voor de NAVO, kent die geen grenzen, en als die niet werd tegengehouden in Oekraïne, zouden ze enige tijd later dezelfde oorlog beginnen onder het voorwendsel van de Krim.”

Dit waren nu niet bepaald de argumenten die Poetin zelf heeft gebruikt om de oorlog te beginnen. Maar een offensief tegen Rusland om de Krim lag natuurlijk wel voor de hand.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:14

De Oekraïense president Volodimir Zelenski wil een parlementaire commissie in het leven roepen die toe gaat zien op de inzet van westerse wapens in het conflict met Rusland.

In zijn dagelijkse tv-boodschap zei Zelenski dinsdag dat er geen beschuldigingen zijn van misbruik van westerse wapens, "maar om alle verzinsels van Russische propagandisten te elimineren, zullen we dit parlementaire orgaan optuigen."

Bron De Telegraaf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:25

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:31

martichr schreef:
Janneke2 schreef:
Ik vond het heel dapper dat aan het begin van de oorlog in Groningen gezegd wetd 'We buigen niet voor Poetin, dus de kraan mag weer open als het nodig is.'

Ik hoop dat het niet nodig is.

Iedereen hard werken aan de alternatieven - en svp een moderne winter ('de maand oktober duurt drie maanden', en na twee dagen rond het vriespunt begint de lente).

Daar red de Duitse industrie het niet mee. De Nederlandse mogelijk ook niet overigens. Of je gaat nu echt Europees een oplossing bedenken die op de korte termijn de afhankelijkheid van Russisch gas wegneemt of je haalt gewoon bakzeil en zegt ja en amen meneer Poetin en sorry Oekraïne het mocht wel wat kosten, maar niet teveel.. de Energie transitie gaat gewoon te traag.

'Glazen bol'...? ('Het gaat mislukken! We gaan buigen!')

Ja, de energietransitie gaat veel en veel te traag - die had namelijk al klaar kunnen zijn. (Oma haar geduld is op. We wisten dit al meer dan 30 jaar.)
En idd graag een Europese oplossing - aan Von der Leyen zal het niet liggen, die zit er bovenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:50

Babootje schreef:
De Oekraïense president Volodimir Zelenski wil een parlementaire commissie in het leven roepen die toe gaat zien op de inzet van westerse wapens in het conflict met Rusland.

In zijn dagelijkse tv-boodschap zei Zelenski dinsdag dat er geen beschuldigingen zijn van misbruik van westerse wapens, "maar om alle verzinsels van Russische propagandisten te elimineren, zullen we dit parlementaire orgaan optuigen."

Bron De Telegraaf.

Ze gaan dan zich zelf controleren op misbruik? Dat klinkt niet heel betrouwbaar als de controleurs niet onafhankelijk zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:53

Tja, je kunt ze ook het voordeel eens geven, wie moeten het anders doen? Russen ? Nederlanders ? Amerikanen?
Het is toch nu wel een keer duidelijk dat hij er alles aan probeert te doen om zoveel mogelijk openheid van zaken te geven.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:56

Janneke2 schreef:
martichr schreef:

Daar red de Duitse industrie het niet mee. De Nederlandse mogelijk ook niet overigens. Of je gaat nu echt Europees een oplossing bedenken die op de korte termijn de afhankelijkheid van Russisch gas wegneemt of je haalt gewoon bakzeil en zegt ja en amen meneer Poetin en sorry Oekraïne het mocht wel wat kosten, maar niet teveel.. de Energie transitie gaat gewoon te traag.

Ja, de energietransitie gaat veel en veel te traag - die had namelijk al klaar kunnen zijn. (Oma haar geduld is op. We wisten dit al meer dan 30 jaar.)
En idd graag een Europese oplossing - aan Von der Leyen zal het niet liggen, die zit er bovenop.

Ik zeg niet dat we gaan buigen, ik zeg dat zonder realistisch plan je niet moet verwachten dat de steun voor Oekraïne blijft. En , de thermostaat iets lager en allemaal een trui aan en het komt wel goed, valt onder luchtfietserij, daar redden we het niet mee. Jesse Klaver komt tot nu toe met nagenoeg niets, de kamer zit hem niet voor niets op de huid.. Als je niet ziet wat geen gas meer voor de industrie in Europa gaat betekenen als minister dan hebben we een probleem met zijn allen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:01

irmaz schreef:
Een les in ethiek van een Turkse wapenleverancier

Ik geloof dat Rusland graag de moderne Iraanse drones in de strijd wil testen. Dat zal interessant worden want Iran lijkt behoorlijke stappen te hebben gemaakt in technologie (stealth) en productie (in hun ondergrondse faciliteiten) maar er is nog weinig bekend hoe goed die dingen daadwerkelijk zijn. De Amerikanen (plus Saoudi's en vooral Israel!!!) zullen daar graag meer over weten want mogelijk dat het daar binnenkort ook gaat escaleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:12

bigone schreef:
Tja, je kunt ze ook het voordeel eens geven, wie moeten het anders doen? Russen ? Nederlanders ? Amerikanen?
Het is toch nu wel een keer duidelijk dat hij er alles aan probeert te doen om zoveel mogelijk openheid van zaken te geven.

Het lijkt me logisch dat ze niet zichzelf betrouwbaar kunnen controlen omdat ze belang hebben bij de uitkomsten. Dat heeft niets met "het voordeel van de twijfel geven" maar met logica. Als dat niet uitmaakt dan kunnen de Russen het anders net zo goed doen.

Een werkende overheid heeft checks and balances, maar dat idee kan snel de deur uit in een corrupt land dat oorlog voert.

Mbt openheid van zaken geven: dat druist in tegen de woorden van de Amerikanen die juist aangevenweinig zicht te hebben op wat er plaats vind (doelen, doden, waar hun wapens blijven). Zie eerdere links naar artikelen. En gaat in tegen elke militaire logica aangezien ze daarmee ook de vijand informeren (eerder gemaakt punt door kugger geloof ik).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:20

enzino schreef:
Babootje schreef:

Bron De Telegraaf.

Ze gaan dan zich zelf controleren op misbruik? Dat klinkt niet heel betrouwbaar als de controleurs niet onafhankelijk zijn.

Laten we maar even afwachten hoe ze dit gaan optuigen, in plaats van al vooringenomen te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:27

Hoeft niet want er is niet aan de basisvoorwaarde voldaan van onafhankelijkheid.

Het doel is ook "het elimineren van propaganda verzinsels" en niet het vinden van feiten. Dat zegt ook al genoeg.

Ik zal het beoordelen op wat ze zelf zeggen wat het is en positief verrast zijn indien ze een compleet onafhankelijk orgaan optuigen. Wat jij doet mag je zelf weten natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:50

enzino schreef:
Hoeft niet want er is niet aan de basisvoorwaarde voldaan van onafhankelijkheid.

Dat kun je nu echt nog niet zeggen.

enzino schreef:
Het doel is ook "het elimineren van propaganda verzinsels" en niet het vinden van feiten. Dat zegt ook al genoeg.

Het is een kort berichtje in de krant. Ik heb niet de volledige toespraak beluisterd van Zelenski (en ik denk jij ook niet) Dus er valt weinig van te zeggen wat het doel is tot de commissie is opgetuigd.

enzino schreef:
Ik zal het beoordelen op wat ze zelf zeggen wat het is en positief verrast zijn indien ze een compleet onafhankelijk orgaan optuigen. Wat jij doet mag je zelf weten natuurlijk.

Dat heb je al gedaan, uitgaande van een ultra kort berichtje in de media, zonder te weten wat ze precies zelf hebben gezegd. Zoiets heet vooringenomenheid (want je kleurt het in vanuit je eigen overigens bijzonder negatieve instelling).

Ik vind het in ieder geval positiever dat het gebeurt dan dat het niet gebeurt. Oekraine heeft het kandidaat lidmaatschap van de EU aangevraagd, dus ik ga er (logischerwijze) vanuit dat ze met het instellen van een parlementaire commissie ook wel de EU regels hiervoor zullen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:16

Babootje schreef:
Zoiets heet vooringenomenheid (want je kleurt het in vanuit je eigen overigens bijzonder negatieve instelling).

En dat werkt beide kanten op, vanuit jouw instelling dat wat Oekraine doet goed is neem jij aan dat het positief is.

Wie gelijk heeft zullen we pas veel later zien en zelfs dan zullen we het waarschijnlijk niets eens zijn. Ook niets mis mee, agree to disagree.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:28

martichr schreef:
Janneke2 schreef:

Ik zeg niet dat we gaan buigen, ik zeg dat zonder realistisch plan je niet moet verwachten dat de steun voor Oekraïne blijft.

:o... dat las ik niet zo - maar ik ben dit wel voor 100% met je eens.
Handicap: de trieste grap hier in huis luidt, dat in het torentje van Rutte een tegeltje hangt:
'Regeren is vooruitschuiven'.

Citaat:
En , de thermostaat iets lager en allemaal een trui aan en het komt wel goed, valt onder luchtfietserij, daar redden we het niet mee.

Nu ben ik van de school 'dat ieder beetje helpt' - maar als gezegd: we hadden 30 jaar geleden al kunnen inzetten op waterstof, olie uit algen en noem maar op.
Citaat:
Jesse Klaver komt tot nu toe met nagenoeg niets, de kamer zit hem niet voor niets op de huid..

... meaning Rob Jetten?
(Andere positie in het staatsrecht en andere partij, maar wel degene die de energietransitie moet regelen - en wel nu.)

De partij GL heeft plannen zat.
Citaat:
Als je niet ziet wat geen gas meer voor de industrie in Europa gaat betekenen als minister dan hebben we een probleem met zijn allen.

... diegenen die dit niet inzien hebben idd een paar belangrijke dingen niet in de gaten.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:35

[/quote]
... meaning Rob Jetten?
(Andere positie in het staatsrecht en andere partij, maar wel degene die de energietransitie moet regelen - en wel nu.)

[quote]

Uhhm ja.. verkeerde tandpasta glimlach in mijn hoofd.. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:09

Babootje schreef:
Zoiets heet vooringenomenheid (want je kleurt het in vanuit je eigen overigens bijzonder negatieve instelling).

enzino schreef:
En dat werkt beide kanten op, vanuit jouw instelling dat wat Oekraine doet goed is neem jij aan dat het positief is.

Dat is onjuist. ik neem helemaal niks aan. Ik plaats gewoon een nieuwsbericht zonder dat persoonlijk in te kleuren. En daar reageer jij dan bijzonder negatief op (met een zeer negatieve persoonlijke kleuring). Dan leg ik uit waarom ik dat vooringenomen vindt. En dan beschuldig jij mij van positieve vooringenomenheid. Daar verdraai je mijn woorden mee en daar houd ik echt niet van.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:27

Babootje, laat het gaan. Ik interpreteer je berichten heel anders, dit ligt dus niet aan jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:23

Babootje schreef:
Dat is onjuist. ik neem helemaal niks aan. Ik plaats gewoon een nieuwsbericht zonder dat persoonlijk in te kleuren. En daar reageer jij dan bijzonder negatief op (met een zeer negatieve persoonlijke kleuring). Dan leg ik uit waarom ik dat vooringenomen vindt. En dan beschuldig jij mij van positieve vooringenomenheid. Daar verdraai je mijn woorden mee en daar houd ik echt niet van.

En je eerdere post:

Babootje schreef:
Ik vind het in ieder geval positiever dat het gebeurt dan dat het niet gebeurt. Oekraine heeft het kandidaat lidmaatschap van de EU aangevraagd, dus ik ga er (logischerwijze) vanuit dat ze met het instellen van een parlementaire commissie ook wel de EU regels hiervoor zullen volgen.

Is ergens vanuit gaan niet gewoon hetzelfde als dat je aanneemt dat ze EU regels zullen volgen? Ik verdraai je woorden dan helemaal niet.

Maar verder is het allemaal niet zo spannend dat jij het als een positief signaal ziet en ik niet. Agree to disagree en verder de moeite van de discussie niet echt waard.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:46

enzino schreef:
Babootje schreef:

Bron De Telegraaf.

Natuurlijk de Ukraïners zijn achterlijk :Z

Hij heeft de westerse landen gevraagd zelf te (komen) checken hoe hun wapens ingezet worden. De meeste moderne wapens schijnen te zijn voorzien van GPS.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:07

Volledige quote ven Zelenski over die extra controle, bron Nieuwsblad. Be/Reuters
Citaat:
Zelenski benadrukte dat er geen grond is voor beschuldigingen van misbruik van westerse wapens. “Onze partners zijn volledig geïnformeerd over hoe we de geleverde wapens gebruiken. Maar om alle verzinsels van Russische propagandisten te elimineren, zal dit parlementaire controleorgaan van kracht worden”, aldus de Oekraïense president.

Wat ik hieruit haal is dat er nu al een vorm van communicatie is met Europa (en andere landen die wapens hebben gestuurd) over het gebruik van die wapens, en daar wil hij nog een extra controle bovenop. Geen idee of het positief is, je zou kunnen zeggen ja want als er ergens iets mis is gegaan tijdens gebruik dan kan die extra controle dat oppikken. En in het slechtste geval zou een extra controle ook meer tijd en ruimte kunnen bieden om in geval van kwaadwil informatie aan te passen in eigen voordeel.
Ik weet er te weinig van om er zelf een mening over te vormen hoe betrouwbaar zoiets is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:17

Wat betreft gasverbruik en dreigende gasstop vanuit Rusland:
https://www.ad.nl/economie/brussel-wil- ... %2Ft.co%2F

Citaat:
Nederland is voor 15 procent afhankelijk van Russisch gas. Er ligt in ons land een plan klaar voor als de nood echt aan de man komt. Het kabinet heeft dit voorjaar de campagne Zet ook de knop om gelanceerd om iedereen ertoe te zetten zuiniger met energie om te gaan.

Of het door de overheidsmaatregelen komt of vooral door de hoge energieprijzen: in de eerste vijf maanden van dit jaar is in Nederland een derde minder gas verbruikt dan in dezelfde periode in voorgaande jaren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:19

irmaz schreef:
Wat betreft gasverbruik en dreigende gasstop vanuit Rusland:
https://www.ad.nl/economie/brussel-wil- ... %2Ft.co%2F

Citaat:
Nederland is voor 15 procent afhankelijk van Russisch gas. Er ligt in ons land een plan klaar voor als de nood echt aan de man komt. Het kabinet heeft dit voorjaar de campagne Zet ook de knop om gelanceerd om iedereen ertoe te zetten zuiniger met energie om te gaan.

Of het door de overheidsmaatregelen komt of vooral door de hoge energieprijzen: in de eerste vijf maanden van dit jaar is in Nederland een derde minder gas verbruikt dan in dezelfde periode in voorgaande jaren.

Het was een zacht en soms warm voorjaar, dat lijkt me toch wel een rol spelen. Als het straks winter wordt en we hebben pech dat het koud wordt dan draait alles weer op volle toeren. Gelukkig las ik dat ze toestemming hebben in de Waddenzee te gaan boren waar blijkbaar nog 3 keer zoveel gas zit als in Groningen als ik t goed begrepen heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:02

Vandaar dat ze naar voorgaande jaren kijken gok ik zo en niet puur ten opzichte van vorig jaar. Ook in die jaren zaten perioden met zachte temperaturen.